HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 rörförslag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/11/22 :  07:41:46  Show Profile Send plind a Private Message
Hallå där rörexperter Behöver förslag på välljudande ECC81 rör att testa i min rörmoddade Pioneer. Jag har provat Sylvania och Electro Harmonix och av dessa föredrar jag Sylvania. Det finns säkert andra bättre alternativ.


Edited by - plind on 2005/11/22 23:03:01

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2005/11/22 :  08:22:24  Show Profile Send Fred a Private Message
Bästa ECC83 är utan tvekan Telefunken, med Mullard som tvåa. Försök hitta det som kallas "flat plate" Telefunken. Siemens E83CC är inte heller dumma. Philips ECC83 spelar fint i min Remus. De flesta NOS-rör är bra...
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/11/22 :  11:42:25  Show Profile Send time a Private Message
Håller med, har just bytt rör i SP-11, sprillans nya Golden Dragon OCH Sovtek testar sämre ( både branthet och ström!) än gamla Telfunken och Siemens som varit igång i 30 år...
DET VAR BÄTTRE FÖRR !!

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/22 :  11:59:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har inte gjort utgångssteget för ECC83! Jag hade ECC81 i åtanke. (Du får inte tillräckligt med ström genom ECC83,
det finns konstantströmkälla i kretsen som kommer att tvinga det ur arbetsområdet.) Rör som ECC81/12AT7/6201,
ECC82/12AU7, E80CC funkar. Min favorit är General Electric 12AT7WA, grön text och fem stjärnor tryckt på glaset.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/11/22 :  13:00:02  Show Profile Send plind a Private Message
Så samma rör som sitter i mitt (försteg ECC82) skulle altså funka bättre? Har i så fall Amperex och Electro Harmonix att testa.

Finns det nåt ställe i Göteborg som säljer sådana
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/22 :  15:57:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Funka bättre?!? Det sitter rätt rör i redan, Sylvaniarören är 12AT7, motsvarande ECC81. De är INTE ECC83!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/11/22 :  17:46:56  Show Profile Send plind a Private Message
quote:
Så samma rör som sitter i mitt (försteg ECC82) skulle altså funka bättre?


Jag uttryckte mig lite luddigt,jag menar förstås bättre än de ECC83 jag testade Att de skulle funka bättre än Sylvaniarören tror jag inte
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/11/22 :  18:32:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Sylvania, Siemens, Telefunken, goldendragon, är bara tillverkare/märken och säger ingenting om de elektriska egenskaperna. De elektriska egenskaperna bestäms av rörtypen tex: ECC88, E82CC, ECC81, 12AT7, ... och så vidare.

Att byta rörtyp bara för att de har samma sockel är vanskligt och kan skada apparaten.

Arbetspunkten för röret och kretsen som det ingår i är uppsatt för att funka ihop med en speciell rörtyp. Om du byter till en annan typ av rör är det risk att du förstör något. Det kan bli överströmmar så att du bränner saker eller överspänningar för röret. Bådadera kan resultera i att det säger poff och en frän doft sprider sig...

Du hittar säkert många olika rörtillverkare/märken du kan testa med den långa ekvivalentlistan som Bernt skrev in ovan.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/11/23 :  09:08:19  Show Profile Send plind a Private Message
Köpte ett par JJ på MUG igår som verkar lovande
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/11/25 :  11:29:12  Show Profile Send plind a Private Message
Sådärja, nu har jag testat runt lite. Intressant att märka hur pass mycket rörfabrikatet påverkar
Bernt hade utrustat spelaren med dessa Sylvania som är ECC81 och inte ECC83 som jag felaktigt fått för mig



De funkar utmärkt men jag var sugen på att testa lite annat så jag köpte en uppsättning Slovakiska JJ.



Om inte öronen spelar mig ett spratt så tycker jag basen blev snärtigare och att rumskänslan ökade lite.

Eftersom även ECC82 skulle funka provade jag även med reservrören till försteget, ett par Amperex Bugleboy.



Nu lät det mer "rör" dvs. lite varmare och gosigare med en snällare diskant, dock inte mesigt för dynamik och transienter fanns kvar.

Här verkar finnas möjlighet att "tuna" ljudet lite som man vill
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/11/25 :  13:59:58  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Tusan så snygga rörbilder

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/11/25 :  14:00:59  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Och skönt att du har kläderna på dig denna gången du fotar rör

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/11/25 :  14:39:14  Show Profile Send plind a Private Message
quote:
Och skönt att du har kläderna på dig denna gången du fotar rör
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/11/25 :  17:03:15  Show Profile Send time a Private Message
På tubeworld.com finns det en del sagt om de olika rören, kan vara värt ett besök

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/11/25 :  18:10:55  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag vet inte om din kamera spelar mig ett spratt men jag tycker katoderna ser en aning för varma ut. Mät gärna glödspänningen.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/11/25 :  19:30:53  Show Profile Send plind a Private Message
BEEEEEERRRNNTT, HJÄÄÄÄÄLP
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/11/25 :  19:42:48  Show Profile Send time a Private Message
Vad skulle jag på kniven att göra sa Van Gogh när han stod med sitt öra.....

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000