HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 primare eller quad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

buris
Member

169 Posts

Posted - 2005/11/19 :  17:59:53  Show Profile Send buris a Private Message
tja var o lyssnade på totem högtalare rainmaker o modell 1 med quad L subb, på audio concept, dom körde med quad elektronik o det lät bra. Jag kommer att köra på primare men jag har ingen ren cd än, så jag funderar på om jag kanske ska köpa en quad cd istället för primare vilken tror ni splar mest musik typ stampa takten.


funderar på om jag ska köpa en velo subb spl-r 1000 lr 1200. lr quad subben kommer även att användas till bio.


MvH Tomas

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/11/19 :  18:16:01  Show Profile Send NtR a Private Message
Jag skulle utan tvekan köpa en Quad. Jag har haft en Quad cd 67 och det är en av, i mitt tycke, väldigt få CD-spelare som man aldrig blir lyssningstrött av. 99:an el. vad nuvarande modell kan tänkas heta bör väl knappast vara sämre, och det jag hört av Primare är, återigen i mitt tycke, för ljust klingande. En egenskap den delar mad alltför många produkter.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/11/19 :  18:26:12  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag skulle köpt en Quad cd-spelare 7 dagar i veckan om valet står mellan Primare och Quad.

Den nya 99:an skall också vara riktigt bra vad jag har hört (inte lyssnat själv!).




Mvh Magnus Eriksson



Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/11/19 :  18:44:21  Show Profile Send n0p a Private Message
Ptja, jag har inte lyssnat på primare, men gut feeling säger Quad.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2005/11/19 :  19:05:29  Show Profile Send tompa a Private Message
Primare, definitivt! Har lyssnat på båda men valet föll INTE på Quad, som jag upplevde OK men alltför dämpad och luddig i ljudet. Sitter nöjd med min Primare-CD-spelare, som jag tycker är detaljerad, varm och naturlig, men absolut inte ljus i klangen. Människor uppfattar saker olika, inte minst ljud...

tompa
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2005/11/19 :  21:28:16  Show Profile Send buris a Private Message
ok tack för svaren!
ska dit å lyssna på måndag igen, har ni nätt annat förslag på en musikalisk cd, som man bör lyssna på innan man bestämmer sig,jag kommer att vara kvar i s-holm åtmindstone fram till sista april,
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2005/11/19 :  22:28:16  Show Profile Send Terratec a Private Message
Provlyssnade på både Primare och Quad-99 (äldre modellen) och det slutade med att jag köpte en Linn Genki .
Men jag håller med tompa - Quaden upplevde jag som något dämpad och hade därför valt en Primare om jag endast kunnat välja mellan dessa båda.

Edited by - Terratec on 2005/11/19 22:28:48
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2005/11/19 :  22:30:54  Show Profile Send buris a Private Message
jag är även öppen för andra förslag också, som man kan lyssna på i s-holmeller låna hem. Hur låter tex roksan eller naim mot primare
o quad, någon som lyssnat och kan säga nått.

Edited by - buris on 2005/11/19 22:41:28
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/19 :  23:05:19  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
buris - Jag tycker absolut du ska ge ett par timmar för provlyssning av Roksan tillsammans med Totem. Vad jag förstår är detta alltjämt möjligt på HiFi-Art.

Jag har lyssnat mycket på Roksan (Kandy) tillsammans med Totem i samband med mitt köp av Dreamcatcher. Och Roksan står mycket högt på listan inför kommande CD- och förstärkarköp. Tillsammans med Quad ska väl då tilläggas, för att förvirra dig lite ytterligare. Kombinationen Naim och Totem har jag också lyssnat en del på. Jag fann inga direkta fel men tyckte bättre om Roksan, framför allt om man även beaktar priset.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2005/11/19 :  23:11:49  Show Profile Send buris a Private Message
tjena Jörgen G!
hur låter roksan mot quad då, lyssnade på totem i somras på hifi art men kommer inte ihåg om det var med roksan. hade iof annan musik med mej, men jag tyckte det lät behagligare med quad hos audio concept kan
kanske bero på rummet. skulle vilja lyssna hemma men det blir svårt när man bor i s-vall igentligen.
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2005/11/20 :  09:44:03  Show Profile Send buris a Private Message
Tja Jörgen G!
kom på på att det var med moon elektronik som jag körde på, när jag lyssnade på hifi-art. Vet inte vad det är för ljud karaktär på dom.

Vad sätter mest prägel på ljudet om man kopplar en quad cd genom primare prosessorn via vanlig rca, primare elektroniken eller quad, kanske behöver man byta all elektroni till quad.

hoppas du/ni förstår vad jag menar.

Edited by - buris on 2005/11/20 10:59:35
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/20 :  18:57:00  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Roksan är en aning varmare och mjukare - utan att bli laid back - än Naim i mitt tycke. Men jag inser att skillnaderna handlar mer om tycke och smak än bättre eller sämre.

Moon har jag lyssnat på rejält vid ett tillfälle, tyvärr kombinerad med en iskall och diskantskrikande äldre Arcam-CD. (Ja - jag vet att kombinationen verkar barock - men det bara blev så vid lyssningstillfället) Jag har som hastigast hört hel Moon-uppsättning. Det lät verkligen kalas, men då talar vi ju om helt andra pengar...

Vilken av komponenterna som generellt sätter mest prägel på helheten har jag inte tillräckligt med erfarenhet av för att kunna ge något bra svar på.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2005/11/20 :  21:13:28  Show Profile Send buris a Private Message
ok Jörgen!
men hur låter roksan gent emot quad då, vilken är mest musikalisk, tyckte att det lät bra quad + totem på hifi-art, typ stampa takten jävlar. Men man bör tilläga, att jag har väl inte lyssnat på så många olika fabrikat elektronik.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/20 :  21:46:45  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hej igen buris!

Jag har aldrig hört Totem tillsammans med Quad, så jag kan inte uttala mig om dem i jämförelse med Totem kombinerat med Roksan.

När du skrev var du hört kombinationen Quad och Totem - menade du Audio Concept men råkade skriva HiFi-Art?

mvh/ Jörgen G

Edit: Formulering

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/11/21 08:56:37
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2005/11/21 :  00:10:07  Show Profile Send buris a Private Message
det stämmer Jörgen G!
ska dit senare idag o lyssna på några golv modeller,
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/11/21 :  01:04:20  Show Profile Send Joacim a Private Message
Jag håller för att Du skall skaffa Quad 99 CD-P (har tidigare ägt en själv och varit helnöjd). För priset så spelar den helt enkelt kalas!

tompa tycker att den låter "dämpad" och "luddig", men det håller jag inte med om. Den är helt klart "tillbaka-lutad", men tappar för den skull inte i vare sig upplösning eller i nödvändig attack.
Jag skulle mer hålla den för att vara "neutral", och DU kommer garanterat inte bli "lyssningstrött" på den. Soundet kan sägas vara mer "analogt" än "digitalt".

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2005/11/21 :  11:46:02  Show Profile Send daja a Private Message
Har jämfört quad 99cd-p, primare D30.2, Vincent CD3 och en billig sony dvd och tyckte quaden är lite avrundad i båda ändorna av regiastret men är sammtidigt väldigt spänstig och taktfast. Primare å andra sidan har lite imponatoreffekt och kan uppfattas lite svullen fast med en fin lysteer i diskantregistret. Tyckte primaren blev lite tråkig att lyssna på efter ett tag. Det blev inte Quaden! Kan tilläggas att en sony dvdn presterade djupast och tightast bas av alla i testet.

Så här i efterhand (äger en Quad) kan man ju tycka att det är lite hårt att lägga så mycket för att få så lite extra jämfört med en billig sunk-dvd. Men som sagt, estetiken väger ju in lite också : ) Sen får man ju ett digitalt försteg med quaden också, något som jag ville åt.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000