HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Iskallt bygge stundar - Hjälp önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/11/04 :  17:13:01  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
För att jag ska känna mig helt säker, fotografera texten på trafon så kan andra här hjälpa till och kolla så lindningarna är rätt kopplade. För NU tar jag helg, ha det gott gubbar & trevlig helg!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/04 :  17:30:14  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Bra respons här tycker jag, och det uppskattas.

Bilder på trafon, as you wish mylord >


Och angående polariteten på (till?) kondingarna... är det plus från brygga till plus på konding du menar? Alltså förenklat, akta så jag inte kopplar plus från brygga till minus på konding, för då behöver jag inte kamma mig något mer i framtiden?

Jag ska kolla och dubbelkolla innan jag kopplar in mig på kondingarna. Men just nu tar vi ett steg i taget. Sedan kommer vi in på hur vi ska koppla in hela batteriet av kondingar...

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/04 :  17:32:14  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Jag har säkrin i nätbrunnen, och hoppas på att det ska räcka.
I annat fall så har jag lösa säkringshållare om ni tycker det vore att föredra. Var passar dessa isf bäst in i ledet mellan softstart och modul?

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/11/04 :  17:32:33  Show Profile Send Kmj a Private Message
nämn "bild och byggtråd" så har du allas uppmärksamhet

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/04 :  17:35:32  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
haha... ja jag tycker ju själv det är jätteskoj att följa dylika =)

Och jag kan utlova en lite speciell och skoj design för den som hänger med tills bygget är klart och välljudande.

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/04 :  21:29:23  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Har nu börjat tråckla ihop alla delar i chassiet på slutgiltig destination.

Borrning och montering borde vara klart i morgon, och då börjar jag mäta med den info jag fått fram till nu som facit.

Därefter blir det inkoppling av kondingar mm mm...

skickar upp en teaser senare inatt. Nu är det dusch, hembakt pizza och en rulle som gäller. Mumma...

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/11/04 :  21:33:57  Show Profile Send gongken a Private Message
Om du vänder polerna fel på kondingarna kommer det inte att påverka din frisyr. Kondingarna mår däremot inte speciellt bra av det då de kommer att börja läcka elektrolytvätska...

När jag byggde min jättehemliga förstärkare satte jag ihop nätdelen såhär:


Hoppas bilden är stor nog så du ser

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/05 :  05:51:32  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Ja den bilden har jag sett förut. Måste ha tappat bort den någonstans bara...

Ska diskutera det som jag inte är 100 på när jag avläser ditt schema, men först ska jag ge några smakprov på mitt endast delvis lyckade bygge för dagen (natten).

Det började med att jag blåste rent lådan och borrade hål för lilla trafon>

Sedan är tanken att jag ska ha en aluminium-plåt eller platta över de små kondingarna, där ska modulerna sitta på var sin sida så långt som möjligt från varandra.
Lilla regulatorn var tänkt att hamna i mitten på plåten ovanför lilla trafon, men den var några milimeter för hög för locket>

Så jag sänkte ner bulten till lila trafon i plåten och tog bort "benen" på regulatorn, samt monterade den kloss-on på en gummimatta. mitt mellan modulerna var det tänkt... sedan kom jag på att ingenting längre höll fast hela konstruktionen i chassiet. Bulten var ju nu "i luften"... detta kom jag på efter att jag bockat och borrat hållare för de små kondingarnas tappar.
Så då fick jag göra en ny version>

Den här varianten blir bättre, och jag har kommit en bit längre på vägen. modulerna ska skruvas så dom kyls ner via "måsvingarna" och trafon hamnar därimellan, med regulatorn direkt ovanpå, om jag bara hittar skruvar som är långa nog. Tyvärr är det ju helg så det kanske tar någon dag att få fatt på dessa, men skam den som ger sig!
Sussar nu, fortsättning i morgon...

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/05 :  10:07:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Om du vänder polerna fel på kondingarna kommer det inte att påverka din frisyr. Kondingarna mår däremot inte speciellt bra av det då de kommer att börja läcka elektrolytvätska...

Ibland med en jättesmäll! Sen luktar det as... Jag har varit med om rinnande vätska ett par gånger, vit rök ett par gånger och en gång en explosion rakt i fejan. Explosionen var då jag klantigt nog kopplat ac över kondingen. Det var en ganska liten konding och bara 6 volt, men den small som en kinapuff.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/11/05 :  11:59:29  Show Profile Send gongken a Private Message

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/07 :  20:53:27  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Hej alla goda.

Jag blir lite konfuderad.
När jag läser en viss Stefan´s byggbeskrivning så ser jag att han skriver

"TÄNK PÅ ATT!!!!!!
Stora nätdelen måste modifieras då XXXXX modulerna vill ha +/- max 80 volt,(i detta fall blir det ca 74) de vill INTE ha som lilla nätdelens +,- och nolla."

Då undrar jag: Jag hade fått för mig att mina moduler vill ha endast + 80VDC är det helt åt skogen?
Jag har fattat det som att jag ska dra plus och minus genom kondingarna, men när jag väl ska till modulerna så ska minus till jord, och plus till modulerna därifrån. Detta måste vara skogstokigt alltså (?)...

Har kopplat in softstarten via vippströmbrytaren, och ska nu vidare mot trafosarna, men vill veta hur saker och ting ligger till. Har jag fattat helt fel så får jag ta och fixa felen i teorin innan jag går vidare praktiskt.

Någon som kan tyska och vet hur man justerar softstarten föresten? =)
Har dålig koll på instruktionerna som följde med, msåte jag erkänna...



Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/07 :  21:05:42  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Ojsan... höll på att glömma.

på grund av att jag har prioriterat bort bygget pga att jag bytt fönster i lillans rum, och satt in kassett i öppna spisen, så har det inte blivit några utlovade bilder, förrän nu vill säga...

Det blev tajt, men det gick!



Och till slut är alltså allting på plats. bara det svåra kvar nu med andra ord =)



jag fortsätter inkopplandet när jag fått svar på mina frågor i inlägget ovan, så det går sakta framåt iaf.
Frontarna till Classic No: 9.0 & 8.0 har skissats lte på och är nu på god väg mot en fräsig fräsning... vi får se hur snabbt det går...

Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2005/11/07 21:06:53
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2005/11/08 :  09:32:54  Show Profile Send DanneS a Private Message
megalo: Några synpunkter från en Bredsands-bo . Jag är absolut ingen expert så dessa synpunkter måste bekräftas från någon erfaren.

- Det ser ut som du bultat de "små" kondingarna i kylprofilen. Vad jag förstår så är ofta bulten förenad med ena polen i kondingen vilket innebär att du spänningsätter kylprofilen. Slutsats, isolera kondingarna från kylprofilen.

- När det gäller matningen till modulerna så vill de säkert ha 0V och +80V. Kolla (och förstå) schemat postat av "gongken" ovan, det torde vara korrekt.

/Daniel
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/11/08 :  10:36:21  Show Profile Send gongken a Private Message
Såhär förstår jag det:

Modulerna vill ha 2 spänningar(eller 3, beroende på hur man ser det), MAX+85VDC samt MAX +/-15VDC (alltså BÅDE + OCH - 15VDC).

85V-delen:
Trafons sekundärlindningar ligger parallellkopplade (eller så räcker det med en (1) sekundärlindning som givetvis då måste kunna lämna dubbelt så mkt ström).
Minuspolen på kondingarna kopplas både till modulernas minusanslutning och chassiejord och får på så sätt "nollpotential".

15V-delen:
Trafons sekundärlindningar ligger seriekopplade.
Är egentligen 30VDC (om man använder sig av 15V, jag använde 12V som då blir 24V) med en mittappning. Mittappningen kopplas till chassie och får nollpotential, då får man ju både plus OCH minus 15VDC, eller 12VDC i mitt fall...

Du vet säkert allt detta men tänkte jag kunde klarlägga lite ändå...

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2005/11/08 10:36:57
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/09 :  00:10:41  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
njaa... har nog inte riktigt fattat allt ändå, det är det här med jord och nolla och minus som förvirrar.

Jag menar. Endast +85VDC till stora, men det ska ändå kopplas minus till modulen, fast med minus även till jord så att den får "nollpotential".
Jag tappade bort mig lite på att minus skulle kopplas in men få en annan funktion iom att den även är ansluten till jord, det är här man klart märker vilken glad amatör man är =)

Som jag även fattade det så ska lilla delen förses med + OCH - men förfarandet är väl i princip likadant, med skillnaden att "mittentappen" (ingen aning om vad det är) kopplas vidare till jord, istället för - som på stora, och dämed får "nollpotential" (?)

summan av kardemumman verkar ju vara att båda har "nollpotential" och båda använder både + & -

Jag blir inte klok på det här, och kan någon berätta hur man ser till att softstarten går via vippströmställaren och lämnar 220V ut så vore jag ännu mer tacksam... den verkar nämligen inte vilja göra det. Tror jag har kopplat rätt genom strömställaren men får inte rätt kräm ut ändå... kanske har mätt på fel sätt, eller kopplat tokigt. Det är en 2 läges vippa med 3 "stift".

Jag tror nog att jag får åka en sväng till Bredsand snart!
Har faktist bott där ett gäng år (!!!)

Och angående små-kondingarna, visst är det - (minus) via gäng-tapparna? Vad kan detta leda till för förödelse, nog bäst att isolera med plast coh gummi kanske. Hade förbisett den detaljen, trots att jag hade en aning om att jag läst att det skickas ut - på tappen... ska åtgärdas...

- Robert -

Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2005/11/09 00:16:45
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/09 :  01:04:12  Show Profile Send ohmega a Private Message
I bland kanske en bild funkar bättre än text?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/09 :  01:41:14  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Ingen jord i nätkabel, eller iaf brunn. så den hoppar vi.

Softstarten är ett mysterium då jag inte får 220V ur den. Har kpplat nolla och fas i slutet system in till softstarten med switchen som ska bryta på den ena. Precis som orginal alltså, bara det att det är en softstart i stället för en trafo som ligger efter.

Men annars fattar jag nog någotsånär, och bilden var finfin. Ett bra intiativ, men där motpolen till lillas + är på bryggan så går den ju till minus, medans storas motpol går till jord, ska den då alltså gå via kondingarna till modulens minus och samtidigt också till jord? Det där är ett litet ? för mig...

Kanske man får önska en bild med kondingar också? om det inte vore för mycket begärt

Jag har ingen super-brådska att få det att snurra, better safe than sorry i det här fallet, men man vill ju fatta en liten del av det man gör, och få det att fungera...

- Robert -

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/09 :  02:50:07  Show Profile Send ohmega a Private Message
Så här nånting borde det ju vara

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/11/09 :  08:03:00  Show Profile Send gongken a Private Message
Lite om "nollpotential":

Nollpotential är en gemensam (eng "common") elektrisk punkt, ofta med samma elektriska potential som du själv, närav "noll" (noll volt), vi kallar den ofta "jord". Sedan kan man utifrån denna punkt skapa olika spänningar efter behov.
Du vill ju bl.a ha 85V i förhållande till noll/jord. I det fallet vill modulerna ha +85V MEN för att få en sluten elektrisk krets så en ström kan flyta måste vi ansluta något till en "minus"-anslutning också... Nu är det så att modulerna vill ha "noll" volt på sina minusanslutningar, alltså i det fallet har minus och noll/jord samma potential, 0V, då kan vi helt enkelt ansluta modulernas minusstift till noll/jord så är allt ordnat.
Ä du mä


Nu kommer det trickiga Modulerna vill även ha +/-15V...

Ett ex:

Vi gör en liten koppling med ett batteri.
Vi sätter på två laster och kopplar minus till jord (ger den nollpotential):

Här får vi två POSITIVA spänningar i förhållande till noll/jord
Men det ville vi ju inte ha, vi vill ju ha en positiv spänning men även en negativ...
Då gör vi såhär:

Vi ger en annan punkt nollpotential, nämligen mitt emellan resistorerna. Då får vi helt plötsligt både en spänning som är positiv i förhållande till noll/jord men även en som är negativ. Observera att vi har fortfarande en spänning på 9,6V över hela kopplingen, vi har bara skapat en punkt som vi utgår ifrån i vår koppling, noll...

Då kan vi helt plötsligt även förklara det där med kondingarna:


Som du ser är ena kondingens minusanslutning ansluten till jord medan den andres plusanslutning är ansluten till jord, de är ju blandade, är det så konstigt?
Nej, eftersom jord/noll inte är lika med den lägsta spänningen i kretsen, den har en potential på "noll" volt inte sant, det kan finnas spänningar UNDER noll volt i kretsen, t.ex -15V. Om du tittar på kopplingen ser du att BÅDA kondensatorernas minusanslutningar är anslutna till en nod med lägre elektrisk potential (spänning) än sina respektive plusanslutningar.

Så här uppfattar jag det med all respekt för att jag inte är nåt proffs på elektronik, även jag har fått lära mig massor via exempelvis detta forum.

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2005/11/09 08:05:03
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2005/11/09 :  08:25:20  Show Profile Send DanneS a Private Message
Snyggt "gongken", mycket pedagogiskt.

/Daniel

Edit: stavning

Edited by - DanneS on 2005/11/09 09:33:40
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/09 :  11:07:16  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Ja, verkligen. Håller med dig Danne.
Bra Gongken, det här är vad som behövs för att en som inget vet, plötsligt ska förstå...

Jag är ju tyvärr en sån där snubbe som i skolan på mattelektionerna satt och var tvungen att förstå "varför?", och när läraren inte kunde förklara "varför & hur Pi?" på ett lättbegripligt och pedagogiskt sätt, ja då kunde det ju helt enkelt inte finnas någon mening med att kunna räkna matte (Har jag bittert fått ångra - Doh!)

Nu är jag äldre och har väl insett ett och annat, allt kanske inte måste förklaras när det gäller just matte, och mycket är ju verktyg för att nå ett mer lättgreppat resultat.

När det gäller ellära så måste man väl förstå på ett annat sätt, men mycket av det är just nu för mig lika mycket grekiska som matten var

Det är här man uppskattar dessa förklaringar med bild & pekfingrar osv...

Inga förslag på vad som felas softstarten?

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/11/09 :  22:16:05  Show Profile Send gongken a Private Message
Tackar grabbar, kul att det gick hem!

Kan inte annat än hålla med... Folk som blir väldigt kunniga inom något brukar sorgligt nog någonstans på vägen tappa förmågan att förmedla kunskapen till de som är lika okunniga som de själva var en gång i tiden...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2006/03/26 :  23:53:04  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Hejsan alla glada, här går det inte undan med många knop inte.

Det jag gjorde senast var ju att försöka koppla från nätbrunn via strömställare till softstart, och därefter via liktriktningen till kondingarna... problemet var just att softstarten inte verkar lämna nån kräm till trafosarna!

Nu har jag plockat isär och studerat, samt börjat från noll. Jag tänkte visa i bild var jag är och var jag behöver hjälp, för att sedan gå vidare med detta bygge som nu alltmer börjat likna en taskig fars!

1: Ser till att få en 2 läges strömställare bakpå istället för vippan i fronten, den ska jag använda till annat godis senare är det tänkt. Därifrån dras kabel till softstarten.
Fick kapa lite och dremelkopian från klas-arne gjorde sitt jobb väl, även den tryckluftsdrivna metallsågen kom till användning.



Hittade en ferrit också...



Så här fint kan det bli, notera att jag sågade för långt ut åt sidan i övre högra hörnet för strö,brytaren. Tänkte på annat och gjorde en "munson"... inte likt mig



Den nya doningen verkar lysa iaf, och bryter gör den också.. heureka!





Förutom den vackra rörglöden från 36 kronors strömställaren så ser den uppmärksamme att det i bakgrunden skymtar en grön diod som också lyser, det är softstarten som iaf visar lite livsgnista till slut.



Och så kommer vi då till mina frågetecken (?) som vi förhoppningsvis ska banka skiten ur. Softstarten lyser uppenbarligen och det ligger 220V på men där man kranar vidare med kräm till primärerna för trafosarna lämnar den inget utslag på min Biltema-multimeter iaf (!)



Här ser man hur jag har kopplat från softstarten vidare till trafosarna och diodbryggorna. Problemet är att jag inte verkar få någon kräm vidare från softstarten alltså. Jag har mätt VAC in i startern och där finns kräm, men alltså inget på utgångarna.



Sedan är jag sugen på att veta är ifall jag har gjort ett stort ont när jag tog endast ena paret utgångar från softstarten och kör till en sockerbit som i sin tur matar trafosarna. Trafosarna delar på två halva bitar socker och i min teori ska detta vara OK (?)... visserligen får inget efter softstartern kräm men kan vara bra att veta om jag har gjort fel ifall det skulle bli ändring på den punkten.



Så här har jag gjort när jag delade sockerbiten broderligt mellan dessa två strömtörstande bauta-trafosar... (säg gärna till i tid om det är käpprätt av någon anledning)





Så, det var lite bilder. Och medans jag väntar på besked om hur jag ska få fason på softstarten kan jag passa på att isolera gäng-tapparna som pytsar - på lill-kondingarna. Detta gör jag med krympslang och gymmibrickor, bilder kommer.

Nu ser vi till att få slut på detta elände och alla som känner sig manade att plocka upp handsken får en dundrande eloge av mig!














Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2006/03/27 00:07:43
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2006/03/27 :  00:56:02  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Hej alla goda hemmapulare.
Jag har fått ett genombrott...



Nu lyser alla dioderna och jag har kräm ut.
Det som behövdes var lite handpåläggning och en snabb lektion i tyska med hjälp av alta-vista´s "babelfish".

Thel Audioworld som jag handlade soft-startern av skickade vänligt nog med ett tyskt blad med noll info i så jag fick surfa in på deras hemsida och läsa det finstilta, som förklarade att soft-startern var byglad för att starta av signal, eller liknande, vilket jag inte förstog förrän nu.

Det som däremot också hände var att säkringen gick när jag testade att koppla in trafosarna som jag visade ovan. Vadan detta? ska det behövas separata banor till soft-startern eller ska jag mäta vilka primärer som ska sitta i samma halva sockerbit?

Hur gör jag här för att få rätt resultat?

- Robert -

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2006/03/27 :  20:43:53  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Hejsan. Verkar vara trögt med responsen, men klok man göder sig själv (eller var det "löder"?) - eller nåt...

Jag kopplade in en trafo åt gången i sockerbiten och upptäckte att den ena var helt OK, ingen säkring gick.
Sedan kopplade jag in den motsatta och då ploppade säkringen i nätbrunnen friskt. Det var då jag såg att jag brytit mot symmetrins alla lagar genom att jag på något sätt har vridit ena diodbryggan när jag monterade den, så kablarna hamnade inte där dom skulle vara... hmmm...

När detta var åtgärdat så fick jag 51 VAC > 46 VDC på båda bryggorna. Nu har jag beställt "bleeders" åt de stora burkarna från Elfa, inte billigt med frakt och moms i Sverige märker man snabbt när varornas värde ligger på 120 spänn och resten en bit över dubbelt så dyrt!
Betalade med kort och kom en 40:ing billigare undan!



Och så den som felade i symmetrin, men som i det här skedet är åtgärdad...



Nu är det inkoppling av kondingarna härnäst...

Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2006/03/27 21:06:33
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000