HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnader mellan rörförstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:13:38  Show Profile Send tompa a Private Message
Jag är lite sugen på att skaffa rörförstärkare och kan i princip ingenting om sådana. Har försökt läsa mig till vad som idag anses bra; konstruktioner, olika rörtyper och mer eller mindre kända märken.
Om man nu skulle satsa en slant på en väljudande rörstärkare, t ex Audion, Leben eller Audio Research, vad skiljer då dessa åt? Ljudideal, kvalitet eller? Någon som hört samtliga dessa märken och kan ge en förklaring eller ett upplevt lyssningsintryck?

tompa

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/11 :  08:20:37  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag har hört dom tre uppräknade märkena och dom låter kanon alla tre. Största skillnaden är väl priset. Audion är väl billigast men kanske den jag tycker låter bäst om man ska rangordna. Den är en Single End konstruktion utan mottkoppling som ger en härlig dynamik trots låg effekt. Den har rör som är dyra och kanske lite svårare att få tag på när dom behöver bytas.

ARC använder ju standardrör som är billigare och lätta att få tag på dessutom och har dom en mer konventionell konstruktion, Push-Pull med många rör som ger hög effekt.

Leben har väl oxå standardrör men konstruktionen vet jag inte så mycket om.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2005/11/11 :  09:09:20  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Om du har möjlighet, så skulle jag rekommendera en lyssning på Octave. Octave är en modern rörförstärkare som jag upplever som välkonstruerad och har kraft för att tygla de flesta högtalare.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/11/11 :  09:11:41  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag har ARC en VT-100mk2 och det är en pentodkoppling det är väl inte det senaste om man säger så,idag äger jag slutsteg från Rouge dom har helt uteslutit pentodkopplingen och på baksidan finns en omkopplare som har två lägen ultalinjärt och triod koppling den senare låter klart bäst men avger midre effekt kör man med ulralinjär inkopplad avger slutstegen ca.150 wpk när jag använder mej av triodkopplingen avger slutstegen ca.70wpk.
Mvh
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/11/11 :  10:20:23  Show Profile Send svejk a Private Message
Har själv ARC som jag är mycket nöjd med. Pålitlig konstruktion inga dyra 300B rör, bra andrahandvärde eftersökt begagnat "en riktig klassiker med sin alldeles egna utseende attityd och utstrålning". Leben och Audion har jag hört i affär, låter också mycket braaa. Tror att om man tittar över några års spelningar får betala ett högre timpris på dem. En fundering som kanske inte stämmer.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/11 :  10:24:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tompa:
Det är farligt att generalisera kring ditten och datten. Ditten och datten behöver inte nödvändigtvis låta på ett visst sätt utan det finns andra faktorer (i rörförstärkarE) som också påverkar ljudet minst lika mycket.

Själv har jag levt med Edison, ARC VS55 och just nu med VT100 mk III. Har även lyssnat hyfsat kontrollerat på VT50 och VM220 från ARC-gubbarna.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/11/11 :  10:44:20  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag har lyssnat på mycket rör i lite olika prisklasser och konstruktioner. Jag fastnade för Leben CS300.

Leben använder sig av "standard" rör i en otroligt bra konstruktion med fina komponenter och material. Bakom konstruktionen ligger Mr. Hyoudo, - en av Japans bästa rörbyggare tillika en av Japans största rörsamlare. Han utprovar varje rör speciellt till varje ex av Leben.

Jag är mycket nöjd med den!

Rekommenderar dig att provlyssna den. Den är riktigt bra!!

Bor du i närheten av Enköping är du välkommen hem för en musikstund.



Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2005/11/11 10:50:14
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2005/11/11 :  11:43:42  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Tompa

Vi erbjuder flera rörförstärkare och kolleger i branschen andra märken. Alla har goda argument för det de specifikt erbjuder. Det är dock omöjligt att sia om vilken som är bäst, eftersom allt handlar om matchning till den kringutrustning (högtalare, kablar, elektronik mm) som du har.

Något som ofta blir fel, och som kanske bidragit till missförstånd kring rörförstärkarnas förträfflighet, är att intresserade ofta valt förstärkare med fel förutsättningar. Man skall definitivt inte välja en rörförstärkare enbart för att någon annan tycker bra om den, att grannen har den, eller att den fått bra recensioner i pressen. Ovanstående kan givetvis vara en bra indikation på förstärkarens kvaliteter, men behöver inte betyda att den passar just dig. Dagligen stöter vi på sådana exempel.

Det viktige är att du noggrant tänker igenom vad dina högtalare behöver för att prestera bäst möjligt, känslighet, last osv. Är de befintliga produkterna ljusa eller mörka i sin klangmässiga karaktär, rumstorlek, musiksmak osv. Svaren på dessa frågor mm kommer att leda dig på rätt spår i sökandet efter den perfekta förstärkaren, - för dig.

Väljer du med ovanstående i tankarna tror jag att du kommer få stort utbyte av ditt nyförvärv, för det musikaliska nöjet av musik förmedlat via väl valda rörförstärkare, - och en välkomponerat mix av produkter är alltid stort.


Mvh, Audio Concept, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2005/11/11 :  19:21:46  Show Profile Send tompa a Private Message
Tack för trevliga och upplysande svar allihop! Jaha, det verkar som jag är inne på rätt spår. Rör har jag faktiskt haft för mycket länge sedan, en trevlig liten låda med hyfsat bra och lite småtrevligt ljud som aldrig tröttade ut lyssnaren. Även om den lilla burken (Dynaco 2 x 17,5 W, har glömt modellbeteckningen) inte presterade i närheten av high end, så lockar det med rör igen och många rörägare verkar vara mer än nöjda.

Robert, kan du förklara skillnaden mellan Leben CS300 och CS300X; det kan väl inte enbart vara olika rörtillverkare och för övrigt samma rörtyp och förstärkarkonstruktion? Jag lyckas inte läsa ut skillnaden på Lebens hemsida.

På Leben CS300 syns en ratt för att kunna höja basen 3 eller 5 dB. Är man tillbaka igen och tillåter sådana korrigeringar? Det har ju länge talats om hur bra det är utan tonkontroller...

Hur länge varar förresten rören i genomsnitt? Jag lyssnar MYCKET (ofta och länge) på musik, så det var faktiskt en anledning till att jag vid senaste förstärkarköpet undvek rör i tron att det skulle bli väl dyrt med byte vart eller vartannat år.

tompa
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/11/11 :  20:06:07  Show Profile Send EAR a Private Message
Rörs livslängd beror mycket på hur själva konstruktionen är utförd.
Småsignalrören(ingångsrören)kan mycket väl hålla upp emot 10000 timmar medan utgångsrören kanske ligger på 4000 ungefär.
Men som sagt det kan slå enormt beroende på konstruktionen.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/11 :  20:31:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
EARs siffror låter helt rimliga. Det beror lite på vilka rör det är också. WE300B ska hålla 10000 timmar efter vad jag förstått, det är ju en del längre än andra effektrör.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/11/11 :  20:31:54  Show Profile Send Neon Park a Private Message
ARC anger i deras brux att slutrören bör bytas var 2000:e timme,det brukar höras när det är dags att byta rören,jag bytte rör i min da-omvandlare(ARC Dac3mk2)och det blev en stor skillnad på ljudet,till det bättre förstås.
Mvh
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/11/11 :  21:16:03  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
EARs siffror låter helt rimliga. Det beror lite på vilka rör det är också. WE300B ska hålla 10000 timmar efter vad jag förstått, det är ju en del längre än andra effektrör.

I gengäld så är de effektrören som både du och jag använder Bernt betydligt billigare.Vi får många rör för vad ett 300B kostar och betydligt mer effekt

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2005/11/11 21:17:48
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/11 :  21:19:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2005/11/12 :  00:47:44  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Tompa,

Här är en tabell som beskriver skillnaderna mellan Leben 300CS och 300CX. Kort kan man säga att CX versionen är en förfinad version av CS. Redan vid CS har man lagt sig på en hög kvalitetsnivå, och då är det som vanligt att förfinade versioner ger marginella skillnader, dock ofta till en högre kostnad. Om dessa skillnader i allmänhet är värda en större investering, är upp till var och en att avgöra. Om båda versionerna finns inför ramen av ens budget, bör man lyssna till båda innan beslut.



Personligen brukar jag rekommendera CS varianten eftersom den prismässigt ligger på en mycket bra nivå (även om 18 900.- är mycket pengar). Med eventuellt rörbyte, för vilket det medföljer förstärkaren en lista på sådana förslag, kan man åstadkomma rätt stora förändringar om man önskar.

Vad gäller balans och baskontroll så har det länge ansetts vara fult, och inte riktigt ”high end – comme il faut” när sådana finns med. Här har jag en helt annan uppfattning, och önskar att vi på alla seriösa apparater framöver hittar dessa funktioner. Anledning är att rumspecifika förhållanden gör att de flesta av oss sällan lyssnar i perfekta rum. Att kunna förflytta ”centrum” mellan högtalarna är då perfekt för att motverka problem i rummet.

Samma sak gäller för baskontrollen, - när det inte handlar om någon fullrange loudness funktion, men enbart en höjning av de lägsta frekvenserna, - vilket kan vara ett utmärkt sätt att anpassa basen i förhållande till lyssningsrummet kvaliteter eller en specifik placering av högtalarna.

Båda funktionerna rekommenderas varmt, speciellt när de som i Lebens fall är utförda av en skicklig konstruktör.


Mvh, Audio Concept, Robert



mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/12 :  01:02:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Som EAR skrev , man får tänka lite på priset med. en hel drös med text 6550 kostar ett par slantar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000