HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 sänka volym ut från försteg utan kvalitetsförlust?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/11/23 :  22:32:29  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Har just hämtat hem ett primare-försteg. PRE30.

Fördel är att det kan driva slutsteget balanserat.

Nackdelen är att minimivolymen (digital kontroll / attenutor) har ett förstort hopp mellan 0 (helt tyst) och 1 (ganska lågt) och skalan går till 85 vilket verkar så högt att jag inte ens kommer i närheten utan att något (mina öron?) går sönder eller jag blir vräkt!

Finns det något fiffigt sätt som inte negativt påverkar kvaliteten att sänka volymen ut från försteget så jag kan tycka att 1 är nästan helt tyst och 2 fortfarande är nästan tyst och 3 knappt hörbart? (dvs sänka utmatningen från försteget)

Jag kan tillägga att min andra förstärkare Primares integrerade är betydligt tystare på volymläge 1 (dvs knappt hörbar).

Efter en snabb kik in i försteget tror jag att det sitter 4 motstånd till de balanserade utgångarna (ev 4+4) och 2 st motstånd till de obal utgångarna.

Om man skall använda en kabel med motstånd, hur mycket motstånd är lagom och vilken typ av motstånd?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/23 :  23:15:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man ställer nivån för varje källa. Se sid 9 i manualen här:

http://www.sumikoaudio.net/primare/manuals/PRE30UserGuide.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/11/23 :  23:24:54  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Oj, vilken bra funktion det var . Att synka nivån på olika källor är nåt jag skulle behöva. Har tyvärr en stor skillnad på mina olika spelare (2 cd- & 1 dvdspelare)

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/11/23 :  23:32:07  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Bernt, Det knepiga är att det inte alls hjälper. Sänkningen av nivåerna görs digitalt i volymkontrollen och den går inte lägre än "1", men i övrigt så är det en trevlig funktion.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/24 :  00:04:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Då är det ju fel på försteget eller?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Michael
Member

110 Posts

Posted - 2005/11/24 :  12:13:47  Show Profile Send Michael a Private Message
Det vore nog bättre att sänka nivån i slutsteget (på ingången), men detta görs kanske inte så enkelt. Om du sätter en spänningsdelare på ingången i slutsteget, så kan det påverka eventuella RC-filter och kanske lite annat.

En idé är att använda den obalanserade utgången på förförstärkaren. RCA->XLR kablage (med diffkopplad kabel), nyttan av den balanserade ingången på slutsteget fås ändå.

P.S. Vilket slutsteg har du?

//Michael
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/11/24 :  12:50:48  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om din utsignal räcker gott och väl så kan du ju dämpa signalen 6-10 dB. Detta görs lättast vid ditt slutsteg. Bygg in en spänningsedelare i en kontakt eller liten dosa eller direkt i en kabel. 1k + 1k = -6dB, eller 2k2 + 680 ohm => -10,5 dB. Sträva efter att ha spänningsdelaren så lågohmig som möjligt vilket är positivt för högfrekvensegenskaperna.

Om du ska dämpa symmetriskt fordras en symmtrisk dämpsats.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/11/24 12:51:52
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/24 :  18:00:47  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Det är nog bra om det går att hitta en lösning som är hårdvarumässig, eftersom det är risk att individuell inställning enligt instruktionsboken (mjukvarumässigt) nollställer sig varje gång strömmen bryts. Mkt jobbigt! Så var det i alla fall med min Amplifix (också en Bladelius-konstruktion).

M v h / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/24 :  18:06:02  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Digital kontroll/attenuator = kombination av resistorer i binära storlekar (1n, 2n, 4n, 8n, ... ohm)?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/11/25 :  15:27:18  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Försteget är en Pre30 Primare.

"Problemet" är mindre vid balanserad ut-drift.

peranders: Har du något schema på hur en sådan delare ser ut, balanserad och obalanserad. Skall jag altså dela mellan signal och jord, hur göra när det är balanserat?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/11/25 :  17:02:21  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Balanserad delare: tre motstånd som kopplas i serie. De två yttersta måste vara matchade, säkert 0,1% eller bättre men det är ju inget svårt med ett universalinstrument. Signalen kopplas in the ytterändarna och signal tas ut via mittmotståndet.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000