HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tillverkning av balanserade kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skärlock
Starting Member

49 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:33:32  Show Profile Send skärlock a Private Message
Tänkte göra mig några balanserade analoga signalkablar. Hittade lite vettiga XLR-kontakter på Elfa men vet inte riktigt vilken kabel jag ska använda. Är "Audiokabel för digitala signaler 2-ledare typ GAC-2(AES-EBU)" som finns på Elfa även lämplig för analoga signaler eller finns det någon bättre?

/Daniel

Edited by - skärlock on 2002/10/23 17:34:25

skärlock
Starting Member

49 Posts

Posted - 2002/10/26 :  17:51:03  Show Profile Send skärlock a Private Message
Kom igen nu! Är det verkligen ingen som vet något om detta?
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/10/27 :  16:26:53  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jag byggde av Supra MBS (proffs mick-kabel) och det fungerade bra.
Gjorde däremot inte någon jämförelse mot annan kabel.
Supra EFF är väl ett annat prisvärt alternativ eller Aurora E.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:00:02  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Svenskeren?? Diedrich de Geer (ham med mikrofonerne) anvender et godt AES/EBU kabel, som han mener er blandt de bedste. Jeg har prøvet dette kabel både som balanceret og ikke balanceret. Sidstnævnte anvendes nu fra min NLE 17 RIIA til forsteg. Umiddelbart mener jeg dog at Tom Fletcher kablet er betre - men ochså en held del dyrere.

Diedrich de Geer kablet heter: Gotham GAC-2(AES-EBU) og kan købes hos Farnell (och sikkert ochså andre steder).

Mvh.
Jan

quote:
Originally posted by skärlock

Tänkte göra mig några balanserade analoga signalkablar. Hittade lite vettiga XLR-kontakter på Elfa men vet inte riktigt vilken kabel jag ska använda. Är "Audiokabel för digitala signaler 2-ledare typ GAC-2(AES-EBU)" som finns på Elfa även lämplig för analoga signaler eller finns det någon bättre?

/Daniel


Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

skärlock
Starting Member

49 Posts

Posted - 2002/10/28 :  10:25:07  Show Profile Send skärlock a Private Message
Det var ju precis den kabeln som finns på ELFA med artikelnummer 55-813-43. Ska köpa hem ett gäng meter av den och göra lite kablar...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/10/28 :  18:42:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hejsan!

Jag har lyssnat på Silk både som balanserad och som obal och den låter bra både och.

Jag har köpt mina via ljudmakarn, kolla med dem.

Vänligen/P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000