HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Iskallt bygge stundar - Hjälp önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/03 :  07:15:34  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Hejsan alla glada.

Med det som komma skall vill jag passa på att göra entré här för första gången med något som liknar ett bygge.

En presentation skulle kanske vara på plats och då kan jag berätta att den som döljer sig bakom storhetsvansinnet (megalomania) heter Robert och är 28 pannor, kommer från Nolby en dryg mil utanför Sundsvall.

Nu råkar jag veta att det är ett flertal här som har knåpat ihop liknande byggen, men det stoppar inte mig från att försöka mig på ytterligare ett bidrag i mängden, för när detta är klart ska det förhoppningsvis finnas en uttömmande bildtråd som eventuellt kan räta ut kvarstående frågetecken samt inspirera andra nybörjare. Förutsatt att jag får den respons jag känner jag behöver, vill säga.


Till grovgörat:(komponentlista längst ner i inlägget)


Min målsättning är att bygga ett slusteg i dual-mono utförande. Det jag har till hands är "onämnbara" klass-D moduler, som vi händanefter kan kalla "John-D modulerna", och alla komponenter till bygge av en nätdel, som jag behöver viss hjälp med.
Allt detta ska sedan stoppas ner i en mycket slimmad låda från mitt Classic 8.0 slutsteg vars innanmäte numera ligger i en kartong bredvid.
Jag har även ett rör-försteg vid namn Classic 9.0 och båda dessa ska få en "Extreme makeover" och ansiktslyft i form av färg och ny design.

låter detta roligt så ska jag försöka mig på att lägga in lite bilder på styggelsen.
Min första fråga får bli: Hur lägger man in bilder?

(Lägger in ett gäng så fort jag har koll på detta)


* Chassie från classic 8.0
* Softstartmodul - Thel-audioworld.de = Softstart NM-25
* Toroid trafos 2st x 500VA 2x50V - Trimlog.se
* Likriktardioder/bryggor 25A - Trimlog.se
* 2st Rifa PEH200 68.000uf
* 6st Rifa PEH169 1500uf
* Toroid trafo 55VA 2x18v - Trimlog.se
* Spänningsreglering á la ställbar - Thel-audioworld.de = SPR-2
* Moduler´"John-D" 500W(A) per stycket.

* Diverse strömbrytare och XLR kontakter, kablage, plexi, aluminium mm mm.



Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2005/11/03 09:13:16

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2005/11/03 :  07:23:39  Show Profile Send nusse a Private Message
http://www.hififorum.nu/artiklar/knaakdownload/knaak.htm
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/03 :  08:06:58  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Trodde jag fick till det, men först fick jag inte upp bilden via knaak och den här > IMG[] funktionen, sedan försökte jag döpa om bilderna men hade då fått dubletter och dessa kan jag inte ta bort ur min mapp... hmmm, börjar bra... men skam den som ger sig...

---



tjooo!

Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2005/11/03 08:23:51
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/03 :  08:25:57  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Och här har vi serverat frukosten. Det är bara att hugga in!


Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/03 :  08:46:40  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Problemet jag har här är att mina "John-D" moduler behöver (max) +80 VDC från de stora trafosarna, och (max)+/-15 VDC från den lilla trafon till signaldelen på modulerna.

Hur ska jag gå till väga?

Vi börjar med att förklara att jag är nästintill helt okunnig om annat än ren basic ellära modell blygsam, men inte helt tom i knoppen vanligtvis.

Det vi har att jobba med är som synes dubbla (stora = 500VA)trafosar där var och en har 1 gul primärlindning och dessutom 2 sekundära lindningar. Grön/Röd och Brun/Blå.
2X50V. (Edit här: för lite sömn gör sig påmind)

Jag kommer använda 2 stycken trafosar i likadana mono-konstruktioner men vi kan ju göra det enkelt och gå igenom proceduren för ena sidan och därefter bara kopiera tillvägagångsättet.

Som jag har förstått det så ska jag ta strömmen från den avsäkrade nätbrunne bakpå. Gå genom softstart och tillslagsknapp för att leda till trafosarna via gula primären, vilken gul som går var mellan softstarten och trafon är oviktig (?) och sedan para ihop Grön/Röd och Brun/Blå till diodbryggan.

Hur kopplar jag till diodbryggan för att efter likriktning och kondingar få max +80 VDC, och hur vet jag varför jag gjorde så? (Formel eller liknande vore finfint)


Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2005/11/03 09:14:15
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/03 :  08:53:56  Show Profile Send Snoop a Private Message
Mycket intressant detta Robert kommer följa denna tråd med stort intresse. Rock on dude

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/11/03 :  09:54:48  Show Profile Send Guru a Private Message
Vad du än gör så det det VÄLDIGT försiktigt med dom där kondingarna på 68000uF, be gärna någon som är väl insatt i att bygga se över det du gjort innan du slår på spänningen. Jag smällde en 1000uF och det small rätt rejält, törs inte tänka på hur 68000 låter.

Annars ser det ut som du dukat up för en trevlig frukost :)


Mvh

Edited by - Guru on 2005/11/03 09:57:21
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/03 :  12:23:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
EN formel:

50*ROT(2)=70,7 V, sen tappar man väl en volt per "rail" ...så 69 till 70 V nånstans hamnar du väl då - vad gäller "den stora" matningsspänningen.

För den lägre spänningsmatningen hamnar du på: 18*ROT(2)-1= ca 24,5 V

"Färgkoderna" på kablarna: Vet i fasen


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/11/03 12:24:58
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/03 :  16:26:14  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Guru: Japp, ska inhandla en bleeder också bland annat så jag kan mäta och dona utan att få en ny frisyr på kuppen, något annat att tänka på?

ohmega: Järnspikars också! Det var det jag misstänkte hela tiden. Har liksom inte fått till det riktigt i huvet.
Däremot så hade jag fått för mig att jag följde inköpslistan någon annan gjort, och denne hamnade nånting på strax över 70V om jag inte har gruvligt dåligt minne, eller köpte fel trafosar (kanske var 2x53V jag skulle haft!)

Går det inte att koppla sekundärerna så jag får bättre kräm och sedan strypa på något vis?
Vad är lämpligtvis den bästa approachen här för att få runt +75V? eller spelar det ingen större roll?
Kan ju alltid byta trafosarna i ett senare skede...

Fler räknesätt kan vara bra för att se hur man räknar summan av kardemumman, ohmega, kanske ett enklare upplägg på siffrorna?




Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/03 :  17:00:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det går väl "förlänga" sekundär-lindningarna något - hur mycket..nån som vet?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/11/03 :  21:49:03  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Omöjligt att svara på om man inte vet hur många varv det är på nu. Enklast är att linda på några varv och testa hur mycket det ger och sedan beräkna hur många extra varv som behövs. Glöm inte att en obelastad trafo ger en del extra spänning.

/Jesper
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/03 :  22:03:42  Show Profile Send ohmega a Private Message
jo..naturligtvis..så är det ju

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/04 :  10:50:51  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Okej. Men då kör vi med det vi har för tillfället. Någon som vet vilka kablar som ska var på diodbryggan?

Ni får gärna illustrera på något vis, men alla sätt duger.

Snubbers eller andra "tweaks" monterar vi senare så man kan kolla skillnader före/efter när allt är klart.


Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/04 :  11:31:47  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Lägger in en bild som vi kan använda för att se av, när och hur...


Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/11/04 :  13:28:36  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Står det inget på trafon hur lindningarna är gjorda? Det behöver du ju veta så du inte kopplar lindningarna i motfas, för jag antar de ska parallellkopplas eftersom du bara behöver +80VDC? Står det inte direkt på trafon så kolla om det finns något datablad hos Trimlog eller så får du i värsta fall mäta upp det!

Hum, såg nu att du skrivit Grön/Röd och Brun/Blå. Står det precis så på trafon så BÖR grön/brun vara "prick" och röd/blå "icke-prick". Då ska de kopplas ihop så, grön och brun skall kopplas ihop och röd och blå likaså. För att vara säker, koppla upp trafon på nätet och mät först mellan grön/röd och mellan brun/blå. Där ska du ha samma spänning. Kopplar du nu ihop röd/brun och mäter mellan grön/blå bör du få dubbelt så hög spänning som mellan varje enskilt par. Får du 0VAC så är fasen på ena paret vänt. Och då ska ena paret vridas innan du kopplar ihop. Var dock säker på att grön/röd och brun/blå är par först genom att mäta resistansen genom dom, den skall vara låg. Visar det oändlig resistans är de inga par. Då får du mäta upp resistansen mellan ändarna för att se vilka som är par och sedan koppla upp trafon på nätet för att avgöra prick eller icke-prick.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2005/11/04 13:29:32
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/04 :  14:36:29  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Ett mycket bra och utförligt, informativt svar.

Grön/Röd Brun/Blå står det på trafon. Då ska alltså Grön/Brun kopplas samman, liksom Blå/Röd.
Ska det vara en prick på bryggan eller? Tror mig ha sett en prick på ett schema över trafo´s och dess lindningar, är det den pricken som menas och vad betyder den isf?

Vet som sagt inte exakt vad som menas med detta, men plus är väl den tvärställda pinnen va?
Då bord minus vara snett mitt emot och sekundärerna kopplas, enligt vad vi sade ovan, in på de övriga motsatta. Kanske en illustration på den här bilden?




Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2005/11/04 15:14:35
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/04 :  15:33:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
För att vara säker, koppla upp trafon på nätet och mät först mellan grön/röd och mellan brun/blå. Där ska du ha samma spänning. Kopplar du nu ihop röd/brun och mäter mellan grön/blå bör du få dubbelt så hög spänning som mellan varje enskilt par. Får du 0VAC så är fasen på ena paret vänt. Och då ska ena paret vridas innan du kopplar ihop.
Hallå där! Ska sekundärlindningarna parallellkopplas är det 0 volt det SKA visa innan man kopplar ihop. Visar det spänning och du kopplar ihop kortsluts hela skiten ju! Ett råd: När du testar en nättrafo som du inte är säker på, sätt ett effektmotstånd eller en lampa i serie med primären.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/04 :  15:44:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För det är väl en enkel +80V du ska ha, inte +/-80V? Om det är de moduler jag tror att det är.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/11/04 :  15:56:47  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Bernt:

Hum, om man parallellkopplar lindningarna ska de väl ha samma polaritet? I testet jag beskrev så seriekopplar man lindorna för att kolla så att polariteten är rätt på lindorna. Hum, kanske inte skrev ut tydligt att det bara var ett polaritetstest och inte hur det ska kopplas i slutändan. Har man kollat att polariteten är rätt ska sedan "prickarna" för varje linda kopplas samman och sedan ska "icke-prickarna" kopplas samman så att de två lindningarna bildar ETT par med "prick" och "icke-prick".

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2005/11/04 15:57:16
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/04 :  16:03:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Då är vi överens.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/04 :  16:18:23  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Jepp, Bernt. Precis som jag skrev tidigare så är det ENDAST +80V det ska vara.
När vi väl är på gång att reda ut vilken tråd som ska vara var rån trafon till bryggorna, så kan vi sedan fortsätta med att behandla hur jag gör för att ENDAST få +80V till modulerna (eller så nära det går med tanke på aktuella trafos)

Jag blir lite förvirrad i min okunnighet här, då det verkar vara lite olika bud.

Ska jag lämpligen paralell-koppla eller köra serie, och vad är skillnaden i praktiken. Allt med tanke på att jag ska få så nära max +80V som möjligt.

Enligt vad jag förstått hittills så har jag kopplat så här >

Och är det då korrekt att koppla vidare plusen så här? >


Tankar och banningar emottages med största respekt. kom ihåg att jag går mycket långsamt och noga tillväga, och ni grabbar och tjejer får besikta allt innan jag blåser skallen av mig av ren okunskap 8)


Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/04 :  16:37:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Koppla så till kondingen ser ju rätt ut ja. Har du provkört trafon med den kopplingen så att du vet att det är rätt? (Antagligen är det det)
Seriekoppling ger för hög spänning. Du måste parallellkoppla.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/04 :  16:43:14  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Jag har inte testat med trafon, nej. Hade tänkt göra det men vill veta hur allt kopplas samman till bryggan först.

Som det ser ut nu, ska jag koppla på krämen och mäta upp genom diodbryggan?
Hur och vilka värden vill jag ha? innan jag kopplar vidare till kondingarna alltså...


Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/04 :  17:06:26  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ok..jag utgick ifrån att det skulle vara dubbelmatning till steget - å då skulle seriekoppling av sekundererna ha gjorts...men i detta fall - när bara enkelmatning skall användas så är det parallellkoppling som skall användas.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/11/04 :  17:09:40  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Eftersom du inte har kopplat vidare till kondingen så får du mäta AC spänningarna på bryggan. Du har väl tillgång till en multimeter? Ställ den isåfall på VAC / V~ och mät över AC spänningarna på bryggan, där ska du ha lite drygt (eftersom den är olastad) 50V.

När du sedan kopplar in kondingarna (OBS! KOLLA RÄTT POLARITET!) så ska du mäta VDC / V= över kondingarna som då ska ligga på drygt 70V.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/04 :  17:09:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kan ju vara bra att provköra. Har du säkring på primären?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000