HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fötter på högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2005/11/06 :  18:38:55  Show Profile Send Balder a Private Message
Hej!

Har ett par B&W DM603 S3 som hittills stått på medföljande spikes. Problemet är att dom stod lite för vingligt med tanke på vår hund som nästan välte dom härom dagen. Så jag skruvade av spikesen och ställde talarna direkt på parkett golvet och det låter OK, men jag undrar om någon har ett tipps om något annat att ställa dom på eller så.

mvh

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/11/06 :  19:06:22  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Granit- eller annan stenskiva brukar funka rätt bra. Kanske du kunde få spikes bättre balanserade på en sådan?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/11/06 :  19:22:20  Show Profile Send global a Private Message
Squashbollar fungerar alldeles utmärkt.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/11/06 :  19:30:42  Show Profile Send marens a Private Message
Istället för spikesen skulle man kunna skruva fast utriggare i gängorna och sätta mjuka fötter under längst ut. Bästa möjliga vibrationsmässiga frikoppling från golvet och dessutom stadigare än spikes.
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2005/11/07 :  20:35:33  Show Profile Send Balder a Private Message
Tack för tippsen, jag skall pröva mig fram.

Mvh

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/07 :  20:47:41  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Håller med marens där. Proson har billiga outtriggers som man kan hitta på fynda.se
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/11/07 :  21:23:02  Show Profile Send regner a Private Message
de där outriggarna verkade mycket intresanta.. problemet är bara att mina högtalare är någon cm för breda för prosons. Finns det någon annan kraftigare och längre variant från någon annan tillverkare?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/07 :  21:29:18  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Borde väl inte vara så dyrt att få gjorda efter egna mått på nån mekanisk verkstad?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/07 :  21:33:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag hänger på här med Vad ska man ha under ? Jag vill gärna ha upp talarna en bit med. Granit , betong , grafit , teflon , kolfiber etc etc. Golvet består av bjälklag , furugolv sen parkett på det
Det gungar o svajar på sina ställen o det sjunger även med ibland på vissa frekvenser.

Talarna har koner/spikes o väger 138 kg st så nått mjukt under en eventuell skiva lär vara ganska tillplattat.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/08 :  00:06:23  Show Profile Send mayro a Private Message
och även jag spanar in denna trådens inlägg...Ska också skaffa nåt under mina burkar.. Då dom åker upp på spikesen..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/08 :  00:11:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har tankar på antingen Teflon eller grafit. Det sistnämda är tyvärr ganska skört. Akryl finns med men det kostar väl skjortan


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/08 :  00:11:22  Show Profile Send Snoop a Private Message
Satsa på A.R.T Q Dampers , http://www.tnt-audio.com/clinica/qdamper_e.html


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/08 :  00:15:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Den lilla modellen knäcker jag direkt. BIG Art fanns innan o dom hade pallat med. Men jäklar vad nervös jag hade varit att ha talarna stående på dessa små torn

Har inte ART lagt ner eller det var nån annan ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/11/08 00:18:05
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/08 :  00:15:52  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag kommer nog sätta mina korvören på två st masiva björkskivor.. Ifrån ett bord vi har.. Trä som är masivt dödar vibbar. samt gräver ner spiksen i ytan så dom sedan står stadigt o fint..

Under skivan har man sedan mjukt så det går att skjuta dom vid inställning osv..

tillsammans med spikesen så kommer man ju upp med dom ca 6- 10 cm inklusive skivan som är 2,5 ungefär tjock...

Åker spiksen ner så lägger man bara småbrickor under så stoppar dom.. Menar för dina som går över 100 kg..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/08 :  00:17:55  Show Profile Send Snoop a Private Message
ja dina talare kanske Mina väger i runda slängar 30 kg så det är inga problem för dem, då jag såg att JD använde dessa när han hade P40 hemma hos sig.

Borde vara bra mot vibrationer ner till grannen under.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/08 :  02:09:31  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Prova dig fram genom att känna med fingrarna på lådorna (fronten), när du har minst vibrationer när du spelar musik som har ett brett frekvensomfång så har du nog hittat rätt

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/11/08 :  10:08:51  Show Profile Send olof a Private Message
Jag tror nog mer på att du monterar mjuka fötter på outriggers om det behövs. Spikes verkar inte bidra till mer än ökat "eoljued"
Kolla om du inte kan få viktanpassade SD-fötter
Go to Top of Page

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2005/11/08 :  10:23:12  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Linn Skeets (osäker på stavning). Dom används för att sätta ner spikarna i. Ring en Linn handlare.

Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/11/08 :  10:40:30  Show Profile Send Draken a Private Message
Jag tror på Morello: Viktanpassade SD fötter är det som gäller!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/11/08 :  11:39:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Om det är en avkoppling som man vill ha så finns många alternativ till SD.

- Solidtechs's senaste lilla fot skapar en bra avkoppling och mätresultaten är redovisade både här och på deras hemsida.
- Det finns industriella gummityper som har högre dämpning än Solidtech-foten om man vill ha dämpning också. Sjögrens har en del tjocka gummilister som man kan använda i mindre bitar. Det är bara till att testa.
- Rubloc-Trisolator är en industriell produkt som man har för att avkoppla mycket känslig utrustning typ mikroskop och medicinsk utrustning, mer om de finns på Swedacs hemsida: http://www.swedac-acoustic.se/sidor/vibrationsisolator.htm


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/11/08 :  12:08:54  Show Profile Send olof a Private Message
Pac:

Vad är priset på ovanstående? Solid tech brukar vara oförskämt dyra men kan kanske överaska. Rubloc verkade inte ha någon som var anpassad för en normal högtalare, alla var för hårda...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/11/08 :  12:23:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Rubloc-trisolator mjuk:

quote:
Mjuk typ 40.30.40
240 mm x 240 mm x 28 mm
Rekommenderat belastningsområde:
0,2 - 1 Kg/cm2


Man kan dela skivorna så med tre stycken 1x1cm bitar så får inte det som ställs på dem vara tyngre än 3 kg. Så det går nog att passa till så att det passar de flesta högtalare.

Swedac's nummer står på hemsidan...

Priser på Solidtech får du bäst av en återförsäljare eller direkt från Solidtech själva:
http://www.solid-tech.net/


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/11/08 :  13:00:56  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Pac: Har du testat Swedac? Det låter som ett spännande alternativ.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/11/08 :  13:20:39  Show Profile Send marens a Private Message
Som vanligt får man göra de bästa produkterna själv eftersom de inte finns att köpa.

Det är inte så svårt att såga ut egna utriggare av MDF och borra upp hål och sätta lämpliga bultar i "spikeshålen". Det går att göra flera varianter. tex kryss, "H", T-balkförstärkta eller bara två raka "brädor". Målas i passande färg och på med viktanpassade mjuka fötter under.

Oslagbart!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/11/08 :  13:45:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Pac: Har du testat Swedac? Det låter som ett spännande alternativ.


Ja.
1. Jag har haft en rack uppbyggd av granitskivor med Rublock-Trisolator mellan granitskivorna. Det funkade bra
2. Jag har använt Rublock under mina HFLS1 med gott resultat.

Så, jo visst,det har jag. Jag tycker att de är ganska bra och mycket prisvärda, men de kan inte mäta sig med de dyrare lösningarna.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/11/08 :  14:22:35  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Vad borde man vinna / förlora om man har ett parkettgolv på betong och ställer högtalarna med sylvassa spikes med en tiokrona under varje?

För de som vill vara humoristiska kan jag redan berätta att jag är fullt medveten om att man förlorar 8 st tiokronor på detta...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000