HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Skivmatta till vinyl?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/11/06 :  11:58:41  Show Profile Send Nitram a Private Message
Då jag köpt ny skivspelare så funderar jag på att skaffa mig en ny matta... så vad kan tänkas vara en vettig ersättning till filtmattan? Sorbotan? kork?...

Kom gärna med förslag, fördelar/nackdelar, egna erfarenheter, länkar mm...

Tack på förhand.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - PG Jeppsson on 2005/12/05 00:41:19

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2005/11/06 :  14:28:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag kör med packningskork från Biltema och jag tycker att det är bland det bästa som jag har haft framför allt så slipper man staisk eletricitet och har man som jag små korkbitar stategiskt utplacerade så vinner man en hel del i återgivningen. Se denna länk så förstår du http://www.theanalogdept.com/platter_mats.htm

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/11/06 :  16:37:51  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Det finns en matta från Clearaudio som heter Harmonicer den ska tydligen vara bra jag har inte provat den själv.
Mvh
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/11/07 :  08:54:15  Show Profile Send Nitram a Private Message
Tack för svaren.
Några fler tankar om detta?

Min anläggning
Go to Top of Page

Bubbel

6802 Posts

Posted - 2005/11/07 :  09:22:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message
http://www.tnt-audio.com/clinica/januse.html

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2005/11/07 :  09:24:32  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag använder en klistrig/klibbig sak som jag tror är gjord i sorbotan. Det är Audioquest som tillverkar den i varje fall. Den är ett par tre mm tjock och håller skivan på plats på ett bra sätt.

Min skivtallrik är gjord i glas (eller något glasaktigt) och då tycker jag att sorbotan-mattan hindrar skivorna från att halka omkring på ett bra sätt.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/11/07 :  09:57:31  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag kör helt utan matta, naken akryltallrik. Minns att Well Tempered fick stående ovationer av TAS, de körde naket. blir det verkligen bättre med en matta?

Bubbel: Jag kommer ihåg din spelare från diymötet.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/11/07 :  10:46:53  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag kör också "naket" på min Simon Yorke.....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/11/07 :  11:29:51  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Det är indiviuellt beroende på material och resonansfrekvenser så generella råd funkar inte. Tänk också på att testar du så kommer du kanske ändra höjden och även en minimal ändring av VTA kommer att höras den med. Så allt kanske inte kommer ifrån mattan/underlaget!?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/11/07 :  12:26:36  Show Profile Send Nitram a Private Message
Jo det är klart... många aspekter finns det ju, om det blir bättre ljudmässigt är ju en sak... man sen skulle det vara skönt att slippa den eländiga filtmattan...

Sen är ju frågan vad en rejäl skivpuck kan göra...

Min anläggning
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/11/07 :  14:49:29  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag använder en specialdesignad skivpuck som är mycket bättre än den som medlevereras och som t.ex. Michael Fremer (Mr. Vinyl i Stereophile) använder på sin Simon Yorke....

- Jag har prövat en matta från Harmonix men det var rena katastrofen då all dynamik försvann och det lät bara tråkigt. Den kanske fungerar på "skramliga skivspelare"

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

ArtSound
Member

170 Posts

Posted - 2005/11/07 :  15:22:01  Show Profile  Visit ArtSound's Homepage Send ArtSound a Private Message
Simon Yorke

Skal vi ikke se et billede af den?

Fin plademåtte: http://www.audioconsult.dk/Tilbud/tilbud.htm nederst på siden

www.artsound.dk
Go to Top of Page

Bubbel

6802 Posts

Posted - 2005/11/07 :  17:34:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Bubbel: Jag kommer ihåg din spelare från diymötet.

Kul att du kom ihåg den Dimitri det är min testbänk inför mitt kommande skivspelarbygge.

När det gäller mattor så har jag följande referenser på material, ingen statisk eletricitet, skall hålla fast skivan så att återgivningen inte försämras, att det är så lite anliggande yta som möjligt mot skivan, skall helst inte kosta något och att tejpen inte lossnar från materialet så att mattan inte glider.

Det där med att köra utan matta kan säkert ha sina fördelar men då får det bli på en plasttallrik (Akryl el. liknande) men man bör nog inte prova på en alu-tallrik.

Jag har provat skivpuck men inte märkt någon större skillnad men vissa skivor har haft bättre klipp medan andra inte. Om man nu vill ha bort vågighet på skivorna så är det svårt med en centrumpuck då får man satsa på en ytterring som pressar ner skivan eller en vaccummatta.

/Anders

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/08 :  02:22:32  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
På min Nottingham Analog sitter det en sort som ser ut som skumplast, jag vet ej om det är optimalt.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/08 :  22:04:27  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Va är det för fel på filtmatta på skivtallriken? Problem?

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/11/09 :  08:48:11  Show Profile Send Nitram a Private Message
Statisk el. mm... så även det estetiska då

Min anläggning
Go to Top of Page

Bubbel

6802 Posts

Posted - 2005/11/09 :  09:00:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Va är det för fel på filtmatta på skivtallriken

Det finns så mycket bättre material att tillgå och filtmatta som inte är filt utan återvunnen plast har en del egenskaper som kunde vara mycket bättre.

/Anders

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/09 :  22:17:14  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Filtmattan är ful det kan jag hålla med om men den döljs ju oftast av en skiva so what´s the matter. Visst är det irriterande när mattan hänger med skivan när man ska vända/byta men det inträffar inte så ofta så det är nåt jätteproblem för mig.

Statisk elektricitet anses ju va ett stort problem med filtmatta MEN hur är det att ha skivan direkt på en akryltallrik, akryl om nåt genererar ju statiskt elektricitet men det är iofs snyggare och mer hightech...

Tunna korkbitar verkar ju va ett vettigt alternativ men knappast så mycke dnyggare än filt.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/11/10 :  14:18:35  Show Profile Send Nitram a Private Message
Min skivtallrik är utav metall... kanske skulle tilläggas.

Min anläggning
Go to Top of Page

Bubbel

6802 Posts

Posted - 2005/11/10 :  15:50:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Av två onda ting väljer jag kork.

/Anders

Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/11/12 :  12:33:36  Show Profile Send Machine a Private Message
Vad tror ni om denna? Skulle det gå att skära ut en "perfekt" cirkel tror ni?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89420

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/11/12 :  14:38:18  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmm ja Biltema är ju helt klart möjligheternas varuhus...
Det är ju inte dyrt heller så det är ju bara att köpa för att testa hur det hela funkar...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Bubbel

6802 Posts

Posted - 2005/11/12 :  14:54:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är sådan kork jag använder till mina mattor 1,5mm som jag sedan limmar fast små cirkulära pluppar på. En sak att tänka på er det som har nämnts innan om VTA de flesta gummi/filt mattor som medföljer skivspelaren är runt 3mm tjocka så man hamnar inom gränsen. Limmet som jag använder är vanligt Casco textillim och sen luktar korken skunk i en vecka men sen slipper man det.

/Anders

Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/09 :  06:22:30  Show Profile Send Big Pete a Private Message
En variant är att limma ihop den svarta dämppapp 1,5 mm. som finns i stora ark hos Mekonomen med Biltemas gummiblandade packningskork 1,5 mm. Man får då en 3mm. tjock och bra dämpad skivmatta med lite olika karaktär på de båda olika sidorna. Det absolut bästa är att först "yxa" till mattan grovt, sedan med hjälp av en 7 mm. huggpipa, göra hål. Lägga detta på skivtallriken och placera en skrotad LP överst. Märka med penna eller en rits och till slut noga skära eller klippa ut den slutgiltiga formen.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/09 :  18:07:24  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag har brukat anväda en kolfilsmatta , den leder bort allt vad statisk elektrisiter heter men har en liten nackdel...den sammlar damm.
Ren teoretiskt borde väll en matta/talrik av vinyl vara de bästa ?

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2005/12/09 18:31:23
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/12/09 :  18:27:13  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
På min MH mmf-5 ligger det en tunn filtmatta på en glastallrik, tyvärr
så följer filten med skivan ibland när jag lyfter upp LP-skivan, vill
inte ha dubbelhäftande tejp eller dylikt, ska nog göra en korkvariant
och kolla hur det funkar.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000