Jag har för ett tag sen byggt mig ett par hfls och nu skall det till subbar. Subbarna får agera stativ, då jag inte vill ha dem bredare än stativarna så kommer bas 8:an att hamna på sidan istälet för framsidan. Men eftersom jag inte vill ha dem överdrivet djupare än vad hfls är så blir de ganska höga. Lite för höga faktiskt, då allt lyssnande sker nersjunken i soffan.
Så min fråga är.... Kan jag vända högtalaren 180 grader, påverkas ljudbilden? Jag skall inte ändra ngt på baffeln, bara vända dem uppochner och ställa dem på baslådorna.
Btw finns det planer för er grabbar att göra sidohögtalare och center som matchar?
Om du inte skall dela över 200Hz så går det nog bra.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Tja . om lobningen är ordentligt betängt är det nog inte rätt att ha den upp o ner. det beror liksom på filtret. det bör ge ett baffelstöd som kan förstöra diskantens spridning och stöd.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
quote:ohmega Posted - 2005/11/29 : 19:47:22 Pröva först å vända på högtalaren bara...
LOL nu känner jag mig aningen korkad!! Ganska enkelt att testa istället för att filosofiera och våndas över att man inte kan sådantdär.
quote:holmgrenstefan Posted - 2005/11/29 : 19:19:58 Tja . om lobningen är ordentligt betängt är det nog inte rätt att ha den upp o ner. det beror liksom på filtret. det bör ge ett baffelstöd som kan förstöra diskantens spridning och stöd.
Ja det är diskanten som jag har oroat mig för ska påverkas. Men jag testar och sen får vi se om det blir nån skillnad. Tyvärr sitter inte jag på kompetensen till att ta fram ett nytt filter.