HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på högtalarkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/08 :  11:40:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tänkte lägga max 7-8.000 (gärna mindre dock!) på ny högtalarkabel till mina Vienna-högtalare, längd 2,5 meter singlewire. Är främst ute efter en kabel med en lite framåt ljudbild, dvs inte tillbakalutad och med bra snabbhet, dynamik och rytm i ljudet.

Är karaktären lite ljus gör det inget eftersom min anläggning i övrigt drar lite mot det varma hållet (förutom kanske strömkablar och signalkabel). Tips??

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/08 :  11:43:20  Show Profile Send Blue a Private Message
Tycker du ska testa Kimber. Pålitligt, klassiskt märke. Inget hokus pokus där, bara grymt bra.

: )


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/11/08 :  11:56:15  Show Profile Send CC a Private Message
Gissa vad jag då rekomenderar?


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2005/11/08 :  12:36:32  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Införskaffade nyligen Nordost Red Dawn i signalväg och högtalarväg. Funkar klockrent. Rekommenderar dom starkt i alla fall i begagnat utförande. Se bilder i mitt system.

Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/11/08 :  13:21:54  Show Profile Send ryst a Private Message
TaraLabs air1 är en bra kabel, betalade själv 5k för 2x3.5m beggat.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/11/08 :  14:37:10  Show Profile Send filkingian a Private Message
Audience au24 begagnat ifrån Audiogon.com lär inte göra dig besviken....

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/11/08 :  14:55:08  Show Profile Send UrSv a Private Message
QED Silver Anniversary. Söt kabel men lite styv. Annars Supra Ply 3.4. Eller Audioquest Typ 4.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/08 :  14:58:45  Show Profile Send mayro a Private Message

ekk matte76... prova i alla fall.. Nu skojar jag faktiskt inte..

prova.. kostar absolut inget alls.. Sedan vet du vad ekk är då du debaterar.. Inte dumt det heller..

jag skulle då testa i alla fall..och då dina burkar är singel wire så...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/08 :  15:18:49  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Precis mayro, EKK är inte så dum. Med strumpa och krympslang kan man dessutom få den att se riktigt dyr ut. Alternativ är en klassiker nämligen Svalanderfläta, lite pyssligare dock men böjligare.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/11/08 :  15:36:04  Show Profile Send marens a Private Message
Ett alternativ till referensernas referens EKK är supra Rondo 4x2.5. Ifall man vill ha en smidigare kabel. Den är nästan lika bra (tveksamt om det skulle gå att höra skillnad mellan dessa) med sina tennpläterade ledare. Jag tycker den är ett bättre alternativ än ply-kablarna.

Varför slänga bort pengar i onödan på prestige när man kan få utmärkta elektriska prestanda för 45kr/metern.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/08 :  15:55:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag visste väl att EKK skulle komma förr eller senare

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/08 :  16:19:14  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Tycker man att EKK är för ful, styv eller trist, kan man väl köpa Audioquest Type4 färdigterminerad. Den har väl motsvarande uppbyggnad och egenskaper. Jag skulle kunna tänka mig Type4 med ordentliga gafflar (barnsäkrare än bananer) efter att jag skaffat nya högtalare, rett ut akustiken i rummet och drabbas av tomhet och tweakbehov.

Längden får du väl anpassa efter högtalarnas elektriska egenskaper.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/08 :  17:04:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
guldfisk: Längden anpassar jag efter hur långt från förstärkaren högtalarna (eller snarare den ena) ska stå. Och har inte Audioquest type 4 ett varmt och tillbakalutat ljud? Det är vad jag läst om den, har dock inte hört den själv.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/11/08 :  17:09:11  Show Profile Send marens a Private Message
Tänk på att kablar måste sitta inkopplade för att "låta". Om de "låter" något beror alltså i väldigt stor grad till vad man kopplar in dem i och vad man jämför med.

Jag skulle inte gå så mycket på hur folk tycker att kablar låter (ljust, mörkt osv) det går att hitta alla olika intryck om en och samma kabel eftersom det är systemberoende och högst personligt hur man drar slutsatser om ljud.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/11/08 :  17:10:21  Show Profile Send matså a Private Message
KÖp Sword, en billig och bra kabel. Kabel för di fattige

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/08 :  17:14:46  Show Profile Send Blue a Private Message
matså: Så rackarns billig är den väl ändå inte? Jämför med EKK för tusan! Presterar minst lika bra till en hundradel (eller ännu mindre?) av priset.

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/11/08 :  17:15:16  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Klart du ska testa EKK. Vad har du att förlora, förutom nån 100-lapp eller vad det kan kosta. Det kan ju bli hur bra som helst i din anläggning. Silver resolution låter jättebra här hos mig och du har ju testat med två såna längder nu och verkar inte bli nöjd. Så nu kan du ju testa det billigaste som finns ett tag och sedan utvärdera det. Det kan vara kul. Vad gör Kjell & Co kabeln för ditt ljud? Blir det inte bra, blir det bra? Hur då i såna fall?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/11/08 :  17:24:04  Show Profile Send matså a Private Message
Blue, jag skämtade. Men för min del tycker jag den är oerhört bra och prisvärd. Ekk har jag inte hört.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/11/08 :  17:41:34  Show Profile Send EmilH a Private Message
Matte 76, åk nu till Biltema eller nått annat liknande företag och köp några meter EKK Light och testa. Jättelätt!!
Finns i lite olika varianter med ledare osv...

Lycka till!

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/08 :  18:09:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kjell & co-kabeln ger en nästan obefintlig bas som är ganska dåligt definierad och röster blir instängda. EKK tänker jag inte köpa, är ute efter en förbättring av det ljudet som Silver Resolution-kabeln gav mig och jag tvivlar starkt på att EKK skulle vara ens lika bra som SR. SR blev lite för tunt i mellanregistret och basen var inte tillräckligt rapp och definierad för min smak.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/11/08 :  18:13:59  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag bifaller Audience riktigt bra kablar!!!
Conductor ligger riktigt nära Au24:an.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/08 :  18:17:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har faktiskt testat Audience Au 24 snabbt och de lät ruskigt bra!! Men för dyra...och dem på Audiogon var för korta. Behöver minst 2,5 meter.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/08 :  18:22:46  Show Profile Send Adagio a Private Message
Med tanke på vad du formulerat för önskemål i din fråga håller jag med tobiasl och Blue.
Red Dawn rev2 är ett ypperligt val. Men som flera föreslagit kan du ju köpa EKK och skivor för pengarna som blev över, ställer mig dock tveksam till glädjen i att köpa en EKK och hur länge Du skulle nöja dig, jag skulle det inte. Som tur är, är vi alla olika individer med olika smak.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/11/08 :  19:04:59  Show Profile Send filkingian a Private Message
På Audiogon:

http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?cablspkr&1135463911

http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?cablspkr&1134730371

Blir mindre än 5700:- plus frakt.

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/11/08 :  19:38:13  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Matte skrev
quote:
Kjell & co-kabeln ger en nästan obefintlig bas som är ganska dåligt definierad och röster blir instängda
Det var som... att det kunde vara sådan skillnad på kablar trodde faktiskt inte ens jag!?

Kjelle kabeln måste vara väldigt felbyggd, hur man nu lyckas med det!? Om det rör sig om flerkardelig kopparledare borde det väl inte påverka ljudet så till den milda grad som det låter på din beskrivning. Alltså jag hör skillnad på kablar och kablar men jag blev lite förvånad över superlativet obefintlig (om det nu är superlativ, ett adjektiv är det väl ändå på nått sätt, kanske ett sånt där icke-möjligt-att-komparera som "död")

Förresten slog det mig i sammanhanget! Är det någon annan som kopplat in någon mindre bra kabel som fått t.ex. obefintlig bas i jämförelse med den kabel som satt där tidigare?

Sorry för att jag lånar din tråd och blir så fundersam över det du upplever. Det är inte på något sätt så att jag ifrågasätter det. Det är bara det att jag aldrig testat någon kabel som är sååå dålig (misstänker jag).

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/08 :  19:43:30  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag föreslog ekk som en test.. och som kan spela till du hittar den du absolut VILL ha matte76...

Och vem vet.. Det är konstruktionen och inte priset som ofta avgör.. Ev finner du det du söker..

Och det kostar inte en hundring ens att prova väl... Och sedan har du reservkablar då du provar dig fram som sagt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000