Author |
Topic  |
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 19:44:32
|
Ringmat är inte så tokiga; http://www.svalander.se/shoppen/ringmat.htm
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/02/09 : 22:42:51
|
De jämförelser vi gjort visar att filtmattan trots allt är den minst dåliga lösningen. Skivan kan fjädra men med en dämpad svängning. Flexibla "skivunderlägg" ger ofta en resonans och diskanttillskott, som i och för sig kan bidra till en "systemoptimering" i de fall det är diskantfall som är svårt att lösa på annat sätt. I de fall vi kört "naket" har det ofta låtit resonant kanske på grund av att skiva har liten kontaktyta och rör sig en del. Sen kan man konstatera att varje installation är unik och utfallet beror så mycket på ingående delars egenskaper.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 13:41:37
|
Kul att du svarade Bo, då det är en Continuo (med Cantus) jag har mattfunderingarna kring... är skivpuck något du rekomenderar till den? |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?  |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 14:37:28
|
REGA P9 med orginal ullfiltsmatta  Med skivan direkt på keramiken blir det i mitt tycke lite sämre 
Skulle vilja prova med sådant där glidskydd som vi använde mycket inom sjukvården. En mjuk, klibbig gummimatta som är ungerär 2 mm tjock. Ingen brådska dock  Diabasskivtallriksprojektet (skrivihop.nu ) kommer före 
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2006/02/10 14:41:51 |
 |
|
linken
Starting Member
19 Posts |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 19:22:34
|
Nitram. Själv använder jag inte någon puck eller klämma, ljudskillnaden är mindre är tidsåtgången!! Det ärä tveksamt om man vinner något på att "spänna in skivan" jag upplever det bara tillför mer resonanser. För att förtydliga ett tidigare inlägg: En resonans är en svängning, som tar energi från tonansatsen och lägger ut energin i tid. Alla system har en mängd elektriska och mekaniska resonatorer och skivspelare hör till de som är värst. Ett tonarmsrör ca 200 mm långt, skulle med en lätt modifiering kunna användas som orgelpipa (1 fots principal) en mängd av det synlig och osynliga "tingel-tangel" som finns i skivspelare kan användas som slagverk, i synnerhet det som ingår i i subchassieskivspelare o.s.v. Inbyggda hålrum verkar som Helmholtzresonatorer (basreflexlådor) o.s.v. Alla dessa stjäl energi från tonansatsen och lägger ut den i tiden, medan vår hörselretning baseras på den dynamiska delen i informationen (tonansatsen).
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
Örjan
Member

98 Posts |
Posted - 2006/02/11 : 00:12:52
|
Jag har en gammal tung "Groove isolator" från Oracle i ett klistrigt gummi som gärna följer med skivan när man ska vända på den. Den har jag använt tillsammans med en lättare skivpuck med spännchuck som jag inte minns namnet på. Tyvärr har jag sällan lyckats lyssna igenom en hel skivsida innan jag fått lust att ta bort grejerna igen. Kombinationen dödar effektivt både resonanser och välljud. Gummi mot vinyl verkar helt enkelt inte vara rätt kombination materialmässigt. Filtmattan från Rega utan puck är det som jag fastnat för och använt i många år nu. Örjan
|
Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 08:40:21
|
Örjan. Jag har liknande erfarenheter av gummimattor, men skulle vilja beskriva det så att dom "stjäl" energi från tonansatsen och ligger till den i toppdiskanten. Det passar säkert i de fall anläggningen saknar toppdiskant man låter lite påträngande i mellanregistret, de är det jag menar med "systemoptimering". I min anläggning är filtmattan den bästa (eller skal vi säga den minst dåliga) lösningen.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 11:13:09
|
Det borde finnas hur mycket olika matrial som helst att prova ut. Sen behöver inte en normal tallrik vara det bästa heller. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Big Pete
Member

224 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 12:35:36
|
Skaffade svart 1,5mm. dämppapp på Mekonomen med självklistrande baksida, som jag stansade ut i enkronors format. Sedan pacerade jag ut 14 av dessa i ett mönster på tallriken med gott om plats i centrum för etiketten. Ljudmässigt blev det en förbättring mot tidigare kork/gummi matta. Billigt blev det också. |
PSET-High Smile Value Per Watt! |
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 21:38:13
|
Hur är det med pitch/stabilitet och mattor? Gummi och sega mattor har hög friktion. Filt har en egenhet att inte ha så stor friktion. |
 |
|
karvid
Member

585 Posts |
|
Topic  |
|