HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lab 2??!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/28 :  11:16:27  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hmm,

nja har väl ingen bra litteratur rakt av, men har läst lite här och där och så. Sen tänkt själv lite också.

Floyd E. Tooles artiklar är rätt kul att läsa. Fast det handlar inte om mätning specifikt utan om högtalare/rum i allmänhet.

http://www.infinityspeakers.com/home_audio/technology.asp

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/28 :  18:27:55  Show Profile Send celef a Private Message
Jag kör själv Clio (men bara Lite) och håller fullständigt med att det är oslagbart enkelt att använda, men jag vill passa på att säga att justMLS är oxå fantastiskt bra, såtillvida man bara behöver mäta tonkurva och impedans.

Impedanstest, justMLS vs. Clio Lite
--------------------------------------

justMLS:


Clio Lite:


multigraf (ursäkta den dåliga bildkvalitén!):

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/28 :  18:36:44  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag blev lite sugen på DLSA efter att ha kollat på den länk du lämnade celef. Under 3000 pix för ett system med mätbox och mic verkar ju trevligt. Tyvärr så är min parallellport redan upptagen av ett oscilloskop... Får väl maila och fråga om de tänker gå över till usb.

Vad är det för element som du har mätt upp? Resonansfrekvens vid 160Hz(?) och rejält med rippel i impedanskurvan i området mellan 1-2.5kHz.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/28 :  19:06:56  Show Profile Send celef a Private Message
Elementet är ett no-name "bredbandselement" tagen från en skrotad TV-apparat, värsta low-fi'n!

Jo jag tycker nog DLSA ser intressant ut, har dock inte provkört demo'n, har du? Vi kanske skall gå ihop ett gäng å sedan rippar vi layouten och programet å bygger våra egna!! ;-)

Eller bygga nåt annat: http://www.raymondaudio.nl/projects/project9/project9.html

sound pollution
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000