HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Behöver hjälp att råtweaka en Krell MD-2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/11/18 :  21:52:21  Show Profile Send regner a Private Message
Då har äntligen transporten anlänt och den låter helt ok, men inte mer än så, så jag har tänkt gå loss på den riktigt ordentligt och tweaka skiten ur den. Så därför behöver jag hjälp av er DIYexperter här..

Jag har tänkt byta så mycket i komponentväg som möjligt mot det bästa möjliga. (sålänge det är ekonomiskt försvarbart)
Det första som ryker är klockan, och den ska bytas mot typ en lc audio lclock x03.



Bilderna är ganska stora så jag tog o länkade dem istället.

http://micke.trefemma.com/krellmd2_1.jpg
http://micke.trefemma.com/krellmd2_2.jpg
http://micke.trefemma.com/krellmd2_3.jpg
http://micke.trefemma.com/krellmd2_4.jpg
Och den sista bilden, innuti driven:
http://micke.trefemma.com/md2drive.jpg

Vad har ni för förslag och ideer på vad som ska bytas och tweakas?
Förresten, vart sitter klockan? Är det den det står X1 på i krellmd2_2.jpg bilden?

Edited by - regner on 2005/11/19 17:57:10

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/11/18 :  22:35:14  Show Profile Send regner a Private Message
ja hittade ett tweakkit till md1:an: http://www.octave-electronics.com/services/cdupgrade/cdupgrade2.shtml
Vad har de gjort och vad kan man tänkas göra mer?

Edited by - regner on 2005/11/18 23:15:32
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/11/19 :  08:18:34  Show Profile Send Guru a Private Message
Detta låter som ett spännande projekt.
ser fram imot bilderna på innandömet :)

Mvh

Edited by - Guru on 2005/11/19 08:19:16
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/19 :  09:03:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Finns hur mycket som helst att göra(!!), men "ekonomiskt försvarbart" blir nog svårt att matcha.

Bilder...så ska vi se vad som vi kan bidra med.

M
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/11/19 :  18:16:17  Show Profile Send kasra a Private Message
Elektrolyter i en sån oldié lär inte vara dumt att byta... även dom röda roederstein i nätdelen. Diodbryggan kan man säkert byta mot diskreta dioder.
Skaffa en XO3 från www.tentlabs.com istället för lcaudios, med tents får du dessutom en digitalutgång på köpe, som lär vara bättre än den existerande.

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2005/11/19 18:17:02
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/11/19 :  19:15:03  Show Profile Send regner a Private Message
kasra, tack för tipset.. en tentlabs x03 klocka får det då bli men.. vart sitter den befintliga klockan igentligen?

Har lagt elektrolyter, dioder o röda roederstein.. till "attgöra" listan.
Röda roederstein, är det det de som det står 1000/25 på?

alltså, ni får ursäkta alla de dumma frågorna men jag är total newbe inom det här. :)
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/11/19 :  20:14:00  Show Profile Send kasra a Private Message
quote:
vart sitter den befintliga klockan igentligen?

Vilka frekvenser har du på de tre existerande?
I vanliga fall (?) brukar man uppgradera clockan till Servo/processorn, dvs SAA7220 o brukar väl vara 11.2896MHz..?
Checka med Tent han har asbra koll på sånt här.


quote:

Röda roederstein, är det det de som det står 1000/25 på?

Ja.

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/11/19 :  21:10:48  Show Profile Send regner a Private Message
ok, då är det alltså den som det står X1 bredvid.

Några tips på vilka elektrolyter, diskreta dioder o såna där röda roederstein man ska byta till?

Där där sidan jag länkade till längre upp, där bestod uppraderingen av:
Black Gate NX/NX Hi-Q
Schottky Bridge Rectifier

Vad är detta och är det något jag bör kolla på?

Finns det något mer man kan göra?
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/11/19 :  22:51:58  Show Profile Send regner a Private Message
förresten, behöver jag någon extra nätdel eller dyrligt till klockan?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/20 :  00:39:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Nätdel till klockan - ja. Om du inte hittar en befintlig nödvändig spänning att "haka" på.

Hahaha - Samma komponenter som inuti driven har jag oxå. I min Philips för 1200kr från -91!

Vill du vara über-jävlig så byt ut alles. Bara rakt av mot motsvarande. Filmkondingarna är det fint med WIMA. Motstånd rekommenderas RIKEN Ohm, eller Mills, eller nåt annat bra. Viktigaste är nog de i signalväg(motstånd då)... Black Gate N och NX kostar flis men är rätt ok!

Byt ut alla "byglar" mot kvalité-kabel. Tex. DH-Labs eller nåt motsvarande.

BTW - spelaren har nog dubbla klockor. Läs vad som står på dem. Skall nog gå att byta dem båda.


Sen har ju spelaren ett gäng(tre) stabbar med kylprofil. Vad heter de? Är de bra? Finns det bättre? På http://www.referenceaudiomods.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=RAM&Category_Code=SR Eller varför inte några brutala Visius?

Sist kanske en rejäl genomgång av strömmen vore en idé? Rensat vid nätbrunn? En liten WIMA över alla Elektrolyter hjälper för rippel och hf.


Sen är det ju rätt kaxigt att ha Krellen ståendes på en Benchmark?


Mvh,
M





Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/11/20 :  12:56:08  Show Profile Send kasra a Private Message
quote:
Nätdel till klockan - ja. Om du inte hittar en befintlig nödvändig spänning att "haka" på.

Nätdelen som Tent säljer har väldigt hög filtrering och passar bättre än "vanliga" nätdelar för oscillator kortet, men frågan är om den får plats?

quote:
Filmkondingarna är det fint med WIMA.

Vart ser du filmkondingar, menar du dom på drivekortet?

quote:
Motstånd rekommenderas RIKEN Ohm, eller Mills, eller nåt annat bra. Viktigaste är nog de i signalväg(motstånd då)...

Det sitter redan bra Vishay/Dale motstånd, Riken kanske är bättre för analoga signaler... knappast här? Mills, är inte det trådlindade effektmotstånd???

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2005/11/20 13:04:22
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/11/20 :  13:34:49  Show Profile Send regner a Private Message
rannagarden, det börjar bli en ganska lång att göra lista det här. :) Men säkerligen helt klart värt det i slutändan.

Benchmarkenen mår säkert fin fint under krellen.. ja tror inte den klagar över den extra tyngden direkt. ;) Att det ser färjävligt ut är iof en helt annan sak, men det är bara temporärt tills jag har hittat den tredje hyllan till spiderracket. :)

Den ena klockan (X1) har ju som tidigare nämnts 11.2896 MHz i frekvens, men hur är det med den andra? Det står FOX060 och 6.000 på den. om Signalen går igenom X1 till X2 så lärväl inte x2 behövas längre när den nya klockan är utrustad med en egen digitalutgång!?

kasra, så du tycker att jag tills vidare ska behålla de motstånden som sitter i? Om inte nätdelen till klockan är väldigt hög så ska den nog få plats. Size 60*90*45 mm (including stand-offs) Vilken av måtten är höjden?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/20 :  14:00:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Nja, jag gjorde några generella rekommendationer som brukar ge bra resultat.

Kanske skall sägas att jag hoppas att blueprinten finns tillgänglig för spelaren så du ser lite mer exakt vad du pillar på?

Min åsikt är väl att du bör kika över allt i senare signalväg och strömmatning, allt från intag, och till viktigare komponenter?

Summering och bedömning av vad som skall göras är upp till dig, regner.


M
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/11/20 :  14:47:25  Show Profile Send kasra a Private Message
quote:
Nja, jag gjorde några generella rekommendationer som brukar ge bra resultat.

Helt klart speciellt på analoga delar


quote:
så du tycker att jag tills vidare ska behålla de motstånden som sitter i?

Såvida du inte byter ut dom mot exklusiva motstånd typ Vishay bulk metal foil eller nåt liknande så är det ingen idé att röra motstånden.
Motstånden som redan sitter där är redan av väldigt hög kvalitet, sitter i flesta marklevinson & classe produkter - om det säger nåt.

quote:
Size 60*90*45 mm (including stand-offs) Vilken av måtten är höjden?

Om man kollar hur andra grejer är måttsatta så är 45mm höjden.


"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2005/11/20 14:51:47
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/20 :  15:15:02  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message


Jag tycker nog att man skall "pilla/ge sig på" en sak i taget... Tex, börja med klockan och se vad det ger. Sen kondingar tex. och se vad det ger. Dioder osv, osv.

En prioritets-lista graderad 1 - 5, med "viktigast" som 1 och ned till 5: "minst viktigast"?

Gör man en tvådagars hel-renovering, och nåt blir fel, så kan det vara lögn i hel.... att hitta felet. Bättre att in o kika lite då och då. Göra en ljudlig bedömning emellanåt?

M
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/11/24 :  23:42:43  Show Profile Send regner a Private Message
en prioriteringslista med 1-5 får det helt klart bli och då med klockan som 1. Har ni några tips på vilka komponenter som ska komma på resterande platser? (och vilken ordning)

Jag skulle gärna vilja lägga en beställning på klockan och nätdelen men innan jag kan göra det så behöver jag veta hur signalvägen ser ut, om x1 klockan ligger före x2... Vad tror ni experter? Om så är fallet finns det ju ingen anledning att göra något åt komponenterna efter x1 när den nya klockan är utrustad med en egen digitalutgång!?
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2005/11/25 :  16:55:27  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Benchmarken klockar om all data, så kommer det verkligen att tillföra något att byta klockan i krellen? Du kanske inte skall ha kvar Benchmarken?
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/11/27 :  11:02:50  Show Profile Send regner a Private Message
oavsett om dacen klockar om signalen eller inte måste detväl ändå finnas en hel del att vinna på att byta klocka i transporten!?

jag tänkte börja med att byta lite komponenter nu.. någon som kan tipsa om vilka jag ska börja med (och vilka jag ska byta till) och vart jag lämpligast vänder mig för att köpa dem? elfa?
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/11/28 :  12:49:54  Show Profile Send regner a Private Message
Är skitsugen på att komma igång så, kommigen nu grabbar... jag behöver er experthjälp! :)
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/11/30 :  06:01:05  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag är ingen tokexpert men börja utifrån så att säga, så nr 1. Klockan 2. Nätdel och likriktning 3. signalvägen
Så hade jag nog gjort i alla fall.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000