HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg til Dynaudio 1.3SE?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/11/12 :  21:34:09  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har börjat fundera på att skaffa kraftigare förstärkare till mina Dynaudio 1.3SE. Kör med amplifix nu, som enl. många passar väldigt bra, men nyfikenheten börjar göra sig till känna att prova något annat. Så jag funderar lite på antingen annan integrerad, eller för/slutsteg. Och en intressant ide om för/slutsteg vore att kanske skaffa en rörförstärkare och använda det som försteg, snyggt och väldesignat som kriterie 1 tillsammans med bra ljud då förstås. Funderade runt 20 000.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2005/11/12 21:34:34

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/11/13 :  16:40:21  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
Jag har testat Unbelievers tidigare ägda 1.3SE med mina Cayin 860 monoblock. Det spelade på hur bra som helst.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

mazon
Member

77 Posts

Posted - 2005/11/13 :  17:20:01  Show Profile Send mazon a Private Message
Körde tidigare med GamuT D200 till 1.3SE. I mina öron en mycket lyckad kombination.
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/11/13 :  19:16:09  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
quote:
Körde tidigare med GamuT D200 till 1.3SE. I mina öron en mycket lyckad kombination.


Herren jag köpte mina 1.3SE av körde även denna kombination. De presterade något av det bästa jag har hört från en stativare. Om du har kapitalet så skulle jag rekommendera nåt trevligt steg från Gryphon. Har hört vad ett par Antileon kan göra med Dynaudio och den kombinationen är ohyggligt bra!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/11/13 :  20:18:15  Show Profile Send StefanL a Private Message
Finns ett beggat Krell KSA 50 för 11000:-, kanon till dina Dynaudio. Så har du 9000 kvar till ett försteg. Varm och mycket dynamiskt ljud.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/11/13 :  21:03:57  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jo, sett det, men 50W? Folk brukar ju prata om 200W? Vet att siffror ljuger rätt mycket ibland dock.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/11/14 :  08:48:33  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej!

Fastna aldrig på Watt antalet, det har generellt inget med kvalitet att göra, dock så tycker många att KSA50 är lite klen. De andra ovanstående nämnda rekomenderar jag starkt!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/11/14 :  16:52:30  Show Profile Send knoxville a Private Message
Min egen kombination, Advantage S-150 tillsammans med ett Xindak rörförsteg kanske skulle passa.

Jag går lite i försäljningstankar, så hör av dig på PM om det är intressant.

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/11/14 :  23:08:01  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Knoxville, som lite kuriosa kan jag säga att jag var i Knoxville i lördags och köpte en softboll "handske" eller vad man säger på svenska. I Melbourne.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/11/15 :  10:58:07  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Det är egentligen inte rören som ljud jag är ute efter, mest designen, så de skall i så fall stå synliga, som i primaluna, hette den tror jag..... Lite fånigt kanske.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2005/11/18 :  17:28:08  Show Profile Send Morgan a Private Message
Jag kan varmt rekommendera att du skaffar dig ett begagnat Rotel RB-1090 som slutsteg. Det har hittills konstaterats vara transparent i blindtest, som ett av MYCKET få slutsteg. Jag säger föstås hittills, eftersom frånvaro av färgning inte kan bevisas :)

Med detta steg har du pulver så det räcker, och det kommer dessutoom att fungera när du byter upp dig till mer korrekta högtalare. (Missförstå mig rätt nu, för jag är själv varm dynaudio-entusiast. Jag spelar på ett par 1.3 mk1, och min far spelar på 1.3SE på min rekommendation...)

En förförstärkare kan jag inte rekommendera till dig, för jag har inte koll på vad som har testats och visat sig vara tillsvidaretransparent...

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/11/18 :  20:20:44  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Transparans är i sig inte viktigt för mig, men jag börjar tro att det låter bäst då, vilket är en helt annan sak.
Skall se vad man kan hitta. Svårt att låna hem och provlyssna på begagnat bara.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/19 :  13:40:24  Show Profile Send Blue a Private Message
Morgan: "Bevisats", "testats" och "visat sig vara" hit och dit... Visst, LTS kommer fram till en del saker med sina metoder. Men andra kommer fram till andra saker med sina metoder...

Vem har rätt vem har fel, levande charader...

Nä men typ... kör på egna jämförelser, behov och preferenser istället för att lita blint på vad "sällskapet" säger. Det är mitt tips.

: )


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/11/21 :  13:38:09  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Blue, menar du att Rotels inte är så bra då?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/11/21 :  16:36:33  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Gamut D200 har väl ochså klarat sig bra i blindtest har jag för mig. Således torde ingen större skillnad i ljud föreligga mellan 1090(även 1080) och D200(Edit: ur ljudåtergivningssynpunkt alltså)

edit: hittade en tråd som kanske kan vara av intresse.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3201&highlight=gamut+d200

Mvh



Edited by - Baltazar on 2005/11/21 16:45:24
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/21 :  17:10:22  Show Profile Send Blue a Private Message
Dr. Nope: "Blue, menar du att Rotels inte är så bra då?"

Nix, det menar jag inte. Jag menade bara såhär: Läser man Morgans inlägg så kan man lätt tro att det är något slags universell sanning att detta Rotel-steg skulle vara transparent (eller fritt från hörbara färgningar). Så är nu inte fallet, utan det är bara LTS sätt att se på saken, och deras FE-lyssningar, som säger detta.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/11/21 :  20:35:58  Show Profile Send Loopen a Private Message
För 20k så kan du hitta ett beg. Krell KAV400. 2x200w. Passar sjukt bra med Dynaudio.

Lycka till.
//
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000