Author |
Topic |
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2006/01/29 : 20:27:51
|
Vilken RIAA-förstärkare skulle vara tillräckligt bra för en gammal Thorens TD 166 MkII med en Shure V15V-MR? Just nu har jag inga planer att köpa nyare skivspelare. Receivern heter Yamaha RX-V1500, som visserligen har en inbyggd RIAA, men inte tillräckligt bra, då man får skruva ljudet alldeles enormt *ler*
Är det någon som har hört Analogis från Svalander? Hur är Clearaudio Micro Basic eller Clearaudio Smartphono som RIAA? Eller Project, Vincent … you name it!
Hoppas att någon kommer med ett vettigt svar … för jag ska INTE skaffa någon jättedyr sak *lol* |
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2006/01/29 : 23:02:23
|
Tjena! Analogis och Vincent är väl samma har jag för mig. Pro-Ject Phono Box MK II, den är helt OK för pengarna.
Mvh, Håkan |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 10:12:38
|
Tack Håkan64!
Vet du nånting om följande steg?
Berendsen PPR 2 Clearaudio Micro Basic Musical Fidelity X-LPS v3 Project Phono Box SE Project Tube Box Rega Fono
Vilken skulle du rekommendera som passar bäst ihop med min grammofon? Musikstilen är oftast bara vanlig pop och rock. Klassiskt lyssnar jag ganska sällan. Brukar inte lyssna så högt heller, utan med rätt så beskedligt volym.
|
Edited by - pick-me-up on 2006/01/30 10:14:02 |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 11:04:01
|
pick-me-up: Berendsen har jag ingen koll på och de andra har jag bara kollat på i butik. Projects sortiment håller bra klass - tubeboxen låter riktigt bra. Dra till din lokala handlare och fråga om du kan få låna hem och testa.
Men om jag skulle köpt riaa för 1000-1500:-, då hade jag satsat på Pro-Ject Phono Box MK II.
Mvh Håkan |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 13:17:37
|
Jag köpte redan på öppet köp en Cambridge Audio Azur 640P för 1298 kr *s* Det finns just inga andra att finna i Sundsvall och jag orkade inte vänta längre … Och den har fått mycket bra recension där jag kunde hitta nånting om den.
Kruxet är bara att man ska vänta minst ett dygn innan man kan börja lyssna på den!! Gissa om det blir en LÅNG väntan? *ler* |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 16:43:45
|
Låter bra... synd att den inte har MC-ingång men det kanske du klarar dig utan?
Mvh Håkan |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 18:24:46
|
Hej Håkan!
Jodå! Den har MC-ingång … också! Och jag har INTE gjort några jämförelser ännu, men den låter hyfsad bra, tycker jag. Kanske många tycker att det är dumt att köpa innan man har ens lyssnat på dem *ler* men sån är jag. Fast jag har de på öppet köp. Skulle det vara nåt problem så kan jag lämna de tillbaka.
Det enda som jag upplever som lite negativt är att man får ändå skruva volymen ganska så mycket högre gentemot cd:n. Men det är tydligen så att det går inte hitta något steg som leverar lika mycket ljudtryck som cd. Vet inte om det beror på puppan eller vad.
Alltså är det normalt att man måste använda nästan dubbel så mycket volym när man spelar LP gentemot cd? Min pick-up är alltså Shure V15V-MR. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 20:45:19
|
Om de uppgifter är rätt som jag har hittat på nätet så har den en utnivå på 3mV vilket är relativt lågt för en mm puppa. Goldring 1042 ligger tex på 6,5mV Audio-technica 150 MLX 4mV, Ortofon OM-30 4mV Men o andra sidan så finns det puppor med runt 2mV ut som också klassas som high output.
Det bästa vore ju om du kunde justera förstärkningen i ditt riaasteg så att det passar just din puppa.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 10:22:07
|
PÅ hifiklubbens hemsida står det följande:
# Gain V/1 kHz: 39 dB/55 dB # Nominel output: 300 mV # Känslighet: 3,35 mV/0,5 mV
Betyder detta att 640P är för klen för att kunna ge tillräckligt mycket förstärkning för Shure V15V-MR? Vad är ditt råd? Ska jag skaffa en RIAA som ger mer gain? För just nu har jag inga planer att köpa en ny pick-up. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 10:55:02
|
Jag tycker ju att 39dB låter lite lågt för mm förstärkning. Den jag ska bygga mig ligger på 50dB.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 13:58:55
|
Så här står det i instruktionsboken till 640P:
”Electronic audio components have a running in period of around a week (if used several hours per day). This will allow the new components to settle down, the sonic properties will improve over this time.” Tror att jag har sett siffran 36 timmar nånstans! Alltså i drift, inte bara att den står på.
Så jag MÅSTE ha tålamod att vänta minst en vecka, innan jag kan uttala mig om kvaliten på RIAA:n slutgiltigt. Men bara över en natt verkar det hänt saker här … för det låter redan mycket bättre! Med andra ord behöver jag inte dra på så rejält som i går.
Jag ringde även till Mirre på Veteran Hifi, och han sa att det var bara bra för att inte RIAAN:n hade så mycket gain. Det minskar risken för störningar etc. Saken vore helt annan om man var tvungen att använda absolut maxvolym på förstärkaren … för att njuta av lyssningen.
Så nu kan jag börja andas igen … för jag var inte mentalt förberedd att gå tillbaka med min lilla pärla *ler* |
|
|
|
Topic |
|