HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Skivmatta till vinyl?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/12/09 :  19:44:32  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Ringmat är inte så tokiga;
http://www.svalander.se/shoppen/ringmat.htm

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/12/09 :  23:53:37  Show Profile Send Buggsson a Private Message
För den händige: http://www.theanalogdept.com/platter_mats.htm

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/02/09 :  22:42:51  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
De jämförelser vi gjort visar att filtmattan trots allt är den minst dåliga lösningen. Skivan kan fjädra men med en dämpad svängning. Flexibla "skivunderlägg" ger ofta en resonans och diskanttillskott, som i och för sig kan bidra till en "systemoptimering" i de fall det är diskantfall som är svårt att lösa på annat sätt. I de fall vi kört "naket" har det ofta låtit resonant kanske på grund av att skiva har liten kontaktyta och rör sig en del.
Sen kan man konstatera att varje installation är unik och utfallet beror så mycket på ingående delars egenskaper.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/02/10 :  13:41:37  Show Profile Send Nitram a Private Message
Kul att du svarade Bo, då det är en Continuo (med Cantus) jag har mattfunderingarna kring... är skivpuck något du rekomenderar till den?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/02/10 :  14:37:28  Show Profile Send mace a Private Message
REGA P9 med orginal ullfiltsmatta
Med skivan direkt på keramiken blir det i mitt tycke lite sämre

Skulle vilja prova med sådant där glidskydd som vi använde mycket inom sjukvården. En mjuk, klibbig gummimatta som är ungerär 2 mm tjock. Ingen brådska dock
Diabasskivtallriksprojektet (skrivihop.nu) kommer före

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!

Edited by - mace on 2006/02/10 14:41:51
Go to Top of Page

linken
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/02/10 :  19:13:51  Show Profile Send linken a Private Message
Hej.
Är det någon som provat hur Harmonix TU-800EX Tuning Record Matte fungerar ihop med en Rega P25 eller liknande spelare.
Tillförde den någonting eller fungerade den medföljande orginal filtmattan lika bra ?

http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpage=/view.asp%3Fart%5Fid%3D829%26menu%3D1

Edited by - linken on 2006/02/10 20:18:22
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/02/10 :  19:22:34  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Nitram. Själv använder jag inte någon puck eller klämma, ljudskillnaden är mindre är tidsåtgången!! Det ärä tveksamt om man vinner något på att "spänna in skivan" jag upplever det bara tillför mer resonanser.
För att förtydliga ett tidigare inlägg: En resonans är en svängning, som tar energi från tonansatsen och lägger ut energin i tid. Alla system har en mängd elektriska och mekaniska resonatorer och skivspelare hör till de som är värst.
Ett tonarmsrör ca 200 mm långt, skulle med en lätt modifiering kunna användas som orgelpipa (1 fots principal) en mängd av det synlig och osynliga "tingel-tangel" som finns i skivspelare kan användas som slagverk, i synnerhet det som ingår i i subchassieskivspelare o.s.v. Inbyggda hålrum verkar som Helmholtzresonatorer (basreflexlådor) o.s.v. Alla dessa stjäl energi från tonansatsen och lägger ut den i tiden, medan vår hörselretning baseras på den dynamiska delen i informationen (tonansatsen).

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2006/02/11 :  00:12:52  Show Profile Send Örjan a Private Message
Jag har en gammal tung "Groove isolator" från Oracle i ett klistrigt gummi som gärna följer med skivan när man ska vända på den. Den har jag använt tillsammans med en lättare skivpuck med spännchuck som jag inte minns namnet på.
Tyvärr har jag sällan lyckats lyssna igenom en hel skivsida innan jag fått lust att ta bort grejerna igen. Kombinationen dödar effektivt både resonanser och välljud. Gummi mot vinyl verkar helt enkelt inte vara rätt kombination materialmässigt.
Filtmattan från Rega utan puck är det som jag fastnat för och använt i många år nu.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/11 :  08:40:21  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Örjan. Jag har liknande erfarenheter av gummimattor, men skulle vilja beskriva det så att dom "stjäl" energi från tonansatsen och ligger till den i toppdiskanten. Det passar säkert i de fall anläggningen saknar toppdiskant man låter lite påträngande i mellanregistret, de är det jag menar med "systemoptimering". I min anläggning är filtmattan den bästa (eller skal vi säga den minst dåliga) lösningen.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/11 :  11:13:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det borde finnas hur mycket olika matrial som helst att prova ut.
Sen behöver inte en normal tallrik vara det bästa heller.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/03/11 :  12:35:36  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Skaffade svart 1,5mm. dämppapp på Mekonomen med självklistrande baksida, som jag stansade ut i enkronors format. Sedan pacerade jag ut 14 av dessa i ett mönster på tallriken med gott om plats i centrum för etiketten. Ljudmässigt blev det en förbättring mot tidigare kork/gummi matta. Billigt blev det också.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2006/03/12 :  21:38:13  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Hur är det med pitch/stabilitet och mattor? Gummi och sega mattor har hög friktion. Filt har en egenhet att inte ha så stor friktion.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/03/13 :  20:26:21  Show Profile Send karvid a Private Message
Jag använder sedan 2år tillbaka packningskork från Biltema och jag tycker att det är bland det bästa som jag har provat (har iofs inte provat allt) dessutom slipper man statisk elektricitet.
Jag har följt exemplet: http://www.theanalogdept.com/platter_mats.htm

Det är så billigt så det kostar inget att prova!

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000