HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Behöver mek-support för bilen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/11/17 :  10:29:58  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jaha.
Köpte min Toyota Corolla -88 i maj i år och den har gått som en klocka sedan dess. Tills idag. Vet inte om det är köldrelaterat, men det kan man ju misstänka eftersom det har varit en av de första riktigt kalla nätterna inatt.

Jag kom ut på parkeringen, startade motorn utan problem, skrapade rutorna och körde iväg. Än så länge är allt som normalt. Sedan körde jag över ett brunnslock och fick en chock. Fjädringen vänster bak var helt stum. PANG! sa det och hela bilen studsade. Tänkte att "jaha, det är väl något som frusit fast" och körde vidare en bit till, men problemet kvarstod. Varje lilla ojämnhet jag körde över kändes som en decimeterdjup grop.

Någon som har något tips om vad det kan vara? Jag har aldrig mekat med bilar särskilt mycket. Det behovet har liksom aldrig funnits i mitt hus eftersom mina föräldrar kört mycket bil i jobbet och därför alltid haft nya bilar. Dock är väl bilar ungefär det enda jag inte mekat med och jag skulle gärna lära mig. Ska tillägga att jag inte har tillgång till garage eller någon större maskin- och verktygspark.

Är det något jag glömt så får ni gärna ställa följdfrågor.

Snälla hjälp, jag är beroende av bil!

Militant cyklist.

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/17 :  10:57:20  Show Profile Send mace a Private Message
Min svärmor klagade en vinter för ett par år sedan att "bilen går som på träahjul"
Det visade sig att stötdämparna hade totalfrusit

vatten som trängt in under 10+ år !?! vad vet jag ? Bilen blev som ny efter byte

Se om du kan låta bilen stå i varmgarage över en natt för att kolla.

M

Edit, såg att du inte har tillgång till varmgarage, hmmmmm varmare väder.... värmepistol.....hårtork.....

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2005/11/17 10:58:53
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2005/11/17 :  12:24:13  Show Profile Send jari a Private Message
Det troliga är mace senario.Byte av stötdämparn.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/11/17 :  13:17:24  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
jari
Det troliga är mace senario.Byte av stötdämparn.

Med tillägget att man alltid byter både höger och vänster dämpare (+ fjädrar) när man väl byter...
Byter man endast stötdämparna, slits de mycket fortare med dåliga fjädrar.

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/17 :  13:23:04  Show Profile Send mace a Private Message
Absolut, är den ena slut så......

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/11/17 :  13:34:26  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det har nog blivit plusgrader nu, ska gå ut och prova å köra en runda.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2005/11/17 :  13:37:24  Show Profile Send lindvall a Private Message
Hade samma problem på mina föräldrars Toyota Camry från -85.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/11/17 :  14:18:31  Show Profile Send ILLY a Private Message
Problemet kvarstår och smhi säger att det kommer vara minusgrader resten av veckan.

Mek-hjälp och verkstad fixat. Synd bara att jag blir tvungen att bränna julklappsbudgeten på nya stötdämpare. Att låta bilen stå tills i vår är inte ett alternativ. Dessutom har jag besiktningstid 12:e december. Tror nog inte en bil med stelopererad bakvagn går igenom. Att köra den nu känns som att ha bytt ut bakre stötdämpare mot järnpspett (vilket ju inte är så långt ifrån sanningen).

Mace, din svärmors liknelse var bra! Den ska jag komma ihåg. Hmmm... Vad kostar en blåslampa? Förmodligen billigare än gasstötdämpare. Man måste inte byta fjädrarna också va? Isåfall kör jag bilen till skroten eller nåt.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/17 :  14:47:57  Show Profile Send mace a Private Message
Ska den rulla billigt men kanske inte bäst.....Mekonomen 499kr.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/11/17 :  15:18:02  Show Profile Send ILLY a Private Message
Mekonomen hade inte min modell, men det är samma pris på biltema!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/11/17 :  15:26:36  Show Profile Send ILLY a Private Message
Vad tror ni om att köra en sväng till clean park och spola varmvatten på dom? Är det dumt att pressa in ännu mer fukt, eller kan det vara bra som en provisorisk lösning, mest för att konstatera att felet verkligen är det fel jag befarar?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2005/11/17 :  15:52:31  Show Profile Send Mikaell a Private Message
JAg hade samma problem med min gamla 740, byte var det enda som hjälpte.
Visst kan man tina dämparen så att den funkar för stunden men jag tror att det blir minusgrader senare i vinter med..
Finns det ingen fordonsutbildning i stan där du bor? Om det finns så ring dem då de blir glada att få en bil att träna på.

Lycka till.

/Mikaell.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/17 :  15:55:28  Show Profile Send mace a Private Message
Mer vatten - mindre vatten -- fryser lika bra

Låter som en bra idé Du kan ju alltid ställa dig på kofångar'n och gunga lite (hoppa)

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2005/11/17 :  21:27:23  Show Profile Send dajz a Private Message
Hade exakt detta problem på min corolla -88 GTI som jag ägde engång. Bägge dämparna frös natten innan hemfärd från oslo till karlstad. Njurbälte hade varit skönt. Bara att byta bägge dämparna och samtidigt byta fjädrarna när man ändå är i farten. Det är tyvärr det enda som löser problemet..
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/11/17 :  21:58:16  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det här är nog det konstigaste jag har varit med om. Nu på kvällen blev jag tvungen att ta bilen i ett ärende som inte kunde lösas med kollektivtrafik eller till fots. Hela vägen dit så hoppade och small det. När jag skulle åka hem igen efter kanske 2½ timme så hade det blivit rejält mycket kyligare. Åker hundra meter i krypfart fram till första farthindret. Förbereder mig på att det ska smälla som det gjorde sist jag körde över det. Nejdå, hon seglade över så mjukt och fint. I förvånad upphetsning var jag tvungen att gasa lite och sikta på en hålighet i vägen. Tänkte att "nu kommer väl ändå helvetet braka lös där bak". Det gjorde det inte. Bilen är som vanligt igen. Hoppas det är minusgrader året ut, så det inte börjar smälta och kan frysa fast igen. Det vore en fantastisk lättnad om jag kanske slipper byta dem trots allt. Iallafall nu, när jag behöver pengarna till julklappar.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2005/11/17 :  22:43:17  Show Profile Send dajz a Private Message
Jo det kan verka som problemet löst sig men jag kan nästan garantera att vid nästa väderomslag så kommer det tyvärr att ge dig problem igen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000