HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilken lådprincip för fostex FE167E?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/02 :  01:16:38  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag köpte ettt par bredbandselement av typen FE167E vid slutet av sommaren...å jag har haft en grym beslutsångest vad gäller val av "lådprincip"..Först hade jag tänkt att bygga en basreflexlåda eller sluten låda för att sen låta en sub ta hand om botten....men detta blir ju allt för omfattande rent ekonomiskt. Då måste jag skaffa försteg, slutsteg å aktiva filter...samt subar....å dessutom känns basreflexlåda känns lite tråkigt..så jag tänkte att det här skulle kunna vara nåt:

Brines Acoustics? http://www.geocities.com/rbrines1/Pages/FT-1600_MkII/FT-1600MKII_Main_Simpified.JPG


Den bygger på samma princip som lancettan - men utan Helmholtz- kammare.Med det här byggprincipen går högtalaren betydlig djupare än basreflex...å då kan man skippa detta med sub å aktiva filter mm..


Vad tror ni? eller har ni andra spännade förslag?



Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/12/02 :  09:44:37  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Horn brukar ju vara roligt Kolla fostex hemsida

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/12/02 :  09:59:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Bygg horn !!!!

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/02 :  10:07:21  Show Profile Send ohmega a Private Message
Fisksmisk ola

Jag har ingen erfarenhet av horn..hmm de "låddor" som rekommenderas av fostex tilll just FE167E ser ut så här:
http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/recom_enclose/167e_enclrev.pdf

Å de ä alltså basreflexlådor...hmmm med EBP=156 kanske det inte är helt oävet till att använda till horn trots att qts = 0,31...

MagArne på www.diyforum.net har byggt horn till sina fe167e => http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1412

Mmm..spelar någ rätt högt i allafall...KAN ju vara ett intressant alternativ förstås

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/12/02 10:13:53
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/12/02 :  10:58:18  Show Profile Send Nicks a Private Message
Testa med denna istället http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/recom_enclose/166e_enclrev.pdf

Det värsta som kan hända är att det blir.... fel!


Hihi. :)
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/02 :  12:53:28  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nicks:
JO...Hmm de två hornförslagen är till det yttre lika stora ...så ur den aspekten är det hugget som stucket. Får fundera vidare på det här.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000