HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cd Fix vs. Kina CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/10/22 :  08:32:09  Show Profile Send dB a Private Message
Hej allihopa
Har funderat att skaffa en ny CD spelare. De mest intressanta är faktiskt Kina spelarna. Tyvärr har jag inte speciellt mycket erfarenhet av ”kina Hi Fi” och jag undrar- hur står sig den gamle hederlige CD Fix mot t.ex. Original 2008, Vincent CD-S1/S3, Esound E5 (i kombination med en Amplifix)... Ska jag satsa på Sverige eller Kina?
Tack på förhand
Med vänlig hälsning
dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2005/10/22 :  11:42:11  Show Profile Send KentTomas a Private Message
När man nu läser om kina HIFI och hur en del menar att det är sämre ja då säger jag bara vilket strunt. Har en Radiodel Rotel RT 1080 och bak på den står det ”Made in Kina”
Så vilken slutsats drar man av det.
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/10/22 :  11:58:58  Show Profile Send dB a Private Message
Tvivlar inte att Kina grejerna är lika bra (kvalitetsmässigt). Undrar bara om den "gamle" fixen klarar av konkurrensen (ljudmässigt) eller om dem nya Kina CD spelarna (DACar i dem) är bättre trots den generella "låga" prisbilden.
/dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/10/22 :  12:02:26  Show Profile Send bliss a Private Message
Kanske en sån här slutsats?: "Made in China, as many other units, no astonishing sonic differences, but we have a distributor in Sweden/Europe who will repair and service your unit if you will experience any problems. However, we expect this unit to last for long without service and in 10-15 years you will still be paid a reasonable amount of money (often half retail price) for it on the second hand market. Many retailers will trade this unit if you would like to try something else."

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/10/22 :  12:03:13  Show Profile Send knoxville a Private Message
Ljudmässigt tror jag Esounden är lite lite vassare än cdfixen, men har du en Amplifix, så skulle jag nog köpa en cdfix faktiskt. De är ju ett matchat par och styrs av samma fjärr, så det blir både snyggt och smidigt.

Jag var mycket nöjd med min fix när jag hade den. Sålde den bara för att jag gick tillbaka till RCA kablage och där presterar cdfixen inte lika bra som med XLR.

mvh
ERik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/22 :  13:13:08  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Varför inte Opera Audio? Eller finns det kanske budget att hålla?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/10/22 :  17:07:35  Show Profile Send dB a Private Message
Budgeten ligger kring 5000-6000:- och spelaren ska passa in både ljud & utseendemässigt (tjejen måste tycka om den också). Hur mycket ska man ge för Opera Audio?
/dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/10/24 :  06:41:18  Show Profile Send trango a Private Message

Det skulle kanske gå att få en Opera CD120 (tror jag att den heter) för ungefär den summan. Vill du ha en Reference går priset upp ganska rejält!

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/10/24 :  10:47:53  Show Profile Send regner a Private Message
nja, en beggad reference 2.2a ska allt gå att hitta för 6000kr och jag kan inte tänka mig annat än att den låter bättre än cdfixen.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/10/24 :  13:31:57  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
KentTomas:
quote:
När man nu läser om kina HIFI och hur en del menar att det är sämre ja då säger jag bara vilket strunt. Har en Radiodel Rotel RT 1080 och bak på den står det ”Made in Kina”
Så vilken slutsats drar man av det.

Slutsatsen man ska dra är att det är en skillnad i att...

A) ...en produkt är tillverkad i Kina men utvecklad i annat land

...och...

B) ...en produkt är tillverkad i Kina, precis som A, men den är också utvecklad i Kina.

Produkten i alternativ A är ju densamma som om den hade skruvats ihop i en västerländsk fabrik, bara en $-sparande åtgärd.

"Kinahifi" ska man tolka som produkter omfattade av alternativ B

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/10/24 :  13:52:18  Show Profile Send Per100 a Private Message
dB, PMa ulfsan här på forumet. Han gick från cdfix till kina-cd.
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/10/24 :  14:46:52  Show Profile Send dB a Private Message
Tackar
Per100

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/10/24 :  17:56:26  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Anledningen att jag gick från CD-fix till Kina-spelare (Droplet) är att jag tidigare bytt från Amplifix till Lavardin-förstärkare. Jag ville ha en annan karraktär på ljudet klangmässigt. Mer åt "rör-hållet"....

Jag håller nog med knoxville att CD-fix (som ju bara kan köpas beg nu) till bra pris nog skulle blivit mitt val om jag bestämt mig för att behålla Amplifixen och gillat den ljudkarraktären... De passar bra ihop och har gemensam fjärr...

CD-fixen ihop med Lavardin (och JMLab högtalare) blev aldrig någon riktig hit. Så jag letade runt efter alternativ och hade Dropleten hemma för provspelning. Den fick sedan stanna här. Att Dropleten råkar vara en Kinaspelare är sekundärt för mig. Det viktiga är att den låter så bra (och lite att den har en fräck design). Dock finns den nog endast ny och priset blir ju då 3 ggr så högt som normalpriset för en beg CD-fix. Övriga Kina-spelare har jag ingen större erfarenhet av.

M v h / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/10/25 :  08:18:39  Show Profile Send dB a Private Message
Tackar för alla svar!
Med vänlig hälsning
Basic

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/10/31 :  10:59:54  Show Profile Send dB a Private Message
Hej grabbar
Det blev en Original 2008 till slut. Den låter jätte bra i mina öron & samarbetar fint med min SAT också. Någon ut av er som är insatt i vad COEM moddningen på 2008an innebär?
Med vänlig hälsning
dB


Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/10/31 :  12:35:07  Show Profile Send Egill a Private Message
Opamp : 2604 to LT1364
And M-cap bipolar 100m
Jag tror inte de gör den moddningen längre eftersom det görs på fabriken eller nåt. Läs mer här: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=68071&searchtime=

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/10/31 :  14:30:26  Show Profile Send dB a Private Message
Tackar Eqill
/dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000