HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Canon eos350d eller nikon D70 -blev Canon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2005/11/22 :  10:18:09  Show Profile Send nahoj a Private Message
Som rubriken lyder.
Går i funderingar att köpa en digital systemkamera men är inte så hemma på området och skulle därför uppskatta lite hjälp om vilken jag bör köpa.
Canon eller Nikon

klämma o känna kommer jag att göra så det behöver inte föreslås.

Nikon har väl lite bättre medföljande optik om jag fattat det hela rätt
så e det bättre att köpa canon utan optik o köpa optiken separat, o blir det mycket dyrare då, om jag nu väljer canon.

Tack på förhand

Johan

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/

Edited by - nahoj on 2006/01/03 18:39:55

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/22 :  10:36:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ska jag vara ärlig så är det väl same but different. Men köp till en blixt det är nästan ett krav för bra bilder inomhus !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/22 :  10:36:49  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
På normal användarnivå spelar valet ingen roll. Det är viktigare att du trivs med namn, utseende och kännsla i kameran.
Skulle det vara på professionell nivå är Canon valet från 4 av 5 fotografer. Canon ligger före på de flesta områden och har dessutom dubbelt så stor (nästan) budget på R&D som Nikon så man kan inte förutse en ändring här på många år framöver. Jag som lever på fotografering har alltså strategiskt valt Canon därför jag tror på företagets förmåga att ligga lite före Nikon vilket också är viktigt argument gentemot kund.
Är, däremot, systemet tänkt för normalt användande (familj, fest, plåta barnen, ta-med-kameran-ut-i-skogen, semestern osv osv) då spelar det ingen som helst roll vad du väljer. Där finns svaga och starka sidor i båda fallen och snittet blir 50-50 vem som vinner!

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/22 :  10:45:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Du kan ju ta en titt på min hemsida ifall du vill.

http://www.danlindberg.com


Artphotography
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2005/11/22 :  10:46:21  Show Profile Send nahoj a Private Message
Tack för svaren.

Är nog mest sugen på canon alltid haft canon, men det är just det med optik vet någon vad ett bättre objektiv ligger på till Canon eller om det som medföljer duger?

edit: vad kostar en extern blixt?

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/

Edited by - nahoj on 2005/11/22 10:46:59
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2005/11/22 :  10:50:30  Show Profile Send nahoj a Private Message
Jäklar Dan

Den sidan hamnar i mina favoriter

mycket nice bilder, hoppas man kan ta bråkdelen så bra bilder själv så är jag nöjd.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/22 :  10:56:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
kolla på www.scandinavianphoto.se

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/22 :  11:03:49  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
nahoj: tacktack, har hållt på i 20 år professionellt så ett å annat knep har jag lärt mig! Ska snart börja lägga in fler bilder, har 500 bilder till som ska publiceras....

Artphotography
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/22 :  13:17:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Klämma och känna är obligatoriskt när man skall handla Kamera,,, För det är NI som skall arbeta ihop ett tag framåt och då bör det fungera bra (för att det skall vara kul)

Nahoj, med följande optik duger bra att börja med.
Blixt, 430EX dryga 2600:- http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=3714

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2005/11/22 :  13:20:36  Show Profile Send nahoj a Private Message
Tackar för hjälpen hittills, skall iväg o kika lite tror jag.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/22 :  13:39:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett tips om du köper en 350D är att förutom det medföljande 18-55 mm objektivet också skaffa ett fast 50/1.8. Det senare kostar runt 1000 kr, är rätt plastigt men är optiskt sett väldigt bra och nästan löjligt prisvärt.
Visserligen så täcker 18-55 objektivet samma område men det fasta 50 mm objektivet är betydligt skarpare och det kortare skärpedjupet (1.8 jämfört med 3.5) är perfekt för ex. porträttfoto så länge som man kan "planera" bilden och kan ta tid på sig att ställa sig på rätt avstånd osv.
Faktum är att jag numera tar de flesta bilderna med mitt 50 mm, 18-55 åker på om jag vill ha vidvinkel.
Sen är ett 70-300 mm tele väldigt roligt och användbart men det är en annan historia...
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2005/11/22 :  21:40:29  Show Profile Send 10 a Private Message
Jag har varit i samma situation (valde en Nikon D50) och kan förvarna om att du nästan säkert kan budgetera in ett batterigrepp till Canonen om du vill ha den. T o m min flickvän (165 cm lång och normalsmå händer) tyckte 350D var för liten och lätt. Förvisso är det en smaksak vad man trivs med, men 350D ser i mina ögon mer ut som en nedskalad modell än en riktig kamera!

Nå, bildkvalitetsmässigt skiljer det inte speciellt mycket, så det är bara att köpa den som erbjuder dig bäst komfort och som du tycker har vettigast knapplayout. En riktigt bra kamera kommer du under alla omständigheter köpa!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/11/22 :  21:51:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


quote:
Ska snart börja lägga in fler bilder, har 500 bilder till som ska publiceras....


Dan, det ser vi fram emot!!!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/22 :  23:06:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Mycket intressanta bilder på denna Dans sida tycker jag.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/22 :  23:53:49  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag var inne och tafsade på en 350d för inte så länge sen. Men jag fastnade inte för den alls. Kändes inte rätt. Nu äger jag iofs en Nikon F70 sen länge tillbaka, men jag har inte använt den på ett tag. Jag vill ha mer kvalitetskänsla än den plastighet som jag tyckte 350d uppvisade. Och ett bättre grepp. Jag har använt en D70 nån dag och den har go kvalitetskänsla.

Så mitt val står snarare imellan Canon 10D, 20D eller Nikon D70.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/23 :  00:03:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
10D bör vara ett ganska bra BEG köp... knappt 2 år gammal och man får nog med 1Gb minne vid köp för 7k:-

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2005/11/23 :  07:15:21  Show Profile Send nahoj a Private Message
Aha kanske dags att leta bagagnat då.
Annars verkar ju eos 20d väldigt trevlig, kanske väntar o sparar lite mer pengar.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2005/11/23 :  07:17:26  Show Profile Send nahoj a Private Message
> Dan du e fotograf,
jag har jobbat som modell i 9 år, bor du göteborg kanske vi skulle slå våra påsar ihop för lite nytt material;)

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/23 :  12:16:01  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
nahoj: egentligen inte mitt verksamhetsområde, men under årens lopp har jag gjort ett drygt dussintal "books" både till nyetablerade och mer erfarna modeller. Har inte blivit modellplåtning på kanske ett år men i förra veckan gjorde jag en plåtning på en filipinsk modell som blev riktig bra. En kompis som är gammal avdankad armani modell blev så sugen när han såg de bilderna att han redan planerat in en shoot med mig, i jaktstuk. Idag fick jag en förfrågan från en lokal modellagentur ifall jag var intresserada av att göra alla books för deras nya modeller. Nu skriver du detta inlägg.........helt sjukt att det kan bli så ibland!! Är inte min grej egentligen också bara - pang, från alla håll å kanter. Jättekul iochförsig....

Problemet för din/min session är att jag bor i Spanien men familjen har köpt hus utanför Malmö. Vi kommer att få nycklar till jul men där är en hel del med flytten som kommer att ta tid. Sedan när detta är klart kommer jag att pendla mellan Spanien och Malmö. Men passar det någon gång en bit in på nästa år, så kör vi!

Artphotography
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2005/11/23 :  12:46:30  Show Profile Send nahoj a Private Message
absolut, det vore jätteskoj, har en fullknökad bok idag men ganska mycket av materialet är gammalt och den skulle må bra av uppfräshning.
Jag pm:ar dig 2 adresser till agenturer jag e med i så kan du se hur jag gör mig på bild o sedan komma med ngt skoj förslag.
Malmö ligger nära göteborg o vi har vänner där så man kan ju förena nytta med nöje.

Nästa år passar mig utmärkt då jag är på utlandsjobb till stor del resten av året (spanien till att börja med, Cadiz)

// Johan

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/23 :  18:29:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Mina små älsklingar har fått agera modell ett par ggr med snygga töser. Ganska kul att se när ett proffs plåtar , det ser så himla enkelt ut

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2005/11/23 :  18:47:30  Show Profile Send nahoj a Private Message
De skulle aldrig få komma i närheten av mig, o då talar jag inte om töserna ;).
Har väl ngn form av fobi kanske, ryser redan.
Men de ser grymma ut

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/23 :  20:04:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
4.5 meter orm med en babe e tjusigt , jag lovar
Men fobi/rädsla accepterar jag !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/11/23 :  21:58:58  Show Profile Send Björn N a Private Message
Tycker som flera andra här...
Jag gillar inte alls greppet på 350D, alldeles för liten! Trots att jag har rätt små händer..
Hade valt D70 i det här fallet, att 350d har snäppet högre upplösning är inget man skall snöa in sig på, D70:s snabba blixtsync väger tyngre.

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/23 :  23:05:51  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
nahoj: kollade länkarna. Vi kan säkert göra nåt tufft. Du kan ju fundera på stil, miljö och ljus - ifall du vill...

björn: håller med om storleken på 350d. Känns som en leksak! Jag har dock precis vant mig vid liten storlek med min 1ds mk2. Har plåtat med Linhof Supertecnica 9x12 och Fuji's stora GX680III i jobbet under måååånga år. Jag arbetade aldrig med 35mm.....

Artphotography
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/11/24 :  04:54:08  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Som alternativ vill jag kasta in olympus e500, klart bättre känsla än canonen,
dessutom ett tokbilligt två lins paket som nog passar dig som handsken.
Kit objektiven är bättre hos olympus än canon. Dessutom har olympusen
en "anti damm" funktion, varje gång du startar kameran så dammas CCDn av, det
gör att man inte behöver vara så rädd för att få damm på sensorn.

Så, jag tycker att det är ett klart attraktivt alternativ på den nivån.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000