HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilken bil? BMW 318i -00 såklart! :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/11/17 :  23:55:03  Show Profile Send svejk a Private Message
Har en Passat tämligen trist men väl fungerande med ratt på golvet! Ser roligt ut när ordinarie ratt snurrar av sig själv. Det går in ett par Martin Logan i den så det finns plats. Idag böt dom avgas system, något vart fel vid betalning kom undan 1000 kr billigare. Höll naturligtvis käft!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/11/18 :  08:27:07  Show Profile Send Mahler a Private Message
I valet mellan Volvo o Saab hade jag först hoppat in i en Volvo faktiskt! Gillar deras förarmiljö mkt bättre än t ex Saab 9-3 som jag upplever som ganska kompakt och trång faktiskt.
Frågar alltid efter Volvo när jag hyr bil utomlands!

Rätt bra egentligen att som jag resa mycket utomlands i tjänsten. Många hyrbilar blir det ju.. I min mening prioriterar jag bilarna jag hyrt enligt nedan.

1. Volvo V70 (fantastiskt skön och bekväm bil om än stor)/Mercedes (komfort i överflöd)
2. Toyota Avensis (bra och mycket pigga automatare med en låda i världsklass. Tip-tronic:en är otroligt smidig och FUNKAR faktiskt som man vill att den skall funka ingen ketchup-effekt liksom om ni hajjar!! :) Riktigt lyxig känsla i bilen ochså!!
3. Volvo V50 (Inte så lyxig men helt ok, bekväm och gör vad den skall
4. Ford Mondeo (lite lustiga reglage och funktioner men funkar tillfredställande, ingen wow känsla dock)

Sämst i alla kategorier är Ford Focus som är nått otroligt plastig och tråkig.. Dålig kvalitet genomgående både på motorn och inredning och detaljer..

Så hade jag valt här hemma hade jag gärna köpt en Avensis men dom går snabbt upp i pris om man vill ha en lågmilare som inte är allt för gammal. Har satt en något flexibel gräns på årgång 2000 o nyare och max 5-6000 mil.

P.s Har förståss inte skrivit av Mercan ännu!!
P.s Sladd!! Du kör väl BMW 525 kombi??


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2005/11/18 08:29:01
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/11/18 :  10:41:31  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Illy:

Min sambo har en brorsa som är Opelfrälst. Vi har heller inte så mycket att snacka om...

Mahler:

Om stolkomfort är viktigt så har du några kryss att sätta på listan - förutom att man aldrig köper Renault eller något av de 4 märken som servas på VAG. Kolla in Audis resultat i bilprovningen och massor av människor är torsk på idiotbilar som testas av idiotjournalister som snackar om "kvalitetsKÄNSLA" som kostar betydligt mer än de systerbilar som får till och med något mindre dåligt resultat. Någon kvalitet fins ej att hämta och när det sen skall servas görs det av en organisation som år efter år är tydligt sämst i alla klasser som folk bryr sig om. Marknadsföringsskitbil. (reglage och handtag har en suverän KÄNSLA - men lossar från infästningarna....)

Mazda och tidiga japaner går bort. En Toyota eller Subaru från mitten slutet 90-tal är inget att pyssla med om man rullar längre än 15 mil i stöten. I jämförelse alltså med de som du så riktigt hittat är komfortbilar, t ex Mercedes, Volvo och SAAB.

I den franska världen är det lite upp och ner med mycket. Förr var t ex Peugeot en riktig långfärdglidare ända ned i mellanklasssegmentet. Nu är det sämre, dramatiskt mycket sämre... I Japan är det tvärtom och de nya bilar jag provkörde i somras inför nybilsköp var bl a en Avensis och det är idag en fin komfortbil med förbluffande tyst kupé och sköna stolar. Det största bottennappet om man jämför ett visst märke i en viss storleksklass var Nissan primera. det var förr en trevlig lagombil som var bra ihopskruvad. Nu är det en skrammellåda utan motstycke med dåliga stolar, motor som rister i sina fästen, gnekig playstation-bräda och det enda som var riktigt bra var backkameran.

BMW?

Jodå, om jag någonsin igen köper ett hus som inte ligger ovanför en av kommunens brantaste backar blir det BMW igen. Min provkörning i somras gav som resultat en Subaru Legacy 2,5. En bil som i mer än 10 år toppat bilprovningens listor, är bra ihopskruvad, rimligt komfortabel (inte i närheten av V 70), tyst, ständigt inkopplad äkta 4-hjulsdrift och ett bensinsnitt på 0,82 i den verkliga världen. Vi sålde sambons Renault Clio och köpte henne en Impreza när vi ändå var på gång...

BMW?

Jag skall berätta något om BMW så som jag upplevde den/dem. Jag köpte en ganska fin bil för ett drygt år sedan, 6-cylindrig dieselkombi, nästan all utrustning man kan tänka sig förutom TV/navigator. Där fanns allt det andra man trodde var leksaker först, automatisk höjdjustering på huvudljuset (funkar snabbt och kanonbra), automatisk intervalltorkare med regnsensor (är nästan svårt att leva utan nu) och en massiv klimatkontroll plus allt det andra som hör vardagen till (fjärrstyrd hydralisk öppning/stängning av bakluckan är kanon när man kommer med en Burmesterkartong i famnen). Den gick som ett snälltåg, var mycket tyst, bra stolar i klass med V 70 och hade bra status-strålning. Min var såklart svensksåld i begynnelsen, man måste ju leva som man lär

Men, det som imponerade var service och reparationer. Efter att ha avverkat ett flertal Passater, Audi, Volvo, Mercedes, Subaru (25 000 mil i en 200 Hk turbo med en enda reparation under tiden), några Fordar och SAAB:ar kan man säga att man VET hur verkstäder funkar. I regel inte alls. Man blir oftast missnöjd på resultatet, priset eller att det inte blir som versktaden lovat. (i VAGS fall så blir man missnöjd med samtliga ovan plus att skrotet snart går sönder IGEN...) Men i huvudsak är detta en avdelning som är sorglig för de flesta märken.

I BMW:s fall var det helt tvärtom. Varje gång något skulle fixas eller servas funkade det. det blev alltid färdigt i utsatt tid, kostade aldrig mer än vad som meddelats, lånebil i form av en BMW 1-serie stog alltid och väntade som utlovat och det var heller inte dyrt (!)
En gång behövde jag akut hjälp när ett av Xenonljusen klappade ihop. Efter 30 minuter var jag ute på vägen igen och då hade även en halv liter olja fyllts på samt intensivspolarvätskan fyllts upp (jo, BMW har två spolarburkar...) av en mekaniker som kollade när huven ändå var uppe. Nota på 1500:- inkl arbete!
BMW är i sanning ett premiummärke som klarade en inbiten skeptisk gnällspik som undertecknad utan ett enda klagomål what so ever. Klart det blir en ny en dag.

Men detta är ju inte på 100K-nivån och är väl egentligen ingen hjälp för dig. Jag skulle kanske köpt en svensksåld 3-serie med liten motor i i dina skor. Har bara ingen kepa-man suttit i den förut brukar de aldrig krångla.

Men just nu är det Subaru igen. 3 års nybilsgaranti/vagnsskada, 3 års fri service (till 6000 mil) och en massa annat bra. Montera en riktig handsfree till telefonen klarar de dock inte och i jämförelse med BMW är verkstaden någon form av U-land...


mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/11/18 :  10:54:30  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Står ni ut med gubbstämpeln så skaffa en billig Volvo, 7-eller 9- serien. Brukar bara gå och gå, och går det sönder nåt så finns det delar överallt, och delarna är billiga. Visst, de tar kanske lite mer bensin, men kör man inte så mycket så spelar det ingen roll!
Billiga i inköp och låga servicekostnader!

Rör...
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/11/18 :  21:13:58  Show Profile Send Mahler a Private Message
I morgon sker det!!

Tror jag!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/11/18 :  21:58:29  Show Profile Send MartinX a Private Message
Att Toyota avensis skulle vara en komfortabel bil är något jag vill bestrida, fick en ny avensis som hyrbil för ett år sedan när jag skulle åka till Öland (från GBG). Bilen hade den typiska Japanbilsjukan, eftersom jag är 191cm lång måste jag ju ha stolen ganska långt bak och då uppstår problemet att jag inte kan luta gasbenet åt höger utan att få mittkonsolens kant mitt på muskeln till höger om skenbenet. Gaspedalen gick så lätt att man inte kunde slappna av i foten utan att gasa max, en underbar kombination för högerbenet. Motorn var en 1,8 som kändes så kraftfull som en fjäril. Stolen var inte heller bekväm för ryggen och dynan var kort utan lårstöd. Ljudkomforten var högst medelmåttig och i slasknövädret hade klimatanläggningen svårt att hålla rutorna imfria trots att jag var ensam i bilen.

Om man är lagom kort kanske den passar bra men inte för mig. Sober och snygg inredning dock, förmodligen går den aldrig sönder men jag skulle aldrig köpa en.

Om du vill ha komfort är Volvo S80 oslagbar, suveräna stolar och övrig komfort, 140Hk motorn räcker till och är inte så hemskt törstig. Priserna är inte så farliga heller för 100000 bör du kunna hitta ett hyggligt pensionärskört ex. Bilia undviker man naturligtvis, det finns en hel del fristående Volvoverkstäder med mer personligt bemötande. Fast själv kör jag Peugeot.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2005/11/18 22:07:56
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/19 :  14:28:25  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag älskar bilar. Jag kör aktivt på bana, är med i 4x4 offroadklubb, har kört mellan Marbella och Malmö över 50 gånger. Jag fyllde 38 år igår och har drygt 50 000 mil bakom mig utan att använda bilen i jobbet...jag har haft fördelen att äga många olika bilar/typer och är konstant med i diskussioner om bilar med likasinnade. M a o, jag är mycket intresserad och har därmed en hel del kunskap i ämnet. (faktiskt t o m så att Volvo brukar bjuda in mig när en ny modell släpps och spanska motorjournalister ska testa - då får jag också en bil att köra 10-20mil och sedan sitta ner med utvecklingteamet och kommentera)
Mitt råd är som följer: med 100' i budget och vill minimera "överraskningar" på alla plan. Reperationer, försäkringskostnader, servicekostnader, stöldkännslig, brännsleförbrukning, andrahandsvärde, dvs totalekonomin efter några års användande, då finns det inte så mycket att välja på - Toyota, Honda, Mazda eller en Nissan. Det bara är så! Köp valfri modell av nämda bilmärken som är 2-4 år gammal, 1500mil/år, 1 ägare, full servicebok och du gör den tryggaste bilaffären som bara är möjlig. Det är nämligen omöjligt att med din budget kombinera "rolig" med "totalekonomi". Du kan köpa många "roliga" bilar för 100', men antingen är de brännsletörstiga, eller större risk för haverier, eller dyra försäkringspremier osv...
Alltså; börja ALLTID med trygghet och totalekonomi, sen när plånboken tillåter kan man hitta mycket roligt för rimmliga pengar som entusiastbil!

Artphotography
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/11/19 :  18:52:14  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hej Dan,

Tack för dina vettiga och konkreta tips.. Tack alla som bidragit i min konflikt mellan hjärna o hjärta!!

Nu är det iallafall klappat o klart!! På fredag bär det iväg till M-test och om inte något oväntat dyker upp där kör jag hem min nya pärla på Fredag nästa vecka!!

Vilken bil??

Tjaaaaaaaaa Låt oss säga att det blev en "kompromiss" mellan hjärna och hjärta!! (I min subjektiva hjärna)

Börjar på B och slutar på W!!

Svårt att gissa nu va?

Nå, det blev en BMW 318i från 2000. Har rullat 5000 mil och är enägd och SVENSKsåld från början. Ej som kepsräcer utan snarare som bra bruksbil. Titansilver är färgen!



-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2005/11/19 18:53:08
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/11/19 :  20:04:35  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Ett lyckligt liv stavas

Mac - BMW - Burmester

grattis !! Klockrent val.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/19 :  20:51:35  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Det blir säkert ett bra val! Det är en snygg bil (har också en 00, fast en M3). Det är ju ingen "racer" men går fint om man kör enligt svenska trafikregler.

Varför jag skriver igen är att du ska titta på följande vanliga brister från samtliga 3serie bilar från 99 och tidigt producerade 00.

1.dörrfoder släpper och bubblar ut
2.gummitätning vid A stolparna kryper upp
3.kärvande elhissar
4.kärvande centrallås
5.bromsskivorna blir ovanlig lätt skeva
6.inspektionslampan kan tändas tidigare än tänkt
7.bältena bak kan "sätta" sig och bli omöjliga att få ut

Kolla detta med ditt ex!

Lycka till och hoppas du får en schysst bil :)

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/19 :  21:05:03  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Hifi Consult: Jag läste precis om dina goda erfarenheter med BMW service. Jag tycker det är roligt (oavsätt märke faktiskt) när man hittar en verkstad som inger förtroende, där kompetens och service går hand-i-hand. Anledningen till detta inlägg är därför jag har en hel del erfarenheter av BMW service i Marbella och den tar jumboplatsen tillsammans med Volvo. De är otroligt arroganta och håller inte nånting som de lovar. Man kan få tillbaka bilen både skitig, mindre soppa i och repig + råndyra räkningar och ja, jag vet inte allt...trist trist trist.
Summarum blir att man ska nog ha lite tur med personal och ledning på sin ort! även om alla märken har globala "policies" så är det till syvende och sist en människa bakom och människor är ju olika....

Artphotography
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/11/20 :  00:38:58  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Mahler: Börjar på B och slutar på W!!
Har Bowers & Wilkinson börjat med bilar
Eller börjar du med en växel-låda, Borg Warner

Skämt åsido, hoppas du blir nöjd med ditt val.

Själv så kuskar man runt i mb 300te mellan mackarna men slipper ju reparationener iaf, peppar peppar
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/11/20 :  01:07:21  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Varför jag skriver igen är att du ska titta på följande vanliga brister från samtliga 3serie bilar från 99 och tidigt producerade 00.

1.dörrfoder släpper och bubblar ut
2.gummitätning vid A stolparna kryper upp
3.kärvande elhissar
4.kärvande centrallås
5.bromsskivorna blir ovanlig lätt skeva
6.inspektionslampan kan tändas tidigare än tänkt
7.bältena bak kan "sätta" sig och bli omöjliga att få ut


Inte bara det!!
Har hört att spindelleder och länkarmar är ett riktigt problem på denna årgång!! Skall notera dina tips dock och lite annat jag hört och läst och vara riktigt noggran på M-testet!!


Tack tack!!



-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/11/20 :  18:44:56  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Dan:

Håller helt med dig generellt sett. Mina erfarenheter om just BMW är dock från BMW-verstäderna i Örebro, Göteborg/Mölndal, kungens kurva i Stockholm samt inköpsfirman Borgs Bil i nordvästra stockholm. Samtliga 100 poäng av 100 möjliga.

Volvo har jag kört mer än 50 000 mil och ingen verkstad har funkat. Inte Säffle, Karlstad, Sisjön/Göteborg... Med det märket är det mer som du berättar om i Marbella. De enda lackskador jag fått på mina Volvo utom stenskott har kommit under verkstadsbesöken. Både höger och vänster framdörrar har dunkats i ordentligt i pelarlyftar, skav på flyglarna från jobbande mekaniker som inte orkat ta fram skyddsutrustning, arroganta verkmästare som verkar gå en speciell Volvoverkmästarskola där kunder är saker som skall uthärdas utan ansiktsuttryck och endast om mästarna anser sig ha tid.

VAG....nä, det saknar liksom möjlighet att beskriva denna cirkus av ickefungerande länkar som leder till ickefungerande lagningar i ickefungerande bilar och ickefungerande liv. Inte någon enda normal oljeservice har flutit normalt. Verkstäderna i Östersund, Karlstad, Karlskoga.

Hur är annars det spanska mekaniker-psyket. Är det som fördomarna säger lite manjana?

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/20 :  19:41:19  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
BMW är fina körglada bilar. Jag förstår charmen i dem och jag förstår de glada ägarna, men skulle aldrig kunna äga en själv

Konstigt det där med bilar.
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2005/11/20 :  19:44:56  Show Profile Send Rob a Private Message
Grabbar med hjärna kör bilar med stjärna !!!

Se bara till att sälja den innan rosten angriper... Är inne på min tredje på 5 år och är jäkligt nöjd än så länge...

Rackarns osis att C240:an försvann innan du han lägga vantarna på den... Nu fick det bli en snik-jugge/pizzabagar vagn istället...

p.s Lär dig möta kopplingen med gasen eller gör som jag skifta till automat.... d.s

Pelle
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/21 :  11:45:25  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
"Hur är annars det spanska mekaniker-psyket. Är det som fördomarna säger lite manjana?"

Hifi Consult: Nja...det har hänt en hel del sedan 1981 då jag flyttade hit. På gott och ont. Förr fanns det gott om plats för alla, parkering, boka servicetider osv. Då myntades begreppet "mañana" - och med rätta. Det var slappt och ingen spanjor pre-80talet hade någonsin fått magsår.....det fick ta den tid det tog och halva arbetsgänget satt alltid och fikade. Plus att oavsett arbetsuppgift måste man vara tre man. Ex. byte av tändstift går till så här, (detta är inget skämt utan helt sant) arbetsledaren pekar på ett tändstift med fingret på 14cm avstånd och säger, "Juan, ese..." Johan, den é dé... och så får Johan börja skruva ut tändstiftet och tredje gubben kikar över axeln på Johan för att lära sig!!!!! Detta var standard för 20år sedan.
Idag är ALLT helt annorlunda. Det är mer effektivt på alla plan och spanjoren arbetar faktiskt väldigt effektivt i jämförelse med generationen före. MEN, nu finns ett egentligen tuffare problem. För mycket bilar på för lite plats. Ofta kaos i trafiken, alltid kaos för att parkera - överallt. Stockholm känns som glesbygd i jämförelse med Malaga eller Madrid. Alltså, det tar lika lång tid idag att få något gjort, men spanjoren arbetar jäkligt bra och ställer ofta upp. Största problemet är att nu har även spanjorerna börjat få magsår. Var det kanske bättre förr?

Artphotography
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/11/21 :  12:25:41  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Mina erfarenheter om just BMW är dock från BMW-verstäderna i Örebro, Göteborg/Mölndal, kungens kurva i Stockholm samt inköpsfirman Borgs Bil i nordvästra stockholm. Samtliga 100 poäng av 100 möjliga.



Hittils måste jag säga att dom varit väldigt tillmötesgående på BMW i Jönköping! (Jacobssons Bils) Får väl bara se hur tillmötesgående dom är om några frågetecken och problem dyker upp på M-testet!!

Det är sagt att det skall fixas om ngt är "sönder" men tolkningen i den frågan är ju ändå vid.. Är det i taskigt skick anser jag att det skall bytas ochså!!

Mest orolig för typ länkarmar o spindelleder o bromskivor typ som tydligen kostar skjortan. Och man vill ju inte acceptera en bil där det kanske inte håller 1-2 år till!! Men som sagt!

De är väl det som M-testet finns till för.. Att hitta ev. tickande bomber!!

Naturligtvis kan man inte kräva reparation om ngt är normalslitet och använt!


Men frågan är ändå! Hur mycket "osäkerhet" och "slitage" vågar man acceptera!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2005/11/22 :  09:23:58  Show Profile Send sisko a Private Message
Mitt enkla tips:

Köp en gammal toyota låt oss säga en corolla -96 med ett lämpligt antal mil på mätaren. Kolla upp om det är någon liten verkstad som har nån kille eller tjej som är specialist på toyota så kan du hålla den rullande länge. Ta resten av pengarna och köp en Alfa Romeo Bertonekupé från slutet av 60- eller början 70-talet. Valet av modell är väl egalt 1300/1600 GT junior eller 1750/2000 GTV är lika vackara allihop (Min favorit är 1300/1600 modellen). Du har då skaffat dig en hobby som 1. är kul och 2. garanterat kommer ordna så att du aldrig mer har råd att uppgradera din anläggning. Men på sommaren är du kung.

En varning om gamla Alfa. Kör aldrig aldrig aldrig nånsin på vintern då försvinner den fina bilen bort fort fort i ett moln av gammal rost.

Fiat 124 spider är en annan favorit som är riktigt prisvärd.

Dessutom verkar nyare Alfa 156 vara en hyfsad bil kvalitetsmässigt men skrämmande höga försäkrings- och servicekostnader dock.

Italienarna kan det där med stil.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/11/22 :  13:19:08  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Det finns några garanterade köp. Alltså köp som alltid leder till ett förutsett resultat.

Köp en Volvo 340. Det går alltid likadant. Inte ens Alfa kommer i närheten

Dan:

Intressant med bilsituationen i Malaga och Madrid. Spanjoer med magsår Vad skall hända härnäst, en Prius med körglädje?...

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/11/22 :  15:13:17  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
p.s Lär dig möta kopplingen med gasen eller gör som jag skifta till automat.... d.s




Bra försök Robban!! Men dessvärre har jag tagit reda på att det JAG menade är ett vanligt problem enligt BMW själva!! Ingen inbillning alltså!

Hittade tom en tråd på BMW forumet som beskriver problemet i mer detalj men en "trög gaspedal" är ett problem område på bl a E46:orna!!

Saxat!
quote:
Är det någon som har ett tips hur man åtgärdar detta?
Gaspedalen är väldigt trög vid nolläget (från tomgång och ca 1cm
gaspådrag) Detta ger en väldigt ryckig gång vid köbildning och
krypkörning. Har provat att smörja vire och länkaget vid spjället.
Pedalen är endast trög när motorn är igång.



quote:
kolla med BMW det verkar vara ett vanligt fel, hade samma på min 318-99


quote:
Jag vet jag vet! ;)

nämen jag fixade just detta på min egna bil, e36 316i. Öppna huven och skruva upp plastskydded för gasvajerns fäste. Om du testar att dra tillbaka gasblocket med fingrarna istället för vajern känner du att det sitter som fast just i början. Det är den lilla stopp skruven/bulten som det gasbläcket slår mot när den går i topp läge, alltså när man inte trycker något på gaspedalen det är i den det fastnar.

Först testade jag lägga en pappersbit mellan den stopp bulten och bläcket och då gick det till min förvåning fint. Så det jag gjorde var bara att spänna gasvarjern lite för den var rätt slak så att den inte slår i där så hårt utan kanske är en halv mm ovanför, men inte så att motorn varvar när man inte har någon gas, så det får man kolla så man inte spänner den för mycket. Men det är iaf det som gör att det sitter fast sedan kan ni ju se vad bästa lösningen att fixa till det är men för mig var det bara att spänna på vajern lite.



quote:
farmor: Tack för ett bra tips. Det gav ett fefritt resultat. Nu är det bara att köra igen utan den irriterande tröga pedalen.


Så detta skall definitivt dubbelkollas av M-test center på Torsdag!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/11/22 :  15:43:36  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Gaspedalen går något trögt och "fastnar" ibland när jag rör pedalen riktigt långsamt (lungn körning) vilket medför att det rycker till när pedalen lossnar när jag trycker vidare.

Var söker jag felet?



quote:
Hej, min gaspedal på min e36 är riktigt trög precis när man trycker ner första biten. alltså, den sitter nästan fast. Men när man får loss den så funkar den som den ska, det är bara det första snäppet. jag har försökt spruta lite med 5,56 men det hjälper inte. värkar som det kommer mer och mer när motorn blir varm, för när jag inte har kört på några timmar brukar den vara lättare. nån som har haft samma problem?
jag är ingen vidare bil mek, så jag frågar innan jag börjar skruva.

tacksam för alla svar


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/11/23 :  16:25:02  Show Profile Send Mahler a Private Message
I morgon skall man hämta den!!

Kan knappt vänta juuu!!

O vår gamla Saab fick vi sålt på rekord tid!! Köparen ringde en halvtimme efter annonsen kom in på Blocket.

Så nu är de bara att tuta på i nya bilen!

Tummarna att allt håller ihop bara!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/23 :  17:11:49  Show Profile
En kebabräser!! Grattis grattis, bara att cruisa runt torget nu då

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/11/23 :  17:20:36  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hahahahaa!! :)

Skulle väl förvisso vatt en större motor och 5 serie alt 7:a då va..

Men visst!! Köper ditt inlägg stolt (som gammal pizza bagare) och tackar!!

Säg till när du vill hänga med ett varv!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000