HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fundering kring nätkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/11/28 :  14:50:11  Show Profile Send CC a Private Message
Och riktigt bra blir det först när du drar dedikerat strömkablage från elskåpet! Då slipper du den degrederande "billiga/dåliga" kabel som sitter i uttagen! Samt alla dessa eventuella sunkiga kopplingar som finns på vägen mellan dina "två hål i väggen" å elskåpet...

Men visst kan du uppleva förbättringar med hyfsat elkablage till stereon även om du inte löper linan ut! Jag har inga bra tekniska förklaringar att ge. Men om du har en hyfsad anläggning för övrigt så bör du uppleva förbättringar, alternativ åtminstonde förändringar...

Tips: Försök byt nätkablar på alla ingående komponenter samtidigt. speciellt om du inte hör resultatet vid första försöket! Det krävs ibland lite lysnarvana att detektera skillnaden/förbättringen vid ett direkt A/B-test. Det kan då vara lättare att utröna skillnaden om man byter ALLA nätkablar samtidigt...

Lycka till!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/28 :  14:53:20  Show Profile Send Adagio a Private Message
Blir en nytillverkad, slät och fin motorväg sämre bara för att vägsträckan dit är traktor-stig? Det hindrar ju inte bilarna att köra fort och fint när de väl kommit till motorvägen, precis som med strömmen. När motståndet minimeras och hastigheten ökar kommer den med fart och harmoni till våra små apparater som välvilligt glufsar i sig densamma.
Föresten är de flesta nyinstalationerna redan motorväg, det vi jackar på är ju en racerbana.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/28 :  14:59:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Tips: Försök byt nätkablar på alla ingående komponenter samtidigt. speciellt om du inte hör resultatet vid första försöket! Det krävs ibland lite lysnarvana att detektera skillnaden/förbättringen vid ett direkt A/B-test. Det kan då vara lättare att utröna skillnaden om man byter ALLA nätkablar samtidigt...


CC>
Detta kan jag skriva under på, upplevde det själv nämligen. Hörde inga direkta skillnader vid ett snabbt byte av en gratiskabel mot en Silver Resolution men när jag bytte två gratiskablar samtidigt mot två SR hörde jag desto större skillnader (förbättringar tyckte jag, röster kom fram tydligare/renare och fastare, bättre definierad bas).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/11/28 :  15:04:11  Show Profile Send marens a Private Message
Det är ju hjäplsamt med 10 inlägg som säger: Prova själv, jag tycker det är stooor skillnad!

Holken, en anledning varför sista metern skulle vara viktigare kan vara att skärma av nätkablarna från signalkablarna så att risken att störningar letar sig in den vägen blir mindre. Detta ska inte tolkas som att det skulle vara viktigt på något sätt att skärma nätkablarna. Det kan vara mer klokt att skärma signalkablarna tex.

Men som sagt om man verkligen vill veta och få ny information så är det en god ide att testa blint eftersom det antagligen är så pass små skillnader (om skillnader överhuvudtaget finns) att de sannolikt inte kommer att höras med tanke på utgången av tidigare blindtester av nätkablar.

Vem som helst kan ju projicera lite suggestiva intryck på ett par nätkablar. Om det räcker som bevis får var och en avgöra, men det kan vara klokt att komma ihåg att bevisen blir högst personliga.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/28 :  15:05:47  Show Profile Send mayro a Private Message


härligt inlägg CC...mycket bra skrivet...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/28 :  15:13:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
Återigen, när jag bytte en kabel hörde jag knappt några skillnader alls, ungefär som marens skriver, men när jag bytte två blev skillnaderna (förbättringar i detta fallet) plötsligt lätta att höra och desto större. Detta tyckte jag var väldigt intressant.

Sen vad gäller blindtester ställs ju en del krav på deltagarna; Som CC skrev ovan kan det krävas en del lyssnarvana för att höra de skillnader som eventuellt finns. Jag är inte speciellt van vid nätkablar och hörde heller inga skillnader vid byte av enbart en (både till cd-spelare och förstärkare växelvis) som sagt.

Men vid byte av två (cd-spelare och förstärkare) samtidigt, var det alltså en annan visa. Sen finns det ju dem som hör stora skillnader (förbättringar eller ej) vid byte av endast en också, till skillnad från mig vid mitt test.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/11/28 15:23:15
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/28 :  16:22:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hifi-Choice:
I senaste numret rekommenderade dom en nätkabel.
Där föll den sista bastionen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/28 :  18:16:07  Show Profile Send Blue a Private Message
Björn-Ola:

Du menar Supra Lorad antar jag? Notera att det är en i jämförelse MYCKET billig nätkabel dom rekommenderar. Och notera även att dom endast har en produkt rekommenderad i denna kategori på "årsbästalistan", till skillnad från nästan alla andra kategorier...

Och dessutom, i just precis samma nummer finns en insändare från någon som efterlyser ett stort jämförande nätkabelstest. Svaret gick ungefär ut på att tidningen inte tror tillräckligt mycket på nätkablar för att avvara plats för ett sådant test, men att det skulle fortsätta komma kortrecensioner av enstaka kablar kontinuerligt...

Sedan, visst finns det andra tidningar som hyllar nätkablar. Men det ligger ju i sakens natur, dom har ett intresse av att driva hifimarknadens alla kategorier ut mot publiken. Det intressanta är att en av dom största tidningarna trots detta inte vill recensera nätkablar annat än mycket kort.

Och slutligen: Jag sa redan i mitt första inlägg: Ja för tusan, ta hem och jämför, och tyck och köp precis vad ni själva vill, allihopa. Peace, love and understaning for everybody.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/28 :  18:23:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Hifi Choice är din bibel va? Har de skrivit VARFÖR de rekommenderar Supra Lorad då? Om den nu inte låter bättre än en gratiskabel alltså...

quote:
Sedan, visst finns det andra tidningar som hyllar nätkablar. Men det ligger ju i sakens natur, dom har ett intresse av att driva hifimarknadens alla kategorier ut mot publiken.


Hrmm...ja, så kan det ju vara, men lika gärna kan det ju inte vara så...Hifi Choice hyllar ju också en massa andra saker, andra typer av kablar tex.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/11/28 18:25:20
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/11/28 :  18:24:29  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
Och slutligen: Jag sa redan i mitt första inlägg: Ja för tusan, ta hem och jämför, och tyck och köp precis vad ni själva vill, allihopa. Peace, love and understaning for everybody.


Härligt Blue, that´s the spirit!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/11/28 :  19:35:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mer intressant är ju att prova delar som ligger i signalvägen istället. Det gör inte riktigt nätkablaget.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/28 :  19:45:31  Show Profile Send mayro a Private Message
ähcchhh Knoppen. man kan ju prova ALLT utan att låta det ena utesluta det andra väl? Så erfaren VET jag du är så du torde tycka detta är MEST rätt..

Sedan utesluter man det som man Själv inte finner bra för sitt lyssnande..

Kan väl rimligen inte egentligen bli mer "rätt" än så...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/11/29 :  01:03:43  Show Profile Send Joacim a Private Message
Ja, ja (och jag som inte tänkte ge mig in i något brandtal...)!

Därav varför jag skickade en PM till Blue och Matte76 (utanför tråden), eftersom det kom in på diskussioner om det fanns, eller inte fanns teorier inom området.
PM'et handlade kort om låg-/högfrekvent elektromagnetisk störning samt induktans i strömförande kablar beroende på svängningar i strömpulser (som vid ex strömåtgång).

Blue: Jag håller med Dig om att det är självklart att en kabeltillverkare talar om "fördelarna" med sina kablar!
Men däremot om ett företag (vilket jag PM-ade Dig om) som i detta fall under många år samarbetat med bolag som; Motorola, Ford, Stryker Medicals, MIS of NY etc. (dvs stora företag och branscher utanför HiFI) inom området för just vad min PM handlade om belägger teorier vilka inte är vetenskapligt testade/bevisade...
Då är de inne på falsk marknadsföring, vilket i USA ganska snabbt brukar leda till kostsamma stämningar samt att man normalt sett kanske också tappar viktiga kunder som ovan!?
Dessa kunder ovan bör inte vara några "duvungar", utan om de efterfrågar expertis (som i mitt fall detta företag) så har de säkert själva också expertis att kunna kontrollera att de problem (elektromagnetisk störning) de har löses...!?

Därmed anser jag att det visst finns hållbar teori och tekniska förklaringar runt närkablar!!

Däremot hur stora skillnaderna är, i mindre eller större utsträckning hörbara, det är en helt annan fråga!!??
Jag håller för att jag hör en skillnad, och då om de sitter på mer än en källa.

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/11/29 :  01:11:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Knoppen, den ligger ju inte direkt i signalvägen, men den ligger direkt i det som högtalaren får, eftersom signalen modulerar den likriktade nätspänningen, eller hur? Eller är jag ute och cyklar nu?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/11/29 :  05:18:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bra fråga i grunden och ingen som inte provat har väl trott att det kunnat göra någon skillnad.
Likväl finns det någon skillnad på en bra kabel och medföljande lakritssnöre.
Struntar vi i ljudet så hade jag en förstärkare,(5 kanal), som löste ut autosäkringen säkert som amen i kyrkan efter ungefär en timme, dvs. det gick aldrig att se en film klar utan att vänta till den svalnat. Provade en bättre kabel och vips kunde stärkaren gå i ca. två timmar utan att den bröt. Provade flera ggr., så resultatet var ingen inbillning, dock förstärkaren till översyn.
Ljudet blev dessutom lugnare, stabilare och mer detaljrikt, vilket i mitt fall blev tydligare ju närmare början i kedjan jag bytte ut nätkablarna.
Villigt skall erkännas att störst blev förbättringen med byte av proppskåp och dragning av jordad kabel till stereon, t.o.m. en envis rand på tv-bilden försvann.

Likväl instämmer jag med övriga skribenter, låna och prova, ibland ger det bättre resultat och ibland inte, troligen beroende på apparater och strömförsörjning och nät i övrigt.

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/11/29 :  10:11:59  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker man lätt kan sammanfatta strömkablar så att dom inte bara ska hindra störning att komma in i systemet den vägen, utan oxå hindra att störningar vandrar från olika apparater till varandra...

Och jag uppmanar alla som har en anläggning som man är seriös med att i alla fall pröva, åtminstonde på källan i anläggningen. Man har inget att förlora !!

/Martin
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/29 :  12:54:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En intressant iaktagelse jag gjort när vi testar nätkablar är att folk ofta tycker det gör mer för ljudet än signalkabel.
Nu tror jag inte det är så, när man jämför signalkablar med varandra, så utgår man nog från hyfsade kablar från början, och då blir steget inte så stort.
Att byta ut en standard nätkabel mot en hifi-kabel blir helt enkelt ett större kvalitetssprång.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/29 :  13:42:50  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag tweekar in hela anläggningen med just nätkablar.. Bara signal o högtalarkablarna är bra samt neutrala.. Sedan är nätisarna helt dom som avgör resterande...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/29 :  17:01:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Äntligen ännu en som förstått vad som är viktigast i anläggningen.
Välkommen till klubben.
Nu är vi två!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/29 :  17:02:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Säger ni emot, så pröva att köra utan nätkablar!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/29 :  17:24:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Björn-Ola: prova att köra utan högtalare eller förstärkare, det är inte lätt det heller..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/29 :  17:25:39  Show Profile Send mayro a Private Message


sjunga själv kanske

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/11/29 :  17:31:30  Show Profile Send CC a Private Message
Jag har testat att köra utan nätkablar!
Svärtan var imponerande! Bakgrundsbrus blev obefintligt! JAG har aldrig hört så bra!



Med en viss ironi... Men det tror jag alla förstod, va?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/11/29 :  18:50:52  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
CC rules the nät!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Holken
Member

69 Posts

Posted - 2005/11/29 :  23:32:48  Show Profile Send Holken a Private Message
oj oj här har det hänt mycket ser jag!!!
det där med att kabeln inte ska släppa ut störningar verkar ju vettigt, men man kan ju iof skärma dom andra kablarna som sagt.
vad jag kommit fram till är att det verkar göra störst skillnad om man byter kabel till cd:n alltså.
fast nu har jag ingen cd med nät brunn än. men när jag skaffat det så ska jag testa att byta nätkabel till den och förstärkaren och se om jag hör nån skillnad.
jag får återkomma när jag testat

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45491&SearchTerms=holken
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000