HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hfls-1 upponer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2005/11/26 :  13:36:47  Show Profile Send Borgaren a Private Message
Jag har för ett tag sen byggt mig ett par hfls och nu skall det till subbar. Subbarna får agera stativ, då jag inte vill ha dem bredare än stativarna så kommer bas 8:an att hamna på sidan istälet för framsidan. Men eftersom jag inte vill ha dem överdrivet djupare än vad hfls är så blir de ganska höga. Lite för höga faktiskt, då allt lyssnande sker nersjunken i soffan.

Så min fråga är.... Kan jag vända högtalaren 180 grader, påverkas ljudbilden? Jag skall inte ändra ngt på baffeln, bara vända dem uppochner och ställa dem på baslådorna.

Btw finns det planer för er grabbar att göra sidohögtalare och center som matchar?

Tacksam för svar!

Intresse motiverar lärande

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2005/11/28 :  00:28:40  Show Profile Send Borgaren a Private Message
eeehhm ingen som vill tycka till? Jag måste veta!

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/28 :  01:01:48  Show Profile Send ohmega a Private Message
Om du inte skall dela över 200Hz så går det nog bra.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/11/29 :  19:19:58  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Tja . om lobningen är ordentligt betängt är det nog inte rätt att ha den upp o ner. det beror liksom på filtret. det bör ge ett baffelstöd som kan förstöra diskantens spridning och stöd.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/29 :  19:47:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
Pröva först å vända på högtalaren bara...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2005/11/29 :  21:38:37  Show Profile Send Borgaren a Private Message
quote:
ohmega Posted - 2005/11/29 : 19:47:22 Pröva först å vända på högtalaren bara...


LOL nu känner jag mig aningen korkad!! Ganska enkelt att testa istället för att filosofiera och våndas över att man inte kan sådantdär.

quote:
holmgrenstefan Posted - 2005/11/29 : 19:19:58 Tja . om lobningen är ordentligt betängt är det nog inte rätt att ha den upp o ner. det beror liksom på filtret. det bör ge ett baffelstöd som kan förstöra diskantens spridning och stöd.


Ja det är diskanten som jag har oroat mig för ska påverkas. Men jag testar och sen får vi se om det blir nån skillnad. Tyvärr sitter inte jag på kompetensen till att ta fram ett nytt filter.

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/11/29 :  23:24:25  Show Profile Send Hasse a Private Message
Prova som sagt. Om dom kommer för högt kan du ju alltid rikta dom neråt. Jag har skälv hfls-1or men ett lågt stativ så dom tittar upp på mig.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000