Author |
Topic |
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 12:46:52
|
Är det någon som använder PRO-högtalare till hemmabruk? Med pro-högtalare menar jag högtalare som i första hand är gjorda för studiobruk. Vilka är fördelarna? Vilka är nackdelarna? Dynaudio har apparater för både hemmabruk och studiobruk. Någon skillnad måste det ju vara!
Dynaudio verkar faktiskt ha ett fint Pro-utbud och deras manualer är väl genomarbetade:
http://www.dynaudioacoustics.com/Files/Downloads/Air_US_rev_111.pdf
Här talar vi verkligen instruktioner. Hur står sig Dynaudio Acoustics mot t.ex svenska Ino? Någon som jämfört? |
Snoogens |
|
RoboDuCk
Member
106 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 12:57:37
|
Är inte pro-utbudet gjort mer för närlyssning? Något jag också hört men inte alls är säker på är att studiomonitor i allmänhet är lite ljusare i ljudkaraktären för att lättare avslöja brister i inspelningen. |
/Alex "Vill man nå toppen finns det inga järnvägar." |
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 13:03:43
|
Dynaudio har både närfält och mid-field monitorer verkar det som. :)
|
Snoogens |
Edited by - Ranefjord on 2005/11/28 13:05:29 |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 13:04:24
|
Tjena Ranefjord!
Det där med närlyssning stämmer nog i många fall. Ofta har man ju högtalarna typ bara en meter framför sig, på var sin sida av mixerbordet, i en studio. Och jag misstänker att många av dessa högtalare är konstruerade med detta i åtanke. Men "ljusa" vet jag inte, snarare borde dom väl vara så "transparenta" som möjligt, så att brister i inspelningen kan avslöjas oavsett vilken typ av brister det är?
Jag vet nog ingen direkt som har "studiohögtalare" där hemma, men jag håller med, vore spännande att höra lite mer om sådant.
En annan tillverkare med ganska tuffa studiomonitorer är ju förresten PMC.
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 13:28:37
|
Harbeth har flera modeller som används hemma även om det är rena monitorer. Monitor 30 är studioversionen av Compaqt 7. Det som skiljer är att Monitor 30 har bättre diskant element så att man kan spela högre, lite annorlunda delningsfilter utan BBC dip och att yttermåtten skiljer lite för att passa hålet i väggen som finns i nästan varje BBC studio.
Finns sådana som använder dom i Sverige även om jag inte har nanm på personer.
Jag vet en person som kör ATC SCM 100 privat och är ju en utpräglad studiomonitor.
Den största skillnaden med monitorer och "vanliga" är att monitorn har krav på sig att kunna spela vansinnigt högt men även det känns lite gammalmodigt när när alla spelar in hemma i sovrummet. S.k. närfältsmonitorer som är nästan det enda som används idag är mest en billig 2 vägare av enkelt slag. Inte särskilt bra eller ofärgad p.g.a. prispressen som råder. Musiker köper ju hellre en maskin till än en bättre monitor.
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 13:36:38
|
En tanke slog mig när jag läste tråden. Borde inte aktiva studiomonitorer för närfältslyssning vara mycket väl lämpade som datorhögtalare? |
Militant cyklist. |
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 16:30:54
|
Jag har själv fått för mig att pro-högtalarna ställer större krav på rummet. HiFi-högtalarna är mer anpassade efter vanliga rum. Men det kan ju vara fel förståss. :)
quote: Den största skillnaden med monitorer och "vanliga" är att monitorn har krav på sig att kunna spela vansinnigt högt
Man kan spela vansinnigt högt även med ett par Dynaudio Temptation (Hemmahögtalare).
Jag tycker också som Blue att det är lite intressant. Kanske för en del av oss? Akustiken är ju verkligen på tapeten nu för tiden: "Man ska inte köpa dittan eller dattan innan man fixat mattor, diffusering, dämpning, m.m." Om man tar akustiken till sin spetts, varför inte satsa på studiomonitorer? De produkterna om några, borde ju ha HiFi (naturtrogenhet) som mål. Eller? En annan relevant fråga är: Vill vi leva i en dämpad bunker? Jag vill inte det. Jag föredrar en högtalare som kan spela HiFi i ett vanligt hem.
Men jag blev faktiskt lite intresserad av Dynaudio Acoustics-högtalarna. Tuffa! Någon som vet priserna? |
Snoogens |
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 16:33:07
|
Det här låter ju bra liksom:
http://www.dynaudioacoustics.com/?Id=267
quote: The Vision A world where there is no difference between real / live sound and sound reproduced by a loudspeaker.
A world where audio engineers, consumers, music-lovers and film viewers expects 100% accurate reproduction of sound - the perfect illusion with all the transparency, details and imaging we know from the real world. This is the vision of Dynaudio Acoustics - a world where you trust what you hear without even thinking about loudspeakers. The Mission Develop, innovate and manufacture state of the art monitors that can be trusted 100% by audio engineers and artists.
Everything we do is centered at the artists that work with audio and demands transparent and accurate reproduction of sound - our customers. After all, it is the very same artists that in return give us productions and art that make it all worthwhile. We constantly challenge ourselves and innovate in search of further improvement and perfection of sound reproduction.
|
Snoogens |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 16:50:25
|
Men varför bry sig ens, det finns ju modeller av studioversionerna som är just hemma varianter, eller tvärtom hur man nu tänker...
Och bör man inte anväda den modell som tillverkaren tänkt skall vara i varje situation ??
Jag har hört en del studiomodeller i hemma miljö, och nästan alla har varit ganska tråkiga att lyssna på i längden, lite för kliniskt liksom, för sterilt..
/Martin |
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 16:56:53
|
MartinH: Jag tycker att man kan bry sig. Och det stämmer som du säger, det finns modeller för olika bruk. Jag föredrar också att gå på tillverkarens rekomendationer. men...
Frågan är vad som blir bäst i en given situation. Beroende på hur mycket energi man lagt på akustiken kan valet av högtalare bli annorlunda. EDIT: Om det nu är en av de stora skillnaderna. |
Snoogens |
Edited by - Ranefjord on 2005/11/28 16:57:46 |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 18:27:33
|
Jag tror att en högtalare som är designad för hemma miljö kommer låta bäst för den typ av lyssning man gör hemma, oavsett om man gjort ingrepp och förbättrat akustiken...
Och om en tillverkar föredrar att en studiohögtalare fungerar bäst i studio miljö, ja då borde den nog göra det, dom borde om nån veta.. Dock kanske nån uppskattar de karraktär som en studiomonitor ger även för hemma bruk, visst smaken är ju som sagt..
Men nu är det iof så att många studios använder "vanliga" högtalare för monitor lyssning, för man vill veta hur det kommer låta hemma hos folk.. Och kanske för att dessa högtalare låter bättre ?!? Kanske...
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 18:50:45
|
quote: Men nu är det iof så att många studios använder "vanliga" högtalare för monitor lyssning, för man vill veta hur det kommer låta hemma hos folk..
Om nu monitorer låter "fel" i hemmiljö varför skulle då hemmahögtalare låta bra i studiomiljö? De lär ju inte låta "som hemma" i studion iaf... |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 20:19:24
|
Jag kan för mitt liv inte se hur man kan konstruera en högtalare för studio eller hemmamiljö i annat än ljudtrycksförmåga. Båda vill ju vara så neutrala som det går. Min åsikt är nog att det är mer än myt som snurrar runt utan att vi egentligen vet vad den innebär.
Sedan är det nog så att monitorer inte är idag vad de var för 5-10 år sedan. Då gällde helt andra krav än vad som är viktigt idag. Nu gäller att den skall vara pytte liten för att passa på datorbordet som är den verklighet som musiker använder. Kolla in på studio forumen om ni inte tror mig.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 20:52:27
|
Visst kan man konstruera högtalare på olika sätt!
Typiskt står väl studiomonitorer nära en vägg och i relativt små utrymmen? Hemmahögtalare är däremot ofta designade för frifältslyssning i större rum. Det blir rätt olika konstruktioner det.
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 22:15:31
|
Jag har haft turen att höra större JBL monitorer i hemmiljö men som var justerat ganska likt studio miljö. Även Genelec i rätt miljö har jag lyssnat på.
Visst det låter bra men som Micke skriver så låter det lite dött o kliniskt.
Man ska ju inte glömma att det är vid mastringen slutprodukten bestäms och om det är vanligast med hem/studio högtalare där vet jag inte |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 22:39:43
|
Men varför bry sig ens, det finns ju modeller av studioversionerna som är just hemma varianter, eller tvärtom hur man nu tänker... Jo så kan det vara men när det gäller "Air" så finns det nog inget liknande. Jag har hört högtalarna under någon vecka och jag kan bara säga att dom är otroligt bra. Modellen heter Air 20 men man behöver ändå en subwoofer. TC-link är ett digitalt system som gör att man kan ställa in högtalarna t.o.m. så att man ur ett minne kan plocka fram den inställningen som gäller för den musik man vill lyssna på. Då är det ändå inte några fabriksinställningar utan dom inställningarna får man fixa själv. Jag överväger just nu själv att köpa Air 25 och i priset ingår all elektronik inkl. två 200 watts slutsteg i varje låda. Vi jämförde olika närfältare/midfältare från Genelec, ATC, Air och Klein+Hummel och tycker att Air tar priset. |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 00:12:36
|
"Båda vill ju vara så neutrala som det går."
Knappast. I så fall (och om det nu gick) skulle ju alla högtalare låta likadant. I själva verket beror ljudet nästan lika mycket på rummet som på själva högtalarna och som någon skrev här ovan är studiomonitorer ofta anpassade för närlyssning i litet rum.
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 01:29:24
|
Min polare råkar ha ett par monitorer,rcf monitor 8,som han använder till sin hemmastudio som oxå råkar vara hans enda rum. Han kan dra på nåt så fruktansvärt högt med dem + min gamla Rotel och renheten är fortfarande med trots volymen.Om han ger mig en låt (han gör fet mycket mellow trance) så har jag ofta hört den tillverkas hemma hos honom,sen lyssnat på den hemma på mina Wharfedale då märks skillnaden genom att spela ut bredare och mera...så att säga.Hur som helst,håller jag med Magnuz mfl |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 01:37:06
|
Magnuz: är det inte så att det praktiskt sett inte är möjligt att göra den "perfekt neutrala" högtalaren? vissa tillverkare satsar kanske på frekvensomfång, andra på makrodynamiskt omfång, och ett tredje på mikrodynamisk upplösning? jag säger inte att de satsar bara på en sak, men en högtalare är alltid en kompomiss, och min uppfattning är att det är därför olika högtalare låter olika.
sen är ju risken stor att man får mer ljud för pengarna med studiomonitorer, med tanke på att de ofta har betydligt billigare finish och är allmänt mer praktiskt utformade |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 08:44:44
|
Jag använder Ino pr18 som är en studiohögtalare. Det fungerar klockrent. Skillnaden mot "hemma-serien" är att diskanten inte rullar av förrän uppåt 40kHz och att elementen är avsäkrade för att klara taskigheter i form av utryckna kablar under drift etc. Passar mig alldeles utmärkt. Diskanten kanske vore ett problem om jag körde SACD med sitt ultraljudsbrus, men jag för tillfället kör jag endast cd. |
Ino Audio for life |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 09:05:12
|
DasKapital: Du använder väl audiofila guldsäkringar hoppas jag?
Jag tror att monitorhögtalare lämpar sig utmärkt även för hemmabruk under förutsättning att de inte är konstruerade för nån särskild tillämpning t ex hängas upp på vägg eller dyligt. Då blir förståss förutsättningar med baffelsteg och sådana saker helt annorlunda. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
dude
Member
103 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 14:09:57
|
www.arva.se importör av dynaudio acoustics med bl.a AIR-serien, de har en prislista på hemsidan. De tar även in ATC :)
En studiomonitor är en produkt som skall användas jämt hela dagen, i en miljö som kan vara hårdhänt. Det medför skillnader mot finpjäser som hemma-hifi högtalare framstår som. Sen är huvuduppgiften med en monitor att den skall vara rak och förutsägbar, man skall kunna lära sig dens karaktär för att kunna ta ev. hänsyn till den i mixen.
En närfältsmonitor är inte beroende av rummet pga att du sitter så nära, då blir eventuella reflexer från rummet mkt lägre i nivå än direktljudet och påverkar inte lika mkt. En närfältare fungerar precis som vilken annan hifihögtalare med samma direktivitet (hor/vert) om du sätter dig och lyssnar på håll. Den påverkas lika mkt av rummet, fördelen är att de ofta har reglage som cut-off mm för att kompensera lite för sin placering.
Sen är det såklart en massa olika designers som gör både det ena och det andra för att marknadsföra sina högtalare som bra. Men det förekommer mer i hifi än i monitor-gruppen tror jag personligen.
|
pillnius?? Jobbar som rumsakustiker |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
dude
Member
103 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 15:42:46
|
B&W 801 används som mastringsmonitorer, dvs för att göra slutmixen i. De används inte när man mixar varje ljud för sig, då är det ofta närfältmonitoring det handlar om, då är det allt ifrån små Genelec/Dynaudio/Adam/PMC/ATC/Fostex mfl. med 5" + subbas till högtalare a'la trevägs Genelec 1038 med 12" bas.
Jag tänkte så småningom prova Dynaudio BM-15, som är passiva som HemmaHIFI/TV-högtalare.
|
pillnius?? Jobbar som rumsakustiker |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 19:21:34
|
B&W 801 används i England av t.ex. BBC vid inspelning av klassisk musik. SR använder också den högtalaren i Berwaldhallen. Men om vi tittar på vad som används i USA vid inspelning av klassiskmusik, då är det nog andra märken. Titta på vad Telarc använder t.ex....det är ofta mindre högtalare vilket antagligen beror på att dom är lätta att ta med sig ut när man inte spelar in i studio. Jag har själv ett par större JBL system och jag kan inte påstå att dom låter tråkigt. Det kanske är så att många vill ha dom men dom är både stora och dyra. Jag lyssnar ofta även på Genelec 1038 alltså trevägare med 15":s bas ....låter inte heller tråkigt. Air 20 har jag nu lyssnat på under någon vecka och dom låter bra. Det är bara det att dom är avstämda för som lägst 40Hz beroende på att man vill att dom ska tåla höga ljudnivåer. Man behöver alltså en eller två subwoofers om allt ska bli perfekt. Air 20 är en högtalare med en kvillrande luftig diskant och ett härligt mellanregister och bas så djupt ner den nu går. En högtalare för mig om än dyr....men då får man slutsteg aktiv delning + TC-link. |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 20:12:42
|
quote: är det inte så att det praktiskt sett inte är möjligt att göra den "perfekt neutrala" högtalaren?
Det kan man nog säga stämmer, eftersom alla högtalare samspelar med lyssningsrummet och därför kommer att låta olika i olika situationer.
quote: vissa tillverkare satsar kanske på frekvensomfång, andra på makrodynamiskt omfång, och ett tredje på mikrodynamisk upplösning? jag säger inte att de satsar bara på en sak, men en högtalare är alltid en kompomiss, och min uppfattning är att det är därför olika högtalare låter olika.
Jag tror inte att de saker du nämner står i något motsatsförhållande till varandra. De saker man oftast kompromissar med är nog frekvensutsträckning nedåt, fysisk storlek och tillverkningskostnad. |
|
|
Topic |
|