HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sony tar kopieringsskyddet ett steg längre
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/11/02 :  09:10:53  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Att dom orkar...
quote:
Vissa av Sonys kopieringsskyddade musik-cd kräver en speciell musikspelare för att spelas i dator. Installerar du den får du spionprogram på köpet.


Läs mer: http://www.idg.se/ArticlePages/200511/01/20051101111938_SOS/20051101111938_SOS.dbp.asp

Mvh
Patrik B

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/11/02 :  09:36:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Ja fy sjutton! Det där med spionprogrammet som följer med det speciella avspelningsprogrammet känns väldigt inkräktande...

Vi får hoppas att de går på pumpen ordentligt med detta.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/11/02 :  09:53:13  Show Profile Send luften a Private Message
Finns redan en tråd om samma sak, dock inte samma artikel.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44724

//air
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/11/02 :  12:55:27  Show Profile Send Zombie a Private Message
köp LP

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/11/02 :  12:58:00  Show Profile Send CC a Private Message
Bojkotta! Rippa te Mp3!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/11/02 :  12:58:27  Show Profile Send CC a Private Message
Å lyssna på vinyl!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/11/02 :  16:52:28  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Saxat från tidning:

....
Detta program är av så kallad spyware-karaktär och övervakar användaren. Det körs hela tiden i bakgrunden och åker därmed snålskjuts på datorns systemresurser och får den att gå långsammare. Programmet hör ihop med ett uppspelningsprogram som sägs se till att musik inte delas ut via olika fildelningnätverk och är svårt att ta bort för datoranvändaren i gemen. I värsta fall riskerar man att skada datorns CD-spelare vid borttagning.
....

Skoj, hur kan man skada CD-spelaren genom att ta bort filen? Tror de att man tar fram suddgummit och försöker sudda bort det från CD-skivan???? Ibland hittar man roliga småsaker som förgyller vardagen. :-D

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/02 :  16:54:17  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det är ju inte undra på att det knappt går att spela cd´s i en vanlig cd-spelare längre när skivorna är proppade med massa annat skit.

Juridiska åtgärder tas vanligen till bruk när ett spionprogram lanseras så här dolt, och i sån grav skala.

Sånt skit får ju en att vilja börja rippa...

Fy f..


Nu blir det snart vinyl fanimej.

M
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/11/02 :  17:12:45  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Dags att bojkotta sony?
Undrar om det verkligen är lagligt, om det skulle komma i Sverige?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/11/02 :  17:22:35  Show Profile Send freann a Private Message
Mer info:
http://www.theregister.co.uk/2005/11/01/sony_rootkit_drm/

"Using conventional tools to remove Sony's digital media malware will leave ordinary users with Windows systems unable to play CDs"

Dock har et visat sig att flera antivirusprogram kan ta bort koden utan att skada systemet.

/Freann, på mac
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/02 :  18:13:13  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hade man behållt det analoga formatet och utveckla det så hade man sluppit en massa problem och slöseri på en massa format hit och dit, folk blir ju alldeles förvirrade och känner sig lurade.
Man har också snuppit kompremissa med ljudet efter som ljud är analogt från början och lämpligtvis bör förbli det genom hela kedjan. Kanske man sluppit den stressande fjärkontrollen också.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/11/02 :  18:16:20  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
I värsta fall riskerar man att skada datorns CD-spelare vid borttagning.


Vad som har hänt när filerna tas bort är att cd-spelaren inte lägre syns/finns tillgänglig i utforskaren,antar att det är det dom menar.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/11/02 :  19:36:57  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Det som förvånar mig så mycket är att mediaindustrin har så mycket makt. Som läget är just nu gäller följande:

1. Det är olagligt att kopiera och ladda ned musik ifrån internet
2. Det är tydligen ok att införa DRM och kopieringsskydd och begränsa konsumentens användande utav den köpta produkten
3. Mediabolagen får betalt för tomma CD-R/DVD-R och hårddiskar som säljs via "kassetersättning"

Tänk på jämförelsen med Microsoft som inte får ta ut en schablonmässig ersättning på hårddiskar pga all piratkopiering utav Windows. Microsoft som anses vara så mäktiga lyckas inte ro hem den kuppen, men mediabolagen kan!


Och tillråga på allt så måste nu även mediabolagen spionera (och till viss del förstöra) sina kunders datorer.

Krääääääääääääääääk!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/11/02 :  20:02:05  Show Profile Send freann a Private Message
Känn på den här då - förslag på skyddstullar på AD-omvandlare. Härligt.

http://www.theregister.co.uk/2005/11/02/analog_hole/
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/02 :  21:42:30  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Nu går skam på torra land....tur det är skivmässa på lördag så man kan tjacka lite ny VINYYYYL;-)

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/11/02 :  22:54:52  Show Profile Send Hasse a Private Message
Vad ska man göra!?

Tanka hem : Södjer inte artisten.

Köpa: stödjer artisten med (10%). Resten går till reklam, hot och skrämsel propaganda, registering av ipnummer, DRM skit och spoofings och annat för att förstöra P to P nätverk.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/11/03 :  00:26:54  Show Profile Send Passerati a Private Message
Snart så blir det väl olagligt att välja vilken musik man själv vill lyssna på hemma...

Och jag som hitintills tyckt att Sony faktiskt inte passerat gränsen, men nu har de nog klivit över och skitit i det blåa skåpet

Vill tillägna Sony låten, I hope You Die med Bloodhound Gang... kanske ska ta och ringa in till radion och önska/tillägna oso

Kanske bäst att man skaffar Linux i datorn sedan.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/11/03 :  07:26:45  Show Profile Send mapem a Private Message
Tanka hem och skicka en tia till artisten! Fast de som håller med inspelningsapparatur och inspelninhgslokal kanske ska ha lite också. Skicka en femma till dem!

Jag har Spyboot och Ad-Aware i min dator, plockar de programmen bort Sonys spyware månntro?

Om jag kopierar en kopieringsskyddad skiva (går mycket bra med EAC) och det råkar vara en Sony-skiva, inte letar sig väl det där programmet in i datorn då, det är väl bara om man spelar skivan i datorn (det gör jag aldrig)? Däremot kanske det följer med till kopian? Å andra sidan väljer man vilka filer man vill kopiera med EAC, så man kanske kan välja bort spionvaran och på så sätt får en "ren" CD-skiva?

Ursäkta dessa tekniska frågor från en som inget begriper, men man måste ju försöka orientera sig lite i det nya landskapet.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/11/03 :  09:48:27  Show Profile Send luften a Private Message
On topic: Sony släpper patch, men inte nån som tar bort programmena -> http://www.idg.se/ArticlePages/200511/03/20051103091936_CS/20051103091936_CS.dbp.asp

mapem:

Åtminstone jag föredrar att köpa den riktiga skivan och få ett fint konvolut, etc, på handeln. Sen är jag inte heller intresserad av att lyssna på musik i mp3 format (vilket oftast finns online)

Nej, spybot och ad-aware tar inte bort detta.

Om du kopierar med EAC så läser du inte IN musiken i wav format. Om EAC klarar att läsa din skiva, så kan du se ett data fält sist på skivan. Där lagras spelaren samt programmena, välj bort detta så kommer kopieringsskyddet inte med. Därmot, om du skulle göra en "disc copy" som är exakt (t.ex. med nero), så torde programvaran komma med.


EDIT: Skrivfel, tack för påpekandet matte76.

//air

Edited by - luften on 2005/11/03 12:00:41
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/03 :  09:51:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Om du kopierar med EAC så läser du inte musiken i wav format.


Visst kan man extrahera skivorna (låtarna) som Wav i EAC, inga problem och man bör inte få med kopieringsskyddet om man inte även kopierar med "Data" längst ner. Samma sak i tex CDex.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/11/03 :  10:51:57  Show Profile Send TBA a Private Message
Det finns fortfarande många skivor utan kopieringsskydd. Köp dem istället. Kolla på Ginza ifall skivorna har kopieringsskydd.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/11/03 :  11:23:25  Show Profile Send freann a Private Message
Det går att byta kopieringsskyddade skivor mot "riktiga". Alla svenska plattor med DRM - Kent, Weeping Willows etc pressas i en mindre upplaga utan DRM som inte finns tillgänglig i butik.

matte76 - nu är jag mac-kille, men jag tror att det räcker med att du stoppar in skivan i datorn för att den ska bli "infekterad". Autorun etc...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/03 :  11:25:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
matte76 - nu är jag mac-kille, men jag tror att det räcker med att du stoppar in skivan i datorn för att den ska bli "infekterad". Autorun etc...


Stäng av autorun i XP! Inga problem alls... Dessutom har detta nya skydd inte kommit till Sverige än vad jag läste på text-tv igår och det är osäkert om det gör det.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/11/03 :  11:59:39  Show Profile Send luften a Private Message
matte76: Oops, skrivfel. Naturligtvis menade jag IN istället för INTE...

//air
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/11/03 :  12:02:49  Show Profile Send mapem a Private Message
quote:
Åtminstone jag föredrar att köpa den riktiga skivan och få ett fint konvolut, etc, på handeln. Sen är jag inte heller intresserad av att lyssna på musik i mp3 format (vilket oftast finns online)


Har samma åsikt, personligen har jag aldrig laddat ner något, men de som gör det kan väl tänka på artisten

Men ibland vill jag kopiera en skiva för eget bruk eller inom familjen, vilket man väl forfarande får göra? Och när man gör det vill man ju inte ha skräp i datorn. Sist jag gjorde en kopia med EAC hade skivan kopieringsskydd, och det fanns en fil som uppenbarligen inte var musik. Den kopierade jag inte. Betyder det att kopian nu är en "ren" CD-skiva utan kopieringsskydd? Otroligt i så fall om det är så enkelt! Vad tjänar skyddet till?

Den aktuella skivan var en nyutgåva på EMI med Coltrane och Monk, från en livekonsert i New York som tidigare inte fanns på skiva tror jag. Suverän musik. Kopian låter lika bra som originalet, jag kan inte höra någon skillnad.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/11/03 :  12:09:08  Show Profile Send luften a Private Message
mapem: Jo, jag tror du får göra kopior för eget bruk än så länge. Här i Finland e det dock kriminellt att göra kopior av kopieringsskyddade skivor (enligt en ny lag vi fått).

Din skiva borde nu vara "ren", eftersom kopieringsskyddet oftast finns i dataspåret.

//air
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000