HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på akustik - Vad ha bakom högtalarna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/04 :  09:55:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mitt lyssningsrum är i betong, och således har jag bakom högtalarna kala betongväggar som troligen (?) påverkar ljudet negativt. Vad kan man sätta antingen intill eller på väggen? Ska man ha absorbtion eller diffusion? Både tjockt tyg/väggmattor eller akustikplattor kan tänkas. Tips mottages tacksamt!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/11/04 :  10:01:27  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ring Hifi Consult eller Svanå och fråga.

// jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/04 :  10:03:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Ring Hifi Consult eller Svanå och fråga.


Jo, det kan jag förstås göra men jag skrev ju här eftersom jag vill ha tips och erfarenheter från forumets medlemmar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/11/04 :  10:14:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Du har ju fått massor av sådana tips förut, vad hände med dom?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/04 :  10:16:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Micke Y: Vad jag kommer ihåg har jag aldrig tidigare frågat specifikt om vad man kan ha bakom högtalarna och heller inte om man ska absorbera eller diffusera. Men hittar du en länk där infon jag frågar efter finns är det ju bra.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/11/04 :  10:50:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kokboken har flera länkar.

Du har kanske inte specifikt frågat om bara det men många svar har rört ämnet så jag trodde du kanske fångat upp den del på vägen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/04 :  11:06:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
många svar har rört ämnet så jag trodde du kanske fångat upp den del på vägen.


Inte angående bakväggen i alla fall. Därför ställde jag frågan.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/11/04 :  11:11:17  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
på länken finns ett snyggt förslag man kan hänga på väggen

http://www.akustikmiljo.se/public/dokument.php?art=196&parent01=194&parent02=&parent03=

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - Jonasihm on 2005/11/04 11:15:01
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/11/04 :  11:16:27  Show Profile Send svejk a Private Message
Köp några markskivor för ett par hundringar ställ dom bakvägg. Blir det bra gör något snyggt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/11/04 :  12:17:46  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Jag håller med svejk att några markplattor är billigt att testa med.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/04 :  12:23:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
Följdfrågan från en novis är då: Vad är markplattor och var köper man sådana? Går de att sätta upp på väggen?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/11/04 :  12:26:43  Show Profile Send sker a Private Message
Testa dig fram, om du inte låter en fackman utföra mätningar skulle jag säga att det inte finns några givna rekommendationer.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2005/11/04 :  13:14:30  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Det är svårt att ge en generell rekommendation utan att mäta ditt rum och dina hörnor.

Men om det är så att dina väggar består av betong kommer du förmodligen att ha en bas stående i hörnorna, dessa får man ta bort med tubetraps. Mellan högtalarna skulle jag föredra lite absorberande, och en diffusor. Rent allmänt vill jag inte dämpa för mycket runt högtalaren, bättre med att dämpa tak eller golv samt på sidovägg vid lyssningsposition. Hur mycket som skall dämpas i rummet är svårt att säga utan en mätning eller lyssning.

Man bör även räkna på rumsnoderna för att hitta en bra utgångsposition för högtalare och lyssningsposition.

Det är en konst att sätta upp en anläggning. Det har även betydelse hur du kopplar anläggningen till rummet, dvs. hur du ställer upp den, har större betydelse än man kanske tror.

För att trimma in en anläggning måste man räkna med att det tar tid, samt att man ändrar en sak i taget och gör en utvärdering av det.

Annorlunda är inte alltid bättre, ofta kan man sikta in sig på ett område som man upplever inte är tillfredställande. Sedan tweekar man och håller på med just detta område och glömmer bort helheten, och inser sedan att man även ändrat andra parametrar.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus

Edited by - Audionet on 2005/11/04 13:15:03
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/11/04 :  13:23:00  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
matte76:
Det finns en kanontråd med ett bygge av absorbenter,
kika in där och se om det är något för dig kanske:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35518
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2005/11/04 :  17:01:58  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Har lagt ner timmar,dagar och månader på detta. Som sagt först skall du nog lägga tid på placering av högtalare ock lyssningsposition. Detta gör man inte på en helg eftersom du måste lyssna igenom en hel del för att väga för och nackdelar med flytten. När du börjar närma dig centimeter-justering kanske det är dax att släpa hem lite isolering. Själv har jag just markskivor som basabsorbenter bakom högtalarna i hörnen, 2400högt(2skivor på varandra) 600 brett och 350mm djupt. Varje skiva är 50mm tjock och ligger i paket med 4st alltså 200. Låt plasten sitta kvar ställ dom i hörnen och prova, kanske räcker med 2 paket, bara att prova. På sidorna har jag vanlig väggisolering 95mm 600*1200. Två på varje sida,en för första och en för andra reflexen.Stor matta framför och imellan högtalarna. Jag byggde enkla ramar och klädde med tyg, ser ok ut. Kanske inte behöver nämna att jag bor själv. Att lägga ner åtskilliga tusenlappar på utrustning, och sen inte reglera rummet akustiskt ser jag som lite slöseri med pengar, då det gör under för välljudet. Ser att folk diskuterar kablars inverkan, när dom sitter i rum med sten/trägolv och kala väggar tycker det är till att börja i fel ände.
Har svurit mycket och det har tagit väldigt mycket tid för att få till det,men jag har lärt mig otroligt mycket under resans gång. Rummets inverkan är nog underskattat av många, tror nog man kan säga att det är den enskilt viktigaste parametern för välljud. Att få ett par 802N att lira på 20kvm med betongstomme kräver mycket jobb men jag kan lova att det är värt varenda minut.

,
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/11/04 :  19:34:07  Show Profile Send CC a Private Message
Sant!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/04 :  22:08:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har diffusering på nästan hela väggen bakom högtalarna blandat med lite dämpning. Har tänkt att testa tvärtom ganska länge o hade tänkt att göra i morgon. Jag vill helst inte vända upp o ner på hela vardags rummet så lyssningsposition o högtalare bytar plats bara. Så det kommer inte bli nått stöd i basen av nån bakre vägg överhuvudtaget.

Nån som känner sig stark ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/11/04 :  22:58:41  Show Profile Send Roq a Private Message
Mina markskivor + tyg:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14326&whichpage=3
Inte svåra att göra.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/11/04 :  23:29:50  Show Profile Send olof a Private Message
Jag har skaffat profilerad skumplast som är 7cm tjock dessa ska sättas in i ramar. Bakom skumplasten ska det till 8cm gullfiber och framför ska det bli en gardin. Härligheterna kommer att bli 240*100*20 och ska sitta direkt bakom högtalarna. På detta sättet sänks reflexiviteten till några få procent och jag kan till på köpet placera mina burkar direkt mot framväggen
Utmärkt ifall man inte har plats att flytta ut högtalarna 1-2m från bakväggen
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/05 :  00:25:42  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det är fler som verkar gå rätt vägar ser jag

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/05 :  14:08:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sagt o gjort.

Jag har nu skiftat mellan lyssnings position o högtalare. All diffusering o dämpning är nu bakom mig.

Så det är tvärtom vad den här bliden visar


Vad hände då ??

Jo jag fick justera ut fotöljen från väggen annars blev basen för häftigt. Annars känns det som om frekvensgången har blivit jämnare , ett tecken på att diffuseringen är felgjord för att vara bakom högtalarna. Ännu mer detaljer hörs , speciellt varje inspelnings inspelningsrum men mikrodetaljer har försvunnit lite. Lite mer suddig placering av dom spelande , lite lägre ljudbild men ett jäääkla djup !!

Men det som har försvunnit som retar mig mest är att innan blev man omringad av musik nu spelar det lite mer på. Men det är vissa fördelar som jag gillar så jag ska mecka vidare. Jag har ju bara spelat på Electrokompaniet o första reflexen ska tas på rätt sätt etc etc

Tråden handlade om vad man ska ha bakom högtlarna , jag har absolut ingenting nu bara en massa luft.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/11/05 20:48:02
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2005/11/05 :  15:14:03  Show Profile Send Smackman a Private Message
Jag har min bioduk nedfälld oftast tycker väl att ljudet inte blir sämre ialf..någon som testat med duken nere hur det påverkar ljudet ?
Den borde väl absorbera lite ialf :=)
Mvh


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/05 :  15:19:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
A-50 står o puttrar nu placeringen är fixad så nu står allt rakt o i våg. Innan var det inte livsviktigt om högtalarna inte stod 100 % likadant , det är det. Bara den minsta felplacering så tippade ljudbilden över.

En ganska konstig detalj faktiskt. Det måste ha att göra med att all diffusering finns nu bakom mig.

Om det blev bättre eller sämre är svårt att säga då vissa saker har blivit bättre o vissa sämre. Men jag ska låta det stå så här ett tag. Om det nu blir super så kommer att få köpa blommor till frugan varannan dag i ett år framöver. Det ser ganska knasigt ut att ha 2 monsterburkar mitt i vardagsrummet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/05 :  15:44:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag har min bioduk nedfälld oftast tycker väl att ljudet inte blir sämre ialf..någon som testat med duken nere hur det påverkar ljudet ?
Den borde väl absorbera lite ialf :=)
Mvh


Snarare reflektera men även diffusera. Allt beror på var den sitter

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/11/05 :  15:59:59  Show Profile Send olof a Private Message
Att ha duken nere mellan högtalarna brukar degradera ljudet och precis johan säger så kommer den nog inte att släppa igenom särskilt mycket luft
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/05 :  19:04:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hehehe

HiFi är allt bra roligt Denna placering är för att stanna ! Frugan har även gett ett litet ok (PuH)

Det som gjorde att jag valde det är att soundstage är helt otrolig !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000