HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Råd efterlyses
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/08/29 :  18:04:37  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
För första gången på 4 år har en tanke slagit mig! Jag kanske ska sälja rubbet och börja från 0.
Jag har skyndat mycket långsamt vad gäller hifi pga två faktiska faktorer. 1. begränsad ekonomi 2. två små barn + lägenhet (sämsta tänkbara för seriös hifi...?)
Min plan och väg sedan länge är "egentligen" utstakad och därför förvånade jag mig själv med tanken att börja om, därför skulle jag vilja ha lite input från er om jag tänker rätt eller fel!

Ok, idag sitter jag med följande -
slutsteg: Electrocompaniet AW 250R
Försteg: Electrocompaniet 4.7
CD: Cairn Fog2
Högtalare: B&W Matrix 3
Interconnect: Clou Red Jaspis XLR
Högtalarkabel: Kimber 8TC
Nätkablar: Enklare, dock skärmade

Min plan - the masterplan är följande:
1. matchande Electrocompaniet EMC 1 (med eller utan "up" modellen)
2. Dynaudio Confidence 5
3. Därefter testa kablar för att "finjustera" ljudet, tillsamans med rummet.

Detta har jag haft i huvudet läääääänge och helt plötsligt från ingenstans fick jag för mig att skippa rubbet! och börja om...

Antingen vill jag bli räddad i min ursprungliga plan eller (om det är bättre) få en spark där bak att tänka annorlunda. Vad tycker ni? Referensmusik är Pink Floyd men har med åldern (!!!??) börjat lyssna mer på jazzinfluerad musik. Dock slinker mången stil i släden, från Dream Theater till Cornelis....

För att komplicera tillvaron ytterliggare är jag estetiskt lagd och minimalistisk i tankegången, varför jag helst ser (om vi glömmer vad jag har nu) antingen monoblock drivna direkt av en CD eller en integrerad förstärkare + CD.

VAD GÖRA BRÖDER?

Artphotography

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/29 :  19:44:30  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Nu ska jag sätta grillor i huvudet på dig :)

CD+Stärkare:


http://www.resolutionaudio.com/cd_player.html


http://www.resolutionaudio.com/integrated_amplifier.html

Review: http://6moons.com/audioreviews/resolution/opus21.html

Högtalare:



http://www.reference3a.com/dulcet.htm

eller



http://www.intelligentsound.se/produkter/ProdStart.htm

Då får du en anläggning ganska olik den du har nu :)

;)
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/29 :  21:19:45  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Skämt och sido, vad är det du är ute efter med din anläggning?
Är det något du saknar nu?

Åk runt och lyssna hos vänner, i butiker osv, och se om du hittar en karaktär som kanske passar dig bättre än det du har nu.

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/08/30 :  09:17:09  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Hej
Tack för tippsen. Jag har fått tanken därför det kan vara så att vi flyttar till Sverige till jul (bor i Spanien) och då kan jag kanske sälja hela anläggningen som den ser ut idag till en kompis här. Det hade givetvis varit enklare att slippa frakt osv. Men det troliga är ändå att den behålls och att nästa steg är att hitta en EMC 1.

Artphotography
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/08/30 :  10:28:53  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har provat två sätt. nr1 -Man uppgraderar undan för undan, rätt kul men kostsamt för när man väl bytt en pryl börjar andra brister lysa igenom vilket gör att man under gången får byta saker som kablar flera gånger. Mao rätt kul men det tar ju flera år att bli "klar". Ett annat sätt som jag prövade sist nr2 -Man tar sig tid kollar in det man kan tänka sig, börjar med högtalare som är det som tillsammans med rummet avgör hur bra det kan bli. När man hitta rätt högtalare kollar man vilken form att förstärkeri som krävs och väljer av de märken som möter högtalarens och dina krav, val av cd är det enklaste, så bra som möjligt gärna samma märke som förstärkeriet. Varför, jo det fungerar alltid bra ihop (homogent) och det ser prydligt ut. Man biter ihop och köper allt som ett välbalanserat system på en gång, kanske högtalaren först iofs.
Sen avslutar man med att trimma in med rätt kablar för just det systemet och rummet. Sen kan man faktiskt koppla av, talar av egen erfarenhet, och bara köpa skivor och "tat lungt". Ingen uppgraderingsnoja, bara en homogen, bra anläggning.
Dessutom tror jag att det blir billigare även om man tar i så mycket det går (rent prismässigt) när man köper denna homogena anläggning.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/30 :  10:50:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Om du tänker så här:

Var förstörs signalen mest på sin väg fram till lyssnaren?
Då ser det ut ungefär så här:

Rummet 40%
Högtalarna 40%
Högtalarkablar 0,...%
Slutsteg 10%
Försteg 3%
CD-spelare 6%
Signalkablage 0,...%
Tweak 0,...%

Procenten mellan kablarna och tweak kan man ju flytta runt med lite som man själv behagar.

Sedan är det ganska enkelt att du själv räknar ut vad du behöver byta!


P.S. Jag tycker du verkar har en vettig sammansättning av de via vägguttag drivna apparaterna. Högtalarna känner jag inte till riktigt, men om det är lite "värre" B&W så behöver du gå upp i prisklass vad gäller högtalare om du ska få ett tydligt "bättre" ljud. D.S.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/08/31 :  09:25:30  Show Profile Send n0p a Private Message
Om vi nu ska tänka estetiskt så funkar väl en Linn Classik rätt fint, rätt bra pryl på de hela stora taget.

www.classik.com

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/31 :  10:04:22  Show Profile Send CC a Private Message
Tycker nog din "masterplan" är genomtänkt...

Skulle vara då att du tar hänsyn till dina eventuella nya högtalare å det rum, de ska spela i, verkligen matchar varandra...

Fintrimmning med "rätt" kablage o strömmatning så kan du nog känna dig nöjd!

Å välkommen tillbaka till Sverige!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/08/31 13:13:26
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/08/31 :  18:51:03  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jo, jag tror faktiskt att min "masterplan" är bra även på lång sikt. Snygga och bra grejer helt enkelt.

Dynaudio Confidence 5 har jag lyssnat på ett flertal gånger och gillar ljudet, men igår fick jag en ny aspirant till mina EC prylar - NHT 3.3. Riktigt imponerande bas och finfin precision i mellanregistret. Diskanten detaljerad men inte tröttande på åtminstone två timmars lyssnande. Finns det fler som har synpunkter på dessa talare? Jag blev sugen....

Artphotography
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/12/06 :  01:47:23  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
När man hitta rätt högtalare kollar man vilken form att förstärkeri som krävs och väljer av de märken som möter högtalarens och dina krav


Kan någon utveckla resonemanget ovan, så att en som har nära nog noll-koll kan förstå vilka krav som skall beaktas när vald högtalare skall matchas mot förstärkeri?

Om man nu som jag gillar vinyl, är det något särskilt att tänka på vid komponeringen av anläggning? Jag skall själv nämligen byta allt, så fort det nu går........

J. Ullberg
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2005/12/06 :  03:12:15  Show Profile Send MikaF a Private Message
Atoll CD-100 + IN-200 Lyssna!

/M

Driver Top HiFi

Edited by - MikaF on 2005/12/06 03:13:37
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/12/07 :  13:24:05  Show Profile Send Loopen a Private Message
Håll dig till planen. Men, när det är dags för nästa köp så lyssna tex. på andra alternativ och avsluta med den som är i masterplanen. På så sätt får man en bra känsla inför beslutet.

Lycka till.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000