HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio Pro-historia?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/31 :  02:13:21  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag har funderat på en sak, Audio Pro gör ju högtalare, aktiva subwoofers, och för inte så längesedan en liten microstereo.

Men visst har de gjort stationära CD-spelare och annan elektronik? Vad hade dessa för modellbeteckningar och var de något att ha? Vill minnas en reklamannons i en gaaaaammal H&M där AP visa upp ett försteg...(?).

Upplys mig!

heffaklump
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/10/31 :  07:28:59  Show Profile Send heffaklump a Private Message
Hej!

Jag äger deras Receiver RV.90 och CD-spelare CD.90.
Det fanns även en receiver RV.70.
Förstegen (Pro Logic) hette CAV.7 och CAV.7T där CAV.7T var THX-klassad.
Slutsteget hette M.7.
Sen fanns det en integrerad förstärkare A.2, CD-spelare CD.2 och Tuner T.2.

Det kan ha funnits fler grejjer också, men dessa är de jag kommer ihåg just nu.

/Mats

Edit: Receivrarna är surroundreceivrar (Pro Logic)

Edited by - heffaklump on 2005/10/31 07:30:36
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2005/10/31 :  18:13:09  Show Profile Send bjorn a Private Message
Glöm inte bort TA150!

Den fick pris 1979 som mest innovativa produkt på Summer CES i Chicago och var en 2x150W receiver med microprocessor styrning, något som man var synnerligen ensam om på den tiden. En optiskt avläst ratt, (den gick att vrida hur många varv som helst), kontrollerade diskant/bas/tuner, ( med flera funktioner), efter att lämplig funtion aktiverats genom en knapptryckning på fronten. Efter ca 10 sekunder av inaktivitet återgick ratten till att kontrollera grundfunktionen "volym". Hela konstruktionen var uppbyggd med instickskort som efter ett par år gravt led av oxidering som uppstod i kontaktpunkterna, (rätt gissat, inga guldpläteringar där inte)...

TA150 såldes i paket tillsammans med högtalaren 2-25 och subwoofern B-50 för 6 000:- alt. i preamp versionen TPA150 tillsammans med klassikern A4-14, (en aktiv högtalare som konsumentverket utsåg till referens-högtalare), för 9 000:- ,om jag inte minns fel...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2005/10/31 :  18:20:54  Show Profile Send bjorn a Private Message
...Flera subwoofers fanns även, både för hemma och PA-bruk. Värst var nog B4-200, en aktiv subwoofer som var kapabel att återge 20Hz med ett ljudtryck på 117dB.

Andra modeller var B1-40 och B2-70, (beteckningarna beskriver antal drivelement och litervolym på lådan). Man tillverkade även ett minisystem som som hette A2, baserat på ACE-BASS teknik.

mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000