HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vi med Vincent!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/12/04 :  23:10:12  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Labbe: Då kan man ju enkelt hitta bra alternativ till 12AU7/ECC82 som sitter i den nya varianten, bara det kan göra massor! Det går dock säkert att hitta alternativ till 6N16, även om det inte finns på "The Tubestore"...
Hör med Bernt Jansson här på forumet! Han har dessutom massor med begegnade rör till vettiga priser också, så då kostar det inte speciellt mycket att testa heller...

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/05 :  00:46:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
6N16 är ett lite speciellt rör, jättelitet och antagligen lödat på plats. Svårt med ersättningsrör där.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/01/26 :  00:05:40  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Tjena!

Sålde min CD-S3. Blev så besviken när jag hörde vad mina monoblock presterade med vinyl och "skit-riaa". Har väl mer eller mindre bestämt mig för att inte köpa någon CD mer, men...
Vincent CD-S6MK Hybrid. Finns det någon här som har en sådan och bor i Skåne? Kunde du kanske komma över till mig så bjussar jag på fika, så hör vi om det blir bättre med litta "rör" i grejorna.

Mvh Håkan

Edited by - Håkan64 on 2006/01/26 00:06:26
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2006/03/23 :  12:51:37  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
En fråga om någon vet, SV-233, är den class A upp till en viss nivå eller hur funkar det? har sett att den ska vara det nånstans, men det står inget om det på Vincent-tac hemsidan?

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/03/23 :  18:41:41  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
quote:
En fråga om någon vet, SV-233, är den class A upp till en viss nivå eller hur funkar det? har sett att den ska vara det nånstans, men det står inget om det på Vincent-tac hemsidan?


Betyder inte det helt enkelt att den är klass AB med hög tomgångsström? Fast visst låter det lite finare med Klass A upp till XXX.

Vincenten blir ju ordentligt varm på tomgång, trots de rejäla integrerade kylflänsarna. Så jag antar att man skulle kunna säga att den är det!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/24 :  13:47:00  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har sv 233 och blev intresserad av ovanstående, vad är egentligen klass A och AB. Finns enkel förklaring att tillgå för en som inte kan så mkt om ellära?

/den okunnige nyfikne

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/03/25 :  12:35:42  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Allt för en Vincent ägare!!

I detta sammanhanget som diskuteras här handlar allt om de steg som sitter sist i förstärkaren och ska se till att den kan leverera ström. Spänningsförstärkning är redan gjord och har inget med detta att göra.

Vi börjar med klass B, som jag har försökt rita i bilden nedan.



Du ser att vi har två transistorer, som är kopplade mellan positiv och negativ matningsspänning. Insignalen är kopplad direkt till transistorernas ingångar (bas) och lasten RL är kopplad från mellan transistorerna till jord.

Detta är den enklaste formen av utgångssteg. Båda transistorerna är stängda när vi inte har en insignal, dvs det går ingen ström genom dem. När vi har en positiv spänning in så öppnar den övre transistorn, och ström går från positiv matningsspänning, genom lasten till jord.

Problemet är att transistorerna inte är linjära runt nollan, dvs att det krävs en viss spänning för att öppna en transistor. Den spänningsförlusten gör att vi får distorsion runt nollan. Se min handritade skiss på en sinussignal om går genom detta slutsteg. Du kan se att det blir en förvrängning runt nollan, som kommer att låta illa om vi använder detta till ljud. Speciellt illa blir det vid svaga signaler.

Klass A
Orsaken till förvrängningen i ett klass B steg var ju att man fick en spänningsförlust som ändrade sig när transistorerna öppnade och stängde. Ett alternativ är ju då att se till att de alltid är öppna. En stor ström kommer då att gå ffrån positiv matningsspänning till negativ matningsspänning även när ingen signal finns på ingången. När vi får en positiv insignal kommer den undre transistorn att stänga lite grann, medan den övre öppnar ännu mer, och vice versa. Skillnaden mellan strömmen i den ölvre och i den undre transistorn kommer att gå genom lasten till jord. Vi har dock som sagt valt tomgångsströmmen genom transistorna så stor att det alltid går någon ström genom varje transistor.

Nu kommer vi att få en utsignal med (idealt) ingen förvrängning. Så varför då inte alltid använda klass A steg? Jo, eftersom det alltid går en hög ström genom transistorerna så blir steget väldigt varmt. Klass A steg är därför oftast på ganska liten effekt. För att få ut tillräckligt med effekt i en audioförstärkare krävs det kraftiga transistorer, stora kylflänsar etc. Det är dyrt!

Klass AB:
Som en kompromiss kan man låta bara en liten tomgångsström på genom steget, dvs utan insignal låter man båda transistorerna vara lite öppna. När man får en positiv signal kommer den övre transistorn att öppna mer, medan den under kommer att stänga helt. Man har då flyttat förvrängningen som vi hade i klass B steget från nollan till en högre nivå. Där blir alltså förvrängningen mindre i förhållande till signalen, och därmed lättare att tolerera.



Notera att bilden ger ett skolboksexempel på ett klass AB steg. Om man ställer in storleken på resistorerna R1 och R2 när transistorerna är kalla så kommer stömmen genom de senare att öka när de blir varma, och alltihop kan gå sönder!

Du kan också läsa på Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Class_AB#Class_B_and_AB

Hoppas att ovanstående förklarade något i alla fall. Rätta gärna mina misstag, och ställ gärna frågor!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2006/03/25 12:50:23
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/25 :  19:00:15  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Se vad man lär sig på ett forum! Tack Staffann för ditt utförliga svar till en okunnig nyfiken.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/03/26 :  15:48:21  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Ni som har Vincent SV-233, har ni den igång alltid, eller stänger ni av? I så fall hur länge har ni den på innan ni börjar finlyssna?

Jag har min bestämda uppfatting i ämnet, men vill gärna höra era åsikter först!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/03/26 :  18:15:27  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
stffann/
köp en såndär termometer som jag har så att du ser när den sabilicerat sig.
Sätt sänsorn utvändigt på kylflänsarna (mot transistorerna)

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/27 :  13:37:18  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag stänger av min då det inte blir till att lyssna mer än någon gång i veckan just nu, men min uppfattning är att både cd och stärkare behöver ca en timme innan det "lossnar"

eller är det för mig det lossnar då?

Edit: Hur lång tid tyckte du att det tog?

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2006/03/27 13:37:53
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/03/28 :  09:38:13  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag tycker jag måste låta den stå på flera timmar - gärna et dygn - innan den är uppe i sin fulla potential. Kall låter den tråkigt med okontrollerad bas. Varm låter den mycket bättre!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2006/03/28 :  11:15:55  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Jag stänger av min, är lite oraoad av lappen på baksidan: "Power consumption 700W" men å andra sidan behöver man inget element i vardagsrummet men man kanske ska testa å köra lite längre, om det påverkar ljudet så pass som du säger Staffan.

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/28 :  12:34:46  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jepp, måste testas mer ingående, har inte reflekterat över att det kan ta sådan tid innan den blir varm...

quote:
ag stänger av min, är lite oraoad av lappen på baksidan: "Power consumption 700W"


Drar den så mycket ström fast den inte "jobbar"?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2006/03/28 :  12:36:28  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Vet inte, men förhoppningsvis inte........

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/03/28 :  16:20:53  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Om jag slår på min när jag kommer hem från jobbet tycker jag inte att den låter bra förrän det är dags att lägga sig... men visst lär det gå åt en hel del ström när den får stå på. Den blir ju som sagt lite varm, även om det inte lär handla om 700W på tomgång.

Hör av er när ni testat, intressant att se vad ni tycker!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/03/28 :  16:26:06  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Får jag vara med i denna tråd, jag har bara en lite PHO-111? ;-)

Och så hjälpte jag min polare att köpa en SV-226 som han är gruvligt nöjd med. Han hade en bi-ampad Pioneer VSX-1014 innan, och lyftet blev enormt!

Nu hoppas han på ytterligare ett lyft genom att byta de fyra rören från China-rör (standard, 12AX7) till JJ Tesla ECC803S (beställda på min inrådan). Tror ni att det blir ett lyft, och i så fall vad kommer han att märka för skillnader?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/05/03 :  15:44:09  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tänkte höra om någon annan med Vincent sv-233 har samma erfarenhet som jag.

Det kommer ett elektriskt brum från stärkaren, inte speciellt högt men ändå märkbart när det i övrigt är tyst i rummet. Är detta naturligt eller är det ett ljud som inte borde finnas på stärkaren?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/05/03 :  16:43:12  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Finns inte på min (jag uppfattar det alltså som att ljudet kommer direkt från stärkaren och inte från högtalarna).

Är det ett 100Hz brum så är det nog transformatorn. Jag har läst inlägg av andra som har haft detta brum också, så du är nog inte ensam. Det kan tydligen också bero på saker som kvaliteten på elen (hur mycket skräp som finns överlagrad de 230 Volten).

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/05/04 :  08:42:02  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hej, min SV-233 är helt tyst och stänger av den efter jag sluatat lyssna.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/05/04 :  23:43:40  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Men jag har inte anledning att vara orolig om jag tolkar det rätt, tex att stärkaren är på väg att lägga av? I övrigt låter den ju som den ska.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2006/05/05 :  19:41:51  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Min har också ett brum, det är trafobrum, är ganska säker på det, ibland undrar man om den sitter lite löst...(trafon alltså)

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/05/10 :  10:11:19  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Så fick jag bytt mina 991:or mot en 238:a. Efter att ha lirat ett tag nu så kan jag säga att mina Kappa 8.2 verkar trivas med stärkaren. Faktum är att basen är lite rappare och överlag låter det riktigt bra. Blocken hade lite "tyngre" sound men skillnaden är väldigt liten, i alla fall i min uppsättning.

238:an är en mycket trevlig/välbyggd bekantskap.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000