HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Shanling A10T CD spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/11/30 :  00:02:00  Show Profile Send OcA a Private Message
Funderar på att köpa mig en sådan apparat. Behöver en varmare och mysigare CD som inte kostar fläsk och matchar snyggt med min NAD S300.

Frågan är om någon provat den, eller kanske till och med äger och kan ge lite input på den? Är det vettigare att titta på den billigare Shanling CD'n utan rör som Goldenage har, eller gör rören såpass mycket skillnad för just värme och flödet i musiken? Vad kan jag eventuellt tappa i ljud jämfört med den Denon DCD1550AR jag nu har? Tycker att min Denon låter kallt och spinkigt och vill ha något som låter tvärtom helt enkelt.

Blir det Shanling blir det dock från NY-Sound, då de tar ca 5000:- ink moms och frakt för A10T som Goldenage tar 10k för. Däremot tar Golden ungefär samma för Shanlingen utan rör som NY-Sound gör (CD S100 MkII) kostar ca 5000 att få hem från NY Sound och ligger på 5990 hos Golden. Antar att GOlden tycker att bara för det är rör i A10T ska den kosta dubbelt så mycket, eller?

All input uppskattas, även tips på andra spelare/märken (Njoe Tjoeb kanske?)

Däremot kanske vi kan lämna Kina-import diskussionen därhän denna gång och koncentrera oss på det jag frågar om? Tack!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/30 :  07:55:16  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har haft hemma modellen utan rör och gjort en blindtest mot just DCD-1550AR. Jag hörde ingen skillnad alls, men det kan ha berott på att Shanlingen inte var inspelad.

Blindtesten genomfördes på så sätt att båda spelarna var inkopplade och en av mina döttrar bytta källa mha fjärren på så sätt att jag inte hade koll på vilken som var inkopplad. Samma "original"-skiva snurrade i bägge då jag av misstag har köpt dubbelt. (Kanske jag har för många skivor!!....nähä, skivor kan jag inte få för många av ?).

Har du ingen handlare i närheten som du kan låna hem en spelare i från?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/11/30 :  16:15:48  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, vet att just källa är det som är svårast av apparater att höra någon skillnad på, men att det inte skulle vara någon skillnad mellan Denon och Shanling verkar otroligt? Kan, som dusäger, vara att den inte var inspelad.

Hur upplever du själv 1550 spelaren? Har du haft samma typ av problem med lite tunn och kylig återgivning? Har haft spelaren med en mängd olika stärkare och högtalare och det verkar som att det är just CD'n som är svaga länken och allt som oftast bidrar med ett lite analytiskt och tråkigt ljud.

Antar att jag kan låna hem spelarna och testa, men det vore trevligt med lite input innan jag gör slag i saken så att säga...

Då kanske man inte ska kika på den billigare Shanling trots allt?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/12/02 :  10:51:42  Show Profile Send Vox a Private Message
Nja, beror på vad du menar med "tunn och kylig".

Jag har jämfört 1550AR mot Rega Planet, Primare CD21 och Shanling och hörde ingen skillnad som var värd pengarna.

Efter uppgradering av högtalarna tyckte jag att ljudet var bra tills jag hörde den godbit jag har hemma nu. Först nu har jag insett att jag har saknat luftigare diskant, bättre detaljupplösning och djupare bas.
Allt detta har jag hittat nu i den spelare som jag lånat hem. Kommer med största sannolikhet att bli kvar. Den spelar även 2-kanalig SACD.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000