HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 En "liten" julklapp till mig själv.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/11/06 :  22:56:40  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Nu ska det byggas! Första etappen blir två styck baslådor som ska bli mina julklappar till mig själv. Två W26FX001 är införskaffade. Dessa ska drivas av 2 x eAR1001. Aktiv delning: Ja.
Ett par frågor:

Var är det billigast och smidgast att köpa en Behringer ULTRADRIVE PRO DCX2496? sound-and-drumland.de tar 239 EUR. Går det att få billigare?

Jag är sugen på att göra någonting lite extra av basen. Hur tror ni det funkar med att köra två W26FX001 per kanal? Hur stor blir vinngen? Slutna lådor var tanken...

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/06 :  23:47:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fantastiskt fina element!!! Jag kör dubbla Excel 8" som midbas i öppen baffel, inte samma sak som tior i sluten men ändå...
Är dina element lika bra som åttorna kan det bli kusligt bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/11/07 :  10:19:14  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
DCX2496...där är nog bottennoteringen 239 EURO, dock är ju det inte såå kul längre med en EURO som kostar 9.60 !

Gruppköpet i somras (10st) landade på 2450 SEK tror jag. (Svensksålda)

Är själv sugen på en DCX2496, så kanske kan det det bli nåt om det finns fler hugade?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/07 :  10:50:23  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Måste bara säga att jag är mkt nöjd med den DCX2496 som jag köpte genom gruppköpet i somras, mkt enkel att använda och inkräktar inte alltför mkt på ljudkvaliteten trots den extra AD-omvandlingen.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/07 :  13:20:16  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tyvärr är den rätt brusig i diskanten

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/07 :  13:26:07  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Det bör ju inte trådskaparen ha problem med, eftersom det är subbar han skall bygga, eller hur? ;-)
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2005/11/07 :  15:14:17  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Jag håller också på att bygga basar. Men jag kommer att välja ett annat behringerfilter. Ett analogt 2-vägs stereo (eller 3-vägs mono) med subutgång. Det finns i Sverige för under tusenlappen. Kommer inte på vad det heter...
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/11/07 :  16:10:48  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Trevligt att intresset blev så stort!
Ang. Behringern: Jag tänkte beställa en ikväll om det inte visar sig finnas ett stort intresse för gruppköp inom en väldigt snar framtid.
Tanken med projektet är att det ska bli 3-vägs med aktiv delning hela vägen. Synd det där med bruset i diskanten bara. Om det visar sig låta alltför illa får jag helt enkelt hitta en annan lösning.

Ska försöka plocka fram kameran sen också...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/11/07 :  18:36:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
r-gudrun, det borde vara CX2300 eller CX3400?
mattiasa: Det beror väl på hur behringern skall kopplas in. Vanligen använder man väl en DCX2496 till lite mer än bara dela av basarna?
Gustaf: Beställ du, vänta inte på mig..., berätta gärna hur det gick!

/MI

Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/07 :  18:39:35  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Magils: Tråden handlade väl om ett subygge? därför antoga jag att det var det den skulle användas till. Sen att det senare itråden kommer fram att det skall bli ett trevägsbygge.... ja det var inte lätt att veta av infon i första inlägget....
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/11/07 :  18:50:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jo, men det är väl ganska mycket overkill med en DCX till en Sub enbart? Fast det klart med de elementen så är ju en DCX ingen peng....

Men det är som du skrev, man blir klokare med tiden ;-)

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/07 :  19:10:36  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
mattiasa: haha ja det har du riktigt rätt i ;D
Jag hade min till det i början också. Nu använder jag den till allt.. i stort sett ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/11/07 :  19:42:34  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Ett förtydligande:
Först ska ett par baslådor byggas. Därefter ska "något" byggas för att fylla ut resterande register. Fokus kommer till att börja med ligga på byggnationen av baslådorna... nog om det.

En Behringer är på väg från Töskland...
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2005/11/07 :  23:29:35  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
maglis: Behringer Super-X Pro CX2310 heter den. 995 kr på jam.

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/07 :  23:37:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vad är det tänkt bli för konstruktion? :)

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/11/08 :  10:56:47  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Vemsom: Vad som ska spela ovanför basarna är jag inte helt säker på ännu... (bara ca 90%). Men det blir först efter jul det ska byggas så jag väntar helst med att skriva om det.

Med hjälp av diverse program och skript på nätet har jag kommit fram till att volymen torde vara ca 53 l per element eller ca 43 l med 20% dämpning. Kan detta stämma? Om jag inte minns fel är väl lådan i Exmotion04 ca 60 liter?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000