HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika avstånd till högtalarna!? Problemet löst!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/17 :  20:13:56  Show Profile Send Vox a Private Message
Efter några ommöbleringar, initierade av min fru , har jag haft problem med att få en bra ljudbild från min lyssningsplats. Ljudet har tenderat att kantra mot vänster kanal. Detta har jag nu åtgärdat genom att flytta höger högtalare ~20 cm närmare mig.

Är det någon mer som haft liknande problem och hur har ni lös det?

Rummet jag spelar i är ena änden av ett större rektangulärt rum som hänger ihop med kök, hall mm. Det intressanta är att det är vänster kanal som vätter mot den öppna delen av rummet och ändå är det höger kanal som jag fått flytta närmare mig. Hur kommer detta sig?

Är det något akustiskt fenomen, eller?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2006/05/10 08:24:38

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/04/17 :  21:18:52  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Vad händer om du använder balanskontrollen? Visserligen bär det emot, men vid dylika fenomen så..

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/17 :  21:30:19  Show Profile Send Vox a Private Message
Balanskontroll ? Vad är det ?


Min förstärkare är lyckligt befriad från balanskontroll.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/04/17 :  21:59:58  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:

Balanskontroll ? Vad är det ?

Min förstärkare är lyckligt befriad från balanskontroll.



Men idag skulle det lösa din problem

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/04/17 :  22:31:07  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Och att göra något åt frun är uteslutet?Typ förhandling.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/04/17 :  23:23:51  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kvarstår fenomenet vid olika volymer?

Går det att rikta den "felande" kanalens högtalare mer rakt emot dig än den andra?

Du är säker på att det inte är förstärkaren som är boven i dramat? I så fall brukar volymkontrollen vara dramat (potentiometern?) Har hänt mig på två förstärkare.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2006/04/18 :  09:53:01  Show Profile Send johmi a Private Message
Jag har varit med om samma fenomen. Dock har jag inte behövt flytta högtalaren så långt som 20 cm. Jag har varit med om det i flera rum och hus och så här i efterhand kan jag konstatera att den högtalaren som centrum skutits från är den som hamnt närmast hör och andra fysiska hinder såsån fåtöljer, akvarier och väggar/hyllor. Så det hela är ett aktusitkt problem som nog tyvärr enbart löses genom ommöblering eller andra åtgärder såsom olika dämplingar av ljudreflexer.

/Mikael

Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2006/04/18 :  10:07:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Min erfarenhet är att orsakerna till en sned ljudbild nästan alltid ligger i högtalarplaceringen. Det kan vara oerhört känsligt att man verkligen har exakt lika avstånd från lyssningspositionen till dom. MÄT! ögonmåttet duger inte.
Om de sedan har olika omgivning där den ena står med långt avstånd till omgivningen och de andra tvärtom kan samma problem uppstå. Det beror på att reflexer når lyssnaren efter olika lång tid vilket förvirrar hjärnan. Ett sätt att lösa just det kan vara att dämpa omgivningen till den högtalare som står nära väggar med ett draperi.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/18 :  12:20:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag antar att högtalaren inne i hörnet får en större basförstärkning än högtalaren som står mer fritt placerad. Om du flyttar ut högtalaren så blir basförstärkningen mindre.
Det är det enda jag kan komma på.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/04/18 :  12:40:35  Show Profile Send Snoop a Private Message
jag lider lite av samma problem då mitt rum är osymetriskt, akustik fix löser nog problemet skulle jag tro.

Min Ljudbild drar lite åt höger, men det ska fixas på ett eller annat sätt.

Du kanske kan använda dig av denna länk om dina högtalare finns med.

Då ser man på ett ungefär vart högtalarna ska stå¨. sen får man tweaka in efter behag.

http://www.fastaudio.com/INT/rechenservice.html

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/04/18 12:42:33
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/18 :  16:44:32  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag tackar för all er hjälp, men tyvärr är jag inte i form i dag (sjuk) för att testa och svara er.

Jag återkommer när jag blir bättre, för riktigt bra bli jag nog aldrig.......

Ni vet väl att en frisk människa endast är en människa som inte är riktigt undersökt.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/04/19 :  09:05:25  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag har mätt i ett antal rum och det finns inte ett enda vanligt rum där 2 identiska högtalare får samma frekvansgång.
Akustik och tidiga reflexer skapar alltid problem.Ett alternativ kan vara att du har ökad dist eller lägre verkningsgrad i den ena kanalen av någon anledning. En balanskontroll skulle förmodligen i bästa fall kunna skyla över problemet.
Mät frekvensgången och du kommer säkert finna den vara ganska olika. Själv kör jag med aktiv delning och en parametrisk eq och den är inte inställd likadant för dom båda kanalerna. Dock är stereobilden knivskarp och det är omöjligt att höra var högtalarna står.
Börja med att byta plast på högtalarna och se om problemet kvarstår. Koppla om kanalerna H>V och V>H först på förstärkaren och sedan på en signalkälla. Flyttar sig felet eller kvarstår det.
Lycka till.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/19 :  13:08:28  Show Profile Send Vox a Private Message
guy gadbois: Volymkontrollen är en möjlig felorsak. Skall kasta om högtalarkablarna och se vad som händer.

johmi: Har du förslag på hur jag kan dämpa högtalaren som står mest fritt placerad?

Micke Y: Kan "långa" reflexer få hjärnan att tro att ljudet är förskjutet åt det hållet?

Björn-Ola: Kan en högtalare "låta mindre" om den har mer basförstärkning?

Snoop: Tyvärr finns inte mina högtalare med i listan.

Jag fortsätter mina tester.......



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/19 :  13:20:23  Show Profile Send Vox a Private Message
Hämtade upp min gamla NAD 302 från källaren och kopplade in den och hör och häpna............

..........ljudbilden sitter som en smäck mitt emellan högtalarna.

Visserligen är 302:an försedd med balanskontroll, men den står på mitten.

Vad kan jag dra för slutsats av detta?
1. Något är fel med volymkontrollen på min vanliga förstärkare.
2. ??

Några andra förslag på slutsatser?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/19 :  13:22:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
Låter som volymkontrollen, tyvärr...en del förstärkare har problem med att det låter mer från en högtalare än den andre, och orsaken är en dålig volymkontroll.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/04/19 :  15:00:43  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Kan vara allmänt dålig kontakt någonstans som ändrades då du bytte kablarna. Men volymkontroll kan mycket väl vara boven.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/19 :  15:03:21  Show Profile Send Vox a Private Message
Enligt uppgift från kunnig person, som lyssnat på min förstärkare med sina mycket känsliga högtalare utan att höra någon volymskillnad mellan kanalerna, är detta ett fenomen som uppträder ibland.

Av någon anledning (tror det är något elektroniskt ) ger vissa förstärkare detta fenomen med vissa högtalare för att med ett andra högtalare fungera klockrent.

Någon som har erfarenhet av det?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2006/04/19 :  19:58:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Eric

Det är lätt att kolla. Switcha högtalarkablarna och kolla om fenomenet byter sida - då är det något i elektroniken.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/19 :  20:08:05  Show Profile Send Vox a Private Message
Micke Y.
Tack för tipset. Ska testa........

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/05/10 :  08:29:20  Show Profile Send Vox a Private Message
Det verkar som att problemet beror på högtalarplaceringen. När jag ökade avståndet mellan högtalarna med ~20 cm hände det saker. Åter igen är ljudet centrerat. I alla fall med på den skiva jag spelade då. Timmen var ganska sen när jag gjorde detta så det blir mer testande i kväll. Så kanske jag har funnit orsaken till det kantrade ljudet.

Det sista som överger människan är hoppet......


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/05/10 :  08:35:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Erik i Västeris, om man har osymmetrisk placering, d.v.s. närliggande väggar har olika avstånd till högtalarna, så kan man lätt få de "kantringseffekter" du nämner.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000