HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fylla en dvd skiva med musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/12/02 :  18:18:17  Show Profile Send Nothing a Private Message
Hejs
Måste bara fråga? Har aldrig tänkt på det fören nu! Går det att t.ex rippa sina egna skivor till format som .ape, .flac, eller bara orginal Wav-fil och bränna dem som den vore en helt vanlig cd-skiva, fast en dvd-skiva dårå?

Måste man lura brännprogrammet eller finns det program som helt enkelt klarar att utföra en sådan igentligen banal sak.
Cd-skiva rymmer 650-900mb vs Dvd 4.7Gb. Borde kunna trycka in ett helt gäng skivor med cd kvalitet på en dvd.

lat som man är, slipper springa och byta hela tiden!

: .ape och .flac, vet jag redan hur man handskas med:

tack!

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/12/02 :  18:24:14  Show Profile Send labrat a Private Message
Tja, det är klart att det går förutsatt att du har en multispelare som klarar av att spela upp .flac/.ape vilket dessvärre inte är så vanligt. Det kommer inte att gå att få spelaren att "tro" att det är en vanlig dvd-audio med 10st album på så vitt jag vet. De flesta dvd/multispelare som klarar mp3 osv borde ju även klara WAV-filer så att rippa av ceden direkt borde ju fungera annars.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/12/02 :  18:33:20  Show Profile Send Nothing a Private Message
Jo visst.. men jag tror inte att det går att bara sonika slänga in ett gäng Wav och bränna dvd'n som ISO. Jag tror inte dvd´n kan läsa rå-wav, måste väl formateras så cd/dvd kan läsa den?
Det gör väl nero och liknande bränn-program, det blir någon form av bin fil. för om du sätter in en cd-skiva i datorspelaren så finns det bara 1kb filer, typ.
Det måste till ett program som lurar dvd'n och få den att tro att den är en cd-skiva. encodas som en allafall?
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/12/02 :  18:42:11  Show Profile Send labrat a Private Message
Uhm, vet inte riktigt vad du menar men de flesta mp3/wav-spelare (multispelare) klarar av att läsa data-cd/dvd och det går utmärkt att bränna ett gäng wav eller flac-filer på sådana. Behöver inte luras någonting.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/12/02 :  18:47:49  Show Profile Send Nothing a Private Message
ok får testa helt enkelt!
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/12/02 :  20:41:10  Show Profile Send Bosco a Private Message
Åtminstone de vanliga Pioneer-spelarna tror jag inte klarar .wav som separat fil. 575 gör det inte iaf.

Däremot går det alldeles utmärkt att bränna DVD-Audio i 16bit/44.1kHz, förutsatt att du kan spela DVD-Audio förstås.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/12/02 :  23:23:37  Show Profile Send Nothing a Private Message
Min spelare HK dvd-25 klarade inte spela .wav, :(
Borde finnas någon som labbat fram något användbart för att decoda wav till DVD!?
Ni kanske inte förstår vad jag menar.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/12/03 :  05:46:43  Show Profile Send fidelityn a Private Message
http://www.audio-dvd-creator.com/sv/index.htm
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/12/03 :  10:09:37  Show Profile Send Bosco a Private Message
fidelityn: Audio DVD Creator kan inte använda 16/44.1

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/12/03 :  13:24:26  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Bosco: Frågan var väl ställd hur man kan få in flera album på en dvd-skiva och då funkar Audio DVD Creator. Pcm 48-96 khz 16-24 bit räcker väl långt för ändamålet. Att det måste till en dvd-spelare för avspelning av skivan är väl självklart för alla hoppas jag.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/12/03 :  16:13:19  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Om din spelare klarar av DVD-Audio så är det bästa att göra 16/44,1/2.0 DVD-Audio av det hela, dvs ingen omsampling alls. På många enklare multispelare - som Pioneer 575 - låter detta bättre än originalskivorna då formatet är enklare för spelaren än CD-Audio.

Det finns ett fungerande gratisprogram här: http://dvd-audio.sourceforge.net/ - vidareutvecklingen har dock stannat av pga tidsbrist, men programmet uppfyller dina specificerade krav.

Sedan finns det ett annat kommersiellt program med lite fler funktioner (t.ex. uppsampling) som jag varit betatestare för. Man kan ladda ner en testversion och pröva i begränsad omfattning: http://www.cirlinca.com/welcome.htm

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/12/03 :  19:25:05  Show Profile Send Nothing a Private Message
@fidelityn
Perfa! Ska testa programmet. Om det nu fixar biffen? menar att det verkar kosta en slant och trail-versioner brukar vara bantat. :(
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/12/03 :  23:30:30  Show Profile Send Bosco a Private Message
fidelityn: Men eftersom det rörde sig om lossless eller wav så skulle åtminstone inte jag vilja förlita mig på tvivelaktiga uppsamplingsrutiner. I så fall kan man nästan lika gärna fylla dvd-skivan med 320kbps mp3:or.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/12/03 :  23:45:10  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Bosco: Är helt med dig vad du menar men det funkar faktiskt riktigt bra. Tvivelaktiga uppsamplingsrutiner säger du, prova först och ge utlåtande sen.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/12/04 :  11:03:54  Show Profile Send krang a Private Message
quote:
Min spelare HK dvd-25 klarade inte spela .wav, :(
Borde finnas någon som labbat fram något användbart för att decoda wav till DVD!?
Ni kanske inte förstår vad jag menar.


Framförallt ett sätt att lägga wav som ljudspår på en video dvd eller nåt så man kan spela utan stöd för dvd-A. Funderar just på om min dvd25 inte kunde läsa wav filer från cd om man bara döpte om dem till mp3... ska testa.

...Nej så var det visst inte =D

Edited by - krang on 2005/12/04 11:17:02
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/12/04 :  13:06:23  Show Profile Send Nothing a Private Message
@krang
Prova och ge ett utlåtande senare är du snäll. hehe

@Bosco
Aldrig att man kan jämföra .ape eller .flac med 320kbps mp3.
Jag hör direkt skillnad på min 'sur' stereo. Hk avr 235 och dvd25 Snell EII, om man nu kan kalla den det?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000