HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fildelare fick dagsböter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/25 :  13:03:12  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
28-årige Västeråsbon Andreas som spridit filmen ”Hip, Hip Hora” på
nätet, fälldes av Västmanlands tingsrätt idag.
Han dömdes att betala 80 dagsböter för brott mot upphovsrättslagen.

Bötesdomen innebär att polisen inte heller i fortsättningen har rätt
att göra husrannsakan när den letar efter olaglig nedladdning.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,719258,00.html

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/25 :  13:15:41  Show Profile Send KingX a Private Message
yes, läst det där alldeles nysss...känns åde bra o dåligtp å en gång.. det e väll lite trist att filmbolage ska förlora stora pengar på fildelare..
men känns också skönt att man iaf kan ta hem nått iemllanåt för att kika in om det är värt att köpa..

Sedan så är det lite roligt att de snackaro ma tt de förlorar så mkt pengar..

De jämför juh mer åren innan år 2000 och det är väll inte så himla konstigt att film o skiv industrin inte drar inte lika mkt pengar längre.
1. Idag har vi mobil telefoner, internet anslutningar, tv och data spel, i-pods, mp3 spelare och gud vet vad att lägga våra slantar på.. underhållnigns branchen har vuxit lavinartat och folk fördelar sina pengar mer över ett störe område än tidigare..
2. Utbudet av artister och filmer är ngt enormt mot va det var förr vilket också bidrar till att inte alla STORA bolag säljer allting längre..

men dessa faktorer får man aldrig höra om utan bara hur mkt förlut de större bolagen har hela tiden..

Tror själv på att nedladndingen på internet är en liten del i ett mkt större jhul

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/25 :  13:32:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
Två tummar upp samt vågen från min sida!!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/10/25 14:11:24
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/25 :  15:00:31  Show Profile
Känns iofs som om det är bara riktiga lamers (svenssons) som kommer att drabbas, endast dom som sitter på publika hubbar. Det känns inte som om dataintresserade kommer drabbas av detta speciellt mycket.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/10/25 15:11:54
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/25 :  15:22:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Eftersom de inte får gå in i lägenheten och beslagta hårddiskar kommer man inte kunna fällas för fildelning. Varningsbrev kan man få, men det blir ju ändå skott i mörkret.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/10/25 :  15:29:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Verkar mycket troligt att det skulle kunna vara som du skriver KingX.

Att filmindustrin lider av att färre går och ser film kan bl a ha med det att så mycket film bygger på så dåliga manus.Sedan så är det ju klart som så att folk har inte hur mycket pengar som helst att lägga på sina nöjen.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/10/25 :  15:54:01  Show Profile Send labrat a Private Message
matte76: Var inte så säker på det. Domen baserades ju inte på beslagtagna hårddiskar utan en SKÄRMDUMP som APB hade tagit i Direct Connect (som jag förstod det), vilket i sig är helt absurt. :O


Sandoz in the rain
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:21:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
labrat: Läs på expressen.se och aftonbladet.se. Där står att domen innebär att polis/åklagare inte kan göra husrannsakan även om misstanke om brott finns. Det hade krävts minst villkorligt fängelsestraff för det. Kommer de dragandes med skärmdumpar är det bara att neka. Det gjorde inte han som dömdes, han erkände.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/10/25 16:22:44
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:23:34  Show Profile Send labrat a Private Message
Men han nekade väl under rättegången, var väl bara under förundersökningen han erkände i ett förhör? Enda bevisningen under rättegången var ju skärmdumparna (?).
(Och ja, jag är medveten om att husrannsakan inte kommer att kunna göras men det har det inte heller behövts i detta fallet som jag har förstått det)

Ur domen:
"X har förnekat gärningen och har bestritt ansvar för brott."
"Åklagaren har som skriftlig bevisning åberopat skärmdump samt spårnings- och beslagsprotokoll".


De har alltså dömt honom enbart utifrån en skärmdump med användarnamn som BBB har kopplat till honom som person...

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/10/25 16:30:56
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/25 :  17:13:15  Show Profile Send jerico a Private Message
Men som det står i ett tidigare inlägg så är det ju bara de vanliga användarna som kommer att råka illa ut. De som vet vad de gör och är lite taskiga kan ju helt sånika hacka en krake och nytja hans dator till en massa skumrask affärer. Men det skiter väll APB fullt och fast i bara för att få nått att skrävla om.

Om bolagen ser över priserna på skivor och film så kommer nog fler att köpa orginalen och bolagen får in pengar iaf.

Men det är bara min åsikt...

/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/25 :  18:16:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
beslagsprotokoll


labrat: Innebär inte detta att de beslogtog hans dator efter husrannsakan?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/25 :  18:28:21  Show Profile Send edison a Private Message
Fattar inte detta...menar vissa här att lögn är OK bara man vinner lite pengar på det, eller kan slippa ta ansvar för brott man begått???
Vad exakt gör det OK att ljuga, och när är det fel...eller är det sånt man kan 'bestämma' lite som man vill ???


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/25 :  19:14:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Vad jag undrar är hur en skärmdump kan utgöra bevismaterial?!
En sådan kan ju varenda människa (nästan) tillverka som innehåller vad som faller dem in.

Tycker faktiskt att det är sanslöst att något sådan godtas. De hade möjligen och förhoppningsvis annan bevisning av sådan art denna ej kan fabriceras lätt men jag känner mig tveksam...

Antipiratbyrån är partisk och har allt intresse att få någon, skyldig eller ej, dömd för brott i samband med fildelning om inte för annat för att statuera exempel...

Den moraliska delen tänker jag inte kommentera, ej heller huruvida jag tror just denna person är skyldig eller ej. Det är en diskussion som jag tycker hör hemma på andra forum, men det är jag det...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/25 :  19:58:13  Show Profile
Gör era egna bevis
http://www.piratbyran.org/bevismaskinen/

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/10/25 :  21:08:03  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Läs på expressen.se och aftonbladet.se. Där står att domen innebär att polis/åklagare inte kan göra husrannsakan även om misstanke om brott finns.

För kvällspressen brukar ju ha en jävla bra koll på läget.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/25 :  22:38:45  Show Profile Send edison a Private Message
Fabricering av bevis kan väl ingen sansad person acceptera, är väl givet...sånt ska inte få utgöra grund för att anklaga nån.

Uppmaning till lögn kan jag inte acceptera heller!
Det är definitivt relevant att diskutera OM (läs: NÄR) nu nån får för sej att just göra det: uppmana till lögn.Vilket gjordes en bit upp i tråden...

ztenlund:
"Antipiratbyrån är partisk och har allt intresse att få någon, skyldig eller ej, dömd för brott i samband med fildelning om inte för annat för att statuera exempel..."

Jaha, men om nu man får fram att x ÄR skyldig varför har det betydelse om nu Antipiratbyrån är 'partisk' i egenskap av att dom företräder den bestulna parten??? (jag lämnar deras evt slemma metoder åt sidan, det är en annan sak)
Svar: Det har ingen (negativ) betydelse om den bestulna 'tar ton' mot den som stulit.
Inte mer än om fallet nu skulle vara att JAG blir bestulen, så har jag 100% rätt och orsak att både vilja få fast, och medverka till att få fast, den som snott från mej, vad denne än har snott.Självklarhet som jag inte ser någon rimlighet i att ifrågasätta...
MEN det ger ingen rätt till en bestulen att ta lagen i egna händer, och som sagt DET stödjer jag inte.Inte heller om nån snott min cykel...fast klart att det skulle 'klia' om jag fick syn på den som stulit den


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/25 22:42:25
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/25 :  23:01:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Pajasavdelning:
Angående cykeln skulle man nu kunna ta upp det rätt uttjatade argumentet att i det här fallet har personen kopierat din cykel och därför har du den kvar. Alltså ingen förlust för dig!

Seriös avdelning:
Vad jag menar är att det är intressant att Antipiratbyrån på fullt allvar kan använda en simpel skärmdump som bevisning. Rättare sagt: De får ju använda vilken bevisning de vill, det anmärkningsvärda är att domstolen tydligen accepterat den i det här fallet.

Självklart spelar det ingen roll om Antipiratbyrån är partisk ifall x är skyldig och så kan bevisas på ett godtagbart sätt i enlighet med principer om rättsäkerhet etc.

Det ska ju inte räcka att man "vet" att någon har gjort något, det skall finnas bevisning som belägger anklagelserna (ställt bortom varje tvivel osv) för att personen skall dömas. Det är denna bevisning som jag menar att Antipiratbyrån skulle ha allt intresse av att fabricera/förbättra till sin egen fördel. Det är ju knappast så att de är någon slags gratispolis för att avlasta samhället, det är och förblir en intresseorganisation för en viss branch.

Det är ju också skillnad på om en polis eller Henrik Pontén sitter och tar skärmdumpar... Även om det säkerligen finns poliser med tveksam agenda precis som i alla yrkesgrupper så kan man ju fråga sig vem som är mest trovärdig?

Min poäng är enkel, nämligen att skärmdumpar borde rimligen sakna bevisvärde och då särkilt när en part med intresse i målet tagit dem.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/26 :  00:23:52  Show Profile Send edison a Private Message
ztenlund:
OK, bra förtydligande av vad du menar.

Ang det du kallar pajaseri: (tja...lite kul är det ju kanske...):
Stöld är stöld även om du kopierat nåt, såvida det inte är nåt du FÅR kopiera (och sprida vidare - DET är vad man främst vill åt med såna här åtal)

Musik är skapad av någon, och rätten att sprida den äger skaparen av den.
OM musikskapaen själv väljer att lägga ut den för gratiskonsumtion, såklart det är bra!
Men att på rent "*^%%-skap" ta andras verk och ge bort dom till "hela världen" DET är inte OK.

Det du kallar uttjatat argument är möjligen uttjatat just för att det i sammanhanget är felaktigt...

----------------------------------------------

Att folk nu och då ger vänner en kopia av plattor dom köpt (och får kopior av samma vänner) är ju också "i princip" fel MEN är ändå knappast nåt som bekymrar/skadar musiker i allmänhet, eller skivbolag heller för den delen.Så har det ju funkat även på LPns/kassettbandens tid...och lär bara hjälpa till att göra lite 'reklam' för 'bra musik'.
Sånt har vad jag vet aldrig satts ifråga från musiker eller deras bransch även fast det ju står "any unauthorized copying i forbidden" etc på plattorna...

-----------------------------------------------------------

Rättsvidriga metoder är, oavsett man vill få fatt på otillåten mass-spridning eller andra olagligheterär, 100% fel, enig med dej där.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/10/26 :  21:56:51  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Hur gör APB i framtiden för att bevisa att det inte är en spoofad IP adress i deras skärmdump om de inte får beslagta datorn och gå genom den? Det är bara att hävda att det är en spoofad IP adress, och de måste bevisa att det är DU som har laddat ner filen.

edison; stöld eller inte, det beror på hur man ser det. Om jag laddar ner en CD från artisten XY som jag aldrig tänkt köpa, då har han inte förlorat XX antal pengar. Hade jag laddat ner skivan istället för att köpa den, då hade han förlorat XX antal pengar. Det är där skillnaden ligger på stöld eller inte, som APB och de andra i branchen inte fattar. (Det finns en avhandling på Internet av professorer från Harvard om detta, intressant läsning)

Skälen för minskad försäljning av musik är till den största delen pga minskat antal skivor som släpps samt musiken är inte bra. I filmindustrin är det för mycket dåliga filmer som släpps. Har det kommit ut någon riktig megahit 2004 eller 2005? Jag kommer på rak arm inte på någon........

Ett tips till alla, på er nätverksuppkoppling mot internet (LAN kortet), stäng av allt utom TCP/IP. Gå in i Advanced under TCP/IP och stäng av NetBIOS. Risken att bli hackad eller identifierad är nästan noll då.
Vill ni ha mer tips eller detaljer, PM mig eller sök på harden TCP/IP på vår vän google. T.ex http://www.sniff-em.com/hardenit.shtml

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/26 :  21:57:10  Show Profile Send ztenlund a Private Message
edison:

Anledningen till att jag kallar det pajasavdelning är ju just att det egentligen inte är korrekt, i alla fall i lagens mening. Uttjatat av den anledningen att det är ett "argument" som används flitigt av vissa grupper om än med varierande formuleringar.

Det finns ju onekligen ett problem när "antipiraterna" basunerar ut att det är stöld att kopiera filerna, när stöld i folkmedvetandet betyder att man blir av med en fysisk sak. I kopieringsfallet är det ju fråga om en ekonomisk skada och inte förlust av egendom.

Tror att det behövs både strategibyte och någon form av pedagogisk folkbildning för att ändra på detta. Hur detta rent praktiskt skulle kunna lösas är jag inte man nog att lista ut.

Om man bortser från lagen i det här faller så finns det ju rent moraliskt en skillnad om man laddar ner några skivor för att se om någon är värd att köpa, och sedan köper en av dem, jämfört med om man bara sitter och plockar ner en massa musik utan intresse för att köpa något. Detta gäller ju främst musik, i fallet som var uppe i tingsrätten rörde det sig om en film och där blir det genast mer tveksamt eftersom en film i större grad är "förbrukad" när man sett den en gång...

En intressant fråga är ju hur stor den ekonomiska skadan egentligen är, många som sitter och laddar ner skulle aldrig ha råd att köpa ens en tiondel av allt som passerar genom nätverkskabeln. Hur troligt är det att Bussiga Bosse på 15 jordsnurr har råd att köpa 10 DVD-filmer och 30 skivor i månaden? Något att fundera på i diskussionen om hur mycket företagen FAKTISKT förlorar på illegal nedladdning.

En annan aspekt för mig personligen är att det är stört omöjligt att provlyssna en lite ovanligare skiva, dvs inte senaste Darin, så att det ger något utan att använda sig av "internetbiblioteket". Provlyssning på olika webshoppar innebär ju oftast 32 kbps skrammelljud i 30 sek per låt, man ska ibland vara glad om man hör vad det är för något.

Hmm, blev kanske lite rörigt... Skicka en retur om jag uttryckt mig knasigt!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/10/26 22:48:12
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/26 :  22:42:53  Show Profile
quote:
stöld eller inte, det beror på hur man ser det. Om jag laddar ner en CD från artisten XY som jag aldrig tänkt köpa, då har han inte förlorat XX antal pengar. Hade jag laddat ner skivan istället för att köpa den, då hade han förlorat XX antal pengar. Det är där skillnaden ligger på stöld eller inte, som APB och de andra i branchen inte fattar. (Det finns en avhandling på Internet av professorer från Harvard om detta, intressant läsning)

Amen! ... Sen kan man ju på detta sätt även hitta bra artister man inte visste fanns för att sen köpa skivan. Har köpt ett par skivor på på detta sättet som jag aldrig skulle köpt annars.
Att stå på ett svettigt Åhléns med äckliga hörlurar och lyssna på ett uselt sortiment, den tiden hör till 80-talet, nu provlyssnar man hemma istället, med hela världens musik på ett knapptrycks avstånd.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/10/26 22:44:49
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/10/27 :  00:05:52  Show Profile Send Snoddas a Private Message
"Oroen Eder Icke"

Det sitter idag, garanterat, hackare i Indien, Ryssland, USA och en massa andra länder som snart kommer att komma med ett litet program(naturligtvis blir det gratis att ladda hem) som gör att du får ett "flytande" IP-nummer. Ditt IP-nummer ändras ungefär 100 gånger per sekund. Skulle vilja se APB spåra dom adresserna!

Det är är taget fritt ur min överhettade hjärna (har feber)!
Dock skulle det inte förvåna mej om något sådant dyker upp!

Ang. nedladdning på nätet så är bollen i rullning och det kommer aldrig att kunna stoppas. Det är som att försöka stoppa ett skenande godståg med pannan.

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/27 :  00:24:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det kommer nog att ta tid !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/10/27 :  01:15:39  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Det kommer nog att ta tid !


Antagligen, men det skulle inte förvåna mej! Finns ju idag program som gör att du kan dölja på vilka sidor du är på när du surfar! Har väl antagligen med cookies att göra och inte IP-nummer men ändå! Steget är inte så långt, väl?

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/27 :  01:23:25  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Skulle uppskatta om skivbolagen fixade lite bättre möjligheter för
att provlyssna det dom vill sälja. Då skulle jag inte vara utlämnad
till den nuvarande lösningen. Det jag tankar hem som jag gillar
köper jag och jag misstänker att det är fler med mig som gör på
samma sätt. Är plattan kass så lyssnar jag inte mer på den och jag
skulle inte ha köpt den i vilket fall som helst.

Tanka film orkar jag vanligtvis inte hålla på med, för mycket strul.
Med tanke på köerna hos den lokala videobutiken så överlever han
nog även om några väljer att tanka hem i stället för att köpa filmen.
Fenomenet med att köpa det man gillar finns tydligen även då det
gäller film. Läste nån artikel om det för nån månad sen.
Att skivbolagen skall komma åt det här med polis osv är
ohållbart. Folk blir bara förbannade och hittar på nya sätt att gå
runt det. Ett ökat mervärde är vad som skall till för att dom skall
få ordning på den ekonomiska utvecklingen. Jag vill inte betala
fullt pris för sekunda varor i andra sammanhang och tänker inte göra
det då det gäller musik heller.

Tips till skivbolagen angående vad mervärdet borde bestå i
hör nog hemma på annan plats så jag lämnar det så länge.

Att stoppa tåg med pannan är inte så smart och jo visst.
Det tar lång tid.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/27 :  05:56:51  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Dahlberg:
Jag vill inte betala
fullt pris för sekunda varor i andra sammanhang och tänker inte göra
det då det gäller musik heller.

Instämmer fullständigt.

Jag laddar ner mp3... är skivan bra hamnar skivan på min att-köpa-lista.

Jag laddar också ner en hel del tv-serier. Men det beror på att de inte visas på svenska kanaler.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000