HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trick för högtalarplacering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/07/01 :  17:25:59  Show Profile Send lindvall a Private Message
Vad har ni för metoder? Jag känner till Wilsonmetoden (att gå runt och prata) och Cardas gyllnesnittmetod (www.cardas.com gå in på "Insights" + room setup)

Har ni fler trick? ("Där de får plats" räknas inte!)

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/01 :  17:40:01  Show Profile Send Morgan a Private Message
Att svara riktigt bra på din fråga kräver en 20-sidig uppsats, minst.

För det första: Vad har du för högtalare, och hur ser ditt rum ut, och vad kan du tänka dig att göra för rumsakustiska åtgärder?

Jag rekommenderar följande läsning:
http://w1.315.telia.com/~u31519220/rumsakustikfolder/rumsakustik.htm

så ett citat från TacT audio:
With current technology it is possible to design speaker systems to perform almost flawlessly under anechoic conditions. However, when you place a perfect speaker in an ordinary living room, the sound changes very dramatically. This is primarily due to standing waves, cancellations and reflections. All of the room/speaker interface problems are time related. The direct (first) arrival of sound from the speaker is largely undisturbed by the room, but after the first arrival the sound propagates in the room in a very complex pattern. The greatest amount of energy is present at the lowest frequencies where most speakers radiate sound in a circular pattern - hence only a tiny fraction of the low frequency energy produced will arrive directly at the listening position. The room will usually change the frequency response from near perfect to something that is almost completely random - particularly at the lower frequencies. Deviation of more than plus and minus 10 dB is the norm rather that the exception. This response error is usually 100 - 1000 times greater than the combination of all other frequency response errors in the reproduction chain.

As if this is not bad enough, time behavior is even more compromised. Every room resonance occurs as a build-up of energy over time. In general, lower frequency resonances take longer to build up and longer to decay, generating a delay that can average close to one second compared to the higher frequencies. This explains why big speaker systems capable of low frequency reproduction often have a reputation for being slow. In reality, they are just more likely to excite lower frequency room resonances resulting in greater average delay of the resonances. The total energy of the resonances in a normal room can be significantly higher than the sound produced directly by the speakers. And in most cases, the resonances are much more powerful than the direct sound if you measure them just after a transient. The effects of the room problems are aggravated by the spectral complexity of musical instruments and voices: Almost every musical instrument is very broadband, meaning that even when a single note is played, the instrument is producing a wide range of upper and lower harmonics. An example: The cymbal - most would think of it as producing high frequencies only, but this is far from true. In fact, the frequency response extends from below 16 Hz and all the way up to ultrasonic frequencies. The low frequency output comes from the fundamental resonance of the suspension. This low frequency information is usually inaudible, because it is masked by the room problems which introduce not only frequency response errors but also a delay to the lower frequencies due to the resonances of the room

MVH
/Morga
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/01 :  17:46:37  Show Profile Send Morgan a Private Message
Wilsonmetoden är inte alls dum vid placering av små minimonitorer, om man tänker dela dem högt. Kombinerad med akustiska åtgärder för att bekämpa tidiga reflexer och kontrollera rumsresonanser och interferens så kan det ge tillfredsställande resultat. Metoden är dock befäst med vissa problem i basområdet, där den åstadkommer en klar tidsfördröjning av de låga frekvensernas energimaxima.

Alla svar till din fråga som på något vis handlar om att "optimera" placeringen för jämn frekvensrespons kan du ta med en stooor nypa salt, eftersom dessa metoder inte tar hänsyn till systemets uppförande i tidsdomänen. Det är "statiska" metoder som går att tillämpa på sinussignaler (statiska), men är olämpliga för dynamiska signaler (musik, impulser)...

Mer intressant än var du placerar dina högtalare är vad du gör för att eliminera rummets akustiska signatur.

MVH
/Morga
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/07/01 :  17:48:14  Show Profile Send KC a Private Message
mitt trick heter CARA
http://www.cara.de

Samt lite pulande i efterhand
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/01 :  17:58:10  Show Profile Send Morgan a Private Message
Där kom det första svaret som handlar om att optimera för frekvensrespons *garvar*
CARA har dock en intressant del, och det är "suggestions for furniture and wall treatments".
Att optimera frekvensrespons och kasta impulsresponsen åt fanders, eller tvärtom, det är frågan. Man kommer ingenstans utan att göra något åt rummets akustiska signatur.



MVH
/Morga
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/07/01 :  18:02:40  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag har faktiskt sparat ner din utmärkta akustikredogörelse men inte riktigt kommit igång att läsa den. Jag har precis flyttat och ställt in stereon i ett omöblerat betongrum. Gissa hur bra det låter? Så visst förstår jag att det borde till något av dämpning, helt klart! Vi får se hur det blir med gardinerna uppe...
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/01 :  18:08:53  Show Profile Send Thomas A a Private Message
"Tokdämpa" bakväggen och ställ högtalarna mot den.

Ang. stående vågor, jag tycker det är en god kompromiss att dämpa dem med en parametrisk EQ och smalbandigt.. Det är svårt att dämpa bort så låga frekvenser med akustiska metoder, om man inte bygger ett eget rum för det. Trots att det är ett problem i tidsdomänen.


Thomas




Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/01 :  18:13:17  Show Profile Send Morgan a Private Message
Det ska till mer än gardiner, den saken är säker

Jag har inte fått ändan ur vagnen ännu, men jag kan lova att det kommer en uppfäljare till min artikel om rumsakustik - en DIY-artikel som rumsakustiska tillbehör och placering av dessa.

MVH
/Morga
Go to Top of Page

jonaswes
Member

65 Posts

Posted - 2002/07/01 :  20:13:56  Show Profile Send jonaswes a Private Message
Ooch det var ingen liten snabblektion Morgan,
en uppföljare vore helkul.

Helt klart intressant område, att lägga 3/5 av
ekonomin på absorbenter och diffusorer låter
kanske mycket i mina öron, men det kanske är
för att utrustningen inte är lika lättköpt som
stereon.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/01 :  21:12:03  Show Profile Send celef a Private Message
Alla har sina filosofier och ingen har mer rätt än andra, kanske Audio Physic kan vara nåt för dina problem: http://www.immediasound.com/Speakersetup.html
eller kanske Dr. Floyd E. Toole: http://www.harman.com/wp/index.jsp?articleId=58
Ser sällan Art Ludwig nämnas, men han är den stora hjärnan på nätet:
http://www.silcom.com/~aludwig/

"Den late har aldrig tid!" Ordspråk
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/07/02 :  15:29:14  Show Profile Send lindvall a Private Message
Tack så mycket för ert engagemang och era svar! Mycket läsning blir det...
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/02 :  16:30:00  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Alla har sina filosofier och ingen har mer rätt än andra



AH! Den gamla Sofismen sticker upp sitt tryne igen *garvar* "Homo mensura" sade de gamla grekerna. Sokrates var vansinnig på denna totala epistemologiska relativism, och kontrade med ett underbart motresonemang: Om jag håller sofismen för falsk, har jag då rätt?
Ett underbart exempel på hur lögnarparadoxen kan tillämpas retoriskt!

Jag vill nog ganska starkt protestera mot din kommentar, när ämnesområdet är akustik. Säg snarare: Av de enkla lösningarna finns det inga som är riktigt bra. De är alltid kompromisser åt något håll, och om de optimerar i en riktning så kommer de ofta anti-optimera en annan parameter.
Det finns dock en akustisk "sanning", nämligen i resonemanget om överföringsfunktion, som jag ofta använder mig av. Sedan gäller det att psykoakustiskt bestämma vilka avvikelser från en perfekt överföringsfunktion som är mest/minst hörbara och göra en kompromiss utifrån dessa. Sedan tillkommer förtås också eventuella krav på "möblerbarhet" - att man skall kunna vistas i rummet utan cellskräck och utan att slå huvudet i skumplast vart man än rör sig. Och sedan finns det en moment 22-situation där inspelningar anpassas efter hur våra stereoanläggningar ser ut, och vi inte kan ändra på hur våra stereoanläggningar ser ut för att det då inte skulle finnas några anpassade inspelningar att lyssna på... Är det inte härligt?




MVH
/Morga
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000