HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kräver marknaden sämre hifiutrustning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/10/25 :  20:11:49  Show Profile Send Patrik a Private Message
Bernt,

http://www.riaa.com/news/marketingdata/pdf/2004consumerprofile.pdf

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/25 :  20:19:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:

Inte ens såpass som 15% på många cdskivor.
Robert Harley var på seminariet inne just på hur lite av Cd-mediat som faktiskt utnyttjades och alltför många cdskivor låg långt ifrån dom 16 bitar som fanns att ta av. Nedåt 12 till 13 bitars upplösning ligger en mycket stor andel av dom nyutgivna cdskivorna enligt honom.
Varje bit ger en fördubbling av upplösningen.
12 bitar blir alltså 1/16 del av möjlig upplösning och i % ger det drygt 6% utnyttjande.
13 bitar blir 12,5%.
Det är fler som tänkt samma tanke...Ja, det vore ju egentligen konstigt annars!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/25 :  21:25:01  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har snackat med min USAdistributör om detta och han trodde inte att dom flesta så kallade Audiofilbolagens utgivning är med i RIIA,s statistik. Den blir ju då kraftigt missvisande då framförallt vinyl och SACD ges ut av dom. Statistiken från RIIA stämmer alltså inte och det är som jag sa tidigare en sak som man ser på CESmässan, att SACD och framförallt Vinyl har ökat dom 3 åren jag har varit med där. Jag ska ta och fråga runt lite på nästa CESmässa i januari om hur stor marknaden verkligen är och hur många ex. dom säljer av respektive typ av skivor. Det finns många audiofilbolag med ägare på plats och några jag kommer ihåg lite snabbt är FIM, Chesky och Mobile Fidelity.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2005/10/25 :  22:08:39  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Men det är väl även så att många köper beggade lp med, inte alltid nytt och det kommer väl inte med där eller?

/rillo
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/25 :  23:18:51  Show Profile Send edison a Private Message
Angående (miss)utnyttjande av CD-mediet:
När vi talar antal bitar som nyttjas, är det inte viss skillnad om vi då jämför följande exempel:
A.
En inspelning vars dynamik kräver tex 12 bitar för att kunna få med det inspelade materialet från dess lägsta till högsta signalnivå mastras så man iaf nånstans kommer att ha musik som "når toppen", dvs lägsta nivån hamnar "4 bitar över" CD-mediets lägsta möjliga nivå.

B.
samma inspelning mastras så dess lägsta nivå hamnar i CD-mediets botten, dvs den högsta nivån på exemplets 12-bitarsinspelning hamnar 4 bitar nedanför CDns max möjliga nivå.

Av dessa två borde A låta bättre då både dess starkaste och svagaste signal har bevarats med högre upplösning än i exempel B...


Har jag käpprätt åt skogen fel här?

OM nu 'dynamiken' hos inspelningen hade varit tex 14 bitar så skulle skillnaden mellan mastring A vs B bli mindre men kvarstå, om man gjorde allt lika förutom givetvis att detta andra exemplet bara skulle diffa 2 bitar mellan A/B.

Dit jag vill komma med detta resonemang (hoppas jag nu inte var ute i skogen på cykeltur) är att det ÄVEN med inspelningar som har lägre dynamik än CDn max 16 bitar skulle vara av (stor?) betydelse om man mastrar efter exemplet A istället för enligt exemplet B.

Var det inte pga detta förhållandet som tex Yamaha införde "18 bit" teknik, eller om det nu var nån form av "flytande bitar" man kallade saken, där även en inspelning med 16 bitar kunde återges med 2 bitars "upplösning" av dess lägsta signal, eller iaf lät SPELAREN ha lite större noggrannhet längst ner för att inte förlora mer än nödvändigt av kvalitet i de lägsta signalnivåerna där ofta rumsklang mm finns... ???

Att det BÄSTA vore att både spela in OCH mastra med stor dynamik (OM nu musiken som skapas innehåller sådan dynamik) håller väl alla med om som lyssnar "på allvar" (på KUL även då såklart) på musik hemma så det är väl inte så mkt att diskutera...





SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/25 23:30:15
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/10/26 :  02:10:28  Show Profile Send Passerati a Private Message
Nej för sjutton gubbar! Sluta för allt inte i världen att sälja kvalite

För egen del, så är det rätt många ggr nu som man kommit hem med en platta utan nämnvärd dynamik.
Jag har en liten fundering kring detta med ljudförstöringen. Nämligen att, jag tror att det är mindre barn och ungdommar som lär sig spela egna instrument i skolan. De springer istället runt med sina (typ) 5:99krs mp3-spelare runt halsen. Och lär sig aldrig uppskatta eller ens förstå god musikåtergivning. Eller ens lära sig någon form av kvalitetestänkande. Nuförtiden ska det ju bara krängas kvantiteter, få verkar stanna upp och bry sig över att de spendera slantarn på skräp.

Argumentet att det låter iallafall bra i bilen. Nej, det köper jag verkligen inte. Per:s Mazarin lät rejält illa i min bil, lite som man tänker sig att man bara fick alufolien runt mazarinen med sig. Och där sitter man och känner hur mazarinen skulle/borde ha smakat gott i hela munnen. Besvikelsen kan ta sig stora utryck minst sagt. Ok ... om jag hade haft låg volym, kört genom en lång tunnel med rutorna nere och gasat som ett litet svin. Ja då hade jag iallafall sluppit höra den sunkiga återgivningen från Per:s förgiftade mazarin...

Och när det förbaskade kopieringskyddet kom. Ja då lämnade jag tillbaka skivorna jag inte kunde lyssna på och krävde pengarna tillbaka. Och till saken hör att jag har en ganska vanlig anläggning, långt ifrån någon high end anläggning alltså.
Men ändå hörs skillnaderna tydligt, för den som lyssnar och inte steker bacon samtidigt som plattorna (musiken) snurrar.

Nej, mera välljud åt folket. Annars kommer väl denna fördärvade mp3 revolution ta död på alla seriösa försök till välljudsinspelning.

* Jag efterfrågar listor på seriösa skivbolag, som vet hur rattarna ska stå på mixerbordet.

* Och en svart lista på övriga klåpare, som tror att de driver skivbolag. Men i själva verket sysslar med miljöförstöring

Fundersam på framtidens musikformat / Passerati
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/10/26 :  03:53:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Problemet Passerati är väl just att de flesta använder musiken just när de steker bacon eller vid dylik sysselsättning.
quote:
för den som lyssnar och inte steker bacon samtidigt som plattorna (musiken) snurrar.


Många kloka ord har fällts under denna sorgeprocession, ty det är på dessa sidor ingen debatt, det finns inte heller mycket att debattera annat än detaljer.

Varför struntar då folk i kvaliteten kan man ju fråga sig?

Det finns nog en räcka förklaringar till detta, pengarna skall idag räcka till så mycket mera än för säg 30 år sedan, då stereo oc tv var de stora nöjessatsningarna. Idag skall datorer och mobiltelefoner mm. mm. rymmas i samma budget och allt skall ju användas.
Hela livet är för många idag ett enda stort MTVstuk med snabba växlingar, frivilligt eller ofrivilligt, och vem har tid att sitta ned och lyssna, verkligen lyssna, i lugn och ro?
De flesta, vill jag påstå, gör andra saker samtidigt och då är kvaliteten inte så viktig då den ändå inte tillför något, det räcker med att det spelas högt utan besvärande låga passager som uppfattas som avbrott i ljudtapeten i bruset av allting annat som pågår samtidigt.
Dessutom påskyndas den nedåtgående spiralen av spelare med sämre kvalitet som mp3 som är lätta att ta med sig och där musiken som bekant kan nedladdas gratis, (pengarna räcker ju som bekant inte till allt), varvid denna kvalitet blir normen.
Bolagen är ju inte dummare än att de inser att besparingarna på kvaliteten inte påverkar försäljningen, folk struntar ju i vilket.

Folks musiksmak är nog en annan faktor, färre lyssnar på akustisk musik, både inspelad och i verkliga livet, som kan fungera som en referens till en verklig musikupplevelse och riktiga instrument. Studioproducerad musik vet ju ingen hur den egentligen skall låta så vad skall man bedöma annat än att det låter tillräckligt högt och utan besvärande avbrott i bilen eller när man dammsuger?

Att kunskapen avtar när den inte behövs är ju självskrivet och när kvalitet inte efterfrågas eller eftersträvas av bolagen eller kunderna glömms ju hantverket bort, framförallt när det idag är så lätt att tillsätta häftiga effekter loch alla kan var sin egen lilla studio.

Bolagen har ju själva sjabblat bort de nya formaten med sina formatkrig och givetvis är de format döda som inte har lyft på 5-6 års tid, folk i gemen känner inte ens till dem föga förvånande.
Spelare utan skivor, vem bryr sig och varför skulle man bry sig?

Ett riktigt agerande hade ju varit att satsa på ett format som samlat ljud och bild med hög kvalitet, och sälja in detta hos allmänheten istället för att slåss om den kaka man tappat för länge sedan.
CD-skivan och den vanliga DVDn övervinner nog nyformaten med lätthet om man inte kommer överens inbördes om att satsa på ett gemensamt projekt. Nöjer sig folk i stort med sämre kvalitet än CD varför skall de då satsa på något bättre än CD utan vägande skäl, ett CDformat som dessutom i de flesta fall underpresterar vad det egentligen kan åstadkomma.

Sedan kan man ju titta på hifivännernas agerande som Mayro mycket riktigt påpekade tidigare, att när EngelholmAudio häromleden väckte frågan så drunknade det hela i ett revirpinkande rent ut sagt, och detta i den enda fråga där alla falanger och åsiktsbildningar inom hifiskrået borde kunna vara överens och samarbeta.
Numera är jag dock inte förvånad, inte det minsta.

Både Hi Fi Consult och EngelholmAudio gör ju här lovvärda insatser, vilka jag stöder fullt ut, i folkbildnings tjänst, men når tyvärr bara ett fåtal utanför de sörjandes skara men är ändå absolut nödvändig.

Till syvvdende og sist är det hos allmänheten frågan avgörs i hur hög grad bolagen kommer att satsa på ljudkvalitet eller ej, vill folk ha skräp kommer skräp att produceras.
I hur hög grad marknaden kommer att efterfråga kvalitet beror på hur mycket tid folk avsätter för att VERKLIGEN lyssna på musiken. Att kunna sätta sig ned och uppleva mervärdet i bra återgiven musik för en större upplevelse eller som återhämtning för själen kräver idag nog folkbildning.
Ett, jag säger ett nytt högkvalitetsformat, för ljud och bild kan vara räddningen då välljudsaspekten där kan komma med av bara farten då en bättre bild förmodligen kommer att efterfråga även bättre ljudkvalitet.

Dock bör vi alla stödja alla som eftersträvar bättre kvalitativ mjukvara, och ännu bättre vore om man kunde samarbeta och bli en grupp som åtminstone kan vara spårbar i mediabruset.

Bravo
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/26 :  09:46:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Välformulerat och bra, Bravo!

Revirpinkeriet som uppträdde från ett fåtall håll glömmer jag helst och blickar istället frammåt. Det positiva var att ett antal kontaktade mig av egen fri vilja, spontant och erbjöd sin hjälp. Sånt värmer mer än vad allt annat tråkerier kyler.

Frågan är om det börjar bli dags att agera?

Kanske Pac kan fixa en klubbstuga för detta ändamål?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/10/26 :  09:51:44  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
ljudrättsaktivister

Vilket underbart namn


Sitter och funderar lite på bakåt i tiden.
Dynamikkompression kan väl inte vara nåt nytt? Det måste ha funnits på den helanaloga tiden också.
Är det för att få max volym i radion hela tiden som det nu har gått inflation i ljudnivån? Varför har det blivit så här?


Mazarin och Bad remaster togs upp som exempel på dåligt.

Har någon köpt CD nyutgåvan (25 års jubileum) av albumet Guilty med B Streisand? Denna låter bra påstår jag.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/10/26 :  10:07:00  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag hoppas verkligen att någon/ några tar tag i alla problem som diskuteras i denna tråd.
Skapa en träff där vi/ni kan bestämma hur vi skall påverka övriga värden och vad som vi vill uppmärksamma.
Sätt ett datum väl framm i tiden som vi kan träffas på och dra i gång detta prodjeckt.
Vi sänker ju oss själva genom att inte ta tag i saker och ting, vi gör något åt det här nu tycker jag, vi låter inte detta falla ut i sanden.
Vi kan ju börja med Sverige så kanske det sprider sig.
Jag kommer absolut på en sådan här träff och bidrar med mina ideer och tankar.
Bjud in alla som vill, gör en intresse lista och se hur många som ev kan tänka sig att komma på en träff.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/10/26 :  11:50:58  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Vi kan ställa upp som värd på en träff. Vi har snart 5 separata ljudrum förutom första rummet och jag vågar påstå att ett "moderna" inspelningar avslöjar sig i samtliga, oavsett prisklass.

Om vi kunde få med 4 - 5 tyngre erfarna inspelningstekniker och lotsa dem genom rummen med två inspelningar, en bra och en "normal", utan snack om vad saker och ting kostar utan bara uppleva skillnaden i samtliga kvalitetsnivåer, från paket 15 000:- till paket 1,5 miljon.

En dag i välljudets tecken där vi kunde få en inblick i - från "rätt instans" - varför det hela görs som det görs och helt utan anklagande utan snarare som en bön om hjälp från de som ju faktiskt delvis sitter på makten.

Det KAN ju vara så att en och annan får en aha-upplevelse och åtminstone tycker att det som utan extra kostnad kan göras bättre skall göras bättre.

Ett seminarium med välljudsfolk, hifibransch och inspelningsbransch på plats för gemensamt utbyte.

Vem är på?

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/10/26 :  12:00:09  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Gud vad glad jag blir nu
Vilka bra ideer du har, jag är med

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/10/26 :  12:12:29  Show Profile Send Conan a Private Message
edison,

Visst har du i princip rätt i dina tankar om utnyttjandet av bitarna, men främst med hänsyn till den allmäna brusnivån i ett audiosystem. En CD-spelare har ju en maximal utvivå (oftast 2V) och detta ska motsvara fullt pådrag på alla 16 bitar. Använder musiksignalen bara säg 10 bitar och dessa ligger "i botten" på de tillgängliga bitarna motsvarar detta att musiksignalen är så lite utstyrd som möjligt och detta innebär vidare att CD-spelaren endast maximalt kan lämna kanske bara 1,5V ut på detta musikstycke. För att erhålla samma upplevd ljudstyrka när man lyssnar på detta stycke måste då 1,5V-låten förstärkas mer än 2V-diton och därmed förstärks även bruset från anläggningen mer. För att inte nämna apparatbruset från CD-spelaren i sig som ligger fast även fast den lämnar mindre utspänning än de tillgängliga 2 volten. Man måste hela tiden tänka brus=S/N=antalet bitar när det gäller digital audio.

Detta är ju en av huvudanledningarna till att ingen spelare i dagens läge kan lämna ex.vis DVD-Audio-prestanda med 24 bitars upplösning. Maximala utnivån är fortfarande 2V för dessa spelare och bruset från apparaten är helt enkelt för högt för att inte svagaste signalen ska drunkna i apparatbruset. Ingen spelare kan ju sägas ha 122dB upplösning om bruset inte ligger 122dB under 2V. För dessa apparater skulle en högre maximal utnivå behövas på säg 15V.

Principen har vissa principiella likheter till analog inspelning på t.ex. kassettband. Man bör styra ut signalen så mycket som möjligt utan att överstyra för att skaffa mariginal till brusgolvet. Skillnaden ligger i att ett analogt system klipper betydligt mer kontrollerat än ett digitalt, och därmed är vi inne på mastring igen...

jonas_gbg,

Visst fanns dynamikkompression/mastring även på den analoga tiden, men då var syftet främst att "få in" ljudsignalen på vinylspåret så kontrollerat som möjligt. Mastringsteknikerna monokopplade basen, komprimerade där det behövdes och såg i allmänhet till att dosan mådde bra under graveringen. Dessa individer såg sig huvudförsörjning försvinna i.o.m. CD-systemets inträde och var därför tvungna att skaffa sig nya arbetsuppgifter. En studiomix (2-kanals överförd till 16bitar 44.1kHz) skulle ju egentligen endast behöva en indexering av spåren och sedan ut i pressarna med den! Mardrömmen för en mastringstekniker m.a.o, men drömmen för musik- och ljudentustasten...

Radio/TV-sändning av musik är IMHO bara en liten anledning till hysterin med kompression/mastring. Radiostationerna komprimerar ju själva den utgående signalen för att höras bättre (och högre) i etern än sina konkurrenter. Nej, huvudanledningen till att musiken komprimeras in absurdum är att skivbolagen/inspelningsstudiorna/artisterna verkligen vill att det ska låta så ("tätt, hot & högt"). Om det är brist på utbildning, tro att konsumenterna vill ha det så, bristande monitorlyssning i studion eller bara rent ointresse för sitt gebit låter jag vara osagt.

Jag vill återigen peka på de återutgivningar som är ommastrade och som nästan uteslutande låter betydkligt sämre än originalen. Varför ska det vara på det sättet, som Sverker skulle ha sagt!?

Hoppas det går att göra något åt saken och de initiativ som tycks växa fram är mycket lovvärda och värda all respekt!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/10/26 :  12:37:15  Show Profile Send matså a Private Message
Fantastisk ide, sladd. Men någon måste dra dom i örat och föra ditt dom till Allingsås Hificonsult, men vem?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/10/26 :  12:55:39  Show Profile Send markih a Private Message
Fint att det händer något konkret! Applåder!

Jag är med i mån av tid.

markih
Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2005/10/26 :  14:36:52  Show Profile Send sub_sonic a Private Message
Bra att det är fler än LTS som bjuder in bransch människor för att diskutera dagens välljudsproblematik.

Markih! När kommer ljudupptagningen från LTS träffen upp på hemsidan?

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/10/26 :  15:31:05  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Vi borde nog vara ett ganska blandat gäng. Om det skall bli en bra diskussion behövs nog både personer med stor insikt och kunskap i själva inspelandet som kan ta hand om det djupare tekniska samt branschmänniskor som skall sälja välljudsapparater.

Engelholm känns ju ganska given i kraft av eldsjäl och initierare, en Markih kan jag tänka mig i egenskap av intresserad privatperson med vetenskpligt tänkande, vi har en kille i butikens periferi som nyligen var här på SAS-möte som jag gärna skulle ha med då han rattat inspelningar i många år och så ett litet gäng sansade guldöron såsom t ex Timbre, Juha och några till. Det blir ett gäng på 10 personer ganska fort...

Att släpa inspelningsfolket till Alingsås tar jag på mig, det finns inget som funkar bättre än svart mask, fackla i handen och ett knack på husdörren klockan 12 på natten Lite resor och hotell får vi nog bidra med men det får det vara värt. Bara inte gubsen sätter på inspelningstaxametern för då blir det svettigt.

Vi behöver förslag på vilket folk som man bör bjuda in till ett dylikt seminarium, dvs på vilken nivå i bolagens hierarki skulle ett sådant här möte vara mest effektivt?

Maila gärna in förslag på hificonsult@mac.com

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/10/26 :  16:15:03  Show Profile Send gromit a Private Message
sub_sonic:
quote:
När kommer ljudupptagningen från LTS träffen upp på hemsidan?


Är det inte den översta ljudupptagningen på denna sida du frågar efter:

http://www.lts.a.se/teknik/foredrag.html

Den är från en paneldebatt om mastring. Deltagare är lite olika LTS- och branschfolk. Klart intressant, speciellt att få en mastringsteknikers syn på saken. De får ju annars rätt mycket skit för alla "extremkomprimerade" utgivningar... De gör ju alltså bara vad de blir tillsagda av bandmedlemmar och producenter.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s

Edited by - gromit on 2005/10/26 16:23:42
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2005/10/26 :  20:10:13  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Förvisso nin, men jag tycker inte man gör det bästa av situationen genom att sända fel signaler till mediaindustrin eller förbli passiv.



Som sagt, skivbolagen skiter förständigt vad vi audiofiler, som är kanske 0,5-1 % av marknaden, säger om frågan. Dom har hellre ett fåtal audiofiler som klagar på kvaliten än att den stora massan skulle klaga.
Man ska nog inte tro att dom flesta inom branchen vet någolunda om kvalite men det är inte det som dom säljer och bryr sig i, utan att göra en produkt som flest blir nöjd med. Och dom flesta vill ha högt hela tiden.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2005/10/26 :  20:16:31  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Jag har snackat med min USAdistributör om detta och han trodde inte att dom flesta så kallade Audiofilbolagens utgivning är med i RIIA,s statistik. Den blir ju då kraftigt missvisande då framförallt vinyl och SACD ges ut av dom.



Precis och lägg sedan till all form av dansmusik som släpps på vinyl så blir bilden helt annorlunda.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/10/26 :  22:56:41  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Gromit:

Problemet är bara det att Björn E. (mastringstekniker på cutting room) främst berättar det VI VILL HÖRA när han deltar i LTS paneldebatt om mastring, dvs. att det främst är kundernas önskemål som måste tillgodoses och så vidare.

Jag vet själv hur det kan och troligtvis ofta går till på Cutting room. Kompressorer, limiters och EQ används ofta direkt, utan några tveksamheter.
När den mastrade musiken jämförs med den omastrade musiken skedde inga signalnivås justeringar när jag var där. Och så tror jag faktiskt Cutting rooms masteringstekniker går tillväga generellt.

Cutting room skulle ju troligtvis förlora kunder om de lät musikerna få den mastrade musiken uppspelad på samma utnivå som den omastrade versionen. Då skulle lyssnaren inse att Cutting room bara tryckt ihop ljudet och stympat dynamiken, förändrat/förvrängt klangen osv.
Men så länge den mastrade signalen spelas upp med sin högre utnivå kommer den självklart "låta högre och tydligare=bättre än omastrat" i musikernas öron när de lyssnar i cutting rooms masteringsstudio.

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/10/26 :  23:05:58  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Dom har hellre ett fåtal audiofiler som klagar på kvaliten än att den stora massan skulle klaga.



Nin:

Frågan är om "den stora massan" skulle klaga på ljudkvaliteten överhuvudtaget?
Om exempelvis vansinneskomprimeringen försvann som fenomen skulle skivorna låta svagare i medelnivå och det är möjligen det enda "den stora massan" skulle märka (om de märker något skillnad överhuvudtaget alltså), men "den stora massan" skulle knappast inte störa sig på det okomprimerade ljudet så att det leder till någon form av konsumentuppror.
Nej, låt oss som uppskattar hög ljudkvalitet diktera villkoren istället, den "stora massan" varken bryr sig eller har tillräcklig kunskap om seriös ljudåtergivning ändå.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/10/27 :  03:43:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
quote:
"den stora massan" skulle knappast inte störa sig på det okomprimerade ljudet


Frågan är ju om denna tanke stämmer.
Vill folk i allmänhet att ljudet skall höras under bilkörning och dammsugning, diskning mm. dvs. som bakgrundstapet som skall låta hela tiden, så är det ju ur producentens synpunkt en mening med komprimeringen. Finlyssnandet står inte i centrum utan ljudmattan som hörs trots allehanda aktiviteter som ett medel att bota skräcken för tomrummet.
Det skall vara lätt inte ansträngande helt enkelt.
Att få folk att ta till sig musik ur flera aspekter kräver lugn och ro, träning och vägledning.

Bravo
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/10/27 :  07:18:01  Show Profile Send markih a Private Message
Det enda tillfället när komprimering kan vara bra, är vid lyssning i bullriga miljöer. Bilstereo skulle dock kunna ha inbyggd komprimering.

Jag håller nog med Hifirocker av det skälet att jag tror att även 'ointresserade' människor i längden kan störa sig på den kompakta och påträngande ljudmatta som komprimering skapar. Några kommer säkerligen att på viss musik gilla mkt komprimering, men varför låta dem vara tongivande? Det handlar nog mycket om att några börjar uppmärksamma fenomenet och förklarar möjliga orsaker till olika upplevelser.

markih
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/27 :  08:59:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Attraktivt förslag Hifi Consult!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.76 sekunder. Snitz Forums 2000