HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Val av kabel från säkringsskåp? Lås gärna..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/11/30 :  19:29:23  Show Profile Send David A a Private Message
Eller så kanske man har en anläggning som verkligen kan spela ut det där "extra"... och fortfarande inte märker av någon som helst skillnad. Då kan man ju vara måttligt nöjd om man slänger ut x-antal tusen helt i onödan.
Ni grabbar måste befinna er på någon slags specialnivå där tydligen minsta lilla skit lyckas smyga in i signalvägen, vare sig det kommer från kärnkraftverket eller proppskåpet..

Ni får ursäkta om jag var lite syrlig där, men jag kunde bara inte hålla mig. Givetvis är det upp till var och en att prova hejvilt. Men kan ju ändå insticka att för bra många blir det noll och ingen förbättring alls även om anläggningen kostar X antal hundratusen.
Jag skulle definitivt dra det elektrikern rekommenderar, och se till att det hamnar på en fas där det ligger lite belastning= mindre risk för störningar från tex element, spisar och allt vad det kan vara.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/11/30 :  19:44:53  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Kul Muse, hoppas du hittar något som passar både plånboken och ljudet. Det är väldigt intressant det här med elen. Jag skulle bra gärna vilja testa med en separat säkring till anläggningen (en fin) och egen lina upp (också fin). Men det får bli ett senare och mycket väl dolt (för frun) projekt. Jag ville bara heja på dig Muse. Det slinker in en och annan skeptisk kommentar här har jag märkt, bara att ignorera. Lycka till.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/30 :  19:59:02  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
V-ås -
quote:
Varför ta en "dyr" Ölflex för fast förläggning när det finns skärmade kablar för just detta ändamål?



Eg. Ölmass(inte -flex) för fast förläggning. Men vad var det för skärmade kablar du tänkte på just för detta ändamål?

Ölmassen är skärmad. Solid-core. BRA isolering.


Dessutom, hur lång sträcka kan det röra sig om? För egen del har jag ju stereon faktiskt läängst från proppskåpet , men det kan kanske röra sig om 12-15m? om man drar fågelvägen under grunden? Blir en tidig julklapp! Polaren hade propparna på andra sidan väggen. 15cm kabel!! Det hade han råd med.

Men se nu till att dra tillräckligt med kvadrat i väggen! Låt inte trafosarna kikna i andnöd. Kondingarna vill ha käk snabbt. Feta trafos och KLENA ledningar blir varmt och systemet får gå på sparlåga!
Kolla med elektriker om A på säkring och kvadrat på kablaget.

M
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/11/30 :  20:00:50  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
David A,
Jag skulle definitivt dra det elektrikern rekommenderar, och se till att det hamnar på en fas där det ligger lite belastning= mindre risk för störningar från tex element, spisar och allt vad det kan vara.

Varför det? Om man inte befinner sig på vår "specialnivå" så är la det bortkastade pengar! Bra många kammar ju noll säger du... Å vilka är nu de föresten?

Eh.. sorry för mina syrligheter... Bara så svårt att låta bli...


quote:
mayro,
Man bestämmer ju sin egen nivå där man är nöjd själv som tur är.

Om det ändå vore så enkelt för mig... Jag har ofta sagt till mig själv att nu är det bra, jag är nöjd, osv...

Sedan så kommer någon (oftast JD!) släpandes med något som jag "bara måste testa" eller så är jag över å lyssnar hemma hos någon å får massa konstiga ideér... Suck...

Inte lätt att älska musik...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2005/11/30 :  20:05:49  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Mayro!!!
Det är snart dags att du levererar, jag tyckte det var tillräckligt dumt att du lovade att du kan höra skillnad vid byte mellan två väl fungerande högtalarkablar, dessutom med signifikans. Trots flera turer till Stockholm så har du väl fortfarande inte genomfört det testet hos Knoppen som du utlovade för ett år sen...
Nu är du om möjligt ännu kaxigare och säger att du kan höra skillnad på nätkablaget till produkterna...
Jag säger bara, dags att leverera... och göra några seriösa tester...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/30 :  20:09:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nu håller vi oss till Trådens Rubrik här.

Lazyworm, Det där kan du ta via PM med Mayro.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/30 :  20:15:23  Show Profile Send mayro a Private Message
du måste uteblivit en del ser jag. Det fanns helt enkelt inte tid för någon test.. Sedan är knoppens system inte ens möjligt att koppla upp.. Besöl tråden därifrån så kan du själv se vad jag talar om.. SÅ mycket o långa kablar har inte ens jag i mina bästa dagar liggande..

Så va det med det.. Men du är hjärtligt välkommen nästa träff här så kan du få själv sitta med lite kablar o testa..Det är den närmaste möjligheten nu som jag ser det..

Sedan ord som "kaxig" osv med din ton...... du är tydligen inte så gammal ser jag..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2005/11/30 :  20:20:38  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jo men alltså om trådskaparen ska köpa 50 meter elkabel till proppskåpet så kan det ju vara intressant att det inte finns någon person som med signifikans hört skillnad mellan 2 kablar som inte varit undermåliga. är det lite längre sträcka som ska dras så skulle jag köra med en 3*2,5mm2 kabel gärna EKK :)

Jag tycker att det i allra högsta grad håller sig till trådämnet ifall trådskaparen får veta att han kan "tjäna" 59euro/meter utan att förlora minsta lilla ljudkvalite.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2005/11/30 :  20:27:27  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
hehe måste villigt erkänna att jag inte är lika gammal som dig Mayro. Ska vi åter till ämnet så undrar jag varför det inte funnits tid, det måste ju ändå vara av vikt för dig att kunna visa för så många som inte är "troende" att du faktiskt kan höra skillnad på kablar.
Är det verkligen inte värt 1h av ditt liv att få visa för alla att du kan göra det? Jag skulle vara den förste att gratulera dig om du lyckas i en miljö där du inte själv kan påverka bytet av kablage, det skulle ju t.om kunna vara i ditt hem, där borde du ju enklare än någon annanstans kunna höra skillnaden mellan 2 kablar.
Jag skulle kunna komma förbi dig med en transparentorm i 25 000kr klassen och en egensnickrad för 100kr så är det bara att du gläpper lite och sen säger vilken som är bäst, för inte skulle väl någon som jag som knappt är torr bakom öronen kunna tillverka en kabel som låter exakt lika bra som en 25 000kronors?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/30 :  20:32:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Till ÄMNET!

Layzworm och Mayro. Ta det där via PM!!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/30 :  21:03:09  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Så va det med det.. Men du är hjärtligt välkommen nästa träff här så kan du få själv sitta med lite kablar o testa..Det är den närmaste möjligheten nu som jag ser det..


quotade mig själv så slipper du scrolla o söka texten..

Börja med att läsa lazyworm.. Så blir komunikationen betydligt lättare...

Zalve.. dra inte in mig i detta layzyworm drar igång här... Jag är rätt ofrivilligt "indragen" som du säkert kan se om du tittar..

slut från min sida...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/30 :  21:15:02  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
EKLK 1,5mm2 har jag, man behöver knappast något annat.
Jag hörde stor skillnad när denna instalerades.(10meter)
Billig och bra 8-10kr metern
Ett tipps är att instalera den på den renaste fasen med separat säkring.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/11/30 21:17:46
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2005/11/30 :  21:23:18  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag ser att du skrivit att jag kan få sitta själv och testa med kablar men vad har det med saken att göra?
Men du kanske inte lyckades tyda min fråga utan tyckte att jag frågade ifall jag kan få sitta och lyssna på kablar hos dig?

när jag i själva verket frågade om DU kan bevisa för mig att du hör skillnad på fina kablar i din annläggning ifall jag tar med mig 2st
varav en hemmagjord och en dyr rekomenderad kabel.
Ursäkta om det är OT men jag läser kabeltråd efter kabeltråd om folk som verkligen hör skillnad och Mayro är nog den som starkast framhäver detta så
jag skulle gärna en gång för alla få bevis för att vissa verkligen kan höra skillnad då mina öron verkar svika mig gång på gång...

OT
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/11/30 :  21:43:03  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
mina öron verkar svika mig gång på gång...


taskigt läge för dig, då...

Innebär inte att du behöver köra med den taskiga attityden som du har! Du har en mycket nedlåtande ton i ditt språk, är du medveten om det?

Ursäkta OT!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/30 :  21:47:07  Show Profile Send mayro a Private Message

jag har noll att bevisa för dig.

och med din ynkliga "ton" ens knappt skäl att bevärdiga mig med att sända dig pm.. Så är det!.

men Du har Pm ändå för du inte skall fortsätta söka bråk här..

OT

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/11/30 :  21:48:33  Show Profile Send esl a Private Message
Det vi vill ha är låga läckfält runt stereon. Detta för att inte störa ut de högohmiga ingångar vi har.
Då det flyter samma ström igenom nolledaren som fasen fram till stereon kan vi balasera bort störningarna till största delen genom att tvinna dessa två ledare.
Någon kanske sover bättre om ledarna är grövre (eftersom man tror att PSSR på grejjerna man köpt är dålig) och därmed vill ha 2,5 kvadrat istället för 1,5 kvadrat, ingen större prisskillnad.

Skärmning kan ge en dämpning på 50 dB (om apparaten flyter såtillvida att den inte är jordad vid sin plats utan bara genom kablaget)

Tvinning 20varv/meter ger också 50 dB medans 60varv/meter ger -80 dB.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2005/11/30 :  21:58:23  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Jag funderar själv på att (när jag skaffar hus om c:a ett år)på att dra separat ström från proppskåpet.Vad tror ni om Supra LoRad? är den godkänd som kabel i försäkringssynpunkt?
Det verkar ju vara en av de absolut mest prisvärda eller???
EDIT! Läste följande på Jenvings hemsida
LoRad is the sole audio grade mains cable in the world with full European safety approval
Om en kabel är CE märkt är den då godkänd för detta ändamål eller är jag fel ute?

OT! Tråkigt att det aldrig kan vara en disskution på "vuxen" nivå!

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2005/11/30 22:03:49
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/30 :  22:22:00  Show Profile Send Bubben a Private Message
Trådskaparen frågar om det finns bättre altrnativ än EKK, Karnaa undrar om det finns bättre alternativ än Supra Lorad. Och så haglar det förslag på olika typer av motorstyrningskablage.
Men är det någon som faktiskt har jämfört två olika matningar till stereon? Altså två olika kablar, dragna från samma fas, och hört en skillnad att motorstyrningskabel låter bättre än exempelvis EKLK?
Utan att ha gjort det kan man väl knappast uttala sig i frågan...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2005/11/30 :  22:29:31  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Kanske skall omformulera mig,KANSKE Supra LoRad kan vara ett alternativ?
(Jag har inte frågat om bättre alternativ än Supra LoRad utan OM LoRad skulle vara ett prisvärt alternativ?)


http://www.jenving.se/lorad.htm

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2005/11/30 22:30:23
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/11/30 :  22:35:32  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Instämmer med Bubben, enda önskemålet jag har är att ett sådant test givetvis ska genomföras som ett blindtest. Den som lyssnar ska inte ha en aning om vilken som används, det finns fler trådar på forumet om blindtester och hur förvånande resultaten kan bli...

Rör...
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2005/11/30 :  22:43:04  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Muse skrev
Jag ska till att dra separat strömming från elskåpet snart!
Jag har fått FK-kabel 2,5 kvm(tre-kardelig) samt EKK dito.

Eller finns det andra kablar som kan vara bättre lämpade?
Jag kommer att dra upp 2 st kablar som ska gå till 4 st uttag.
2 st vigda åt "sources" och 2 st åt förstärkeri.

Tips, någon?


KAN VI INTE HÅLLA OSS IALLAFALL I DENNA TRÅD TILL HANS FRÅGA???

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2005/11/30 22:44:01
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/30 :  22:44:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Men jösses!!!!

OM man inte genomför ett Blindtest så är EKK den bästa ????
Man KAN rekommendera saker UTAN att göra BLINDTEST!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/30 :  22:57:22  Show Profile Send Bubben a Private Message
Men Zalve, nu handlar det om jämförelser över huvudtaget, har du gjort någon sådan, mellan två olika kabeltyper från central?
Det är ju svårt att svara på trådens inledande fråga utan att ha gjort det. För jag antar att det är en hörbar förändring som eftersträvas...
Jag kan ju rekomendera NordOst Valhalla tvinnat med någon Transparent som kabel från proppskåpet, men det känns lite dumt när jag inte ens vet om det gör någon förbättring. Men det blir väldigt dyrt, och det är ju synonymt med bra ibland. Eller?

EKK är inte det bästa pga avsaknaden av blindtest, utan pga avsaknaden av hörbara förbättringar i ett blindtest. Sedan är den väl kanske inte bäst för det, om det nu inte är någon skillnad (bägge är ju lika bra), men den är förmodligen mest prisvärd.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/11/30 :  23:05:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message
[ironi]
Jaså, du tycker den här musiken är bra?!

Nu är det så att jag tror bara på dig om du inte fått se skivfodralet först.
Du kanske gillar den snygga bruden på framsidan så där har vi ju uppenbar placebo!

Ropen skalla BLINDTEST åt alla!!!
[/ironi]

VARFÖR, VARFÖR, VARFÖR, kan ingen få rekommendera det de tycker är bra?
Det är ju upp till frågeställaren att värdera de åsikter kommer till uttryck. Om denne sedan vill ha bevis får han väl fråga efter sådana men att vissa ska hålla på att tjafsa svarar ju inte på trådskaparens fråga. Det är en intern strid som precis som Zalve säger kan tas via PM (varför överhuvudtaget?).

Peace, love and understanding!

(Själv äger jag inte en enda dyr nätkabel och signalkablarna gick på 600:-/st samt högtalarkabel ā 80:-/m nypris så ingen missförstår mig här...)


Sorry för OT!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/11/30 23:07:18
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2005/11/30 :  23:12:13  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Det finns ju redan ett par trådar där "blindtester" tas upp!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45643

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41811[/url


Snälla!Kan ni inte ta allt om blindtest m.m. där istället för att fylla nästan varje tråd där folk ställer frågor om tips på kablar och inte börja med det vanliga tjötet med blindtester hit och dit???


Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000