HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Jag låter snålheten gå före visheten(?) i vinter !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/14 :  17:22:12  Show Profile Send mace a Private Message
Japp

Skall byta olja & filter mm imorgon. Tänker inte hälla i Mobil 1 5W.50 som jag brukar utan skall prova Agrol Spectra 5W-40....

Ingen Valmet Vi kör, utan en SAAB 900S -91.

Nå'n som gått till Granngår'n här ??

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/11/14 :  18:39:53  Show Profile Send Terminator a Private Message
Prova Biltemas oljor annars, de ska vara helt ok och kostar verkligen inte skjortan. Ryktet säger att de tillverkas av Statoil och de lever i alla fall upp till sedvanliga kvalitetsmärkningar.

Själv kör jag med deras 10W/40 delsyntet och har gjort så i ca 800 mil utan några hör- och synbara bekymmer (BMW 325i -89).
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/11/14 :  20:58:12  Show Profile Send denada a Private Message
Japps det är i de dyrare oljorna de har på Feltema är från statoil....
Det är lite kul med biltema... för de har massa saker som görs av andra... De vita slutstegen de hade gjordes av Panasonic.... tex....

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/11/15 :  14:32:20  Show Profile Send edison a Private Message
Denada:
Tja...Biltema har väl bara sånt som görs av "andra"(?)
Nån egen fabrik har dom inte vad jag vet...är mest ett företag som "brandar" (märker med eget namn) sånt dom köper på lite olika håll.

Ibland riktigt bra ibland lite väl smäckigt, man får ha koll så får man som regel bra grejor för pengarna iaf ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/11/15 14:33:58
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/15 :  14:49:47  Show Profile Send mayro a Private Message
jag kör alltid gamla bilar på vanlig mineralolja.. Och då quacer stat eller pensoil.. Dom är dom bästa tycker jag. Dessutom samma olja då dom är tillverkade i samma fabrik.. samt ägs av samma grundbolag..

Delsyntet eller syntet osv förstör gamla motorer.. Så köp endast mineralolja. Byt lite oftare.. Och ha en frisk motor mycket mycket längre..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/11/15 :  15:21:46  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Jag har en Volvo turbo från -88. Enda orsaken att jag kör på delsyntet är just turbon, annars hade jag kört på mineral, har goda erfarenheter av båda. Men jag byter efter mellan 500-700 mil...billigt och bra, fär mig löns det inte att köpa olja som kostar 500kr varje gång...

Rör...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/15 :  15:35:02  Show Profile Send mace a Private Message
Turbon smörjs med motoroljan därav endast helsyntet

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/11/15 :  19:04:04  Show Profile Send Terminator a Private Message
Mayro,

Varför förstörs "gamla" motorer av syntetoljor? Finns det någon ungefärlig åldersgräns/miltal som avgör när de inte trivs med syntetoljor?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/15 :  19:53:00  Show Profile Send mace a Private Message
Syntet/Mineral är väl bilfantasternas motsvariget till "vår" finkabel/lakritssnöre

Jag stötte på myyyycket om detta när jag letade efter info om Mobil 1 och Agrol Spectra

Jag är benägen att hålla på "bättre är bäst"

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/11/15 :  19:55:14  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Kör med den här i våran volvo 855turbo och den verkar helt ok.
Ca: halva priset jämfört med motsvarande märkesolja om man går
efter beteckningarna och det skall man tydligen kunna göra.
Har väl kört ca: 2000mil med den, ett byte gjort på den tiden
och har väl fyllt på nån liter också (trasig vevaxeltätning).



quote:
AGROL SPECTRA

Helsyntetisk motorolja
Beskrivning: Agrol Spectra är en helsyntetisk motorolja som uppfyller de allra högsta kraven för bensin- och dieselmotorer i personbilar, med eller utan turbo.

Rekommendationer: Agrol Spectra rekommenderas till alla typer av personbilar, skåpbilar och lätta lastbilar utrustade med såväl bensin som dieselmotorer med eller utan turbo. Dess sammansättning gör den ytterst lämpad för användning vid både låga och höga temperaturer och när man vill ge motorn bästa möjliga livslängd.

Normer och tester: API SL/CF, SAE 5W-40, ACEA A3/B3/B4, VW 502.00/505.00, MB 229.1, BMW, Porsche.




Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

gnutten
Member

71 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:10:36  Show Profile Send gnutten a Private Message
en motor som har gått på mineralojla bygger upp en massa beläggningar i oljekanalerna som kan släppa om man börja köra på syntetojla. Detta kan medför att pump och kanaler kan bli igensatta...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:22:15  Show Profile Send mace a Private Message
Medans andra säger att oljorna, mineral och syntet, innehåller lika mycket rengörande ämmnen.......


M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/15 :  22:02:03  Show Profile Send mayro a Private Message
dalberg.. Just därför rök din tätning kanske....

Sedan skrev jag tydligt att man byter lite oftare med mineraloljor. Då bygget dom ej på i några kanaler osv..

Desutom talar jag endast om riktigt högkvalitetsoljor.. inte nån från statoil eller biltema. Sådant används endast i min oljekanna.. Eller för att starta eld i blött ris då vi eldar sådant..

Jo.. glömde.. Sprutar även sparklådor osv med sådan olja på gamla bilar.. Stoppar fint o bra att rosten växer så fort då den suger in i redan skadade ställen ju..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/11/15 :  22:54:53  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Tätningen var kass redan innan, ett standardfel på lite äldre 850.
Ett materialfel som skall vara åtgärdat på dom nya packboxarna.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/15 :  23:33:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En jobbar polare köpte en nyare beg Toyota Carina (tror jag det var) bilen hade gott knappt tusen kilometer om ens det. När han stolt visade upp bilen så skulle ju motorn visas med. Vi var flera st som tyckte att den såg för ny ut för 100 mil.

han kollade upp det med handlaren , o visst var motorn helt ny !! Första ägaren hade bytat till Syntetolja nästan direkt när han köpte bilen. Så den motorn lämnade in ganska snabbt.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/17 :  11:54:49  Show Profile Send BosseBula a Private Message
100mil eller helt ny är väl ingen större skillnad?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/17 :  14:57:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo det syns ganska snabbt om du bara har kört från handlaren till jobb eller om du har kört ca 100 mil

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000