Author |
Topic |
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/03/27 : 21:25:16
|
GÖTT....kul att du "fick till det" |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 05:07:28
|
Japp, jätteskoj att jag fick krämen att funka. Det är snudd på en förutsättning för att resten av apparaten ska fungera som det är menat
Jag har pulat lite mer och medans jag väntar på de redan betalda, men ej mottagna, urladdningsmotstånden så sätter jag in ett par bilder på hur jag åtgärdade det faktum att alla småkondingar satt med bulten (kopplade till -?)kloss mot ledande plåt. Och hur jag åtgärdade dom fula styltorna som lågnivå-regleringen satt uppskruvad på.
Först var jag ju tvungen att plocka ner/ur det mesta.
Sedan isolerade jag bultarna på kondingarna med dubbla lager krympslang. Senare ska dom fästas i plåten med gummibricka modell tjock mellan muttern och plåten så då är allt isolerat.
I väntan på gummibrickorna och medans allt var utplockat så ville jag göra något åt benen som håller lågnivå-regleringen ovanför lill-trafon. Då använde jag ett gäng pennor av modellen ni hittar liggandes på bordet två bilder upp. Det är Fresk´s i Sundsvall som sponsrar, och dom är användbara kan jag lova!
Se så mycket finare det blev!
Jag skriver mer senare idag och uppdaterar med nån bild där jag har kopplat lite, och med en skiss eller två med tillhörande fråga...
|
Good enough, är bra nog... |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 08:45:20
|
Monteringen/isoleringen av kondingarna ser inte helt stabil ut. Vore det inte bättre att köpa för ändamålet avsedda nylonmuttrar på Elfa och få riktigt isolering? Bara en tanke, det ser ju ut att vara en rejäl nätdel så en kortis är nog inte att leka med! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 19:15:46
|
Jo den muttern vore ju helt klart att föredra, men med en gummibricka på 4mm mellan så borde det ju isolera tillräckligt ändå tänkte jag. Dessutom, om det går - i bulten så ska väl ändå den ha nollpotential i det aktuella bygget och därmed anslutas till jord ändå, borde inte det vara samma sak? Det finns säkert någon mystisk anledning till varför det inte är så och då får ni gärna förklara. Jag kör den säkra vägen med isolerad bult till jag vet att det är på annat sätt hur som helst.
Faen alltså, ska man behöva skicka en order ytterligare till Elfa och få några småpinaler för 200 spänn till! det vore ju bäst och snyggast förstås, ska kolla var min orderstatus är för tillfället på de andra grejorna. |
Good enough, är bra nog... |
|
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 20:59:34
|
Om vi antar att jag har isolerat bultarna på kondingarna och ska koppla från likriktningen och genom kondingarna,är det så här det ska se ut, med jorden ansluten från sista kondingens - till chassiejord?
Det är så jag har förstått det iaf men jag har ju även förklarat att jag är oerfaren på området. Jag fick ett par elscheman tidigare serverat med tillhörande symboler som jag behöver få bekräftade. |
Good enough, är bra nog... |
|
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 22:01:10
|
Ett par grejor förstår jag inte riktigt, eller jag får inte ihop det efter att ha läst och försökt förstå scheman samt sett riktiga kopplingar efter dessa scheman. Det är liksom som om scheman inte fungerar riktigt logiskt enligt min ringa erfarenhet på området.
Ta det här som exempel, det är nog rätt men det är bara det att jag inte riktigt fattar.
|
Good enough, är bra nog... |
|
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 22:05:51
|
Här är en bild på lilla trafons sekundärer som på kortast möjliga väg ansluts till regulatorn som ska ge stabiliserade + och - 15VDC.
|
Good enough, är bra nog... |
|
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 22:09:47
|
Och här regulatorns likritade och vad som ska vara stabiliserade + och - 15VDC ut
Ska jag där ansluta en jordpunkt direkt till ena parets plus och andras minus, för att få + och - 15VDC till modulerna? |
Good enough, är bra nog... |
|
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 04:14:17
|
Allright gott folk, nu får ni ta bladen från munnen. Vi skippar teologin och går direkt på praktiska instruktioner om möjligt. Dit räknas inte symbolik för insatta i ämnet. Handfasta direktiv alltså
Jag tittade på Gonqkens schema och tror mig ha gjort och fattat rätt på stora nätdelen vad gäller +/- och jordningen.
Jag förstår nog också vad "mittentappen" ska vara på lilla nätdelen också. Det jag däremot inte förstår är var och hur jag ska koppla jorden till (i mitt fall) den färdiga regulatorn och ge +/- 15VDC så här får ni gärna ta hjälp av bilderna som finns här ovanför. Det går bra med skrivna ord också men om ni drar streck i exempelvis photoshop så kan det inte missförstås
Jag har kopplat på urladdningsmotstånd till stora kannorna och ska jag koppla in i helgen för att testa så utesluter jag de mindre kondingarna tills vidare i väntan på nylonbult eller svar på ifall det är OK att köra minus via bulten ner i chassiet. Minus ska ju ner i jord ändå tänkte jag. (jag har kollat så att det verkligen är minus som är i kontakt med bulten) |
Good enough, är bra nog... |
|
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 04:18:23
|
ps: Det är riktigt svårt att hitta de gamla trådarna som handlar om det aktuella ämnet. Alla sparade länkar är borta och jag hittar inget via "sök" heller direkt. Hade ju varit bra med bilder på andras kopplingar i brist på andra råd. Snart lejer jag bort arbetet för en femhundring
Vemsom - du har ingen bild eller liknande, vi kan ta det via msn isf? |
Good enough, är bra nog... |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 06:26:55
|
När jag kollar på kretskortets anslutningar - och tittar på komponenterna som sitter bakom kopplingsplinten...är det inte 2 st likriktare i kretsen?
Aär det så här det är tänkt tro?
http://myweb.tiscali.co.uk/nuukspot/decdun/gc/regulated_supply.gif Edit: Bytte bild..
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2006/04/02 07:21:10 |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 08:22:08
|
Hej.
Vet inte om du fått svar på detta men jag kör på ändå...
Angående centertap eller mittap på trafo.
Som du ser är det elektriskt samma sak om du har en 24V lindning med en mittap eller två 12V i serie där de två ihopkopplade trådarna blir en "mittap". troligen har du grön-röd / brun-blå på din trafo. röd och brun kópplas då ihop för att få de två sekundärlindningarna i serie, röd och brun tillsammans blir "mittap".
Angående stora trafons likriktare tänker du nog bara inte tillräckligt schematiskt. Se här:
Alltså, om du kopplar enl fig 1 eller 2 är ovidkommand rent elektriskt. Du kommer att få en sluten krets. I schemaritning ansluter man ofta till jord där det är närmast på papperet, hur du gör i verkligheten är en helt annan sak. Hur schemat är ritat kanske i verkligheten inte alls är lämpligt med tanke på jordbrum osv utan visar bara kretsen elektriskt, verklig layout är en annan sak. Nu behöver du inte bekymra dig så mkt ang layout då jag i alla fall uppfattar ett ICE-bygge som väldigt förlåtande med tanke på komponentplacering osv. Det är värre med ett rörbygge har jag nyligen fått lära mig
Här är hur jag kopplat +/-12V nu i mitt bygge, Observera att jag uteslutit kondingarna och resistorn som sitter på likriktarbryggans växelspänningssida, notera också benkonfigurationen:
Att använda LM317/337 spänningsregulatorer anses av somliga ge "bättre ljud". Jag använde mig först av 7812/7912, som är betydligt enklare att bygga med, men kan nu i efterhand säga att jag hör ingen skillnad. JAG skulle bygga med 7812/7912 idag...
hoppas det går bra!
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 09:09:47
|
megalomaniac:
Tänk på att det kan förhålla sig så som jag ELLER gongken beskriver..en sätt att klara ut det hela..Känner du til eller kan du läsa av beteckningarna på spänningsregulatorerna.
Om spänningsregulatorerna är identiska så stämmer FÖRMODLIGEN det schemat jag har lagt in i mitt föregående inlägg. Om beteckningarna är OLIKA på det två spänningsregulatorerna så är det troligast att gongkens beskrivning stämmer.
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 10:36:37
|
Är det thel SPR-2 eller?
Isf är det kopplat så här:
Det borde således kopplas som ohmega visat. dvs:
Du skall således INTE ha nån centertap i denna koppling. Trodde du byggde egen spänningsreglering, missade det... slarv, sorry.
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 18:15:40
|
Japp det är en SPR-2:a från Thel-Audioworld.
Då var jag alltså rätt ute senast, och det innebär alltså att jag ska sätta ena utgången på SPR-2:ans - minus i kontakt med jord, samt andra utgångens + plus till samma jord, men ska dessa sedan gå vidare till respektive motsvarighet på modulen? Detta framgår inte på schemat men jag gissar att det är pga förenkling precis som tidigare.
Jag vill klargöra att jag tror jag har fattat poängen men jag vill hellre fråga 5 ggr och bli idiotförklarad så jag är säker på att jag har fattat rätt. Inte helt ovanligt att brister i kommunikation gör att man är ute och cyklar ordentligt ibland.. hoho
Tack för responsen gubbar, det är härligt när ni kommer till undsättning! Det kan ju vara till hjälp för andra att se dessa instruktioner senare, toppen!
ps: Gongken - din bild fungerade inget vidare. |
Good enough, är bra nog... |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2006/04/03 : 17:59:03
|
Allright. Ska man använda denna enda regulator till 2 moduler så kör man exakt likadant till den andra alltså?
Och det är ena utgångens plus till modulens plus, andra utgångens minus till modulens minus, och de övriga utgångarna från regulatorn till jord, samt modulens "AGND" till samma jord.
Har jag då fattat det rätt? |
Good enough, är bra nog... |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2006/04/03 : 18:09:36
|
Helt korrekt. |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2006/04/08 : 11:49:40
|
Hej alla glada.
Har nu beställt de nylonmuttrar som ska isolera - minus-tappen på kondingarna från chassiet. Tyvärr så har posten än en gång klantat bort grejorna så jag får se om jag kommer åt dessa idag
Annars har jag nu kopplat klart allting och det ser ut så här. Ta en titt och hojta om något ser fel eller galet ut.
Ta en titt här nedanför på jorden, det är iaf så jag har fattat det och båda sidorna har absolut symmetriskt placerade komponenter. Jorden är alltså inte fäst vid samma punkt från de båda sidorna, utan var sin identisk punkt.
På bilden nedan ser man hur jag har uppfattat att de 2 röda (3&4=Vp) och de 2 svarta (7&8=powerGND)kablarna från modulen ska kopplas tillsammans till plus respektive minus. Det står i databladet att dom är i fas med Vi+ och Vi- och dessa är till ballen så jag fattar deta som korrekt.
Gul (1&2=Vo-) respektive blå (5&6=Vo+) kablarna har jag kopplat till högtalarutgångarna.
Man ser även den lilla röda kabelskon i botten till vänster där jag har kopplat modulens AGND till jord. Samma jord som för kondingarna.
|
Good enough, är bra nog... |
Edited by - megalomaniac on 2006/04/08 12:00:13 |
|
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2006/04/08 : 12:21:20
|
Det som nu återstår (förutom nylonmuttrarna) för att det ska ljuda är att koppla in ballen, och att även kunna switcha mellan balle och oballe pga att jag för tillfället inte har någon balle på CD/DVD.
Jag har koll på hur jag ska koppla ballen, problemet är väl snarare hur jag ska koppla via nedanstående switch/strömbrytare för att kortsluta Vi- och AGND på bästa sätt. Det är en tvåläges vippa med av/på - 2 stift.
På den sista bilden ser vi hur de standardmonterade ingångarna delar på - minus så jag gissar att jag måste dela dessa. Har ni något bra förslag på hur jag lättast och på bästa sätt kopplar den här biten så vore det prima med ett förslag eller två. Bäst är förstås med illustrerade exempel om möjligt.
Så fort jag är färdig med den här sista etappen så ska jag slå på strömmen till odjuret - får mig att tänka på Frankensteins monster vi får hoppas att allt går bättre än för stackars Frankenstein!
ps: se även hur jag löste jorden för att ge modulerna + & - 15V på regleringen. Jag tog en jordkabel till ena "kanalens" + plus och till andras - minus och så kopplade jag båda modulernas + pluskablar till + plus på regleringen, och båda modulernas - minus till nyss nämnda polaritet på regleringen. Hojta om varningar bör utfärdas! |
Good enough, är bra nog... |
Edited by - megalomaniac on 2006/04/08 12:25:08 |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2006/04/09 : 09:17:49
|
Du skall bara kortsluta V- till jord om du vill köra obalanserat och lyfta V- från jord om du vill köra balanserat...
Borde gå att göra såhär:
Angående jordningen gjorde jag så att jag delade upp den i tre delar. 80V-jordningen, signaljordningen och skyddsjorden.
1) 80V-jorden samlade jag på minus-railen på de stora kondingarna och dit kopplade jag PGND. 2) Signaljordningen samlade jag på RCA-kontakternas minusstift eftersom jag bara kör obalanserat och då skulle både V- och agnd dit.
Sedan kopplade jag en jordkabel från var och en av dessa jordpunkter till en gemensam jordpunkt, här jordade jag alla eventuella andra jordnigar som t.ex +/-12V (kommer inte ihåg om det var mer...).
3) Skyddsjorden kopplade jag för sig själv en bit från den gemensamma jordpunkten.
Jag har fått uppfattningen att man skall undvika att ha jordpunkter på en massa olika platser i chassiet eftersom t.ex stålplåt inte har så goda konduktiva egenskaper som koppar och kan tydligen ge upphov till små, små spänningsfall, vagabonderande strömmar, jordloopar etc med brum och brus som följd. En gemensam s.k "stjärnjord", till vilken man förbinder alla jordningar i kretsen, har alltid fungerat bra för mig...
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2006/04/09 : 18:39:29
|
hahaha... tack för dina illustrativa beskrivningar Gongken! dom är toppen.
Jag ska koppla ballen som du har visat, och jag var inne på något liknande. Borde inte bli några probbar...
När du beskriver dina jordningar så tycker jag det verkar som vi har gjort likadant med skillnaden att du har kopplat samman alla jordpunkter i en "stjärnjord". Tanken var att jag skulle se om det funkar utan brum osv, annars kopplar jag samman alla punkter mellan kondingarna där jag nu har jord för 12V matningen.
Det är inget annat som ser suspekt ut vid närmare granskning?
|
Good enough, är bra nog... |
|
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2006/04/11 : 17:28:00
|
Allright. Jag har en del nya händelser att rapportera.
Först och främst, det ljuder i skällan!
Och det vill jag passa på att tacka för, utan er hjälp hade det varit en mycket längre väg att traska för en oerfaren megalomaniac. Bockar och bugar...
Den mer sorgliga biten är att det bara låter ur höger högtalare, alltså höger kanal och därmed höger modul så att säga.
Jag har försökt att felsöka genom att byta utgång från pre-out och även byta mellan höger och vänster högtalarkabel. Rca kablarna har jag också bytt ut helt mellan för och slutsteg, men utan framgång. Jag hämtade även upp mitt andra försteg och provade med det, men även det utan framgång. Efter detta så har jag även testat med min temporära H/K och den fungerade utan problem.
Jag har kollat så jag har +/- 14.9V ut från den reglerade delen till signaldelen. Kondingarna på var sida ger 72.5V per rail ända till slutet.
Vad mer kan vara fel om man undviker att fundera på den skrämmande slutsatsen att ena modulen är helt väck, för det ska den helt enkelt inte kunna vara iom att den är mycket varsamt hanterad med tanke på statisk elektricitet och stötar/slag. Den är heller aldrig inkopplad här hos mig, förän idag vill säga. Båda sidorna av uppbyggnaden är helt identiska och symmetriskt uppbyggda. Den ena kanalen fungerar och den andra inte...
Jag köpte modulerna av en medlem här och vill helst inte tro att jag blivit lurad heller.
Några bra förslag till en desperat hemmapulare?
|
Good enough, är bra nog... |
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2006/04/11 : 18:22:43
|
Fint bygge! Kan du inte helt enkelt flytta den modulen som inte verkar fungera till den andra sidan? Blir det tyst där också så är det ju modulen som är kaputt. Låter den där så är det något annat. Tex standby eller mute signalen... |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2006/04/11 : 19:32:22
|
Tack Piggen, men uuusch... bra förslag men det vore ett smärre helsike eftersom jag då måste plocka isär hela skiten med reglering osv för att komma åt bulten under som håller hela "vingen" på plats. Modulerna är nämligen skruvade underifrån med torx
Kanske finns en möjlighet att byta kontakterna modulerna imellan. Får felsöka lite när lillan har nattat, hon är ju vaken än den lilla hoppetossen... frågan är bara om jag ska göra om alla signalkopplingar med allt vad det innebär... |
Good enough, är bra nog... |
Edited by - megalomaniac on 2006/04/11 20:21:28 |
|
|
Topic |
|