Author |
Topic |
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 15:17:42
|
Efter MYCKET strul och verkstadsbesök med tjejens Saab 900 -87 och mera som väntar har vi beslutat oss för att köpa en nyare bil.
Budgeten är Ca 100 papp och för dom pengarna får man t ex en svensk såld Nissan Primera modell 2001 som rullat 4000 mil eller en Renault Megane årgång 2002 som rullat lika långt eller varför inte en Golf eller en Mazda 323:a som gått runt 4-5000 mil.
Mycket hjärna säkert men väääldigt lite hjärta allstå i min mening!!
Men för samma penning och tom billigare penning kan man åka neråt mot bratwurst mecca och köpa t ex en enägd Mercedes C-180 eller BMW 318i modellår 2000 som ochså gått bara 4-5000 mil. Tilläggas bör att man isåfall köper den av auktoriserad Merca/BMW dealer och att man får en 12 månaders Europagaranti som även gäller i Sverige!!
Tja... här är det väligt mycket mer hjärta och känsla i köpet i min mening!! Och lite mera känsla och spänning i köpet!!
Naturligtvis tycker regeringen annorlunda!!
Vad tycker ni?? |
----------------------- Tabula Rasa! |
Edited by - Mahler on 2005/11/22 15:30:34 |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 15:27:43
|
ujujuj.....
Nu är det dags att ta av sig kepan, hiva upp jeansen och pensionera spegelsolglasögonen.
1. Köp aldrig en renault
2. Köp aldrig en renault
3 Köp aldrig något som någonsin behöver mekas eller servas på VAG
Hälsa regeringen från mig och köp en Toyota eller en Subaru eller en Mazda (lite urk på den sista...) från slutet 90 tal eller början 2000-tal och byt detta mot ett större lyssningsrum och fler besök du vet var.
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 15:33:36
|
Fnisssss,
Tack för tipsen..
Öööh... Eeehhmm!!
Tror jag!!!
Glömde förresten nämna Toyota Corolla bland "hjärn"alternativen!! Men dom är lite svårare att hitta!!
|
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 15:37:42
|
Finns det några Mercedes årsmodell 2000 kvar? Trodde alla rostat bort vid det här laget... |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 15:38:38
|
Opel Astra och Ford Escort/Focus ligger väl i samma segment också....
Vi valde dock Golfen före dessa.. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 15:49:19
|
quote: Finns det några Mercedes årsmodell 2000 kvar? Trodde alla rostat bort vid det här laget
Hmmmm!! Är dom SÅÅ usla??
Skulle ju tro att en tysk körd Merca från 2000 är väsentligt mkt mindre rostangripen än en svensk dito bil oavsett märke med samma mil!! Men visst!! Jag vet inte!!
Tack för inlägget! |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 15:51:34
|
BMW = Boy Racer stämpel + att föraren måste sitta så snett halvliggande liksom
M
Obs, glöm inte kepsen |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 15:54:29
|
För 100 papp skulle jag köpt en "vardagsbil" kring 30-40 tusen, de är så jäkla trista ändå, så att spendera 100 papp är för mig "no way". Resterande 60-70 skulle jag köpt en äldre sportbil, typ Mercedes 300/320 CE, BMW 635, BMW 535 etc.
Men det är jag det och det kräver garage.
Mvh Håkan
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 15:57:32
|
quote: Vi valde dock Golfen före dessa
Jo, egentligen gillar jag Golfen faktiskt.. Trevlig bil att köra och ganska rymlig och bekväm ändå...
Men bränd av tidigare erfarenheter och av regeringens totala ovilja att köpa Golf faller tyvärr det alternativet bort.
Nää, köpte som min första bil en Golf 3:a -96:a tror jag som hadet gått 6500 mil och var enägd.. Toppen tyckte jag och betalade 65 papp för den.. Första halvåret gick dock allt som nästan är möjligt sönder med jämna mellanrum.. Först bromsarna (skivor och belägg) sen avgassystemet (rubbet) och sist men inte minst kopplingen!!!
Allt som allt kostade bilhelvetet mig närmare 15000 kr på ett halvår!!
Nå, kunde ju kollat bilen lite bättre själv kanske men oteknisk och okunnig om bilar som man var litade man på handlaren!!
|
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 16:48:27
|
1) Jag vet ingenting om bilar
2) Jag har en del erfarenhet av olika bilmoddeler i "hjärnsegmentet". Vi äger ingen bil utan hyr vid behov (cirka 10 gånger/år och 1000mil). Då blir det ofta Ford Focus och Toyota Corolla. Av dessa skulle jag aldrig välja en Focus om jag skulle köpa bil. Ideligen en massa irriterande småfel på de bilar vi hyrt. Toyota däremot - har alltid fungerat enligt spec. Andra bilmodeller som hyrts är t ex Reneault Megane, Mitsubish Lancer, Mazda 323/M3, Audi A3 och VW Golf. Dessa har varit OK men jag/vi har inte kört dem tillräckligt för att kunna ge dem något mer ingående omdöme.´
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 17:20:05
|
Mahler: Min faster hade en Mercedes men sålde den när den var tre år gammal pga rostproblem. Arbetsompisen kollade på en Merca årsmodell 2000, alla skärmar plus motorhuv var bytta pga rost...
Sedan är de inte särskilt bra enligt bilprovningen heller... I mitt tycke är Mercedes ett märke bara en entusiast bör köpa...
http://www.vibilagare.se/nyhet.asp?guid=76833B86-D211-42F5-B773-2CEEF2B97AE4
|
You'll Never Walk Alone... |
Edited by - jonasz on 2005/11/17 17:26:51 |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 17:22:40
|
Toyota Avensis. Svårslagen! |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 17:27:54
|
"Hmmmm!! Är dom SÅÅ usla??" JA! Ska du köpa en mercedes så ska det vara FÖRE årsmodell 1996. Oavsett om du köpt den i tyskland eller inte så KOMMER den att rosta. Känner killen som säljer bl.a merca där jag bor, och jag känner även killen (hemskt väl) som har hand om lackskador/rostlagning åt MB försäljaren. Så mitt råd blir alltså! KÖP ALDRIG EN MERCEDES om du inte vill laga rost. |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 18:01:07
|
Jag har en Mercedes,årgång 1992. Jag får anbud titt som tätt av folk som vill köpa den av mig eftersom dom senare årsmodellerna inte är i närheten av begreppet"Mercedeskvalitet" Det ordet får nog snart en ny innebörd |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 18:42:07
|
Saxat från Vi Bilägare
quote: För svenskt vidkommande är i första hand 12 444 svensksålda E-klass 1996-2001 i farozonen plus ytterligare ett antal tusen privatimporterade bilar. Om detta förslår skulle det enbart för den svenska marknaden handla om kostnader för uppskattningsvis 300-400 miljoner kronor.
Mercedes-verkstäderna har fått klara direktiv. Dörrarna ska bytas, oavsett om rostskyddsgarantin gäller eller ej. Även privatimporterade bilar omfattas av operationen.
Verkar onekligen som att de har fått problem med rost faktiskt!! Men nu tänker jag definitivt vara på min vakt om jag köper bil där nere..
Och kolla upp vilka regler som gäller ev. rostskador om de kommer de närmaste åren! |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 18:46:59
|
quote: Sedan är de inte särskilt bra enligt bilprovningen heller
Njaa.. stämmer ju inte riktigt!!
Besiktningsresultatet visar bättre resultat än medelbilen i alla fall för modeller nyare än 1998.
Har läst mycket de senaste veckorna om C-klass och den gemensama nämnaren och no:1 orosmoment är rosten. Men om detta tas av "goodwill" och "garanti" så är det ändå en viss trygghet i köpet..
Jag spekulerar på en C-240 från 2000. Har gått 4700 mil.
|
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 19:52:45
|
quote: 3 Köp aldrig något som någonsin behöver mekas eller servas på VAG
Kan bara instämma,,, Som tur är så har vår SEAT -95 var mer driftsäker än jag trodde bilar kunde vara.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 20:11:25
|
OBS! Mercedes från typ 1998 till 2002 rostar så in i helvete, därför har Mercedes förlängt rostskyddsgarantin till bortåt tio år. Skulle aldrig köpa en sådan ändå.
Själv var jag i samma sits som du Mahler i våras, var less på den gamle rostige Escorten. Köpte efter en massiv marknadsundersökning en Saab 9-3 Aero -01 som gått 8000 för 125'. Man får mycket bil för pengarna, särskilt som det råder viss osäkerhet kring varumärkets framtid. Du får en bra 9-3 SE -01-02 för under 100'. En av de allra säkraste bilarna som finns samtidigt som den har bra motor och bra utrymmen. Jag är hittills helnöjd, har inte haft problem alls somtidigt som det ät väldigt kul att ha 205 hk under huven. SE:n har antingen 150 eller 185 hk som motoralternativ. |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
knoxville
Member
484 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 20:29:40
|
Nu kanske du inte är så het på SAAB, men jag skulle absolut tittat på beg SAAB 9-5. Få bilar har så lite problem som den modellen faktiskt. Ett väldigt lyft jämfört med 9000 som drogs med massa småfel hela tiden...även stora för den delen :/
Bilen är körglad, mycket säker och snygg (enligt mig). Jag skulle rekomendera 2.3t med 170-185hk som har ett väldigt härligt vrid redan på låga varv. Dock är även 2.0t (den minsta motorn) ett kraftknippe som går väldigt bra.
Man hittar årsmodeller runt 2000-2001 inom din budget (100000kr) och då är de välutrustade med ECC, fet stereo, elhissar/speglar mm. Värt att undersöka tycker jag iaf. Kan ju nämna att ljudet i bilstereon inte slås av någon annan orginalstereo jag hört iaf. Det är Harman/Kardon och Clarion som hjälpt SAAB ta fram anläggningen. Klart ett plus om man gillar HIFI
mvh Erik |
TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
|
Edited by - knoxville on 2005/11/17 20:40:52 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 20:30:30
|
TOYOTA - Världens bästa biltillverkare! (och nästa år den största) |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 20:44:21
|
Har inte läst hela men hur mycket kör ni bil? är det värt att lägga 100k på bilen?
köp en bil som har gått rykte och drar lite soppa, bensin priserna komemr gå upp ännu mer framöver så lika bra att köpa en bil som inte drar så mycket.
Visst är det roligt att ha en bil som är ett vrålåk, men tänk efter en extra gång på den fronten, huvudsaken är väll att man tar sig fran a till b och att bilen har bra komfort och är rymlig. |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 21:11:56
|
Om ni inte åker så mycket så kanske ni kan hyra bil som Jörgen G var inne på? Vi har inte heller någon bil utan hyr ca 5 ggr/år ca 500 mil. Det blir ca 75.000:- sett över 10 år. Plus bensin då. Å andra sidan slipper jag försäkring (som var 480:-/mån när jag hade bil senast) och parkeringsavgift (300:-/mån) och service (500:-/år på förra bilen) och besiktning (300:-/år) och skatt (1.500:-år). Om man inte räknar på ev stenskott nya däck och andra eventualiteter så hamnar de övriga kostnaderna på en bra bit över 100.000:- över 10 år (50.000:- till mig, 50.000:- till sambon o resten till lillkillen). Å andra sidan bor vi i stan, åker kollektivt och dessutom fick "du vet vem" själv köra hit mitt köp från "du vet var". Det funkar iaf. |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 21:23:09
|
Snoop: Precis som med dyr HiFi är det en fråga om prioritering.
quote: Det finns ett fabrikationsfel i Saabs turbomatade bensinmotorer som finns i 9-5- och gamla 9-3-modeller.
http://di.se/Nyheter/?O=Index&page=%2fAvdelningar%2fTelegramShow.aspx%3fnopopup%3d1%26dreTN%3d202171
Det är iofs en bra bil i övrigt, ville bara nämna det så att man vet om det innan eventuellt köp.
Själv kör vi omkring i en volvo s60 2.4t och är himla nöjda med den. =) En s60 med mindre motor kan dock hittas som passar din budget. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 21:23:33
|
Ojj va mycke tips!!
:)
Läser och antecknar och funderar så det knakar.. Jo.. Börjar själv känna att jag håller på med en massiv marknadsundersökning.. Har nog inte spenderat många vakna timmar med annat än bilar på hjärnan. Ganksa tröttsamt faktiskt!!
Vad gäller Snoops inlägg så söker vi en bil som är lika bekväm på korta färder som långa färder.. Idag kör vi väl ca 1000-1500 mil/år.. Familj i Skåne och Brorsan i Oslo. Men så vill vi även ha en bil som är bekväm och pålitlig på längre resor neråt Europa. Farsan i Slovenien! Så tanken är att hitta en relativt långsiktig lösning (säg 2-3 år)för både korta och långa resor!
Det roliga är att vi från början var helt inställda på en Saab 9-3:a... Min bror har en 2002:a som flyger fram på vägarna.. Allt eftersom har man mer och mer, i takt med att frustrationen över alla reparationer, svängt in på en billig och pålitlig bil som helst skall orsaka MINIMALT med huvudbry inom de närmsta 2-3 åren!! Service, Olja, Spolarvätska, Bensin och en liten fintvätt någon gång ... Men inga j-a bromsar, bromsskivor, avgasrör, kylare, termostat, bromsok, spindelleder, tändsatser, batteri etc etc etc!!
Vet inte men i dagsläget lutar det ändå lite åt Toyota hållet men jag har inte helt släppt tanken på en Merca ändå faktiskt!!
I vilket fall! Köper jag bil i sverige blir det antingen M-test eller grundlig genomgång på Bilprovningen före köp.. En billig kostnad för lite mera säkerhet i köpet!!
Inga fler misstag som med Golfen!!
Idag hitta ja en Toyota Corolla 2002:a 1 ägare 1200 mil med 12 mån garanti för 97 loppor!! Hmmm!! nästan lite FÖR bra för att vara sant!
Nåja, |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 21:48:05
|
Kan instämma med Zalve att SEAT är riktigt trevliga bilar, en kompis har en som jag både åkt och kört mycket och enligt honom är det den mest prisvärda bilen han ägt. Sen så kan jag ju bara hålla med hyllningskören för Toyota. Löjligt bra kvalitet och sällan speciellt dyra.
Bil för hundra lök om vi kopplar bort hjärnan en stund och bara bryr oss om hjärtat? Nissan 300 ZX - enda bilen i det prissegmentet med dubbelturbo! Nissan kanske inte har världens bästa rykte, men deras sportbilar är av en helt annan sort än standardmodellerna. Känner en som hade en 200 SX som han nästan gick in för att misshandla. Han bor i Lappland, så det var ju kallstart nästan dagligen och gasade som en tok med kall motor och turbo (ajabaja!), bytte varken turbo eller kamkedja, trots att det var 5000 mil sedan servicemanualen uppmanade till byte. Trots detta misslyckades han med att slita ut denna fantastiska bil med otrolig väghållning och bra drag under huven. Minns inte hur många år han hade den, men Camaron hade han väl haft på verkstad minst tre gånger under samma period.
Sladd, förresten! Om du någonsin av någon anledning skulle bli inbjuden på middag hos mina föräldrar, undvik att snacka bilar. Farsan är inne på sin tolfte Renault och både mor och bror är folkafrälsta.
Lycka till med sökandet Mahler! Hoppas ni hittar en bra kompromiss mellan hjärta och hjärna. |
Militant cyklist. |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2005/11/17 : 21:55:40
|
Vill ni åka bekvämt så kör svenskt Både säterna i Saab och Volvo är outstanding ... Mercasäterna är lite hugget som stucket, antingen älskar man stumma säten eller så gör man inte det. I alla fall som svensk. Gillar du Merca, leta någon gubbägd gammelmerca (typ 92-96 E-klass eller nått), "cool" bil som med lite tur går och går och ... Garanterat ingen räcer dock. Volvo är väl en bil som är bra på mycket, bra komfort och hög säkerhet men inte heller det någon räcer på vägen. Saab är bättre på det, men de har historiskt sett varit dyrare att äga (ie mer och fler verkstadsbesök). Alla moderna bilar är ju iofs rullande datorer, så både service och reperationer brukar vara rätt dyrt.
Toyota är tråååk men ack så driftsäkra, och allmänt bra. Senaste Ford Mondeo? Den var ju pressens gullebarn ... inte för att jag skulle vilja ha en Ford dock Samma med VW Passat, men akta för trägna verkstäder.
BMW är ju roligt att köra, men brukar vara dyrt att äga. Rätt modell (dvs mindre motor, ingen styling) så är de ruskigt snygga, absolut inga pizzaräcers. Hjärta eller hjärna? Tja, man lever ju bara en gång ... |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
Topic |
|