HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sten eller sten??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/11/08 :  10:25:42  Show Profile Send jaejin a Private Message
Min flickväns mor var ute på ett stenhuggeri och frågade söt som hon är så tänkte hon på mig och frågade om spillbitar av granit och marmor åt mig.

Fick då informationen att sådana stenar inte lämpar sig alltid åt att användas som underlag till högtalare och elektronik. Något som jag trott att vara ypperligt. Förklaringen hon fick var att de är inte alla stenar som är täta utan har porer som gör att stenen resonerar.
OM detta stämmer vet jag ej något om men det var den information som gavs.

Vet ni något om detta???

han sade sedan att täljsten var något att föredra för den var tät.

intressant ifall någon var insatt i detta. kanske kunde förklara och ge tips på vad som är lämpligt om inte granit och marmor.
(i stenväg allstå)

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/08 :  10:27:38  Show Profile Send mayro a Private Message
ett stenhuggeri med hifiintresse

Det va inte dåligt det...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/08 :  10:36:22  Show Profile Send mace a Private Message
Täljsten är väl en av de lättare (densitet) stensorterna ??

Bra fråga, är det vikten eller tätheten ???

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/11/08 :  10:43:45  Show Profile Send jaejin a Private Message
Så som jag förstod så var det tätheten.

Personligen skulle jag väl säga att behövs väl lite vikt också så materialet håller sig stumt.

Lite var av jag frågar är att det finns funderingar på att ställa mina högtalare på sten. Borde bli ganska bra koppling när man använder spikes.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/08 :  10:45:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det är tätheten som vi efterfrågar när vi väljer diabas framför granit och andra stenarter. Den har efter diamant den högsta tätheten efter vad jag fått höra på Radiolagret där jag köpte min diabassten som höjer värdet på cdspelarens avläsning betydligt.

Dvs det räcker inte som många tror med att man väljer en tung stenart. Den måste även vara tät. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2005/11/08 10:46:52
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/11/08 :  10:53:26  Show Profile Send jaejin a Private Message
en som är insatt.

Men för en annan som inte är det. Diabas sten?? vad är det??
Kostar ?? och var kan man få tag i det??
har du något tips..

idag har jag en glasbänk som är snygg men kanske inte så hifimässigt korrekt. men med en sten över kanske det blir bra?
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/11/08 :  11:13:40  Show Profile Send plind a Private Message
Samma som i många gravstenar Den är mörk, nästan svart.
En lagom tjock bit att ha under CD-spelaren tror jag kostar 1000-1500kr.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/11/08 :  11:27:34  Show Profile Send govinda a Private Message
Det händer alltid någonting i allt material?

Om man använder ett tungt material till exempel så i sämsta fall kan det få sämre egenskaper beroende på situation.

Ett exempel! Sten fungerar bättre som mottagare om det finns vibrationer från en väg med tung trafik.
Bara för polarisera frågan lite
Styrkan i vibrationerna blir helt enkelt så starka att att stenen absorberar vibrationerna.
Medans kanske trämaterial skulle vara lämpligare för att trädets egenskaper är sämre att ta vara på vibrationerna från trafiken.

Ett tungt dämpmaterial är inte per automatik det bättre underlaget.

Själv använder jag inte sten.

Mvh Anders


Edited by - govinda on 2005/11/08 18:05:44
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/11/08 :  11:44:35  Show Profile Send jaejin a Private Message
Plind. vad är lagom tjock. cirka 2cm??
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/08 :  11:54:48  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej jaejin.Diabasstenar finns att köpa bla på flertalet stenhuggerier altenativt där jag köpte min dvs Radiolagret på Engelbrecktsgatan i Göteborg, tel. 031-16 45 74

Jag använder detta material och det höjer kvaliteten på avläsningen hos cdspelarens transport betydligt. Sedan att det kan finnan folk som tydligen inte tror på detta kan ju inte jag rå för.

Att diabasen skulle plocka upp vibrationer upplever jag inte, utan den är så pass tung att detta inte uppstår. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2005/11/08 11:57:57
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/11/08 :  12:01:43  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
Att diabasen skulle plocka upp vibrationer upplever jag inte, utan den är så passtung att detta inte uppstår. Mvh Kristofer

Vore det inte optimalt att ställe cdn på betonggolvet då? Det är en hygglig massa...fast inte heller det står ju still vilket gör mig tveksam till att en liten sten skulle göra det(precis som du skrev ovan är jag lite tveksam)
Är det inte bättre att isolera den från omgivning med en väl avstämd upphängning?
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/11/08 :  12:17:11  Show Profile Send jaejin a Private Message
Tack för er hjälp.

OM man går in lite djupare. vart ska man om man tänkt sig att ta bort vibrationer??

cd är logiskt då det är en skiva som snurrar. men jag har upplevt det märkbart att använda marmor under slutsteg.

Hur påverkas högtalare av att ha ett material som sten under sig.

era åsikter erfarenheter??

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/08 :  12:39:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Olof jag har testat att isolera cdspelaren från diabasstenen genom att använda någon sorts skumgummi mellan sten och cd.

Det här blev inte så lyckat som det var tänkt, utan det var bättre med cdspelaren direkt på diabasstenen. Men om man skall ha mjukt under cd eller stumt ger olika ljud och var och en får själv välja.

Det finns sällan någon optimal väg att gå även om flera olika hifitidningar talar om mjuk upphängning, utan smaken är olika. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/08 :  14:32:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
När man vibrationsdämpar "på riktigt" (i labbmiljö) så använder man extremt tunga bord som står på dämpade ben (ungefär som stötdämpare).

En enklare variant som ev. lämpar sig för hemanvändning är att låta bordet ligga på vad som ser ut som inneslangen på ett bildäck. I de installationer jag använder är "slangen" direkt kopplad till tryckluft så att vi enkelt kan justera mängden luft, men i princip borde en cykelpump gå bra om det inte är så tungt (de grejer jag använder väger åtskilliga hundra kilo och då vill man inte pumpa för hand).

Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/11/08 :  15:47:57  Show Profile Send Gus a Private Message
Föjande lilla historia kanske inte är relevant i sammanhanget.
Jag har en bekant vars hus står direkt på berggrund (granit),
När åskväder är i antågande märks det först som vibrationer i huset.
Då är ovädret ca.fem mil bort och knappt hörbart.
Sten leder ljudvågor väldigt bra och väldigt långt samt på kortare tid än luft har vi konstaterat genom denna iakttagelse.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/08 :  16:10:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Gus, då vill jag ställa en fråga: Hur kommer det sig då att jag hör klara skillnader mellan om cdspelaren står på mitt hifirack ensamt eller om den står på diabasstenen?

Så svaret på det du skrev torde bli att det är inte relevant att jämföra med ett hus som påverkas på helt andra sätt av åskan än en cdtransports avläsning. Mvh Kristofer

Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/11/08 :  16:33:54  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
svaret på det du skrev torde bli att det är inte relevant

Trodde nog det ja...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/08 :  16:53:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Anledningen till att det inte skulle vara relevant är att när det gäller åskväder så kommer det av lufttrycksförändrigar som ger att det är svårt att säga att det just är ljudet av åskan som ger vibrationerna, dvs det är mycket större krafter som resulterar i att hus mm kan påverkas. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2005/11/08 16:54:27
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/08 :  18:28:28  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har provat många underlag och fötter till min musikelektronik, det ger väldigt olika resultat med olika grejer.
Men jag tycker att stenunderlag ger en kansla av att suga kraft och makrodynamik ur musiken medans lugnet ökar, en smaksak sas.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2005/11/08 :  20:17:29  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message
Ni vet väl att diabas (som man bryter till största delen i Göingeskogarna (nära Mayro )) får sin fina svarta färg av järnoxid. Borde m a o ha lite lagom verkan på elektromagnetiska vågor...


Edit: spell

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se

Edited by - DAVE_HB on 2005/11/08 20:23:13
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/11/08 :  20:54:32  Show Profile Send jerico a Private Message
Hmmmmmmmm Magnit kanske skulle vara nått då???? Tungt som #¤&%(/ men leder ju en massa ström och är magnetiskt... Jag har ett par marmor skivor under mina talare och skilnaden märks framför allt när jag spelar på låg volym.

Men som någon sa här över. En TUNG skiva som man lägger på en cyckel slang borde funka bra. Ska prova med min CD tror jag. Men jag tror att gode Mayro får många konstiga förfrågningar snart om sten...


/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/11/08 :  22:02:47  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej jaejin!

Utan att åberopa vetenskapliga teorier, vill jag bara rapportera att häftmassa + täljsten fungerar utmärkt hos mig! Täljsten har förövrigt utmärkta värmelagrande egenskaper...

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/08 :  22:18:10  Show Profile Send Adagio a Private Message
En sak är säker, man ska undvika magnetiska saker i närheten av sin stereo. Omagnetiska matrial är mycket bättre, då magnetiska har en menlig inverkan på komponenters olika värden. Aluminium, rostfritt stål och koppar är bra matrial till apparathöljen och rack mm.
Mineraler är ochså bra, men de ska inte vara magnetiska.

Hög vikt är inte alltid lika med lyckat resultat, ett lätt matrial med rätt densitet kan ha mycket bättre egenskaper tex kolfiber som har både låg vikt, hög styvhet och bra förmåga att absorbera vibrationer.

Mitt tidigare inlägg att tex granit minskar makrodynamiken är inget faktum utan en upplevelse som jag haft vid flera öppna test. Graniten har då vilat på SDfötter anpassade till vikten på graniten och cd-transporten.
Jag tillverkade några hyllor (som finns kvar här hemma) där en sandwich av MDF, bly, MDF, granit sammanfogat med viskoelastiskt lim kallat noisekiller gul, denna platta har i sin tur vilat på viktanpassade SD-fötter som i sin tur vilat på en slutlig platta av rostfritt stål med en massiv ekram. Stålet var sprayat med blå noisekiller. En tokmassiv, frikopplad historia. Hur låter det då?
Det var länge sedan jag provade den, men jag vill minnas att den lugnade ner alla spår av hårdhet och ett lugn lägrade sig. zzzzzzz
Nävars, men det var som sagt ett bra tag sedan.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/08 :  23:37:49  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Dave _HB, det här verkar konstigt eftersom det efter vad jag hört är en sten art och inte alls någon metall, utan kommer av magma som stelnat.Men det kan ju stämma, vad vet jag?Mvh Kristofer
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2005/11/09 :  01:54:52  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message
Helt rätt det är ingen metall utan stelnad magma. Fast den innehåller precis som all magma olika komponenter som ger den dess färg. Precis som det är kromjoner som färgar aluoxid till de röda saker vi känner som rubiner.

Här är en bild på en bit diabas som har legat ute en stund:


Man ser klara tendenser till rost. Det beror på järnet i den.

vh
/ae

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/11/09 :  02:00:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Sten är nog bra som en stabil grund men det måste vara något dämpmaterial mellan stenen och högtalaren, vilket jag lärt mig den hårda (huh) vägen. I mitt fall fick jag bukt med det ojämna och lite svajiga underlaget men riktigt bra lät det först med dämpmaterial mellan högtalare och stenunderlag.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000