HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Denvermod, ljudnivån låg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/11/07 :  11:55:00  Show Profile Send Stormen a Private Message
Nej då. Den bärbara är en sony, ca 8 år gammal. (vet tyvärr inte mer om modell mm.
Har den erfarenheten sedan tidigare att bärbara cd spelare har bättre transienter och kan skilja mellan olika toner lättare än vad stationära produkter kan göra. Sen är det en annan sak vad det gäller djupledsinformation, stereobredd mm.
Jämförde en hårt modifierad Cambridge spelare som är så lovordad. Och enligt min mening så var även där en vanlig bärbar bättre på vissa punkter. Har provspelat produkterna på Lowtherhorn (känsliga prylar)+ saftigt bashorn och med Candela (liknande MarkIII steg )
Vad som händer i de flesta bärbara cd spelare vet jag inte. (batteridrift=?) korta ledningsbanor=?. Lite komponenter=?
I vilket fall som helst så kan jag ju inte bara lägga mig o titta på sprickorna i taket utan måste ta reda på vad det är som gör att denna bärbara spelar så fritt från jitter och transientsnabbt och fint.
Det skulle vara kul att få lyssna på alla andra denvermoddar som lyckats, så man kan jämföra.
Det är alltså så att tex trummpinneslag låtter rappare än i denvern.
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/11/07 :  12:05:48  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Lite OT kanske, men jag köpte en bärbar Denver vid ett
tillfälle. Jag har nog aldrig hört maken till sämre ljud :)

Jag känner inte igen beskrivningen av avsaknad av kropp i
röster eller fladdrig bas. Däremot så är det möjligt att även
min spelare visar lite hissad diskant. Jag är dock inte helt
säker på detta då det verkar vara ett fenomen min andra spelare
uppvisar också. Det kan ju vara mina högtalare som har den
egenskapen. Tyvärr har jag inte provat spelaren i något annat
system än mitt eget.

Kommer du på ett sätt att påverka diskanten så kanske jag skulle
ta och prova det med.

/Fredrich

ps. Fortsätt ösa in info om Denver-modden i tråden Stormen, du behöver
inte vara orolig för att "låna" den! ds.

Edited by - Fredrichc on 2005/11/07 12:07:11
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/11/07 :  12:44:49  Show Profile Send Stormen a Private Message
Kan hålla med om att många bärbara cd spelare låter apa
Jag ska minsann låna den där bärbara cd-spelaren o undersöka den. (tillhör min gode väns fru) Tänkte även köpa mig en begagnad Meridian DA för ngn tusenlapp o peta isär för att ta reda på varför den låter så himla bra.

På nätdelen (primär)lade jag två Philips 47microF parallelt tilsammans med en mkp 4microF
Funderar på om det kan uppstå sån differans mellan dessa. Har upplevd viss bakrundsbrum i rörslutsteg när jag lade in dessa kondingar. Ska testa att byta tillbaka. Men det borde inte påverka DA och OP i den grad även om det handlar strömförsörjningen. Helgen får utvisa.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/08 :  12:45:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Om man vill testa att lena upp diskanten, så kan man av. känna på Bernts mod-tips; Sätt en liten drossel på +/- försörjningen till Op-en. Eller iaf till A/D´n som jag gjorde i "Modda Denver-tråden - ljudkort".

Värt att prova.

Mvh,
M
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000