HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarköp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/20 :  18:16:47  Show Profile Send nesnob a Private Message
Hade nästan bestämt mig för att köpa ett par Audiovector MI3 Super för ca 21000
Ville bara få lite kommentarer och erfarenheter om dessa högtalare.
De ska köras med Primare elektronik
Finns det kanske andra högtalare i den här prisklassen man borde lyssna på?
Har bara jämfört med Monitor Audio RS6
Är det någon som har hört på RS8
Tacksam för kommentarer

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/20 :  18:29:11  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Låter som en klassisk kombo. Bra hästar. Satsa på dem. Tror du kommer bli nöjd. Allt har fått bra kritik. Både i tidn. och på forum.

Mvh,
M
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/20 :  19:18:04  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag håller med Rannagarden (med reservation för att jag själv inte hört kombinationen). De som kör med AV och Primare brukar vara väldans nöjda.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/20 :  19:52:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag skulle nog lyssnat på ett gäng högtalare innan jag cashade upp dryga 20 laxar. Att många har Primare och Audiovector behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det är den rätta komibantionen för dig...

Monitor Audio RS 8 är rackarns bra tycker, trots att den är en bit billigare. Men den är ju ganska lik RS 6 så om du föredrog AV i den jämförelsen kommer du nog göra det även här. Sedan finns ju massa annat i ditt prisintervall: B&W, Dali Ikon (som också ska vara betydligt bättre än vad priset avslöjar), PMC, KEF, BC-Acostique, Triangle, Quad osv...

Om du kan tänka dig stativare såg jag att Hifi Art har ett par Totem Model 1 Signature på utrensning... Väldigt, väldigt trevliga i mitt tycke!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/11/20 :  20:27:24  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Kanske dessa Ino Pi60 för 15k?

http://www.blocket.se/view/6670640.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&city=0

Edit: Tror att Jonas Nilsson här på forumet gick från AV M3 signatur till pi60 och tyckte det var en klar uppgradering.



Edited by - Baltazar on 2005/11/20 20:33:34
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/20 :  20:47:00  Show Profile Send mayro a Private Message
annars kanske du skulle slänga ett öra på Vienna baby grand. Eller beg grandmodellen.... Det skulle jag absolut inte missa då du rör dig i dom pengarna...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/11/20 :  21:26:47  Show Profile Send PeterL a Private Message
Har inte hört Audiovector Mi3 Super, men M3 och M1 Signature har jag lyssnat på i ett antal olika uppställningar och de lät inte alls bra.
Det bästa jag kan säga om Audiovector är att de haft en bra marknadsföring
Lyssna på Ino Audio piP, de kostar ca 5500 kr i fanerat utförande och låter riktigt bra. Det skulle inte förvåna mig om de trots prisskillnaden låter bättre än Mi3 Super.

PeterL
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/11/20 :  21:35:01  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Totem, Phonar, JMR Trente etc etc. Finns väldigt mycket prisvärt att lyssna på.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/11/20 :  23:27:39  Show Profile Send FBK a Private Message
Var bor du nesnob? Lättare att rekomendera alternativ när man vet vad du har möjlighet att lyssna på
Vilka modeller har du lyssnat på hittills??
Sedan så tycker jag att du ska lyssna på så mycket som du har möjlighet till innan du bestämmer dig! Bara för att man tycker att ett par högtalare låter riktigt bra bland sortimentet i en butik, så är det inte lika med att man har hittat rätt högtalare för ens egen del, utan man tjänar på att lyssna runt ordentligt innan man tar det slutgiltiga beslutet.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/11/21 :  00:34:47  Show Profile Send FBK a Private Message
En högtalare som jag kommer på så här på rak arm är Monitor Audio Gold Reference 20. Den är klart bättre än Mi3 Super och den har funnits hos en del handlare till reduserat pris sista tiden.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/11/21 :  08:55:51  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tycker den kombo du pratar om låter som ett alldeles förträffligt paket! Sitter själv med ett par Mi3 Standard som senare ska lämnas in för uppgradering till Mi3 Super som jag faktiskt i mitt tycke är trevligaste högtalaren i serien pris/prestanda. Köp och var nöjd. Audiovector är inte allas grej.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/21 :  13:14:14  Show Profile Send mayro a Private Message
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=713

lär bli svårslaget val detta.. och prutar du hårt så kan du säkert göra priset till svenska kr...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

alpha
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/11/21 :  23:03:32  Show Profile Send alpha a Private Message
Mina Audiovector är sedan ett par veckor nere i Danmark för uppgradering till Mi3 Super, och jag kan inte annat än hålla med KennethS om att Super-varianten är riktigt trevlig.

Lite reflektioner om Mi3 (grundmodellen) och RS8:
Sedan två veckor tillbaka har jag haft ett par Monitor Audio RS8 ståendes här hemma. De är inte så tokiga de heller, men de låter givetvis lite annorlunda mot hur mina Mi3:or lät. Det första man slås av är hur "häftig" diskanten är. Den kanske inte är den mest korrekta jag har hört, men den är riktigt duktig på att plocka fram detaljer och dessutom är den mycket behaglig att lyssna till.

I jämförelse med Mi3 så är basen hos RS8 lite fetare och fylligare, men om det är bättre eller sämre låter jag vara osagt. RS8 vinner ronden basdjup, medan Mi3 är snabbare och har bättre dynamik! RS8:ans svaga punkt är nog mellanregistret. Det låter förvisso väldigt välstädat, men det är lite för tillbakalutat. Närvarokänslan i röster blir inte riktigt vad den borde vara. Hos Mi3:orna låter mellanregistret betydligt bättre, men här är problemet att det kan låta lite rörigt om det "händer mycket".

Ronden Spela HÖGT går för övrigt till Mi3:orna. Jag trodde först att det extra baselementet i RS8 skulle göra sitt, men icke. RS8 låter inte riktigt lika roligt och dynamiskt som Mi3 vid höga volymer.

Nu skall man komma ihåg att Mi3 (grundmodellen) kostar 3000kr mer än RS8, och överlag är Mi3 en bättre högtalare (i alla fall i mina öron). Jag måste dock erkänna att RS8 kommer att vara en av mina favoriter i prisklassen, för det är helt klart en intressant högtalare. Jag tror dessutom att RS8 kan tilltala många med sitt lite fetare sound.

Edited by - alpha on 2005/11/21 23:03:59
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2005/11/22 :  01:10:12  Show Profile Send Carlos a Private Message
Jag har själv haft audiovector M3super och avantgarde center. samt lyssnat på alla modeller.

Som PeterL sade att dom är otroligt duktiga på att markandföra sig för kvalitet handlar det absolut inte om. Snygga är dom, men dom har ett eget sound vilket betyder att dom kommer att låta likadant med all musik. Roligt i en början men något man tröttnar på med tiden.

Alltså inte det man eftersträver, eller iallafall inte jag.
Jag eftersträvar att min anläggning ska ha så litet egenljud som möjligt för att varje skiva ska bli en ny upplevelse. Som producenten ville att det skulle låta.

Inte så konstikt att det riktigt seriösa högtalartillverkare ägnar så mycket tid och pengar för att högtalaren ska få så lite egenljud som möjligt med otroligt rigida kabinetter och använder sig av exklusiva material till element samt seriöst tillverkade delningsfilter till skillnad från audiovector. Självklart sticker utvecklingskostnaderna iväg.
En del är självklart att tjäna pengar därav dom dyra priserna.

Personligen tycker jag om att köpa begagnat, man får dubbelt så bra prylar till hälften av priset och oftast tar hifi killar hand om sina prylar jättenoga.

Jag köpte mina m3 super för 21 tusen och jag sålde för inte länge sedan ett par thiel cs 2,3 för 19 tror jag det var. Dom som jag sålde kostade nya 55. Jag ångra lite att jag sålde dom för det var dom absolut bästa högtalarna jag någonsin lyssnat på. Dom var ljudmässigt 30 gånger bättre än audiovector (alla modeller). Korrektion närmare 80

Ett exempel bland många av hur en riktig högtalare skall byggas


Lutande baffel - för att diskant,mellanreg och bas skall träffa örat samtidigt

Flera lager tjock baffel - För att inte kabinetten skall sjunga med högtalaren

Fasade kanter mot diffraktion - Svårt att förklara, sätt händerna mot munnen som när man ska skrika vinkla dom sedan innåt så att dom format en tratt. Samma effekt på ljudet men bakvänt. Det minskar Högtalarens färging av ljudet.

Ordentligt stagad

Element av aluminium - t ex

Coaxial element för diskant och mellanregister

Slavbas istället för reflex, för att lätta på trycket

4 ohm impedans , gör att kräver mer ström men i sin tur gör det lättare att påvärka ljudet med bra signal från källa och steg

Det finns förstås många olika sätt att bygga bra högtalare, detta är bara ett av dom .
Wilson watt puppy är ett annat exempel av en grymt bra byggt högtalare

Mvh carlos


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/22 :  01:22:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Thiel ja... CS6 är bland det bästa jag hört. Otroligt rapp, ren och distinkt bas!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2005/11/22 :  01:23:30  Show Profile Send Carlos a Private Message
Jag menar absolut inte att låta arrogant, men jag gick själv på deras s...snack på ågrens hifi och det är ändå ganska mycket pengar, som man kämpat ihop. Ville bara ge ett gått råd.

Angående min förälskelse med thiel så är det inte för inget som det är stereophiles mest omskrivna högtalare genom tiderna.

Ett annat super tips om ni någongång är ute på jakt efter förstärkare köp en beggangad krell kav 300i. Sådan transparent ljud har jag aldrig hört. Det är som man för första gången tagit av den tjocka filten som legat på högtalaren.
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2005/11/22 :  01:28:09  Show Profile Send Carlos a Private Message
Hallå bernt, roligt att du håller med om thiel.

Jag glömde säga vad som jag blev såld med thiel förutom det du beskrev.
Jag säger bara ett ord UPPLÖSNING. WOW

Jag har suttit och flippat fram och tillbaks emellan avanti och thiel och märkt att thiel får fram dubbelt så mycket information ur skivorna.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/22 :  08:09:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Carlos>
Detta kanske är OT men varför sålde du dina Thiel och köpte Avanti om nu Thiel är den klart bättre högtalaren av dem två?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/22 :  08:11:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller f.ö med mayro om att du bör provlyssna Vienna Acoustics golvare, antingen gamla Beethoven Grand begagnad/demoex eller nya Baby Grand. Mycket bra och prisvärda högtalare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/22 :  10:19:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Carlos: "4 ohm impedans , gör att kräver mer ström men i sin tur gör det lättare att påvärka ljudet med bra signal från källa och steg".

Hmmm... intressant påstående. Skulle en lägre impedans göra så att elektroniken påverkar ljudkaraktären mer? Utveckla gärna!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/11/22 :  11:29:33  Show Profile Send Apinator a Private Message
Carlos verkar var ett riktigt proffs på detta med att bygga högtalare, kanske borde ägna dej åt att konstruera en egen högtalare, då du ju sågar många av de riktigt stora tillverkarnas metoder. Inte för att det måste vara rätt för att de är stora men det är rätt så magstarkt det du säger! Varför Aluminium i elementen? De flesta högtalare med aluminium element jag har hört har låtit jäkligt illa faktiskt!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

alpha
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/11/22 :  11:45:42  Show Profile Send alpha a Private Message
Att hävda att Audiovectors eventuella framgångar endast beror på marknadsföring är nog att underskatta såväl högtalarna som dess ägare. Audiovector marknadsför säkerligen sina högtalare som de bästa på marknaden, men det är knappast något som är unikt.

Thiel CS 2.3 är säkerligen en mycket kompetent högtalare, men så kostar de ju som sagt 55tkr också.

Edited by - alpha on 2005/11/22 11:46:22
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/11/22 :  11:58:31  Show Profile Send marran a Private Message
det vore väl märkligt om dina thiel lät sämre än audiovector, med tanke på att de kostar ungefär dubbelt så mycket!

jag själv har inte hört så mycket av audiovector, men jag gillar deras konstruktionsfilosofi
dessutom har jag ett par signaturdiskanter liggande här och de är riktigt fina byggen, har dock inte lyssnat på dom.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/22 :  12:22:50  Show Profile Send mayro a Private Message


varför en svårdrivnare högis ofta kan spela bättre vid låg volym beror ofta på att man också har ett rätt kraftfullare slutsteg som driver.. Därvid så klarar steget bättre att hålla i konerna som en slags spinnoff effekt vid låga volymer.

Och då man har väldigt lättdrivna burkar så beter dom sig som en skoda.(förlåt skodaägare). dvs dom skenar iväg först vid full gas.. Jämfört med tex min chrysler 57á med V8 som åker lugnt o fint fast rätt snabbt ÄVEN vid låg fart..kraften i vridet gör den "lugn" i körningen..

Men den är ju ingen raket direkt som skodan blir vid mer varv.. Om ni snappar jämförelsen här...

Kanske dålig jämförelse ser jag.. Men den får duga..

Den beskriver i alla fall HUR jag menar i varje fall för den som vill se hur orden menas...




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/22 :  12:26:30  Show Profile Send nesnob a Private Message
Vem är det som säljer Vienna högtalare och vart kan man lyssna på dom??
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/11/22 :  12:45:36  Show Profile Send KennethS a Private Message
Carlos: Har du lyssnat på den nya Mi3 Serien? Skiljer sig bra mycket i ljud från den gamla. T.ex så låter Mi3 Standard klart bättre i mina öron än t.ex den gamla M3 Super som du hade, och då ska vi inte tala om hur mycket bättre den nya Supern är än den gamla. Sen kasta skit på Ågrens hifi är ju bara löjligt! Du har väl en egen hjärna att tänka med och öron att lyssna med? Dom säljer ju bara sånt dom själva tycker är bra, sen är det ju upp till alla att ha en egen åsikt. Tror knappast du stod under pistolhot hos dom och var tvungen att köpa Audiovector?? Var snarare upp till dej att köpa eller inte köpa, och att du sen insåg att Audiovector inte var din grej ska väl inte dom ha skit för?

Sen är det väl självklart att en högtalare som har ett nypris på det dubbla borde låta bättre. Jämnför dina Thiel en gång med t.ex ett par Nauilus 802 för dubbla pengarna så kommer inte dina Thiel ha mycket att sätta emot. Vare sig konstruktion eller i ljud. Gå lyssna för all del också på nya Mi3 Avantgard om du inte har gjort det.

EDIT: Skrev om min text.

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/11/22 14:49:06
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000