Author |
Topic |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 22:10:37
|
Vissa av mina vinyl stannar när jag borstar dem innan avspelning. Borsten är en 3-radig sak med "hår".
Någon som har förslag på åtgärd så att detta inte sker?
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
Edited by - PG Jeppsson on 2005/12/05 00:40:33 |
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 22:37:17
|
kan du utveckla lite hur du menar ?? //W
|
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 22:44:14
|
Innan jag lägger ner pickupen borstar jag alltid bort damm odyl från skivan. Detta sker med en 3-radig borste som jag bara håller mot skivan (minimalt tryck). När så sker slutar vissa skivor att snurra.
Min misstanke är att skivan inte är helt plan och att anläggningsytan blir för liten för att orka "hålla emot" det minimala trycket från borsten.
Kan det vara så att jag behöver en skivpuck eller liknande? Man var hittar jag en sådan?
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 23:27:19
|
Eller att drivningen slirar ....... Har för mig att jag sett skivpuckar som klämmer ner/fast skivorna .... skall leta !
// Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 01:36:31
|
Vad har du för underlag som skivan vilar på?
Om du har en filtmatta så förstår jag att det slirar, ett gammalt och beprövat sätt är att tejpa fast filt mattan med dubbelhäftande tejp som sätts fast på tallriken och sedan trycker du fast mattan på denna. Du vinner mer på att mattan sitter fast dels så blir musiken tydligare och den statiska elektriciten i det närmaste försvinner.
Wolfgang engelska Mitchell har sådana puckar, har själv en som ligger och skäpar nånstans.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 01:42:14
|
En del skivor kan vara aningen "o-platta" så dom ligger an mer i mitten än vid "låt-ytan" och då kan det bli som du erfarit... Kan också vara så att hålet är aningen trångt och du inte tryckt ner skivan 100% även om det ser ut som allt är OK...
Bäst är nog att köra med den "vanliga hederliga" kolfiberborsten med 2 (3) smala fiberrrader, dom brukar ligga så mjukt mot skivan att det aldrig blir nåt strul.
Själv hade jag ett tag en annan borsttyp som hade 2 rader kolfibrer med en bred plyschyta mellan kolfiberraderna. Den borsten fick mkt ofta skivor att stanna eller iaf halka lite...och var inte bra för dammborttagning heller. |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 08:47:56
|
I mitt fall är det inte drivningen som stannar utan själva skivan.
Förslaget med dubbelhäftande tejp var inte dumt då det händer att filtmattan åker med när jag lyfter av skivan.
Svalander har haft en "skivpuck" i form av någon klämma, men den har tydligen slutas tillverkas.
Borsten jag använder är en 3-radig kolfiberborste av fabrkat Decca.
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 09:08:41
|
Borsten du har är en bra borste imho. Du tycks använda den helt rätt också, bara låta borsten nudda och inte lägga tryck... Så, inget att fixa med där heller imho.
En skivpuck skulle kunna hjälpa dig att den även håller skivan under borstningen blir ju en positiv bieffekt om man har de problemen du har.
På ebay finns det många olika skivpuckar...
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
denada
Member
501 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 13:01:32
|
Svalander var väll på gång med en undran om just det här med att räta ut plattor. Det finns någon manick som ska kunna fixa detta. Om intresset var stort nog skulle han fundera på att köpa en. Så om alla som är seriöst intresserade tittar till den gode Svalander och ger honom en hint om det så kanske...
men det är surt om massor säger att de är intresserade men ingen vill nyttja servicen när den kommer... |
--------------------- Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.
mitt system |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 21:42:46
|
Det finns bra ingen metod att räta ut en konvex/konkav skiva?
Jo, det skall finnas en apparat som ser ut som en mkt platt låda med värmeförande lock och botten. De är dock inte helt gratis, tror det var nära 2000 USD, och den har renenserats i "Stereophile". De var mkt lyrisksa om jag minns rätt. |
J. Ullberg |
|
|
Bubbel
6796 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 00:36:15
|
Det är väl så att man accepterar en viss nivå på att skivorna konvexa/konkava för det ofta att man köper begagnade skivor som är mer eller mindre vågiga men många är ändå plana så jag ser inte det som något större problem. Men skulle jag välja mellan en skivtvätt och en "skivplanare" så blir det en skivtvätt för där är det större vinst att få.
Problemet med konvexa/konkava skivor kommer från förvaringen helt enkelt så beror det på slarv.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 01:05:14
|
Helst ska du inte använda skivborste, eller åtminstone använda borsten med mycket stor försiktighet. Det damm som genererar sprak är väldigt litet damm (det får ju plats i spåren på skivan). Det får du inte bort genom att använda skivborste, däremot kan damm som ligger ovanpå spåren puttas ner så att det blir MER sprak efter att man använt borsten.
Men visst, man vill ju plocka bort synligt damm ovanpå skivan. Gör det om du måste, men det bästa sättet att rensa bort 'sprak-damm' är att spela skivan! Då plockar nålen upp damm. Rensa den genom att skrapa den mot ett läskpapper sen. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 20:21:58
|
levande: Det är inte remen det hänger på. Tallriken snurrar när skivan står still.
Får kolla med min lokala hifi-handlare om han har någon "puck" eller liknande.
Tack ALLA för er hjälp.
|
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 07:58:56
|
Gaffa: En kompis testade den briljanta idén, tycket han iaf, att lägga skeva skivor i ugnen en gång i tiden men ställde temperaturen för högt och väntade för länge innan han kollade resultatet och det blev inte så lyckat. Skivan blev visserligen plattare men det blev även spåren.
PVC smälter vid 90 grader så det gäller att ha koll om ni vill pröva..... |
nyfiken skeptiker |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 16:06:03
|
quote: Ayn ...spela skivan! Då plockar nålen upp damm...
Om jag nu förstått dig rätt riskerar man bara att förvärra situationen med en skivborste Min spontana tanke blir då frågan, någon som provat med tryckluft Tryckluft borde då väl vara ett bra alternativ om man ej har tillgång till en skivtvätt. Eller hur ska/bör man annars göra
Passerati |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2005/11/11 : 16:45:32
|
Vet att olympus har något som heter Supersonic Wave Filter i sina mer avancerade digitalkameror. Det fungerar som så att en ultraljuds vibration "skakar" ner dammet från bildsensorn, och sedan finns det en klister remsa i botten som samlar upp skräpet. Borde ju gå att utveckla till vinylen! Slippa allt kladd med skivtvätt och vätskor (när det bara handlar om damm dvs). Tror tom att svalander har en sån manick, dock med nödvändig tvättvätska och endast lämpad för småföremål. |
- |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2005/11/13 : 00:40:20
|
Har nu satt fast "mattan" med dubbelhäftande tejp, men tyvärr försvann inte problemet. Vissa skivor stannar fortfarande när jag borstar dem. Så nästa steg blir att skaffa en skivpuck.
|
|
|
Bubbel
6796 Posts |
Posted - 2005/11/13 : 01:27:14
|
Kan det vara så att du har en alltför svag motor som orsakar problemet?
/Anders |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/11/13 : 11:02:11
|
Är det en gammal gummimatta under vinylskivan? Den kan bli lite hård på ålderns höst, försök att rengöra, rugga upp eller så byt. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2005/11/13 : 17:37:51
|
Bubbel: Skivtallriken snurrar. Det är skivan som glider på antistatmattan.
Per-G: Det är ingen gummimatta utan en antistatmatta av filttyp som jag nu fäst med dubbelhäftande tejp.
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 08:08:02
|
Problemet är löst. Jag köpte en skivpuck av Svalander. Fungerar alldeles utmärkt.
"Michell skivklämma i aluminium Undersidans kant pressar ner skivan mot skivtallriken. Chuckfastsättning på mittpinnen. Kan plana ut något ojämna skivor. 90mm i diameter, vikt 70g." (Info från Svalanders hemsida)
|
|
|
|
Topic |
|