HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 JMLAB Electra 1007 Be eller B&W 805s
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/10/31 :  10:32:11  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Har planer på att gå över till stativare och sub istället för golvare, behöver råd på högtalare som skall klara allt från akustisk till tung hårdrock, gillar detaljer och värme i ljudbilden, JM LAb och B&W 805s nautilus kan vara lämpliga kandidater

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - Jonasihm on 2005/10/31 10:32:53

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/31 :  10:48:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/stativhoegtalare/detail/BW_805S_Hoegtalare.htm?id=5987# Dessa är snygga...

...men är inte dessa http://www.focal.tm.fr/home/fr/electra1000be/index.htm ännu snyggare?? Och kanske bättre, men vem vet?

Sen finns Phonar Credo M100 som på mässan lät ungefär lika bra som Focal 1007BE i mitt tycke, svårt att jämföra dock med tanke på olika rum och elektronik. Men bägge lät mycket bra!


- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/10/31 :  10:58:01  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej,
jag har haft både JMLab Cobalt golvare och nu
JMLab Micro Utopia. Med dessa högtalare har jag
upplevt ett ganska analytiskt och tunt ljud som
passar bra till akustisk småskalig klassisk
musik och jazz. Man hör instrumentens övertoner
och klangfärger. Däremot tycker jag inte de
passar särskilt bra till elektrisk tung musik,
de är mera luftiga och lätta än verkligt drivande.
Visserligen är de högupplösta om man sätter vikt
på detta.

Varför stativare till hårdrock ?

Martin
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/10/31 :  10:59:41  Show Profile Send FBK a Private Message
Och Amphion Aragon2 kanske eftersom du är Amphion ägare.Denna stativare är grymt prisvärd.
Av de två alternativ som du räknat upp så lyssna först och främst på B&W då JMLab inte tillhör de varmaste högtalarna precis.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/31 :  11:00:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hifiklubben finns i Malmö som borde ha 805s. Ljudprodukter och PLAudio har Focal 1007Be. Focal.JMLab kan vara känsliga för matchning av elektronik, så därför bor du försöka låna hem högtalarna.

Vill du ha lyssningssällskap, så kontakta Johan Björklund i eoJeud, så får du säkert ett gäng med vana medlyssnare.

Personligen tycker jag att båda har ett utseende man kan leva med i sitt rum, mer viktigare är ljudet.
Så låna hem och lyssna med dina grejer hemma.

och som en del kommer att säga att Focal.JMLab är kalla. Det tycker jag inte stämmer på Be serien.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/10/31 :  11:01:53  Show Profile Send MartinN a Private Message
Dessutom fär inte Dynaudio Confidence C1
glömmas, den har något år på nacken men
spelar i samma liga.

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/10/31 :  11:10:32  Show Profile Send MartinN a Private Message
Tja, märkte att priset på B&W805S har gått ner
eller blivit en ny modell och då är Dynaudion
inte i samma klass, mycket dyrare. Så kan det
tydligen gå.

Martin
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/10/31 :  11:10:57  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Tack för tipsen, jag har hört att JMLAB skall pasa bra tillsammans med rör som jag har i både cd och förstärkare tillsammans med kopparkablar. Amphion Creon är också ljusa i karaktären och det funkar bra med det jag har. Jag lyssanr mest på singer/songwriter musik faktiskt i dagsläget så jag vill ha detaljer i ljudbilden om jag sen blir sugen på tyngre musik är tanken att en sub skall göra att det skall funka

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/10/31 :  11:33:33  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har lyssnat på 805s och är inte alls imponerad. Ljudet känndes tunnt och innehållslöst. Lyssna hellre på Dynaudio Focus 140. Det är en trevlig stativare till en billigare penning.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/31 :  12:19:28  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag brukar inte va speciellt förtjust i Dynadio men hörde deras stativare (kommer inte ihåg modellen) på Malmömässan å dom lät mycket bra, vilket är ett gott betyg ;-) för vanligen gillar jag inte stativare heller.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/31 :  12:28:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Detaljer i ljudbilden - DÅ är ju valet avklarat
(Säger han som är så insnöad på Focal.JMLab)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/31 :  12:52:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tror inte att de notoriskt tungdrivna Dynaudio är det bästa valet för Jonas med hans (ganska klena) rörförstärkare...Focal 1007BE, Phonar Credo M100 och B&W 805s skulle jag främst lyssnat på. Eller kanske Aurum Cantus Volla?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:00:46  Show Profile Send Blue a Private Message
Eller spar lite pengar och satsa på ett par snygga Monitor Audio GR 10. Trivs utmärkt tillsammans med rör!

Eller... Triangle, dom rörvänliga franska högtalarna som numera säljs av Quality Audio/Hifi Art i Stockholm. Ska vara riktigt trevliga, säger dom som vet.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:47:32  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Just det Triangle har jag varit nyfiken på tidigare vilket prisintervall ligger dem i?

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:53:16  Show Profile Send Blue a Private Message
Finns lite olika varianter. Tror dom har någon stativare kring 10 kkr som ska vara väldigt bra. Kolla med Hifi-Art!


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/10/31 :  15:46:37  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Kanske kan Harbeth HL 7ES-2 vara något? dem ser ju trevliga ut

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/31 :  16:13:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
Finns många alternativ Larsson...Lyssna i Ystad har Harbeth, du kanske kan låna hem ett par

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/10/31 :  17:31:47  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag har lyssnat på JM-Lab och B&W. Det slutade med ett par B&W som jag tyckte lät bäst, åtminstone vad jag vet till min elektronik. JM-Lab kan visst vara rätt kräsna med kringutrustningen har jag fått veta. Dessutom kan man inte Bi-vira dem. Valet är hyfsat enkelt om du frågar mig. Vad jag minns är väl B&W billigare också ?!! Åtminstone grymt mycket snyggare...

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2005/11/03 12:06:32
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000