HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Akustisk ventil - flowresistance ?????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/28 :  16:03:23  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Vad är detta? Hur används det? Om jag förstår saken rätt så används det till slutna lådor. Hur påverkar de karaktären på ljudet, hur i sådana fall? Är det ett bra tweak i en befintlig låda? Skall filtret göras om efter att man monterat en sådan här? Många frågor som sagt, hoppas på bra svar.



"Flowresistance jämnar ut basens impedans topp med mer än 50%, jämfört med en sluten låda. Vilket resulterar i en distinktare bas, med bättre transientsvar och din förstärkare jobbar jämnare i de lägre registren.För låda upp till 50L=1st. För låda upp till 80L=2st.För låda mer än 80L=3st."

läs mer på: http://hello.to/hifi

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/28 :  16:14:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Plastmojäng, jag har sett nån komerciell hgtalare faktiskt,
som hade sådanna..

"För låda upp till 50L=1st. För låda upp till 80L=2st.För låda mer än 80L=3st"

DET får man nog räkna på, hur man nu gör det:)

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/28 :  16:20:14  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Om jag minns rätt så blir det då en aperiodisk låda som mer liknar en portad låda än en sluten.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/28 :  16:24:25  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ett mellanting dvs!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/28 :  16:26:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
ett mellanting med de sämsta delarna??

Taskig lågbas som en sluten och våldsamma konutslag under avstämningsfrekvensen som en portad...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/28 :  16:32:29  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag skulle byta ut "taskig lågbas" mot sämre transientsvar och högre Q men annars håller jag med

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/10/28 :  16:32:35  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Det nämns ju lite om detta i Loudspeaker Design Cookbook har jag för mig. Som jag förstått motsvarar en sådan aperiodisk port att man fyller lådan med dämpmaterial till 100%. Tanken är väl också att den bara ska lätta på trycket i de lägre registren så basen får mindre tryck att jobba mot. Är väl ganksa enkelt att göra själv med hårt pressad gullfiber..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/28 :  18:43:02  Show Profile Send celef a Private Message
Öka lådläckaget i dina simuleringar så borde du få effekten av en variovent.

"In practice, the Variovent reduces system Q in a sealed box. It also reduces the magnitude of the impedance peak at system resonance. An application would be if you were using a high Qts woofer, like the less expensive Morel 6 1/2", in a medium to small box.
While the Variovent works pretty well, it is a "one size fits all" approach. Which means, one size does not fit all. A better approach, in my opinion, is to build a box with a slot across the bottom. Stuff foam into the slot. You will have to arrive at the right type and thickness of foam by trial and error, but once you're done you'll have optimized the bass nicely."

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000