HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mp3 ljud för 20.000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/12/05 :  12:15:11  Show Profile Send Gus a Private Message
Jag blev tillfrågad av en bekant,"kan man få någon vettig stereo för 10.000:-"
Jag knallade in i en vanlig Euronicsbutik och lyssnade på HK´s tvåkanalare tillsammans med små Audio Pro,div.Infinity och Magnat.
Cd´n var en simpel dvd.
Lät totalskräp med Audio Pros högt.men dom kostade bara 1.800:-
Lite bättre med dom andra men absolut inte bra.
Att dema med en dvd för knappt 2000:- tyder på att välljud inte prioriteras.kan inte bli bra.påpekade detta och fick en frågande min till svar.
Dyraste högt.jag hörde var en Infinity för 14.000:- så långt ifrån prisvärt ljud man kan komma blev resultatet.
Frågade om det var mp3 dom körde men killen som inte visste något om ljud blev lite ledsen då,påstod att kvaliten på skivan var hög.
Förstod inte vad jag menade när jag efterlyste detaljer i ljudet istället för den ljudmassa som presenterades.
Inte konstigt att folk tankar från nätet och kör med allt i ett-anl.för billig peng när butiken lyckas få det att låta likadant för 20.000:- !!!!

Usch.






Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/05 :  12:22:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Synd om den som demar grejorna. Har man aldrig hört bra ljud blir det nog så. Jag brukar ofta spela lite för de
ungdomar som besöker mina barn, de får en aha-upplevelse varje gång. De är i regel vana vid datorljud och MP3.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/05 :  12:27:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Hahaha - Ja. Jag "demade" för polarens lillebrorsa för nåt år sedan. Kommentar: " När man blundar så låter det nästan som ett hologram?!".
Vad han menade var att det fanns "luft" mellan instrumenten/ de som spelade. Hade han aldrig upplevt ens på konsert!

Vad skall det bli av MP3-barnen?


M

Edited by - rannagarden on 2005/12/05 12:28:30
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/12/05 :  12:44:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När jag var 7 år lyssnade jag på pappas resegrammofon av plast med högtalare i locket.
När jag var 14 år ägde jag en kassettbandspelare med en enda högtalare i mono.
Musiken spelade jag in från radio.
När jag var 16 år köpte jag min första anläggning. En allt i ettanläggning med skivspelare,radio och förstärkare på hela 20 Watt!
När jag var 22 år slängdes detta ut och....
Var det så mycket bättre förr?

Jag tror inte det är kört för dagens ungdom.
Vad är det som säger att dom, om dom är verkligt musikintresserade, inte genomgår samma utveckling som jag?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/05 :  13:04:29  Show Profile Send ohmega a Private Message
Bernt å rannagarden: Roligt att höra...en riktig välgärning..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/12/05 :  16:45:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag håller med Björn-Ola här, Vi kan ju i alla fall hoppas på att det blir så. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/05 :  19:10:08  Show Profile
Det är väl en fråga om pengar, jag hade inte råd med fina saker heller innan jag började jobba.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/06 :  00:17:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Vad är det som säger att dom, om dom är verkligt musikintresserade, inte genomgår samma utveckling som jag
Det fanns inte MP3-spelare små som tändsticksaskar? Du hade inte musik i mobilen (som man har öronproppar till, inbyggd MP3 och alltid har med sig)? Ingen fildelning? Ingen populärkultur som uppmuntar att du har "livet i fickan" då du är "on the move" - inklusive din musik? Inte en tillgänglig värld på 10 sekunders avstånd?

Nä, det skall nog gå bra med musik-världen ändå.

M
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/12/06 :  21:11:08  Show Profile Send Hasse a Private Message
så illa är det nog inte. jag är nog ett MP3 barn. Lyssnar fortfarande mycket på mp3. Det finns massan annat som lockar kidsen dator, 3G, mp3 spelare och så moppe och 740 såklart. En annan sak är ju att reklam har tutat i folk att det ska vara många kanaler ju fler desu bättre hällst ska de va små också. resultatet är att man snubblar runt i ett gytter av sladdar och små äckliga plast lådor!

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/12/07 :  13:09:55  Show Profile Send Loopen a Private Message
Kul....

Det viktigaste är väl ändå att kidsen har en farsa med bra stereo.
Min 15 åring sitter ofta och lyssnar på farsans stereo och har alltid MP3 spelaren hängande runt halsen.

Det finns hopp.

PS.
Han spelar även akustisk gittar men enligt obekräftade rykten (morsan) så skall det vara en elgittar på väg in....
DS.

Edit. Vad OT det blev....

Handlare som demar hifi utan att veta något om det är ju hur vanligt som helst. Att stormarknaderna inte har kunskap är väl inte så konstigt men när små butiker som säljer Tv, dvd, hifi, mobiler, bergssprängare, mm. inte kan något om de ev. finare prylarna de har är ju skrämmande. Var själv hos några sådana butiker för att på skoj kolla in några recievrar för lite hembio men när jag frågade om det fanns pre-out så såg alla ut som frågetecken!!!!
- Vad skall du med det till....

//Hepp

Edited by - Loopen on 2005/12/07 13:15:10
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/07 :  14:07:30  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Egentligen har jag inget nytt att tillföra. Vill egentligen enbart hänga på Björn-Ola, vars inlägg jag i stort sett kunde skrivit själv.

Jag tror alltså att det bland dagens unga finns de som kommer att upptäcka glädjen av att kunna lyssna på musik med bra återgivning hemma. Sonen tyckte till exempel att våra gammla datorhögtalare lät mer än lovligt illa. Jag höll med och ett par bättre införskaffades. De är han än så länge nöjd med...

Dessutom lyssnar han gärna på CD i de lite bättre utrustningarna som finns här hemma i stället för att proppa öronen fulla med mp3-tjosan.

Det finns hopp!
/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000