HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustik-proffs, vad kostar dem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/09/07 :  23:01:01  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Som topic säger:

Om man är seriös och vill ha grymt ljud, vilka konsulter finns och vad kostar de per timme?


Jag har stora planer för vårt v-rum, men blir det rätt? Knappast.
Jag tror att man behöver någon som verkligen vet hur - akustikkonsult.

Någon som anlitat? Omdömme? Kostnad?

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/09/07 :  23:09:47  Show Profile Send Amund a Private Message
Bra fråga! Jag är oxå intresserad av det.
Någon som vet vilka man kan vända sig till i Stockholm? Pm`a gärna om det kan ses som reklam.

Mvh, Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2005/09/07 :  23:12:37  Show Profile Send dajz a Private Message
Kasta iväg ett mail till hificonsult...

http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=020
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/09/07 :  23:16:50  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag skulle vända mig till Ingvar Öhman på Faktiskt eller också Knoppen här. Värt varenda krona oavsett vad det kostar. Kan man köpa nätsladdar för mer än 250 Kr så kan man leja konsulter för 1000-tals kronor och bli väldigt mycket nöjdare.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/09/07 :  23:23:34  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Öhman tar 1000:-/tim. Funderar själv på att konsultera honom i framtiden, eller Johan Lindroos (vet dock inte vad hans tjänster kostar).

Edited by - hifirocker on 2005/09/07 23:35:49
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/09/07 :  23:28:55  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Var effektiva och förberedda så att båda är överrens om vilka möjliga lösningar som fungerar ekonomiskt, placeringsmässing etc så är det värt varenda krona.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/09/07 :  23:50:15  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Snackade med Tunemalms akustik i Umeå och en uppmätning samt
muntlig (tar tid att skriva ihop något) information om hur
man kan åtgärda eventuella problem borde hamna under 1500kr
enligt han jag talade med.

Förmodligen dom mest välplacerade pengarna i det projektet.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/09/08 :  00:23:11  Show Profile Send Bubben a Private Message
Hifirocker> Är du säker på det? Jag kan minnas fel men jag är för mig att han tar 500/tim för privatpersoner och 1000/tim för företag.
Hificonsult tar 500/10 mils radie från allingsås, enligt tidigare trådar på Euphonia.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/09/08 :  09:01:18  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Bubben:

Det var vad han berättade för mig när jag var på demo i Täby för några veckor sedan.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/08 :  09:04:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Dahlberg: Har du nåt grepp på hur bra Tunemalms Akustik är?

Det känns lite som att man kan få hem nån snubbe som vet hur man bullerdämpar en industri eller liknande, ett lyssningsrum har ju lite högre krav på sig än så. Mätningen är ju en mätning så den är ju ok, men förslag på åtgärder som funkar i hemmiljö både storleksmässigt och med en tanke estetik

Fast det är skepsis helt utan grund från min sida, de kanske har benkoll.

Edit: Kollade deras webbsida och referenser, dom var ju inte direkt ... kattskit

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/08 09:30:18
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/09/08 :  11:04:10  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Kattskit, nej knappast

http://www.tunemalm.se/

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/09/08 :  22:15:36  Show Profile Send Aton a Private Message
Pågående projekt: Globen och Norrlandsoperan. De bör kanske klara mitt vardagsrum hyfsat bra trots allt...
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/09/09 :  00:45:13  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Öhman för 1000kr/h? Bor i Malmö.. det lär bli lite dyrare...

HiFiConsult har jag noll förtroende för.


Undra vad Öhman skulle kosta i Malmö...? Antagligen dyrt!

Fast.. prisvärt, ska kolla på faktiskt där mannen ifråga kan svara.

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/09/09 :  00:58:12  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Angående priset jag fick från Tunemalms så hör det till
saken att jag bor ca: 5 minuter ifrån där dom håller till.
Skulle nog tippa att priserna ser ganska lika ut oavsett
vilken akustikfirma du frågar. Men resorna tillkommer så klart.

Kollade Gula sidorna i Malmö.

Akustik Analys i Lund AB - Malmö
Tel. 0734-22 48 74
Box 762, 22007 LUND
-------------------------------
AkustikGruppen i Malmö AB - Malmö
Tel. 040-30 29 80
Kalendeg. 25, 21135 MALMÖ
------------------------------------
Ingemansson Technology AB - Malmö
Tel. 040-664 74 80
Hans Michelsensg. 1 B, 21120 MALMÖ

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2005/11/09 :  22:12:36  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag ska flytta snart och skulle vilja börja med att ordna till akustiken i rummet innan jag plöjer ner nå mer pengar i anläggningen. Nu är ju inte antalet akustik experter inriktade til HiFi speciellt högt, absolut inte i norrland.
En fundering jag har är ju att borde man inte kunna låta nån som jobbar med akustik ( behöver inte vara för just hifi ) mäta upp rummet så att man får det på papper för att sen kunna ta detta papper till t.e.x Svanå och då kunna få mer exakta tips om vad som behöver införskaffas och var det ska sitta m.m ?

Eller fungerar inte detta i praktiken ?

Edited by - Kero on 2005/11/09 22:14:25
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/11/10 :  09:22:56  Show Profile Send Harry_up a Private Message
En akustikexpert värd namnet vet ju direkt hur du skall åtgärda problemet. Är väl ingen som försörjer sig bara på att mäta och sedan inte ha en aning om resten.
kan man betala tusentals kronor för en nätsladd så kan man kosta på sig något som verkligen är fundamentalt och garanterat är en hörbar förbättring.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/10 :  10:34:02  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Varför inte höra med Svanå??

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2005/11/10 :  15:06:36  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag tänkte på den typen av företag som har mätutrustning men kanske aldrig jobbar mot lyssningsrum, musik återgivning och liknande utan mer mot buller på arbetsplatser t.e.x. Jag menade inte riktigt akustikexpert i den mån att personen/företagt ska kunna allt om akustik, blev lite fel där. Utan någon som jobbar med akustik och har mätutrustning men inte jobbar med just detta. På så sätt borde ju antalet möjliga firmor att anlita bli betydligt fler än dom som fakstiskt jobbar med just sånt här. Och då kanske man hade kunnat hitta någon i samma stad. Nu verkar det inte så lätt ändå.

Svanå är i andra änden av landet och det blir nog lite väl dyrt att ha han upp hit. Ska alltså inte bygga något enkomt, akustiskt perfekt lyssningsrum utan skulle bara vilja åtgärda det mest kritiska i vardagsrummet på rätt sätt, alltså veta exakt var dom största problemen finns och åtgärda det som går på ett någorlunda stilrent sätt. Detta istället för att chansa och köpa diverse tweak paket utan att veta vad som faktiskt är mest kritiskt att åtgärda i just mitt vardagsrum.

Har varit i kontakt med Tunemalm i Umeå och dom känns verkligen seriösa och kunniga. Skulle jag göra ett enkommt rum hade jag absolut kunnat tänka mig att anlita dom. Nu till mina palner för vardagsrummet kändes deras första förslag lite väl saftigt. Har frågat dom om lite andra alternativ för mindre grundlig total kontroll av akustiken, ska bli spännande och höra vad som säger.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000