Author |
Topic |
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 00:04:18
|
På Malmömässan nyligen (Tack Hificenter och Malmsjö för en trevlig tillställning! ) spelade jag ett spår från Per Gessles skiva "Mazarin".
Min tes - skämtsamt men dock - är att det Mp3-spelande folket nu växt upp och tagit anställning på skivstudios runt om i världen. I Gessles fall har den folkkäre och duktige pop-snickaren fullständigt skrotat ljudkvaliteten på albumet. Detta enligt mina öron. Hur det sedan är tänkt vet jag ju ej, alla alster kan ju ses som konstverk i någon mening och kanske skall det låta på detta vis?
Jag demonstrerade alltså några gamla helt vanliga spår på 16 bitars CD-kvalitet och spelade därefter Gessles skiva. Vid samtliga tillfällen under mässan började flera i publiken fnissa och en halv minut fick räcka för att ge exemplet. Nu är denna skiva på inget sätt något unikum. Mänga nyproducerade skivor låter som man behandlat dem med stanniol och glassplitter....
Min poäng är att man alltså bör se upp. Allt man köper låter inte OK och man kan till och med se vissa inköp som föremål för tillbakalämnande eftersom kvaliteten är undermålig.
I en tråd som handlar om mässan gör en medlem så anmärkningen att hans skivsamling innehåller mest vanliga inspelningar och endast ett fåtal audiofilinspelningar och att jag i stället för att klaga skall sälja utrustning som klarar normala skivor.
Jag har full respekt för åsikten men undrar nu hur ni andra ställer er till detta. Gessles skiva låter helt OK i bilen. Utrustning som "klarar" att spela alla dessa nya alster utan att den dåliga inspelningskvaliteten hörs kommer att vara ett stort steg tillbaka när man vill lyssna på välinspelad musik men man slipper å andra sidan att irritera sig.
Skall vi följa med marknaden och börja sälja utrustning som inte avslöjar de allt dåligare inspelningarna?
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 00:15:52
|
Kanske dags att bjuda in någon grundskola i Alingsås på ett besök så de får höra skillnaden? |
[green]It's all about the music![/green] |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 00:37:35
|
Hi Fi Consult: Mastrar de inte skivan för att låta bra på tillex. radio eller till o med för mp3-spelare? Jag tror det. Tyvärr. Det är nästan så de vill det skall låta bra stulet ;) |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 00:52:01
|
Jag gjorde en liknande sak hos AudioNord. Spelade ett spår från Depeche Modes senaste platta. I princip outhärdigt. Länk till hur det ser ut i Soundforge
Personligen tror jag att svaret heter VINYL. Skulle gärna se att det fanns dynamik på alla skivor i stället för att vara totalkomprimerade, även om inte upptagingen kanske behöver vara i Audiofil klass.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 01:08:38
|
quote: Skall vi följa med marknaden och börja sälja utrustning som inte avslöjar de allt dåligare inspelningarna?
Skräms inte med såna hemska tankegångar....Lo Fi Consult.... För min del har utvecklingen blivit att jag numera inte ens har en tanke på att inhandla musik som ligger på topplistor, detta trots att jag gillar en hel del av den musiken. Varför ? Jo,eftersom jag har långt till skivbutiken och således inte kan provlyssna så köps skivorna via internet. Efter att ha köpt ett antal miserabla inspelningar av storsäljade populära artister har jag fått nog,min erfarenhet säger mig att jag lika gärna kan ladda ner dessa skivor som mp3 i sämsta upplösnig istället,det låter ungefär likadant. Generaliserar gör jag å det grövsta men faktum kvarstår,många inspelningar är det som aldrig skulle ha gjorts. Handla musik får man numera göra efter skivbolag och producent,inte efter artist. Utvecklingen är lite underlig tycker jag, samtidigt som det finns mer välljudande elektronik till överkomliga priser än någonsin tidigare i historien,så finns det också mer illalåtande skivinspelningar till överpris (med tanke på kvalitet)än någosin tidigare.... Så snälla,fortsätt att sprida välljud i detta kulturmörker som breder ut sig
|
Edited by - Gus on 2005/10/25 01:30:58 |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 01:27:46
|
Det där med dagens musik så tänker jag ofta på. Jag har många gånger upplevt att den vanligt förekommande musiken i dag ofta är mest takt och text samt gjorda i en tråkig (död) studio miljö mixat och pålagt till tusen med avsaknad av klang ton och riktiga instument (analoga). Många där ute i samhället tänker nog inte på hur det borde låta och ställer därför inte så stora krav. Utan de lockas med i köp karusellen och tror automatiskt att ny teknik är likamed bättre Visst är ny tecknik bra i vissa fall men ofta bara på den praktiska biten. Att ställa bättre krav är ett måste från alla konsumenter(inte bara inom musik) Jag upplever att vi konsumenter måste ställa högre krav annars kan det bara bli sämmre och sämmre Jag säger bara de,,,, våga ställ krav |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
Edited by - levande on 2005/10/25 01:31:26 |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 02:15:44
|
Har ju en del "mainstream" rock/pop från 70-talet, och det låter i en del fall rackarns bra, rent & välupplöst. Om just dynamiken är så mkt bättre på majoriteten av dessa plattor är jag dock inte tvärsäker på, men det är inte ofta jag tycker det låter "skit" å "stanniolfolie" i diskanten tex
Ang detta med dynamikbrist i mkt av dagens produktioner så tror jag vi får skilja på komprimering i meningen "utjämning av toppar/dalar nivåmässigt" och det som MP3 orsakar genom sin 'datareducering'.
Denna senare elakheten är ju vad som pajar kvaliteten och gör det "trist och blekt" jämfört med CD-kvaliteten. Dynamiken i sej har jag inte märkt påverkas av MP3s datareducering, enbart kvaliteten (= upplösning, efterklang, rumsförmedling etc)
Man kanske kan säga som så att problemen är (minst) 2:
A. PRODUKTIONEN av musiken har sin nedåtendens pga slarv/nonchalans i "tillverkningsledet" av musiken, av diverse orsaker.Här exempelvis i form av platt dynamik och iaf i mina öron ofta ett eländigt diskantregister.
B. ÅTERGIVNINGEN har tappat i kvalitet pga att den har förlorat i fokus bla pga utbredningen av MP3 som dominerande hårdvara för lyssning hos den uppväxande generationen. En mer utbredd likgiltighet överhuvudtaget för kvalitet på "kulturell" konsumtion, vilket musik ju är rätt upp å ner, verkar också råda. "Bara de 'låter' å är BILLIGT*** så är det bra nog" tycks vara normalt resonerande hos (nästan) alla utanför "vår sektor" av HiFi-vänner...
***Läses = "svinbilligt", inte "prisvärt med potential till musik" för DET ser iaf jag som eftersträvansvärt - allt efter vars och ens budget.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 07:15:45
|
quote: Skall vi följa med marknaden och börja sälja utrustning som inte avslöjar de allt dåligare inspelningarna?
- Nej
Men visst är det synd, hela grejjen, trenden globalt just går åt ett håll som jag inte kan ställa mig bakom, chineserna plöjjer snart ut bilar för 50000sek, dressman går med storvinst och mobiltelefoner är dagsländor.
Masskonsumption och kvantitet är nyckelord för framgång, respekteras, men vänta nu... tappade vi inte något här.
Jag har tidigare sagt att jag inte köpt någon skiva för dess ljudkvalitets skull, tja, en sanning med modofikation om man räknar in de skivor som följer med high fidelity, och så den där burrmeister skivan jag köpte på arkenmässan också (fasen vet, den var ju riktigt bra), men de andra +200 är rena musik köp, och jag vägrar ge mig, kvalitén skall inte få styra mitt musikval.
Musik har ringa betydelse för den stora skaran konsumenter, vad bryr vi oss om att den sydsibiriska spräckliga gråthönan inte häckar i aralbergen längre av någon underlig anledning, för någon där ute är det säkert det säkert det mest intressanta och viktigaste i världen, och vad bryr sig medelsvensson om kvalitén på skivan som går i bakgrunden när han lagar mat eller damsuger...
Vi är en klar minoritet som uppskattar hög ljudkvalitet på våra skivor, i normala mäniskors ögon säkerligen i klass med vår vän fältbilogen (inget illa menat, fältbiologer är toppen), och är vi få får vi lite genomslagskraft och möjlighet att påverka denna ruttna trend som breder ut sig, vik inte för detta.
Vill man tjäna penagar däremot (och vem vill inte det?) så finns det en stor-marknad att ta del av där silverglänsande plast och super-reorna med sina röda prislappar avlöser varandra, japp som sagt, trenden breder ut sig, ingen bryr sig längre (om kvalitet), inte ens inom musiken verkar det som.
Skall man då stå slagen och få sin lön betald av dessa förvirrade likgiltiga, folk som köper sina allt-i-ett paket med huvudargumentet att färgen matchar tv'n, pengarna ser ju likadana ut och man får ju mer av dem, visst låter det bra...
Jag tror en stor del av problemet ligger i att folk inte vet vad dom vill ha, och dom orkar inte ta ställning, det är för mkt av allt, så man ger upp och spelar sin gesle skiva i sitt silverglänsande mega-bass system i köket medans pytten fräser i pannan. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 07:26:10
|
Tack för en bra demo!.
Själv tyckte jag att Gessle lät ovanligt bra i Burmeister, med tanke på att karl inte har någon sångröst, brukar han inte sjunga genom ett sugrör?. . Kollade på Plus häromdan, dom pratade om MP3 spelare och frågade de unga om vad som var viktigast för dom, storlek och batteritid var överlag viktigast, ingen ens nämnde ljudkvalite, mao dom tycker inte ens att det låter dåligt eftersom dom inte har hört något annat.
mvh |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 07:48:06
|
Det är nog så att de megastora artisterna vet att de kommer att läggas ut på nätet fortare än kvickt och därför så lägger dom inte ned någon större tid på att få det att låta bra,jämför en artist som gjorde en skiva innan nedladdningen blev ett hot mot artisterna den skivan låter också förmodligen bättre för artisten visste att den här skivan kommer att sälja och han/hon lade ner mer tid i studion.Kontentan är när MP3-folket började ladda ner musik ifrån nätet i stor omfattning så fick också skivorna sämre ljudkvalitet.Det är ju ingen som hör någon skillnad anser artist/skivbolag.Det vore intressant om någon representant för något skivbolag yttrade sig i ämnet. Mvh |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 07:54:24
|
quote: Jag tror en stor del av problemet ligger i att folk inte vet vad dom vill ha, och dom orkar inte ta ställning, det är för mkt av allt, så man ger upp och spelar sin gesle skiva i sitt silverglänsande mega-bass system i köket medans pytten fräser i pannan.
Strålande formulerat! Nästan poetiskt och fångar medel-Svenssons inställning precis (tror jag). |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 08:17:10
|
Hej!
Fint att du tar upp dessa frågeställningar, Sladd! Personligen tycker jag att utvecklingen är bedrövlig, eftersom det enligt min mening inte hade krävts några större ekonomiska resurser för att producera med bättre ljudkvalitet, ofta räcker det med större kunskap (som insikten att man inte bör komprimera hela slutmixen kraftigt, vikten av att använda bra mic'ar, bra lokaler och inte manipulera för mycket.)
Tyvärr verkar det som att det rena hantverkskunnandet ha försvunnit till förmån för datorkunnande och enkla 'lösningar' etc. Om man utgår från diskussioner på studioforum och läser studio+musiktidningar, uppvisar många av de som rattar häpnadsväckande okunskap och mytologisering av detta hantverk. (Vill lite försiktigt påminna att om man lämnar återgivningstanken så går troligen denna destruktiva utveckling fortare. Detta är huvudskälet till att jag återkommande trycker på denna princip.)
Nä, protestera mera och för en dialog med skivbolag och produktionsfolk! Annars får Du inte ut mer än en bråkdel av musiken ur Din anläggning och utvecklingen stagnerar eller till och med går bakåt. |
markih |
Edited by - markih on 2005/10/25 08:19:25 |
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 08:31:38
|
Två saker tycker jag är speciellt tråkigt i den här soppan av uselt mastrade och inspelade skivor:
1. Det är så förbannat onödigt!! Vi vet ju vilka som är missgynnade av den usla och sönderkomprimerade ljudkvaliteten, nämligen alla musikälskare som tvingas uthärda musik på det här sättet. Men vilka är gynnade av detta elände!? Ingen i helvete!!
Visst, bil- och köksradion låter förmodligen bättre (kasst istället för ännu kassare?) när musiken är komprimerad, men det behövs ju då en komprimeringsfunktion I APPARATEN! Varför man inte bygger in limiter och dynamikkompressor i alla apparater under normal hifi-kvalitet övergår verkligen mitt förstånd? Vad är det man sitter och hoppas på när man släpper på alla 16 bitarna från CD:n i en bergsprängare för 995:- på Siba - att högtalarna som kostade 1:75 paret i tillverkningskostnad helt spontant ska växa till återgivningsfantomer i miljonklassen?
Och visst igen: radiostationerna behöver säkert komprimera signalen ut till sändaren i varierande grad, men det görs ju redan nu I UTRUSTNINGEN! Skivan behöver inte vara komprimerad!
2. Den andra, och mer svåråtkomliga, punkten handlar tror jag om att skivbolagen faktiskt tror och tycker att den färdiga skivan HAR en god ljudkvalitet! Det har gått mode i "hotta" inspelningar som låter "högt" på stereon, och ljud- och mastringstekniker förstår inte att en hög och "hot" inspelning även är platt, död och tråkig i långa loppet.
Därför tror jag det inte handlar om en kostnadsfråga, alltså att det skulle vara billigare att producera en skiva som är limiterad och komprimerad till förbannelse. Det är istället fullt medvetna ingrepp av okunniga och ointresserade ljudtekniker, producenter och artister. Visst, det kan ibland behövas mastring för att "sy ihop" en inspelning från en hel massa studior runt om i världen till ett album, men den t.ex. det Depech-spår Zalve länkade till är inget annat är stenhård upphottning i mastringsledet. Tänk bara på alla "Digitally Remasted"-återutgivningar som låter pest & pina jämfört med originalet. Extremt dålig workmanship är vad det är!!
Att se detta som en formatfråga (vinyl kontra CD kontra MP3) tror jag gör att man bara tappar fokus från de centrala frågorna; att det är fullständigt onödigt och gravt missgynnande för den inspelade musiken, samt att det behövs utbildning och uppryckning i hela yrkeskåren av folk som spelar in eller manipulerar med ljud.
Nej, lita på att folk kan använda volymratten på sin stereo och sluta kasta pärlor efter svin (mastra ljudet så att det passar för folk som skiter i hur det låter). Hur skulle det se ut om DVD-filmer vore anpassade att spelas upp i pluttriga 3G-telefoner? Ingen skulle se skillnad på "Sin City" och "Mycket Väsen för Ingenting"... |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 08:33:12
|
MYCKET intressant frågeställning Sladd. Man får väl hoppas på att branschen tänker om och skapar mer välljudande alster. Tyvärr verkar det inte troligt, "framtiden" är ju Mp3 och att köpa (komprimerad) musik över nätet... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 09:07:06
|
quote: Skall vi följa med marknaden och börja sälja utrustning som inte avslöjar de allt dåligare inspelningarna?
HiFiForum är en liten oas för musik- och välljudsälskande entusiaster, svaret är självklart: Nej, hujeda mig!
Men visst är det ett problem du tar upp och det är strongt att dema som du gjorde. Bra jobbat!
Spännande i sammanhanget är att Zalve är nog inte så långt borta med sin konstaterande att vinyl kan vara framtiden för oss. Till exempel är Kent's senaste platta "Du och jag döden" mastrad/Mixad på ett helt annat sätt på vinylutgåvan. Lika dant är det med Missy Elliots "this is not a test!". På vinyl låter de bra till skillnad från CD-utgåvan där det bara är dist och kompression för hela slanten.
Så, låt ropen skalla: vinyl åt alla!!!!
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 09:37:13
|
Jag kan bara kostatera att jag numera köper 98% vinyl, och detta beror enbart på den bedrövliga ljudkvalitén på CD. Det är ju i stort sett bara det som ges ut av audiofilbolag som är köpvärt. Skivbolagen gnäller över minskad försäljning, och är "förvånade" över att det ser ut som det gör. Var är incitamentet för att köpa skivan när den låter lika illa som en nerladdad MP3 fil? Hur kan bolagen en förställa sig att det stora flertalet skall betala för filer som man kan ladda ner "gratis", om än olagligt?? Det är en tragisk utveckling, men vinylen frodas, och tack och lov så finns det några audiofilbolag som tar hand om matreialet på ett bättre sätt. Visst är det musiken som är viktigast, men jag väntar hellre på en vinylutgåva från USA även om det blir dyrare, än att jag köper skräpet dom säljer i skivaffären. Jag skulle gärna gynna den lokale skivhandlaren, men om dom inte har det jag vill ha så köper jag där det finns. Dessutom har vi ju HiFi & Musik som propagerar för MP3, mini anläggningar, och Bilstereo, men samtidigt tycker att folk i allmänhet bryr sig för lite om bra ljud, snacka om dubbla budskap! Och till sist, NEJ! vi behöver bra HiFi utrustning!
|
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2005/10/25 09:39:11 |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 10:45:54
|
Svaret är inte vinyl tycker jag. Det mediat har trots allt sina brister i form av brusnivå, mekanisk känslighet och problem med damm m.m.
Jag ser gärna att bättre saker släpps på DVD-Audio istället. Låt "pöbeln" få sina söndermastrade CD och ge oss DVD-Audio. Dock vill jag inte se priser på sådana skivor att det hamnar på snobberinivå.
Sedan en sak till jag lagt märke till efter ett bra tag av läsande på audioforum; folk har en tendens att blanda ihop dynamikkompression med datadito. Det är två helt olika saker. Det går faktiskt att göra en mp3 med hög dynamik fast jag vill helst inte ha kompression av varken ena eller andra sorten.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 10:48:16
|
Det är väl inte cd-skivan som media som är problemet utan snarare det faktum att mastringarna är dåliga? Bevisligen går det att göra mycket välljudande cd-skivor, det har ju bevisats flera gånger. Tyvärr går det väl 10 skivor med dåligt ljud för varje skiva med bra... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 10:49:38
|
Jag sa inte att CD är dåligt
Men det finns bättre i form av DVD-Audio.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 11:02:04
|
Jo, men jag personligen tror aldrig att varken DVD-Audio eller SACD slår ut cd-skivan. Antingen kommer ett helt nytt format eller så kommer allt laddas ner via nätet. Cd-skivan kommer nog dominera i några år till åtminstone. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 11:04:16
|
Jax: DVD-Audio kan väl dock betraktas som ett av dom mest stendöda formaten som fortfarande i någon mån finns kvar på marknaden (möjligen i konkurrens med mini disc, DAT och rullband)?
: )
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 11:20:42
|
Förklara gärna för en som inte riktigt förstår: Hur skiljer sig mastringen till vinyl jämfört till cd? Använder man sig inte av samma färdiga ljudspår, oavsett slutmediet, eller finns det parametrar som måste tas hänsyn till när det gäller vinyl som kräver en separat mastring, jämfört med cd dito? |
- |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 11:32:26
|
Jag besökte inte Malmömässan men vill ändå rikta ett tack till Sladd som spelar blandat utbud av musik.
Mazarin gillar jag faktiskt, en platta med bra musik. Ljudet är väl anpassad för att få speltid på reklamradion? Såvitt jag vet är inte kompression något som skivköpare efterfrågat i nån marknadsundersökning?
CD vs vinyl...? Ja, man använder olika masters för dessa två media. På CD kan man köra maxsignal hela tiden och ändå ha 74 min speltid (Är man petig så föreskriver CD standarden max 74 min, allt över detta är nästan CD.)
Vad händer på en vinyl om man blåser på med full signal? Jo, spåren i skivan tar upp plats och speltiden förkortas. Det vill man inte, alltså har man bättre koll på ljudnivån inte skenar i väg. |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 11:42:44
|
Hmm, ja men varför är det då så många nyare vinyl album som kommer på två plattor? Låtarna har väl varken blivit fler eller längre jämfört med förr? Eller kör alla på 45 varv nuförtiden? |
- |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 11:55:44
|
Mastringen räddar inte en kass inspelning - skit in - skit ut. Visst, man kan rätta till en del misstag vid inspelningen men oftast på bekostnad av något annat. Problemet som jag ser det är att få vill betala vad det kostar att gå in i en "riktig" studio. Min kompis äger en kanonstudio, 24 spårs analog 2" Sony och Trident mixerbord. Han har nästan inga jobb längre, mer än att spela in fulla brudar som ska gifta sig.
"Köp en dator och ett musikprogram" - då blir du din egen inspelninstekniker, låtskrivare och producent. Resultat av det är det vi köper i skivbutiken. Lyssna t ex på det som släpps från "Fjärt i skara", "Low-budget.dll recordings" Jag känner personligen en som jobbat där, han slutade för han fick inte tid nog att göra sitt jobb.
Att vinyl (gamla inspelningar) låter bättre, beror mycket på att det är "riktiga" musiker som spelar på "riktiga" instrument = helt annan dynamik. Tyvärr kommer vi som har lite bättre hifi få leva med detta problem: att vissa inspelningar låter skräp.
|
|
|
Topic |
|