Ska renovera ett par OA12 som verkar vara ett "sent" par. Röda byglar, mycket fint skick. När jag öppnade burkarna hittar jag ett filter som är helt annorlunda mot dem jag sett tidigare (jag har renoverat två par OA12). Filtret har annorlunda layout. Värdena på kondingarna är inte 5,6 och 10µF som det brukar vara, utan 1 och 4,7µF; spolarna är mindre än de brukar vara. Mina frågor: är detta en vidareutveckling/förbättring av det äldre filtret. När jag renoverar, ska jag använda mig av de värden som Carlssonplanet säger när jag byter diskanter och spole till diskanterna, alltså 4,7µf till diskanten och 10µF. Är det någon som haft samma problem? Har frågat Carlssonplanet och de(Per Gullbrandsen)hade inte sett detta filter tidigare.
Kan det vara ett nedläggnings-protest-bygge? eller ont-om-pengar-bygge?
Dvs i ren protest mot uppsägning monmterade man ihop grejerna tokfel. Inte ovanligt. Eller att när pengarna tar slut mnoterar man in det som finns på hyllan för att få in pengar med minsta möjliga utgift. Inte heller helt ovanligt.
Jag har också sökt efter produktionsdokumentation utan framgång. Tycker det måste finnas någonstans. Sonab var statsägt, kanske finns någon inom de statsägda företagen som har dokumentation i säkert förvar.