HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustik i lyssningsrum!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/07/02 :  13:16:30  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Eftersom att många börjar bli mer och mer intresserade av akustik i sitt lyssningsrum, så kanske det är någon som har anlitat någon profesionell för tester i hemmet osv.
någon som har någon erfarenhet?

*hansomintevillepussas

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/02 :  13:33:56  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Eftersom att många börjar bli mer och mer intresserade av akustik i sitt lyssningsrum, så kanske det är någon som har anlitat någon profesionell för tester i hemmet osv.
någon som har någon erfarenhet?

*hansomintevillepussas*




Jag har ju en del erfarenhet inifrån branschen så att säga. Ur de större kända akustikfirmorna Ingemanssons och Akustikbyrån, så är inte engagemanget för studioakustik (kan appliceras på vardagsrumslyssningsakustik) så stort. Mer kända inom studioakustikbranschen är ADL-konsult (Ingemar Olsson) och Lennart Nilsson (Akustikmiljö) och kanske även Akustikon (som gjort Göteborgsoperan). Jag ska kanske inte nämna mig själv egentligen, jag jobbar sedan en tid med annat inom ljudkvalitet, men har sedan min tidigare tid som akustiker alltid varit road av rumsakustik,...

Problemet som akustikkonsulter ser framför sig med privatkunder är deras ovilja att betala timarvodet (800 - 1000 kr/h + moms) och alla efterföljande frågor. Men visst, den som önskar hjälp och är villig att betala för det, kan få ypperlig hjälp.

Det behövs för det mesta en del inledande mätningar och det är bra med efterföljande mätkontroll för att se om resultatet blivit så som man önskat och om något behöver justeras.

Hälsningar Johan Lindroos (Knoppen)




Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/07/02 :  14:09:16  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
man skulle ju kunna tro att dom var datakonsulter med den timmpengen! ;).
Det verkar som man får försöka sig på det där själv eftersom att det verkar vara svin dyrt.
Vad gör du inom "ljudkvalitet"? om det inte är hemligt dvs.
/A
s.mossberg@telia.com

*hansomintevillepussas
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/02 :  16:34:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Inga hemligheter! Jag jobbar med ljudkvalitet på Teracom som sköter Sveriges alla marksända TV- och radiosändningar. Jag jobbar just nu mycket med ljudet på digital-TV (Boxer du vet) och digitalradion (DAB). Jag följer också med i forskningen kring diverse olika snålkodningsalgoritmer; MPEG-1 Layer II, Dolby Digital, DTS, MPEG-2 AAC, Coding Technologies +SBR. Det finns också en kul liten testsändare för DAB i Stockholm där jag styr och har hand om en "jukebox" med ca 8 timmar musik. Musiken sänds ut över Stockholm i fyra olika bithastigheter kodat i MPEG-1 Layer II i 160, 192, 224, och 320 kbps, för att studera ljudkvaliteten vid olika bithastigheter på olika testsignaler och musik. Musiken är inte dynamikkomprimerad överhuvudtaget. De som har digitalradio kan glädjas över ett mycket bra radioljud.

Det är ett kul jobb!

Hälsdningar Johan Lindroos
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000